Grootouders Grootouders

Grootouders

Het is weer moederdag

Van de week wees mijn moeder mij erop dat het zondag moederdag is. Toen ik reageerde met "daar doe ik niets aan" zei ze "je hebt me weleens iets met de post gestuurd" dus ik gaf aan dat dat vast weleens kan zijn gebeurd maar ik doe er al jaren niets aan dus dat zal dan per ongeluk rond deze periode zijn geweest.

Vanavond herinnerde ze me er nogmaals aan dat het zondag moederdag is. Ze deed erg zielig, "ja zondagochtend ga ik naar de kerk, in de middag weet ik nog niet het is moederdag dus ja...."

Haar leven lang dat gemanipuleer ik ben dat zo zat. Vroeger kocht in inderdaad weleens wat omdat ik niet tegen die manipulatie kon, ik had gehoopt haar de afgelopen jaren echt niets te geven, op die dag zelfs niet te bellen of enige vorm van contact op te nemen dat dit gezeik eens over zou zijn. Ik ben haar zo zat. 


Tja. Ik zou zeggen doe niks en maak je er niet druk over of stuur gewoon een kaartje.

Als je haar zo zat bent, wat ik wel begrijp na wat ik in de loop der tijd van je gelezen heb, waarom heb je dan nog zo vaak contact? Ik heb volgens mij een betere band met mijn moeder, maar wij spreken elkaar nog niet eens wekelijks.
Ik zou gewoon zeggen, mam, ik doe niet aan moederdag omdat ik het opgelegd commercieel gedoe vind, en zeuren of bedekte hints geven gaat daar niks aan veranderen. Punt. Zou dat helpen?

Ik begrijp dat jij je moeder helemaal zat bent na alles wat ik over haar heb gelezen.
Ik zou er ook gewoon niets aan doen. Jammer voor haar. Als zij zondag de hele middag thuis wil blijven, prima, ze doet maar. Jij trekt gewoon je eigen plan.
Je hebt haar gezegd hoe je over het concept moederdag denkt en dat je er niets aan doet, dat is jouw keuze en die heeft ze te respecteren.

Ik doe zelf ook niks aan vader- en moederdag sinds de verplichte knutsels op de basisschool omdat ik het opgelegde commerciële onzin vindt. Dat vond ik al toen ik een jaar of acht was en dat weten mijn ouders. Toch vindt mijn moeder het wel elk jaar nodig om te zeggen dat mijn zus gebeld had omdat het moederdag of vaderdag was. 
Nou leuk voor je, maar ik doe er niet aan, dus ook niet aan bellen. Mijn zus vergeet dan weer elk jaar hun trouwdag terwijl ik ze dan mee uit eten neem. Op een of andere manier is het idee dat ik niet zo sociaal ben en niet aan anderen denk vrij hardnekkig. 
Ik heb het idee dat dat nog gaat veranderen inmiddels wel laten varen. Net als het idee dat jouw moeder nog gaat veranderen. Laat haar los. Doe wat je zelf wil doen en verder is het haar probleem.

MamaE schreef op 12-05-2023 om 00:03:

Ik begrijp dat jij je moeder helemaal zat bent na alles wat ik over haar heb gelezen.
Ik zou er ook gewoon niets aan doen. Jammer voor haar. Als zij zondag de hele middag thuis wil blijven, prima, ze doet maar. Jij trekt gewoon je eigen plan.
Je hebt haar gezegd hoe je over het concept moederdag denkt en dat je er niets aan doet, dat is jouw keuze en die heeft ze te respecteren.

Ik doe zelf ook niks aan vader- en moederdag sinds de verplichte knutsels op de basisschool omdat ik het opgelegde commerciële onzin vindt. Dat vond ik al toen ik een jaar of acht was en dat weten mijn ouders. Toch vindt mijn moeder het wel elk jaar nodig om te zeggen dat mijn zus gebeld had omdat het moederdag of vaderdag was.
Nou leuk voor je, maar ik doe er niet aan, dus ook niet aan bellen. Mijn zus vergeet dan weer elk jaar hun trouwdag terwijl ik ze dan mee uit eten neem. Op een of andere manier is het idee dat ik niet zo sociaal ben en niet aan anderen denk vrij hardnekkig.
Ik heb het idee dat dat nog gaat veranderen inmiddels wel laten varen. Net als het idee dat jouw moeder nog gaat veranderen. Laat haar los. Doe wat je zelf wil doen en verder is het haar probleem.

Ik begrijp het in sommige gevallen best, maar de manier waarop je soms vrij hard reageert op dingen die in jouw ogen onzin zijn is misschien de reden dat anderen dat jammer vinden en dat vind jij dan weer pech. Dan is het niet heel wereldvreemd als ze dat dan minder sociaal vinden of jammer, begrijp je waar ik heen wil? Ik zeg dat niet om je af te vallen, ik ken je ouders niet, meer om te zeggen dat jouw houding deel kan zijn van de situatie.

Max88 schreef op 12-05-2023 om 09:53:

[..]

Ik begrijp het in sommige gevallen best, maar de manier waarop je soms vrij hard reageert op dingen die in jouw ogen onzin zijn is misschien de reden dat anderen dat jammer vinden en dat vind jij dan weer pech. Dan is het niet heel wereldvreemd als ze dat dan minder sociaal vinden of jammer, begrijp je waar ik heen wil? Ik zeg dat niet om je af te vallen, ik ken je ouders niet, meer om te zeggen dat jouw houding deel kan zijn van de situatie.

Zou best kunnen. Alleen ze zeggen wel dat ze het met me eens zijn, maar ondertussen moet dan wel benoemd worden als hun andere kind er wel iets mee doet. 
In mijn beleving bestaat bij hun wel het idee dat ik minder sociaal ben, met oprechte verbazing als ik een keer iets voor ze doe of zelf ergens aan denk. In dat opzicht ligt de lat soms echt op de grond hoor.

In jouw situatie Decembermama kan ik me je gevoel hierin wel voorstellen. Ik vind het zo wie zo al knap dat je nog steeds contact met haar hebt na alles wat ik gelezen heb.

Verder denk ik dat het ook vaak gewoon een gevoelskwestie is. Ik denk ook niet dat daar een goed of fout in is. Als je moederdag niks vind of te commercieel, nou dan doe je er niets aan, prima toch. Staat tegenover dat je in overweging kunt nemen; ik vind het niks maar ik weet dat een ander het zeer waardeert dus ik bel even of stuur een kaartje. Voor de 1 een kleine moeite en voor de ander groot plezier. 
Ik kijk altijd erg uit naar moederdag, wij vieren dat altijd erg uitgebreid. Natuurlijk kan dat ook op een andere dag in het jaar, maar voor ons voelt dat toch specialer op moederdag. Echt een gevoelskwestie.

Wat naar. Persoonlijk vind ik moederdag ook totaal niet belangrijk en mijn moeder gelukkig ook niet. Ik verwen haar liever af en toe spontaan. Hetzelfde geldt voor vaderdag en valentijnsdag. Commercieel gedoe.

Toch vind ik het heel naar voor jou. Sterkte, het is gelukkig maar 1x per jaar moederdag

Ik begrijp de overweging 'een ander vindt het belangrijk en even bellen is een kleine moeite', maar gezien de relatie die decembermamma met haar moeder heeft vind ik dat ook ergens hypocriet. Waarom zou je zo'n vrouw bevestigen in het idee dat ze een goede moeder is geweest? Uit alles wat decembermamma hier schrijft blijkt het tegendeel. 

MamaE schreef op 12-05-2023 om 00:03:

Ik begrijp dat jij je moeder helemaal zat bent na alles wat ik over haar heb gelezen.
Ik zou er ook gewoon niets aan doen. Jammer voor haar. Als zij zondag de hele middag thuis wil blijven, prima, ze doet maar. Jij trekt gewoon je eigen plan.
Je hebt haar gezegd hoe je over het concept moederdag denkt en dat je er niets aan doet, dat is jouw keuze en die heeft ze te respecteren.

Ik doe zelf ook niks aan vader- en moederdag sinds de verplichte knutsels op de basisschool omdat ik het opgelegde commerciële onzin vindt. Dat vond ik al toen ik een jaar of acht was en dat weten mijn ouders. Toch vindt mijn moeder het wel elk jaar nodig om te zeggen dat mijn zus gebeld had omdat het moederdag of vaderdag was.
Nou leuk voor je, maar ik doe er niet aan, dus ook niet aan bellen. Mijn zus vergeet dan weer elk jaar hun trouwdag terwijl ik ze dan mee uit eten neem. Op een of andere manier is het idee dat ik niet zo sociaal ben en niet aan anderen denk vrij hardnekkig.
Ik heb het idee dat dat nog gaat veranderen inmiddels wel laten varen. Net als het idee dat jouw moeder nog gaat veranderen. Laat haar los. Doe wat je zelf wil doen en verder is het haar probleem.

Kijk, jij hebt daar zo je principes in en dat mag natuurlijk. Je bent niks verplicht. Maar kan het niet zo zijn dat je moeder het gewoon erg jammer vindt en daarom die opmerking maakt. Ze zal het denk ik niet zeggen om je te pesten. 

Dat je zegt dat je zus vergeet te bellen op hun trouwdag. Trouwdag is dan toch net zo goed een dag die niet verplicht is om iets te doen, heeft toch niks met vergeten te maken. 

Jij doet dan wel iets voor je ouders omdat jij daar wellicht meer waarde aan hecht. Zo hecht iedereen weer waarde aan andere dingen. Ik zou er ( hoe goed bedoeld ook) niet op zitten te wachten om op onze trouwdag met anderen uit eten te moeten. Dat doen wij dan liever samen want het is onze trouwdag en dat is iets tussen ons tweeen. Hooguit dat ik een jubileum een keer samen vier met anderen. En zo geeft iedereen een eigen invulling aan feestdagen.

Gingergirl schreef op 12-05-2023 om 10:20:

[..]

Kijk, jij hebt daar zo je principes in en dat mag natuurlijk. Je bent niks verplicht. Maar kan het niet zo zijn dat je moeder het gewoon erg jammer vindt en daarom die opmerking maakt. Ze zal het denk ik niet zeggen om je te pesten.

Dat je zegt dat je zus vergeet te bellen op hun trouwdag. Trouwdag is dan toch net zo goed een dag die niet verplicht is om iets te doen, heeft toch niks met vergeten te maken.

Jij doet dan wel iets voor je ouders omdat jij daar wellicht meer waarde aan hecht. Zo hecht iedereen weer waarde aan andere dingen. Ik zou er ( hoe goed bedoeld ook) niet op zitten te wachten om op onze trouwdag met anderen uit eten te moeten. Dat doen wij dan liever samen want het is onze trouwdag en dat is iets tussen ons tweeen. Hooguit dat ik een jubileum een keer samen vier met anderen. En zo geeft iedereen een eigen invulling aan feestdagen.

Ja dat kan, maar zeg dan gewoon dat je dat belangrijk vindt in plaats van zeggen dat het je niet boeit maar dan achteraf wel van die subtiele hints komen van 'X belde wel'.
Ik kan daar niks mee. 

Mijn ouders vinden het juist leuk om met hun kinderen en kleinkinderen uit eten te gaan, daar genieten ze echt van. En we zijn ook wel eens op een andere dag gegaan als zij of wij op vakantie waren.

Ik vind moederdag eerlijk gezegd eigenlijk alleen iets voor als je kinderen nog op de basisschool zitten of eventueel nog zo lang ze thuis wonen...op een gegeven moment houdt zoiets op hoor. Niks raars aan in mijn optiek, ongeacht hoe de band/relatie met je moeder is.

MamaE schreef op 12-05-2023 om 10:20:

Ik begrijp de overweging 'een ander vindt het belangrijk en even bellen is een kleine moeite', maar gezien de relatie die decembermamma met haar moeder heeft vind ik dat ook ergens hypocriet. Waarom zou je zo'n vrouw bevestigen in het idee dat ze een goede moeder is geweest? Uit alles wat decembermamma hier schrijft blijkt het tegendeel.

Daarom schreef ik ook dat ik me in het geval van Decembermama goed kan voorstellen dat zij dat niet doet, na alles wat we gelezen hebben.

In andere situaties ben je ook nog steeds niks verplicht maar kun je evt andere keuzes maken als je weet dat je een ander er blij mee maakt, ook al heb je er zelf niks mee. Stukje inlevingsvermogen in de ander, dat hoeft een ander niet perse eerst letterlijk voor te kauwen. Uitgangspunt blijft wel dat het nooit een verplichting moet zijn en je altijd het recht hebt andere keuzes te maken. Als mijn kinderen later geen moederdag vieren dan respecteer ik hun keuze ook.

Gingergirl schreef op 12-05-2023 om 10:52:

[..]
 
In andere situaties ben je ook nog steeds niks verplicht maar kun je evt andere keuzes maken als je weet dat je een ander er blij mee maakt, ook al heb je er zelf niks mee. Stukje inlevingsvermogen in de ander, dat hoeft een ander niet perse eerst letterlijk voor te kauwen. Uitgangspunt blijft wel dat het nooit een verplichting moet zijn en je altijd het recht hebt andere keuzes te maken. Als mijn kinderen later geen moederdag vieren dan respecteer ik hun keuze ook.

Voor de een is het inlevingsvermogen lastiger dan voor een ander. Je kan natuurlijk tussendoor eens een bloemetje meenemen óf als het makkelijker is om er een datum aan te koppelen, zoiets op een bepaalde dag te doen (trouwdag, verjaardag, moederdag). 

TO, heb je wel eens aan jouw zus gevraagd of zij ook die dwang van jullie moeder voelt? Jij hoort met name dat jij iets moet doen maar een ander zou ook kunnen horen dat er behoefte is dat er iets semi-spontaan gebeurt. 

Philou schreef op 12-05-2023 om 11:02:

[..]

Voor de een is het inlevingsvermogen lastiger dan voor een ander. Je kan natuurlijk tussendoor eens een bloemetje meenemen óf als het makkelijker is om er een datum aan te koppelen, zoiets op een bepaalde dag te doen (trouwdag, verjaardag, moederdag).

TO, heb je wel eens aan jouw zus gevraagd of zij ook die dwang van jullie moeder voelt? Jij hoort met name dat jij iets moet doen maar een ander zou ook kunnen horen dat er behoefte is dat er iets semi-spontaan gebeurt.

O dat weet ik hoor ben goed bekend met autisme 😉, en is ook niet erg. 

Inderdaad ook wel benieuwd naar. Als ik TO was had ik denk ik allang het contact verbroken. Knap dat ze het zo volhoudt.

madee schreef op 12-05-2023 om 10:45:

Ik vind moederdag eerlijk gezegd eigenlijk alleen iets voor als je kinderen nog op de basisschool zitten of eventueel nog zo lang ze thuis wonen...op een gegeven moment houdt zoiets op hoor. Niks raars aan in mijn optiek, ongeacht hoe de band/relatie met je moeder is.

Zo denk ik er ook over maar ik vermoed dat mijn moeder toch teleurgesteld zou zijn als wij (ik heb nog een zus) niks zouden laten horen en niks mee zouden brengen. Onze zoon woont in het midden van het land en die hoeft voor mij echt niet expres naar huis te komen ivm moederdag, we zien elkaar binnenkort vast weer wanneer het ons allemaal schikt. En een kado hoeft ook niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.