Grootouders
Decembermamma
08-12-2025 om 20:47
Hoe lang op verjaardagen
Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen.
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 13:56
Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 13:41:
[..]
Ja en dat is dus het punt, heb het een jaar zo gevierd dat ik vroeg of mijn zus, moeder en kennissen in de middag wilden komen dan kwam de schoonfamilie in de ochtend. Ik had ze dat laatste dus niet verteld. Mijn zus kwam binnen en vroeg al snel waar de rest van de familie was en toen ik vertelde dat die ochtend waren geweest (ivm ruimte in huis) ging ze compleet uit haar plaat. (En dat dus op een kinderverjaardag). En mijn moeder kwam natuurlijk gewoon in de ochtend en bleef toen eten.
En dan zeg je niet ' dit doen we niet meer, dit is niet leuk voor kind? Maar laat je weer een verjaardag verpesten. Je kan 100 andere dingen doen voor een verjaardag dan in tijdsblokken mensen op de koffie laten komen' je kan hun kant opgaan en weggaan wanneer je wilt' ze niet uitnodigen enz maar verwachten dat ze zich anders gaan gedragen is er niet 1 van.
Decembermamma
11-12-2025 om 14:28
Punt is dat juist dat kind wil dat nichtjes en neefjes komen, en die zitten op dat moment lekker boven te spelen. Daarom ben ik nu inderdaad zoekende hoe het op te lossen zodat het volgend jaar niet zo'n gezeik is. Ik denk echt dat ik richting de in de avond op de koffie ga en hun een andere avond op de koffie of middag uitnodig.
Max88
11-12-2025 om 14:43
Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 14:28:
Punt is dat juist dat kind wil dat nichtjes en neefjes komen, en die zitten op dat moment lekker boven te spelen. Daarom ben ik nu inderdaad zoekende hoe het op te lossen zodat het volgend jaar niet zo'n gezeik is. Ik denk echt dat ik richting de in de avond op de koffie ga en hun een andere avond op de koffie of middag uitnodig.
En als je volgend jaar meedeelt dat je overdag weggaat met je gezin en dat iedereen welkom is vanaf 17.30 uur?
Zet je vantevoren alles klaar, zorg je dat je om 16.00/17.00 u thuis bent, kan je moeder rond die tijd ook gewoon komen en is het eten, taart, koffie en tot ziens?
Oprechte vraag: heb je wel eens tools gekregen om om te gaan met ( evt) narcisme? Als in: waar je een stukje kunt helen en advies krijgt hoe te reageren zonder dat het je de kop kost?
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 15:29
Laat je je zus en kids ook voor de deur staan tot 10 uur ? Die zijn er om half 10 zei je. Zo ga je toch niet om met met minderjarige kinderen
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 15:40
Jullie kinderen zijn op deze manier de dupe , ,wie er ook gelijk heeft.
Gingergirl
11-12-2025 om 16:02
Zijn die nichtjes en neefjes uitsluitend de kinderen van je zus?
Je schreef eerder dat je zus en moeder je hebben wijsgemaakt dat een verjaardag vroeg moet beginnen vanaf 9.30 uur. Nou dat is echt niet zo hoor, ik ken persoonlijk niemand die zo vroeg z'n feestjes begint en ik begeef me in een grote kring. Ik neem aan dat jij dat toch ook niet ziet bij vrienden? Waarom wil je zus ook zo vroeg komen? En blijft zij ook zo lang? of is het meer dat je op die manier je aanpast aan haar agenda?
Volgende verjaardag het gewoon vieren van 13.00 uur tot 16.00 uur voor iedereen, ook al woon je klein en is het krap, dat is niet zo'n ramp. Staat ze dan eerder voor de deur dan is de kans groot dat je niet thuis bent en na 16.00 uur vertrekken jullie om lekker uit eten te gaan dus niks blijven plakken.
Dat van die taxi is natuurlijk een flauwekul verhaal van je moeder: ja zo'n taxidienst is niet altijd helemaal af te stemmen dat klopt, maar als een feestje vanaf 10.00 uur is kan ze ook om half 11 of 11 uur of later komen met de taxi en dat kan ze best regelen, het is niet zo dat er maar 1 taxi per dag gaat. Het is gewoon manipuleren. Jij zegt A dan doe ik lekker B. Ik begrijp best dat forummers schrijven: je kunt haar niet buiten laten staan als ze om 9.15 uur komt, dat is ook niet verstandig want dan wordt het een nog groter drama en is de verjaardag van je zoon verpest. Maar dit ligt wel aan je moeder zelf die besluit eerder te komen terwijl dit duidelijk niet de bedoeling is. Dat zij het "de moeite niet vindt" om voor een paar uurtjes te komen: dat mag zij vinden maar is niet meteen een verplichting voor jou om je aan te passen.
Gingergirl
11-12-2025 om 16:09
Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 15:29:
[..]
Laat je je zus en kids ook voor de deur staan tot 10 uur ? Die zijn er om half 10 zei je. Zo ga je toch niet om met met minderjarige kinderen
Ik ben het op zich met je eens: dit is niet leuk voor kinderen en een kinderverjaardag is niet de plek om zaken op de spits te drijven. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat die oma en tante zich niet aan de afspraken houden en niet To. Het is eigenlijk ook best onbeschoft om te denken dat je andermans feestje zo kunt bepalen en te eisen dat je tot 's avonds mag blijven etc. terwijl To er duidelijke redenen voor heeft voor deze tijd de kiezen. Dit is helaas wat narcisten vaak doen: zij houden zich niet aan de afspraak of uitnodiging maar de andere partij is de gebeten hond. Het lijkt voor buitenstaanders misschien soms makkelijk dat je dan maar "afspraken" moet maken, maar met sommige mensen valt geen afspraken te maken. Ik heb er helaas ervaring mee; mijn ouders waren beiden gediagnostiseerd met NPS en waren precies zo.
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 16:21
Gingergirl schreef op 11-12-2025 om 16:09:
[..]
Ik ben het op zich met je eens: dit is niet leuk voor kinderen en een kinderverjaardag is niet de plek om zaken op de spits te drijven. Maar laten we niet uit het oog verliezen dat die oma en tante zich niet aan de afspraken houden en niet To. Het is eigenlijk ook best onbeschoft om te denken dat je andermans feestje zo kunt bepalen en te eisen dat je tot 's avonds mag blijven etc. terwijl To er duidelijke redenen voor heeft voor deze tijd de kiezen. Dit is helaas wat narcisten vaak doen: zij houden zich niet aan de afspraak of uitnodiging maar de andere partij is de gebeten hond. Het lijkt voor buitenstaanders misschien soms makkelijk dat je dan maar "afspraken" moet maken, maar met sommige mensen valt geen afspraken te maken. Ik heb er helaas ervaring mee; mijn ouders waren beiden gediagnostiseerd met NPS en waren precies zo.
Mijn moeder had de diagnose borderline en was verslaafd en zette continu haar kinderen in om haar zin te krijgen' ik liet mijn jongere (half) broers en zussen niet voor een dichte deur staan ' ze verdiende beter en waren welkom ook juist als onze moeder er een potje van maakte. Ik heb hiervoor wel eerst in therapie geleerd om op een normale manier grenzen te stellen van haar had ik dit namelijk niet meegekregen
kaatjecato
11-12-2025 om 16:51
Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 15:29:
[..]
Precies daarom het advies niet thuis te zijn, en dat duidelijk vantevoren communiceren. Als je er niet bent, ben je er niet. Als je dat duidelijk vantevoren aangeeft, leg je het probleem terug bij de ander. Dan is het de zus die haar kinderen voor de deur laat staan wachten.
Grenzen bewaken is ook het probleem van de ander bij de ander later liggen.
En bovendien: wat is het drama als je ergens even buiten moet wachten?
Gingergirl
11-12-2025 om 17:07
kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 16:51:
[..]
Precies daarom het advies niet thuis te zijn, en dat duidelijk vantevoren communiceren. Als je er niet bent, ben je er niet. Als je dat duidelijk vantevoren aangeeft, leg je het probleem terug bij de ander. Dan is het de zus die haar kinderen voor de deur laat staan wachten.
To heeft het volgens mij duidelijk aangegeven; in een van haar eerste reacties schreef ze dat ze asngegeven heeft dat het van 10 tot 16 uur is. Helaas trekt haar familie zich er niks van aan, maar onduidelijk was het niet. En inderdaad; niks mis met even moeten wachten dat is het risico als je veel te vroeg komt.
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 17:54
kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 16:51:
[..]
Wel als je eerst een half uur voor een dichte deur staat en daarna je tante en moeder en oma ruzie krijgen....terwijl je leuk naar een verjaardag dacht te gaan.. zeg ze dan af en neem ze een keer mee iets leuks doen om het te vieren. Maar drama voor de ogen van de 3de generatie zou ik proberen te voorkomen ergens moet je de cirkel doorbreken
linn19
11-12-2025 om 18:18
Hoe begrijpelijk het ook is dat TO iets wil ondernemen omdat ze het zat is dat het op deze manier gaat maar dat er hier door sommigen word geadviseerd om dan maar moeder,zus en kinderen op de stoep te laten wachten en dat of TO de deur niet open doet OF de deur uit gaat is gewoon bezopen.
Iedereen hier die dit adviseert is dus niet vies van wat extra drama en DAT zou je nou juist op deze verjaardag niet moeten willen gezien de overmacht die moeder en zus sowiezo al hebben.
Het is daarnaast bezopen dat er zo makkelijk gezegd word dan maar even de deur uit. Even een uurtje/3 kwartier man vrouw en kind eigen huis uit rondjes rijden met de auto ofzo, of in het winkelcentrum hangen, of gewoon ergens verdekt een uurtje in de auto wachten?
Dit alles lost geen enkel probleem op maar is puur drama en sensatie.
MamaE
11-12-2025 om 18:40
linn19 schreef op 11-12-2025 om 18:18:
Hoe begrijpelijk het ook is dat TO iets wil ondernemen omdat ze het zat is dat het op deze manier gaat maar dat er hier door sommigen word geadviseerd om dan maar moeder,zus en kinderen op de stoep te laten wachten en dat of TO de deur niet open doet OF de deur uit gaat is gewoon bezopen.
Iedereen hier die dit adviseert is dus niet vies van wat extra drama en DAT zou je nou juist op deze verjaardag niet moeten willen gezien de overmacht die moeder en zus sowiezo al hebben.
Het is daarnaast bezopen dat er zo makkelijk gezegd word dan maar even de deur uit. Even een uurtje/3 kwartier man vrouw en kind eigen huis uit rondjes rijden met de auto ofzo, of in het winkelcentrum hangen, of gewoon ergens verdekt een uurtje in de auto wachten?
Bezopen nog wel...stelselmatig over andermans grenzen gaan omdat je je eigen belangen belangrijker vindt, dat is pas bezopen.
Op het moment dat je die mensen wel om 9.15/9.30 binnen laat, bevestig je ze in hun idee dat hun gedrag en eisen normaal zijn en dat hun belangen boven die van decembermama en haar gezin gaan.
Als de kinderen van haar zus naar een kinderfeestje gaan dat van 14 tot 18 uur is, dropt ze die dan ook al om 10 uur bij het vriendje thuis?
Door te zeggen dat je niet thuis bent voor en/of na het feestje en er dan ook daadwerkelijk niet te zijn, stel je een hele duidelijke grens.
In sommige families wordt het normaal gevonden om spontaan op visite te gaan. In mijn moeders gezin ook. Maar die vinden het dan ook niet erg als je er niet bent of het komt niet uit. Al krijg je dan wel een berichtje met 'we waren bij je aan de deur maar je was er niet'. Uhm ja jammer voor je, je had ook even kunnen bellen of appen. Daarnaast is thuis zijn niet hetzelfde als tijd hebben. Ik werk bijvoorbeeld ook wel eens thuis en heb dan niet per se zin om in de avond of op mijn vrije dag nog te werken of verlofuren op te nemen. Dat is prima als dat mijn keuze is, niet als een of andere tante dat min of meer voor mij beslist.
Gingergirl
11-12-2025 om 18:44
linn19 schreef op 11-12-2025 om 18:18:
Ik ben het met je eens hoor; het is ook geen oplossing en er zijn kinderen in het spel dus dat moet je niet willen.
Maar het stukje " niet vies van extra drama" is niet wat er helemaal aan de hand is. Als To dit daadwerkelijk gaat doen, doet ze op zich niks geks. Zij heeft duidelijk aangegeven hoe laat het begint, ze weet dat oma en tante zich er niet aan gaan houden en is dus dan altijd verplicht open te doen omdat het anders niet leuk is voir oma en tante. Ik snap dat dat voor haar voelt als de omgekeerde wereld. Als ze het volgend jaar om 13 uur laat beginnen staan ze waarschijnlijk ook weer vroeg voor de deur. Locatie elders? Ja daar moet To ook met net willen en is een stuk duurder.
Dat alles lost geen enkel probleem op maar is puur drama en sensatie.
klopt! Echt ik ben het met je eens maar eerlijk is eerlijk; To heeft er al zo vaak erover gesproken; ook dat is geen oplossing. En vanuit het grensoverschrijdend gedrag van oma en tante ontstaat die frustratie en snap ik de optie " deur dichtlaten wel". Gevalletje, wie niet horen wil moet maar voelen ook al werkt het niet.
Valeria
11-12-2025 om 18:44
Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 17:54:
[..]
Wel als je eerst een half uur voor een dichte deur staat en daarna je tante en moeder en oma ruzie krijgen....terwijl je leuk naar een verjaardag dacht te gaan.. zeg ze dan af en neem ze een keer mee iets leuks doen om het te vieren. Maar drama voor de ogen van de 3de generatie zou ik proberen te voorkomen ergens moet je de cirkel doorbreken
Drama is niet erg, daar leren de kinderen van dat je zoiets niet moet uithalen. Nu leren ze alleen maar dat je gewoon mag komen wanneer je zin hebt.