Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

12-10-2009 om 18:33

Basis produkten om je eten lekkerder te maken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

En oh ja, sambal

Sambal kun je ook heel goed al toevoegen in het begin. Dus uitje fruiten in olie en daar dan een theelepeltje sambal bij doen. Geeft een lekkere pittige smaak aan het gerecht zonder dat het meteen heel scherp is.

Chris

Gepureerde pastasaus

Ik maak graag mijn eigen pastasaus... (kinderen vinden die ook het allerlekkerst, grijns)
ui in stukken, tomaten ontveld in stukken, in een braadpan met olijfolie poosje pruttelen, wat paprika, prei of courgette, en wat laatst heel lekker bleek, 2 stengels bleekselderij erdoor. Flink veel italiaanse kruiden, beetje peper en een heel klein beetje sambal. Flink laten pruttelen tot alles zacht is en dan zet ik er de staafmixer op... Ik pureer de handel dus.
Dan gehakt braden, ook kruiden met een knoflookje (of 2), als traktatie voor mijn oudste wil ik er ook nog wel eens een blikje maiskorrels doordoen (die blijven dan wel heel). Als het gehakt klaar is, mik je het bij de saus en serveren met pasta naar keuze. Lekkere kaas aan tafel schaven, in krullen liefst
jammie!

Jons

Katja

Katja

13-10-2009 om 23:32

Pakjes maken ook dik..

.. dus vandaar dat ik die 2 jr geleden heb afgezworen!
Ik gebruik gene pakjes maar ook geen room en boter etc, mijn successen zijn;
- uitje en kastanjechamp fruiten in olijfolie, teen knof erbij, couscous erbij, en water en paddestoelenbouillonblok (van de ah), heerlijk! Smaakt net als risotto maar mager!
- uitje, knof, verse spinazie, en dan van die slankroom (flesje met paarse dop) en gerookte zalm. Pasta erbij. Heurlijk!
- stoofvlees met; runderbouillonblok (ook hier idd veel bouillonblokken, als basis), ontbijtkoek, 5 spices mengsel (echt lekker!) schenkstroop, peper en zout en alles wat ik nog maar in huis heb, worcestershiresauce, marmite, I've got it all. Gewoon erin mikken. Vreet je je vingers bij op. Veel knof pas op het laatst!
- visschotel; ui snijden, ovenschaal invetten, bodem beleggen met uit, visfilet erop, flink kruiden, evt kaas erop en half uurtje in oven. Bob's your uncle! (= eng. variant van klaar is Kees!)

Katja
ps neem altijd uit het buitenland potjes bouillonpoeder mee. Hebben veel smaken en makkelijk doseerbaar. Italie en Fr hebben ze in overvloed!

Wonderen doen

Tijgeroog:"Beschouw je het blik tomatenprut als groente, doe je er een salade bij of gaat er nog andere groente doorheen?"
Ja. Met die nuance dat ik meestal gepelde tomaten neem en er ook ui en paprika in de saus zit (soms in zichtbare brokken, soms juist heel fijn gesneden als smaak).
Ik maak er meestal wel sla bij.
Katja:"Ik gebruik gene pakjes maar ook geen room en boter etc, mijn successen zijn;"
Ik wel! Principieel wel. Ook ganzenvet trouwens. Maar eh... niet elke dag. De pastasaus is meestal niet meer dan ingekookte tomaat/ui/paprika/knof met als enige vettigheid de olijfolie waarin gefruit is.
Ik hoef bij de meeste gerechten geen saus. Mijn schoondochter kan niet zonder en is opgevoed met pakjes. Mijn zoon niet en vindt de pakjessauzen ook niet zo lekker. Zij worstelen sinds hun samenwonen met een ideale tussenweg.
Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Voor 'lekker' moet je toch een beetje thuis raken in de producteigenschappen en hoe dat zich allemaal gedraagt in de pan. Dat een klontje boter wonderen kan doen bijvoorbeeld.
Groet,
Miriam Lavell

Hilde

Hilde

14-10-2009 om 09:27

Tijgeroog

In mijn eerdere reactie hierboven gaf ik ook al aan welke groenten ik in mijn pastasaus verwerk. Enkel tomaten vind ik persoonlijk ook niet echt "groenten".

Hilde

Mee eens praia!

wij eten hier ook altijd romig. Heb altijd margarine ipv halvarine, bak vaak in roomboter of olijfolie, (of echt ouderwets rundervet van de slager, heerlijk om (rund)vlees in te bakken). Er staat hier altijd slagroom, creme fraiche en sour cream in de koelkast voor door het eten. Ik koop altijd volle yoghurt en kwark (vooral naar de kwark zoek je je de pip. Lijkt wel of er alleen nmaar magere meer bestaat), ik koop nooit lightdingen, en alles waar als reclamekreet '0 % vet' op staat loop ik voorbij. Toch is iedereen bij ons in huis min of meer graatmager. Hoe kan dat nou?

Ingrid

Wilma

Wilma

14-10-2009 om 12:16

Ingridt (totaal ot)

Ik probeerde je te mailen, maar zag dat ik alleen een hotmailadres van je heb, heb je nog een ander emailadres waar ik je eventueel op zou mogen mailen, 'k wil je iets vragen.

Groetjes,
Wilma

Worstelen

"Mijn schoondochter kan niet zonder en is opgevoed met pakjes. Mijn zoon niet en vindt de pakjessauzen ook niet zo lekker. Zij worstelen sinds hun samenwonen met een ideale tussenweg. "

En dat worstelen kan lang duren, weet ik uit ervaring. Hier ook zo'n verschil in smaak. Laatst ook weer bij de pastasaus. Vriend, mismoedig in de pan turend "ik mag er zeker geen ketchup door doen?" Ik, snibbig: "Nee! Niet in de pan! Dat doe je maar in je eigen portie!"

En als hij ergens geen ketchup of suiker indoet, dan gaan er wel gebakken uitjes overheen. Grmblmwxf!

Maar goed, jouw schoondochter is jonger, en heeft hopelijk geen jongvolwassenheid vol kant- en klaareten achter de rug. Er is nog hoop.

Groeten,

Temet

Wilma....

[email protected] (ben nieuwsgierig!!)

Bastet

Bastet

14-10-2009 om 12:44

Tijgeroog

Stukjes paprika,ringetjes prei,kleine stukjes broccoli,boontjes,ik gooi er echt van alles in!
Groetjes,Bastet

Gaat nooit over

Temet, sinds man en ik weer samenwonen (zonder kinderen dus), komt er met enige regelmaat dat ene op tafel. Dat wat hij bij moeder thuis al zo lekker vond. Je raadt het nooit..... macaroni met smack. Sommige dingen gaan nooit over.
Ach, zolang het soms is.
Ondertussen hangt zoonlief de keukenprins uit. Hij kan het best, maar is nog wat onbezonnen. Iets te ingewikkeld (in een jasje van bladerdeeg), iets te gevarieerd (waarom niet maar een groente?), en de volgorde nog niet helemaal strak (de purree is al koud hoor).
Schoondochter kiest voor zekerheid. Als het haar beurt is om te koken, dan trekt ze een zakje uit de kast. Haar moeder voorziet haar met regelmaat van nieuwe.
Maar lekker... ach, lekker vind ze bij mij eten. Hoeft ze niet te koken en niet af te wassen en het is altijd goed. Dan mist ze die pakjes niet.
Laatst had ik risotto. "Goh, hoe heb je die saus gemaakt? Droge rijst vind ik niks, maar dit wel." Zoon belerend "Maar lief, dit is geen rijst, dit is risotto!"
Hij heeft beloofd het een keer voor haar te maken.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2009 om 18:03

Zo handig voor later

Dochter woont sinds kort op kamers. En kan koken. Heeft haar huiswerk-hulp via deze vaardigheid geregeld. Het roeren in een papje van olie, ui en knof deed de bewoners van Haar Huis toestromen. Geeee, can you cóók?? Die zit geramd. Voor een Zelfgemaakte Warme Maaltijd doen de heren alles voor haar

Tirza

Mathilde

Mathilde

15-10-2009 om 15:00

Standaard sauzen

Voor elke keuken een ander basis ingredient. Italiaans: gezeefde tomaten. Oosters: santen. Hollands (haha): melk, boter en meel. Verder de bijbehorende kruiden, vers of gedroogd/gemalen. De pakjes van de supermarkt eet ik niet zo graag, die van de toko wel en die zijn ook heel handig. Eergisteren nog oosters gegeten: voorgekookte pandanrijst uit de vriezer (prima op te warmen in de magnetron), zakje Indonesische groentenmix in de pan bakken, groenten erbij (haast, dus voorgesneden), kokosmelk erbij en in een andere pan een beetje sambal bakken, stukjes kip aanbraden en cashewnoten erbij. Mijn man heeft 's avonds stiekem de pan staan uitlikken .
Ik vind eten zonder saus geen eten .
Mathilde (hele slechte herinneringen aan vega-restaurants uit de jaren zeventig, waar je na een kom onduidelijke brandnetelsoep een berg droge rijst met een paar sliertjes doorgekookte groenten en een lepel bonen kreeg en dat alles zonder saus moest wegwerken)

Maxime.M

Maxime.M

15-10-2009 om 16:54

Aan de slag gegaan

Oke, ik ben daarnet bezig geweest met een spagetti saus (we eten vroeg want zoon moet voetballen en eet dan alvast een klein bordje vantevoren)
Ik heb geloof ik wel wat suggesties van iedereen samengevoegd, kon niet kiezen wat ik zou doen. Ik heb 3 uitjes gesneden en 10 minuten laten fruiten (veel langer dan ik normaal doe) toen twee uitgeperste teentjes knoflook erin en het gehakt, goed geruld. Vervolgens wat flinke strooisels basilicum, ik had geen vers in huis en had geen zin meer om boodschappen te doen. Ook nog wat italiaanse kruiden uit een potje en peper en zout. Toen 2 blikken tomatenblokjes en een klein blikje tomatenpuree. Alles lekker laten sudderen. Toen vond ik het nog steeds te flauw dus nog meer zout erbij. Nu smaakt het nog steeds niet zo zout als ik gewend ben (ik schrok hier dus wel van, want er zit al een lading zout in voor mijn gevoel) maar ik laat het nu zoals het is. Ik heb los nog 2 gele paprika's gebakken, ook in olie, en los daarna nog een courgette in stukjes gebakken. Vervolgens heb ik dat ook maar bij de saus gemixt. Ik heb al wat hapjes geproefd en vind het wel lekker (maar niet zo zout dus)

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

15-10-2009 om 16:57

Santen

Ik heb nog een vraagje over Santen. Smaakt dit erg naar kokos? MIjn man vind kokos helemaal niet lekker, (geen bounty's dus) en hij vind het ook heel vies ruiken (geen gel met kokos luchtje dus, en laat hij die nou toevallig laatst bij de kapper gekocht hebben, hij had niet verwacht dat het naar kokos zou ruiken) maar goed, even terug naar de santen, is dit echt heel kokos achtig of valt het mee, valt het weg in de andere smaken.

Maxime

Guinevere

Guinevere

15-10-2009 om 17:15

Zout en santen

Dat zout, daar zul je echt van moeten afkicken denk ik. Zelf ga ik never nooit zout toevoegen als er al tomatenpuree en bliktomaten doorheen zitten, dat is al zout genoeg.
Over die santen: ja, dat smaakt echt naar kokos, maar dan heel romig. Ik vind het heerlijk. En totaal niet te vergelijken met de inhoud van een bounty (getsie). Ik zou eens een klein vleesgerecht maken, bv. pittig indonesisch runderstoofvlees en dan tegen het einde nog een stukje santen erin. Als je man het niet lust, ach! Wat jammer, heb jij meer!

Mixen

Maxime, als ik jou was zou ik de recepten uitproberen zoals ze zijn gegeven en niet nu al zelf van alles gaan mixen. Je loopt dan het risico dat je van alles net niks maakt. Als je iets vindt wat je bevalt, kun je dat door experimenteren altijd nog verder aanpassen aan je eigen smaak.

Overigens, als je niet gewend bent om zoutloos te eten dan heb je voor twee blikken tomatensaus (wel of niet afgegoten?) en twee blikjes tomatenpuree echt wel wat zout nodig om die laffe, zure smaak weg te krijgen, zeker als je geen bouillonblokjes gebruikt. Je hoeft echt niet meteen cold turkey gaan hoor )

Chris

Niet zout maar zoet

Tomaten uit blik of pot hebben naar mijn idee (behalve zout naar smaak) vooral een beetje zoet nodig. Er gaat bij mij steevast een schepje suiker in. Een dot room/creme fraise helpt ook. Met héél lekkere (donkerrode trostomaten bv) heb je dat minder. Maar dat vind ik voor dagelijks gebruik toch wel veel werk.

Guinevere

Guinevere

16-10-2009 om 10:00

Klopt silone

Dat was precies wat ik wilde zeggen! Een heel klein beetje suiker bij alles waar tomaat in gaat, dat doet de smaak van de tomaten erg veel goed.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-10-2009 om 12:34

Bouillonpoeder

Ik gebruik meestal een beetje bouillonpoeder ipv zout door het eten. Geeft een wat rijkere smaak dan zout vind ik zelf. Overigens ben ik gek op zout en doe aan tafel vaak nog wat versgemalen zout over mijn eten. Gebruik overigens nooit pakjes verder...

Maxime.M

Maxime.M

16-10-2009 om 13:22

Tomatenblokjes

Hoi,

Ik had de tomatenblokjes niet afgegoten, dus met vocht en al in de pan en lekker laten inkoken, en maar een blikje tomatenpuree en toen dus zout.. ik kan niet precies zeggen hoeveel, heb het niet uitgemeten op een eetlepel ofzo.. want ik heb gewoon boven de pan gestrooid, vermoedelijk een afgestreken eetlepel ging erin. Iedereen vond het lekker, man heeft er nog wel wat peper op gedaan, dochter en ik vonden het lekker en zoon vond de oude versie met pakje lekkerder.

Maxime

Pluk53

Pluk53

16-10-2009 om 14:10

Nederlandse pasta

het is zo typisch "jaren 70 Nederlandse keuken" om bij de pasta's al die vreselijke met groente gevulde sauzen te gebruiken.
Kijk in een Italiaans kookboek, en zie hoe simpel en heerlijk het kan zijn. ( bijvoorbeeld de Italiaanse kookbijbel, de zilveren lepel: http://www.dezilverenlepel.nl/ )

Guinevere

Guinevere

16-10-2009 om 14:33

Een éétlepel zout?

Dat meen je toch hoop ik niet, Maxime, een éétlepel zout in de saus? Ik ben echt geschokt. Dan proef je alleen maar zout volgens mij en verder niets.
Lees dit eens: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/zout/hoe-(on)gezond-is-zout.aspx
En dan te bedenken dat je alleen door het eten van voedsel waar je zelf geen korrel zout aan toevoegt, al snel aan de max. hoeveelheid zout per dag komt.

Mamvantwee

Mamvantwee

16-10-2009 om 15:07

En bouillonpoeder

Is ook erg zout, hoewel er ook zoutarme versies bestaan. Je kunt beter kruiden gebruiken, de sterksmakende soorten zorgen voor smaak zonder dat je zout nodig hebt.
Maar het is wel even wennen als je veel zout gebruikt, normaal gesproken.

groet, Mamvantwee

Inge M

Inge M

16-10-2009 om 18:58

In plaats van blokjes of tomaten in blik

Koop een pak gezeefde tomaten en geen blik. Zo'n pak is al zo ongeveer tomatensaus, het is al dik van zichzelf. Ik koop zelf de goedkopere versies waar geen suiker aan toegevoegd is. (de duurdere hebben dat meestal wel). Zo'n pak werkt veel makkelijker dan een blik. Zelf gooi ik er een goede rode pesto door. Dan is mijn tomatensaus klaar.
Hier favoriet: Pasta met de eenvoudige tomatensaus, gehaktbrood en gegrilde paprika.
Soms doe ik creme fraiche door de saus, als afwisseling.

Hoeveel zout in bouillonblokje?

Hoeveel zout zit er eigenlijk in 1 bouillonblokje? Ik gebruik van Maggi de runderbouillon waar 30% minder zout in zit. Van de verpakking wordt ik niet echt wijzer. Wie weet dit (ongeveer)?

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

17-10-2009 om 12:01

Zout in bouillon (chris)

Ik heb het even opgezocht, zie
http://www.maggi.nl/Producten/Default.aspx?Category=8&Art=12029135

Ze rekenen met porties van 250ml. En per liter water 2 blokjes. Dus 1 blokje is 2 porties, nl 1/2 liter water.

Affijn, dat wetende, zit er in een blokje dus 2 * 0,67g natrium, en dat is 2,5 * 1,34 = 3,35 gram zout.

Groet, mamvantwee

Maxime.M

Maxime.M

17-10-2009 om 13:12

Minder zijn?

Hoi,

Zou het dan toch minder zijn? Ik vond het echt niet eens zo zout smaken hoor. Wel had ik veel saus, een hele hapjespan vol, tot aan de rand.

Ik zal het de volgende keer eens precies uitmeten.

Maxime

Massi Nissa

Massi Nissa

17-10-2009 om 13:47

In plaats van zout

Wij gebruiken niet veel zout als we koken. Ik heb zo'n busje Lo-Salt staan (33% natrium, geloof ik) en ik gebruik ook regelmatig Herbamare als vervanger. Wij gebruiken wel veel knoflook, verse kruiden en gedroogde kruidenmengsels om het eten op smaak te brengen. Dan heb je vaak helemaal geen saus nodig. Als je een recept wilt van Marokkaanse gehaktballetjes uit de oven (zonder saus), roep je maar.
Mijn man houdt erg van 'nat' eten, ik zelf niet zo. Als ik iets met een saus kook, schep ik altijd zo op dat ik heel weinig saus op mijn bord heb .
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

17-10-2009 om 14:38

Massi

Nou Massi, je vraagt erom! Natuurlijk willen we dat recept.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.