Grootouders
Decembermamma
08-12-2025 om 20:47
Hoe lang op verjaardagen
Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen.
Valeria
11-12-2025 om 18:48
linn19 schreef op 11-12-2025 om 18:18:
Hoe begrijpelijk het ook is dat TO iets wil ondernemen omdat ze het zat is dat het op deze manier gaat maar dat er hier door sommigen word geadviseerd om dan maar moeder,zus en kinderen op de stoep te laten wachten en dat of TO de deur niet open doet OF de deur uit gaat is gewoon bezopen.
Iedereen hier die dit adviseert is dus niet vies van wat extra drama en DAT zou je nou juist op deze verjaardag niet moeten willen gezien de overmacht die moeder en zus sowiezo al hebben.
Het is daarnaast bezopen dat er zo makkelijk gezegd word dan maar even de deur uit. Even een uurtje/3 kwartier man vrouw en kind eigen huis uit rondjes rijden met de auto ofzo, of in het winkelcentrum hangen, of gewoon ergens verdekt een uurtje in de auto wachten?
Dit alles lost geen enkel probleem op maar is puur drama en sensatie.
Niks drama aan weg zijn om die tijd. Je hebt aangekondigd 10.00, dus daar is niks geks aan. Je kunt prima even ergens koffie drinken tussen 9.10 en 9.55. Of schoenen gaan kopen, een lange wandeling maken.
Waarom ben jij in zo'n geval bang voor drama? Waarom noem je dat drama eigenlijk?
Valeria
11-12-2025 om 18:51
En mocht ze nog niet overduidelijk letterlijk zijn geweest tegen moeder en zus, kan ze altijd nog even bellen en zeggen, "je gaat toch niet echt te vroeg komen, hè? We zijn dan even nieuwe schoenen/hapjes/kerstboom kopen, noodgeval, en zijn om 10.00 weer terug, dus doe het niet!"
Jesse_1
11-12-2025 om 19:36
Decembermamma schreef op 10-12-2025 om 20:03:
[..]
Dat gaat in het vervolg ook gebeuren, zowel mijn zus als mijn moeder hebben mij al die tijd wijsgemaakt dat het heel vreemd is om niet de hele dag je verjaardag te vieren. Ik heb nu steeds meer duidelijkheid dag mijn schoonfamilie en kennisen niet raar zijn met hun kortere verjaardagen maar dat dat meer gebruikelijk is. Volgend jaar van 14-17 of 13-17 ofzo.
Ik vind het wel ongastvrij om een verjaardag kort te vieren, vooral als familie van ver komt.
Wij hadden mensen waarbij we regelmatig een uitnodiging kregen van 15.00-18.00, waarbij de meeste familieleden op minimaal een uur reizen woonden. En die dus om 18.00 (zonder eten) weer buiten werden gezet.
NB dit is een algemene opmerking, dus buiten issues met familieleden.
Decembermamma
11-12-2025 om 19:38
Wees gerust man en ik wandelen dagelijks een kilometer of 10. Het is dus echt niet vreemd als we voor een drukke dag met een verjaardag eerst even een uurtje gaan wandelen.
Valeria
11-12-2025 om 19:40
Jesse_1 schreef op 11-12-2025 om 19:36:
[..]
Ik vind het wel ongastvrij om een verjaardag kort te vieren, vooral als familie van ver komt.
Wij hadden mensen waarbij we regelmatig een uitnodiging kregen van 15.00-18.00, waarbij de meeste familieleden op minimaal een uur reizen woonden. En die dus om 18.00 (zonder eten) weer buiten werden gezet.
Maar dat is heel subjectief. Ik vind familie op 1 uur niet ver, en een verjaardag van 3 uur niet kort.
Ook heb je elkaar toch niet meer te vertellen als je verder weg woont zodat je langer moet blijven? Bovendien neem ik aan dat je ergens na 15.00 taart of hapjes hebt gehad? Als je denkt dat je honger krijgt als je in de auto zit, ga je dus iets eerder weg, of je neemt iets mee.
Pippeltje
11-12-2025 om 20:01
[..]
Anderszijds; je kunt er ook voor kiezen om dan lekker ergens even wat te gaan eten onderweg voor je weer op pad gaat. Als iemand het om welke reden dan ook niet aankan om eters te krijgen dan heb je je maar aan te passen.
Gingergirl
11-12-2025 om 20:05
[..]
Mee eens, ik vind dat ook erg ongastvrij. Wij vieren het meestal vanaf 14.00 uur maar zonder eindtijd en zorg altijd voor een maaltijd naast hapjes. In het geval van To snap ik het wel als ze het volgend jaar zo gaat doen, om zo de tenenkrommende situatie met haar familie in te korten en volgens mij woont de schoonfamilie dichtbij.
Gingergirl
11-12-2025 om 20:10
Valeria schreef op 11-12-2025 om 19:40:
[..]
Maar dat is heel subjectief. Ik vind familie op 1 uur niet ver, en een verjaardag van 3 uur niet kort.
Ook heb je elkaar toch niet meer te vertellen als je verder weg woont zodat je langer moet blijven? Bovendien neem ik aan dat je ergens na 15.00 taart of hapjes hebt gehad? Als je denkt dat je honger krijgt als je in de auto zit, ga je dus iets eerder weg, of je neemt iets mee.
O jawel hoor zeker als je elkaar door afstand niet zo vaak ziet en een feest is toch ook niet alleen maar praten. Wij hebben 1 stel vrienden die dat zo doet; iedereen lang laten rijden en is het net gezellig, dan met etenstijd de deur uitgezet worden. Inmiddels is er een soort traditie ontstaan dat het grootste deel van het gezelschap na afloop met elkaar uit eten gaat.
kaatjecato
11-12-2025 om 20:11
linn19 schreef op 11-12-2025 om 18:18:
Hoe begrijpelijk het ook is dat TO iets wil ondernemen omdat ze het zat is dat het op deze manier gaat maar dat er hier door sommigen word geadviseerd om dan maar moeder,zus en kinderen op de stoep te laten wachten en dat of TO de deur niet open doet OF de deur uit gaat is gewoon bezopen.
Iedereen hier die dit adviseert is dus niet vies van wat extra drama en DAT zou je nou juist op deze verjaardag niet moeten willen gezien de overmacht die moeder en zus sowiezo al hebben.
Het is daarnaast bezopen dat er zo makkelijk gezegd word dan maar even de deur uit. Even een uurtje/3 kwartier man vrouw en kind eigen huis uit rondjes rijden met de auto ofzo, of in het winkelcentrum hangen, of gewoon ergens verdekt een uurtje in de auto wachten?
Dit alles lost geen enkel probleem op maar is puur drama en sensatie.
Ik denk dat het naïef is om te verwachten dat welke andere oplossing dan ook geen drama gaat opleveren. Ook moeder en zus op een ander moment uitnodigen zal potentieel drama opleveren. En dat heeft niks te maken met wat Decembermama doet, maar de dynamiek van iemand met narcistische trekken. Decembermama vertelde eerder al dat zus explodeerde toen ze hoorde dat schoonfamilie al eerder op een visite geweest was op een andere verjaardag.
En ook in deze reactie krijgt Decembermama de kaart toegespeeld drama en sensatie te zoeken. Dat is echt de omgekeerde wereld. Zij zoekt geen drama, dat creëeren haar moeder en zus.
Volgens mij moet je gewoon accepteren dat er altijd drama zal zijn, maar dat je desondanks je eigen grenzen bewaakt. Wat die drama is er toch wel...
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 20:24
kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 20:11:
[..]
Ik denk dat het naïef is om te verwachten dat welke andere oplossing dan ook geen drama gaat opleveren. Ook moeder en zus op een ander moment uitnodigen zal potentieel drama opleveren. En dat heeft niks te maken met wat Decembermama doet, maar de dynamiek van iemand met narcistische trekken. Decembermama vertelde eerder al dat zus explodeerde toen ze hoorde dat schoonfamilie al eerder op een visite geweest was op een andere verjaardag.
En ook in deze reactie krijgt Decembermama de kaart toegespeeld drama en sensatie te zoeken. Dat is echt de omgekeerde wereld. Zij zoekt geen drama, dat creëeren haar moeder en zus.
Volgens mij moet je gewoon accepteren dat er altijd drama zal zijn, maar dat je desondanks je eigen grenzen bewaakt. Wat die drama is er toch wel...
Maar dat potentiele drama is dan niet op de verjaardag van je kind die anders voor de 2de keer op rij verpest wordt...
Decembermamma
11-12-2025 om 20:33
Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 20:24:
[..]
Maar dat potentiele drama is dan niet op de verjaardag van je kind die anders voor de 2de keer op rij verpest wordt...
Dus eigenlijk zeg jij dat ik dan mijn familie de zin moet geven en om 10 uur tot 20:00 de verjaardag te vieren. En dat ik dan moet accepteren dat na er om 10 uur al zit en 20:30 met de taxi naar huis gaat. Terwijl de rest van de mensen tegelijk komen en in 2 uurtjes weer weg zijn. Wat denk je dat zoon daarvan vindt?
linn19
11-12-2025 om 20:43
Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 19:38:
Wees gerust man en ik wandelen dagelijks een kilometer of 10. Het is dus echt niet vreemd als we voor een drukke dag met een verjaardag eerst even een uurtje gaan wandelen.
Je verzint al een argument voor jezelf en je familie dat het niet vreemd is om te gaan wandelen voor die verjaardag.
Dit is niet je grenzen bewaken. Je draait erom heen en bent niet duidelijk. Je hebt aan je moeder doorgegeven dat jullie nog in pyama waren om 9.15 en nu opeens "nee hoor helemaal niet vreemd hoor, wij wandelen wel vaker voor een drukke dag".
Dit is drama opzoeken om moeder en zus een lesje te leren.
Gaat zoon ook mee wandelen die dag of blijft die thuis en mag de deur dan niet opendoen?
3 mensen die van alles bedenken om moeder en zus die dag maar eens te slim af te gaan zijn?
Dit gaat op die manier niks goeds brengen maar goed jij lijkt overtuigd van wel.
Decembermamma
11-12-2025 om 20:45
linn19 schreef op 11-12-2025 om 20:43:
[..]
Je verzint al een argument voor jezelf en je familie dat het niet vreemd is om te gaan wandelen voor die verjaardag.
Dit is niet je grenzen bewaken. Je draait erom heen en bent niet duidelijk. Je hebt aan je moeder doorgegeven dat jullie nog in pyama waren om 9.15 en nu opeens "nee hoor helemaal niet vreemd hoor, wij wandelen wel vaker voor een drukke dag".
Dit is drama opzoeken om moeder en zus een lesje te leren.
Gaat zoon ook mee wandelen die dag of blijft die thuis en mag de deur dan niet opendoen?
3 mensen die van alles bedenken om moeder en zus die dag maar eens te slim af te gaan zijn?
Dit gaat op die manier niks goeds brengen maar goed jij lijkt overtuigd van wel.
Klopt ik heb ma vandaag nogmaals laten weten dat ze voor 10 uur niet welkom is.
kaatjecato
11-12-2025 om 20:47
Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 20:24:
[..]
En hoe denk je dat de verjaardag het jaar erna zal verlopen?
Anoniemvoornu
11-12-2025 om 20:52
Decembermamma schreef op 11-12-2025 om 20:33:
[..]
Dus eigenlijk zeg jij dat ik dan mijn familie de zin moet geven en om 10 uur tot 20:00 de verjaardag te vieren. En dat ik dan moet accepteren dat na er om 10 uur al zit en 20:30 met de taxi naar huis gaat. Terwijl de rest van de mensen tegelijk komen en in 2 uurtjes weer weg zijn. Wat denk je dat zoon daarvan vindt?
Nee dat zeg ik helemaal niet. Heb ik nergens gezegd.