Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoe lang op verjaardagen

Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen. 

Overigens valt mij vaak op dat mensen radicale veranderingen afraden vanwege de mogelijke ruzies die ze opleveren, terwijl ze zelf vrijwel nooit dergelijke veranderingen hebben doorgevoerd. De angst houdt ze tegen of zo, maar niet uit ervaring.

wat ik me eigenlijk ook afvraag, hoe doet je moeder op de verjaardag, is ze dan wel gezellig of komen er ook genoeg opmerkingen die vervelend zijn? Als het alleen de tijd is zou ik me daar nog over heen kunnen zetten.

linn19 schreef op 12-12-2025 om 01:49:

Nu ik toch bezig ben nog een laatste post vandaag over familiedynamiek en het proberen te doorbreken daarvan. Als je daaraan begint zou je ook bereid moeten zijn ( en er dus klaar voor moeten zijn) om zonder verwijten te incasseren. De andere partij is een nieuwe aanpak niet gewend en zal proberen je weer terug te krijgen in de hoek die voor hen het meest comfortabel is.

Hier ben ik het wel mee eens. Je moet zelf kalm kunnen blijven als moeder of zus drama creërt. Dus wat standaard zinnen paraat hebben: "goh wat vervelend dat jullie voor een dichte deur stonden. Daarom hadden we juist aangegeven dat we niet thuis zouden zijn, om dat te voorkomen", en zelf niet met verwijten komen. Dus heel feitelijk en zonder emoties reageren.

En dat ook voor eventuele andere sneren bedenken waarvan je vantevoren al weet dat ze zullen komen.

Valeria schreef op 12-12-2025 om 07:34:

De jongen is of wordt 13. Feestjes met familie thuis waren hier toen sowieso al een aflopende zaak.
Als je maar 1 kind hebt, is het wat makkelijker om een jaar te sparen voor dat ene feestje buiten de deur. Ik denk dat je het maar 1 of 2 jaar hoeft te doen voordat oma doorkrijgt dat van 10-20 daar op de bank zitten er nooit meer in gaat zitten. (Als ik zo eens kijk waar de oma's hier moeite mee hadden: dat was alleen het 1e jaar even lastig en zeuren voor ze. 2e jaar werd er nog naar gevraagd, 3e jaar was geaccepteerd.)

Als tante op de bowling blijft plakken is dat niet erg, toch? Dan ga je zelf gewoon weg

Bij jou misschien maar bij velen is dat niet gebruikelijk hoor. Het is niet zo dat als je puber bent je je familie ineens niet meer leuk vindt. Hier viert iedereen het nog met familie dat is echt niet uitzonderlijk.

Nou zo heb ik dat dus een keer gedaan; locatie elders en na het feestje daar, naar huis. Mijn ouders reden in record tempo naar mijn huis en stonden ons daar op te wachten om alsnog mee te willen eten ook al was duidelijk gezegd dat het feestje uitsluitend op de locatie was. Echt sommige mensen zijn zo en luisteren echt niet.

Valeria schreef op 12-12-2025 om 07:42:

Overigens valt mij vaak op dat mensen radicale veranderingen afraden vanwege de mogelijke ruzies die ze opleveren, terwijl ze zelf vrijwel nooit dergelijke veranderingen hebben doorgevoerd. De angst houdt ze tegen of zo, maar niet uit ervaring.

Ik heb op een gegeven moment wel het radicaal verandert tegen het zere been van mijn NPS ouders. Gevolg was dat ze ernstige leugens over mij gingen verspreiden en veel mensen zich tegen mij keerden. En heb je geen behoefte aan contact met familie dat zul je dat misschien niet erg vinden maar voor een ander kan het dus best een drempel zijn. Veranderingen pakken niet altijd positief voor je uit. Dus ik begrijp dat dat een lastig dilemma is voor Decembermama.

Decembermamma

Decembermamma

12-12-2025 om 08:27 Topicstarter

Kikki39 schreef op 12-12-2025 om 07:49:

wat ik me eigenlijk ook afvraag, hoe doet je moeder op de verjaardag, is ze dan wel gezellig of komen er ook genoeg opmerkingen die vervelend zijn? Als het alleen de tijd is zou ik me daar nog over heen kunnen zetten.

Als ze gewoon gezellig is was het geen probleem geweest he. 

Het gaat toch de hele tijd over dat ze al om 9 uur op de stoep staat, dat dat het probleem is?

Maar als ze al jaren ook nog eens de verjaardagen verstoort, dan moet je dat toch niet meer willen? Of in ieder geval apart laten komen, op een andere dag. Het andere bezoek moet dit ook in de gaten hebben en zo verpest ze dan de hele sfeer.

Decembermamma

Decembermamma

12-12-2025 om 08:51 Topicstarter

Kikki39 schreef op 12-12-2025 om 08:34:

Het gaat toch de hele tijd over dat ze al om 9 uur op de stoep staat, dat dat het probleem is?

Maar als ze al jaren ook nog eens de verjaardagen verstoort, dan moet je dat toch niet meer willen? Of in ieder geval apart laten komen, op een andere dag. Het andere bezoek moet dit ook in de gaten hebben en zo verpest ze dan de hele sfeer.

Dat  is het probleem ja, dat ze ondanks dat ik haar mijn grenzen aangeef toch daar overheen stapt. Denk je dat zo'n iemand tijdens een verjaardag of wanneer dan ook enige vorm van rekening houden met heeft? Zij in ieder geval niet, alles draait om haar. 

Decembermamma schreef op 12-12-2025 om 08:51:

[..]

Dat is het probleem ja, dat ze ondanks dat ik haar mijn grenzen aangeef toch daar overheen stapt. Denk je dat zo'n iemand tijdens een verjaardag of wanneer dan ook enige vorm van rekening houden met heeft? Zij in ieder geval niet, alles draait om haar.

Kun je oma en zus niet apart vragen en de andere visite op een andere dag? Heb je in ieder geval 1 leuk feestje.

[..]

Dat is het probleem ja, dat ze ondanks dat ik haar mijn grenzen aangeef toch daar overheen stapt. Denk je dat zo'n iemand tijdens een verjaardag of wanneer dan ook enige vorm van rekening houden met heeft? Zij in ieder geval niet, alles draait om haar.

Dit schreef je eerder:

"Maar ooit de keuze gemaakt omwille van nare situaties bij contact met de rest van de familie ervoor gekozen om contact te houden,"

Uit alles blijkt dat jij het gedrag van je moeder spuugzat bent. Maar in die keuze van jou van toen heb jij nare situaties met de rest van de familie willen voorkomen en dus contact met je moeder hebt gehouden.

Gevolg van die keuze is wel dat er nare situaties bij jouw thuis zijn geweest al die jaren en nog steeds.

Jij bent niet verantwoordelijk voor nare situaties bij de rest van de familie, dat hoef jij niet op je schouders te dragen. Als anderen voor nare situaties zorgen is dat niet een probleem van jou om op te lossen. Je zal waarschijnlijk de schuld krijgen maar dat kun je naast je neer leggen. 

En als er in contact met je moeder nare situaties bij jouw ontstaan kun ook ook gewoon een streep trekken in het contact. En mag je andere keuzes maken in het contact.

Aan elke keuze die je maakt zitten gevolgen. Dat hoort er nu eenmaal bij.

Wat niet kan is verwachten van je moeder dat zij eindelijk eens gaat inzien dat niet alles om haar draait. En er bij jou  daardoor geen nare situaties meer ontstaan. Zij zal over jouw grenzen heen blijven gaan, welke grenzen jij ook aangeeft, zo zit zij in elkaar.  

Ik denk dat je jezelf zou moeten afvragen of de keuze die je toen maakte over het contact nog wel in het hier en nu past.

[..]

Ik dacht bij je OP dat het (weer) om een kattige schoondochter ging, die niks van schoonmama kan hebben. Jouw moeder klinkt echt niet fijn. Wat rot voor je.

De term "grenzen aangeven" valt voortdurend. Dat doe je, maar je hebt nog steeds het gevoel dat zij de regie heeft.  Dat maakt machteloos. En daarmee geeft je haar nog meer macht. Want jij bent er in je hoofd nu al mee bezig, dus ze heeft niet alleen de ruimte om jouw dag te verzieken, maar ook al een paar weken?dagen? daarvoor omdat je er in je hoofd mee bezig bent.

Mijn tips: begin niet zo ongebruikelijk vroeg. Begin  rond 3 of 4 uur, taart, hapjes en eenvoudige maaltijdsoep - want eerlijk gezegd, mensen met een halflege maag op reis sturen vind ook ik ongastvrij - en daarna schenk je wat wij noemen "oprotkoffie"in. Oprotkoffie = koffie inschenken "om wakker te blijven in de auto op weg naar huis" zonder taart en je begint al opzichtig met opruimen. 

Nodig deze keer oma uit met een officiele kaart met de tijden erop. Bel daarna op of ze hem ontvangen heeft,  misschien even mierzoet vragen hoe ze hem vond  (first connect, then correct)en maak dan duidelijk dat ze echt niet welkom is voor de aanvangstijd die op de kaart staat. Schop desnoods ruzie. Liever een confronterend gesprek aan de telefoon, dan op de verjaardag van zoon zelf.

Dat hij een leuke dag heeft met neven en nichten is belangrijker. Leuker gaat het voor jou niet worden,maar maak het ook niet groter dan dat het is. Nou ja, dit zijn zo mijn gedachten. Misschien heb je er wat aan.

Misschien kun je volgende keer neef en nicht uitnodigen voor een logeerpartij en ga je dan met ze bowlen of naar de film en ergens wat eten voor zoons verjaardag.
Dan zijn zowel zus al moeder er niet bij. Zus of partner zet ze af en haalt ze op, moeder hoeft helemaal niet te komen.

Gingergirl schreef op 12-12-2025 om 06:59:

[..]

Maar Linn19; je herhaalt telkens dat decembermama grenzen moet aangeven; maar dit heeft ze toch gedaan. Ze nodigt oma uit en geeft duidelijk de tijd aan van 10-16 uur. Oma wenst zich er alleen niet aan te houden. Kom eens met tips hoe decembermama het dan moet aanpakken volgens jou want contact verbreken wil ze niet. Op een andere locatie vieren is duurder en ook niet een oplossing voor altijd. En later beginnen tja..ik vermoed dat oma en tante dan alsnog 's morgens vroeg voor de deur staan.

Verwachtingen bijstellen, gezinsdynamiek proberen te begrijpen, realiseren dat je de ander niet kan veranderen noem maar op.

Maar TO reageert nu volledig vanuit emotie met "het moet nu maar eens klaar zijn".

Voor deze verjaardag is lot al bezegeld hiermee. Welk lot is dus afwachten.

Als TO het contact niet wil verbreken zijn er hier ook opties gegeven om verjaardag anders te gaan doen maar dat zou meer voor volgend jaar zijn. Werkelijke probleem met moeder is daarmee niet opgelost.

Maar belangrijkste blijft moeder gaat niet veranderen. 

linn19 schreef op 12-12-2025 om 11:54:

[..]

Verwachtingen bijstellen, gezinsdynamiek proberen te begrijpen, realiseren dat je de ander niet kan veranderen noem maar op.

Maar TO reageert nu volledig vanuit emotie met "het moet nu maar eens klaar zijn".

Voor deze verjaardag is lot al bezegeld hiermee. Welk lot is dus afwachten.

Als TO het contact niet wil verbreken zijn er hier ook opties gegeven om verjaardag anders te gaan doen maar dat zou meer voor volgend jaar zijn. Werkelijke probleem met moeder is daarmee niet opgelost.

Maar belangrijkste blijft moeder gaat niet veranderen.

O dat weet en realiseert decembermama zich wel hoor, ze weet als geen ander hoe haar moeder in elkaar steekt. Ze kan gewoon niet tegen moeder en zus op, zoals ik het lees.

Volgend jaar inderdaad anders aanpakken en hopen dat dat nog iets uithaald. Wie weet.

Is de verjaardag morgen Decembermama? Sterkte in ieder geval!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.