Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Poeha

Poeha

29-03-2011 om 21:38

Bezoek ja gezellig, maar hond mag niet mee....

Mijn ouders willen met hun nieuwe hond langskomen. Maar mijn man wil absoluut geen hond in ons huis. Dus hun hond is niet welkom. Het is een heel drukke pup. Maar ook al was het een rustige hond mijn man wil het echt niet. Wat moet ik hier nu mee?????


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

04-04-2011 om 15:21

Temet

Gelukkig was haar man thuis. Die hoorde de hond grommen op een heel enge manier, rende de kamer in, pakte een peuterstoeltje en sloeg er zijn hersens mee in. De hond is daarna direct afgevoerd en heeft een andere eigenaar gekregen, want het basisvertrouwen was natuurlijk voorgoed weg. Het heeft te maken met je uitstraling volgens vriendin, zij straalde ineens een kwetsbaarheid uit die de hond wilde uitbuiten om zijn plek in de rangorde te verhogen. Zoiets.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

04-04-2011 om 15:34

Pelle

Je zult raar staan kijken, een vogelspin kan echt sprintjes trekken hoor!)
Maar ik laat reptielen en spinnen nooit los.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2011 om 17:37

Mocht het verkeerd overkomen:

natuurlijk gaat veiligheid voor alles! Dus als dat optillen betekent, til je op.
Laat ik het dan zo stellen: als je niks met honden hebt, of ze zelf eng vindt, kan het verstandiger zijn om je kind te leren hoe het moet dan je kind op te laten groeien met jouw angst of tegenzin. Soms is er echt weinig aan de hand, maar dan wordt een kleintje wel opgetild omdat er simpelweg een hond in de buurt is. Kind leert 'hond is eng'.
Wij hebben nu geen hond meer, maar ik ben wel gewend aan honden. Ondanks dat ben ik voorzichtig met vreemde honden. Ik begrijp de argwaan en zo dus wel, maar constateer ook dat er héél soms wat overtrokken op een hond wordt gereageerd.

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2011 om 19:34

Jammer dan

Tja, dan zijn ze maar bang voor honden. Ont-zet-tend jammer. Mijn kinderen hebben ook niks met insecten, paarden, koeien, geiten en al het aanverwante kinderboederijspul. Katten en knaagdieren zijn een no-go-area vanwege de allergieen, dus wat blijft er over? Juist. Gevogelte en amfibieen. En dáár hebben ze nou weer geen moeite mee. Ze lopen onbevreesd op broedende zwanen af en helpen met het verplaatsen van kuikentjes of het ringen van duiven. Je moet er effe slag van hebben.
Ik heb ineens een briljante inval: de eerstvolgende die beweert dat je angst voor honden niet moet overdragen/aanwakkeren, krijgt van mij gezellig een kikker in zijn of haar handen geduwd. Echt, die doen niks.

Tirza

Asa Torell

Asa Torell

04-04-2011 om 20:26

Wow tirza

Op broedende zwanen af?! Ik ben eens door een zwaan achtervolgd en dat was NIET LEUK. Ik geef die beesten nog heel wat meer ruimte dan honden als ik ze tegenkom!

ishtar

ishtar

04-04-2011 om 20:28

Tirza

lijkt me een goed idee

Puck

Puck

04-04-2011 om 20:54

Tirza

Toen ik vanmorgen een portie draadalg uit de vijver aan het vissen was had ik ineens zomaar een bruine kikker in mijn handen Deed inderdaad helemaal niets.

Fianna

Fianna

04-04-2011 om 22:39

Kikkers

ben ik helemaal niet bang voor. heb ook geen keus, mijn kinderen zijn heel behendig in het vangen van die beesten
Ik kan me overigens wel heel goed voorstellen dat mijn dochter van nog geen 95 cm hoog bang is als een grote labrador op haar af rent. Ik zou ook bang zijn als er een reusachtig paard om me af zou galopperen. Kwestie van inlevingsvermogen. En ik wakker haar angst niet aan (in tegendeel), maar toch is ze elke keer weer bang als zo'n joekel op haar af rent. Gek hè??

Fianna

Fianna

04-04-2011 om 22:47

Enne

nee, hier geen honden over de vloer. Vooral omdat ik het ik echt niet trek en vertrouw met mijn drukke kinderen, die dan helemaal druk worden. Alles zou hier op scherp komen te staan. En ik vertrouw honden gewoon niet met jonge kinderen. Of ik vertrouw jonge kinderen niet met honden
Overigens ken ik eigenlijk niemand met een hond, echt niemand (althans qua potentieel visite). Dat maakt het wel makkelijker om mijn standpunt te verdedigen

Kaaskopje

Kaaskopje

05-04-2011 om 01:28

Tirza

Daar zou je mij niet mee hebben. Ik heb wel eens een kikker in mijn handen gehad. We zetten ook wel eens padden uit onze tuin omdat ik niet wil dat ze ten prooi vallen aan de katten.

Kaaskopje

Je betrekt het allemaal weer teveel op jezelf. Het enige dat geprobeerd wordt duidelijk te maken, is dat sommige mensen ondanks de verzekering dat een hond "niks doet", toch huiverig zijn. Ik hoor daar ook bij, vooral bij onbekende honden. Want niet alleen ken ik de hond niet, ik weet ook niet hoe hun baas hen opvoedt en of die hond dus wérkelijk "niets" doet. Om maar weer eens met zo'n voorbeeld te komen, de dochter van mijn vriendin is ondersteboven gebolderd door een hond die "niets deed" en "alleen maar wilde spelen" en tegen haar opsprong. Het is nu meer dan een jaar geleden, maar nog altijd is ze panisch voor honden, terwijl ze werkelijk niet bangig is uitgevallen.
Wat betreft die kikker, dat vind ik wel een grappige. Bij Fio thuis kreeg ik ooit plompverloren een slang in mijn handen, die ook niets deed. Het was best een leuk beest, dat mij inderdaad geen enkele schade berokkende en niet naar tegen mij deed. Toch vermoed ik dat bijvoorbeeld mijn zus of mijn moeder gillend achteruit gedeinsd zouden zijn als hen een slang werd aangereikt.

mijk

mijk

05-04-2011 om 11:50

Voor beiden wat te zeggen

Ik roep mijn hond bij me als ik mensen zonder hond zie en ik heb een luisterend exemplaar dus ze komt ook... Vriendjes van de kinderen krijgen van mij persoonlijk een cursus omgaan met de hond en dat levert behoorlijke resultaten op. Alle vriendjes en vriendinnetjes accepteren nu dat hond hier ook woont en weten wat ze moeten doen als ze de hond vervelend vinden. maar ze weten ook dat ze de hond niet mogen roepen lastigvallen als ze in de mand ligt. (overigens hadden we de eerste jaren ook een bench maar ik heb hond niet standaard alleen maar in de bench gedaan als kinderen kwamen spelen, juist om bij haar niet de associatie te leggen dat vreemde spelende kinderen hartstikke vervelend zijn)

Het was (en is bij nieuwe kinderen) een flinke investering maarmet geweldigde resultaten. Zoons beste vriend was panisch voor honden maar wilde wel hier kunnen spelen toen de nieuwe pup kwam. Gaat nu hartstikke goed

Ook buiten heb ik redelijk veel geduld maar er loopt hier ook een mevrouw die voortdurend met haar peuter door het losloopgebied banjert en dan zodra ze je ziet, krijst doe de hond vast doe de hond vast en haar peuter dan boven haar hoofd tilt. Mijn hond raakt echt heel erg in paniek van haar en de peuter ook.

Iedere aanwijzing over hoe ze zich ook kan gedragen wordt afgedaan met jij moet je hond aanlijnen want mijn kind is bang. Maar er zijn hier een hoop meer losloopgebieden voor kinderen dan voor honden

En met haar ben ik dus wel een beetje klaar.....

Ik snap dat een loslopende hond eng kan zijn, ik zie ook dat niet alle hondeneigenaren zich even verantwoord gedragen maar uiteindelijk is het misschien ook handig om je eigen gedrag wat aan te passen. Dat is uiteindelijk het enige waar je controle over hebt.

mijk

Pluk53

Pluk53

05-04-2011 om 12:35

Mijk, certificaat

voor mij mogen ze een verplicht certificaat invoeren voordat honden in een losloopgebied ook werkelijk los mogen lopen. Honden zonder certificaat moeten voortaan verplicht een muilkorf, altijd, ook aangelijnd.
Ik neem aan, dat als jij die specifieke mevrouw ziet, je je hond aan de voet kunt laten lopen. En als gezien wordt hoe goed je je hond onder controle hebt, dan is er ook geen reden voor paniek, en ook geen reden om de hond aan te lijnen.

mijk

mijk

05-04-2011 om 13:19

Nee pluk

Ze blijft krijsen. Zelfs als ik haar niet op tijd zie gaat mijn hond al naast me lopen als ze die mevrouw zelf ziet. Nu lijn ik haar dan dus ook maar aan maar ook dan is een gesprek onmogelijk. En dat frustreert Ze is bang voor honden en doet precies alles wat een hond opjut en in de war maakt.

En als dit nu voor haar huis gebeurt maar ze zoekt zelf precies dat ene parkje uit waar honden loslopen! Vreemde vogels heb je toch

Mijk

Losloopgebied

Nu ontsporen we een beetje, geloof ik Van bezoek dat een hond wel of niet mee bij jezelf in huis mag nemen naar een losloopgebied nu. In een losloopgebied mag een hond wat mij betreft loslopen (maar wel opgevoed inderdaad!). Een bang kind kun je uit een losloopgebied houden. Maar gewoon op straat hoort een hond niet zomaar een kind te bespringen, ook niet uit speelsheid, enthousiasme enz.
Ik heb diverse vrienden m/v die een hond hebben. Als ik bij hen kom, gelden de regels van hun huis en zij bepalen dus of die hond op de gang/in een andere kamer/in de bench/in de tuin/los is. Maar een béétje vriend van mij weet ook, dat zijn of haar hond in mijn huis niet welkom is. Ons huis is in dierenopzicht van onze kat.

Tirza G.

Tirza G.

05-04-2011 om 16:46

Zwaan

De truuk bij zwanen is dat je dóór moet lopen, op ze af. En niet omdraaien en weglopen, dan vertoon je vluchtgedrag. Als je doorloopt met je armen wijd, verlammen ze op een gegeven moment en geven ze zich over. Heel mooi om te zien.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-04-2011 om 16:47

Niks doen

Een hond die blaffend op je afkomt, of vrolijk springend, dóet al iets. Namelijk: blaffen, springen en op je afkomen. Dat er dan in de verte iemand staat te roepen dat hij 'niks doet' slaat dan dus ook nergens op.

Tirza

Vind ik toch eng met zwanen tirza

je hebt vast gelijk, maar ik durf het niet, zeker niet als ze in de buurt een partner met nest hebben. Brr.

Balletmama76

Balletmama76

05-04-2011 om 20:46

Ik ben postbezorger...

en hoor daarom al uit traditie een hekel aan honden te hebben. Nu mooi niet, ik heb zelfst 2 honden en de honden in mijn wijk zijn voor welke redenen dan ook dol op me, zelfst een duitse herder die al eens door een ruit gegaan is om een collega te pakken. Ik heb begelijkbaar nogal een boordje op m'n voorhoofd dat alleen zichtbaar is voor honden of - om maar met Cesar Millan te spreken - kalm-assertieve energie...

Honden voelen aan als je bang bent voor ze - ik ben niet bang (was ik wel, zelfst met ouders opgegroeit die honden eng vinden).

Voor al degene die bang zijn voor honden kan ik alleen maar Cesar Millan aanbevelen op National Geographic Channel. Je gaat hiervan niet direct een hondenliefhebber worden misschien, maar als je hun lichaamstaal beter kan lezen scheelt dat al heel wat om van deze angst af te komen en dat maakt het leven wel een stuk makkelijker. Als je weet hoe je op een vreemde hond die op je afkomt moet reageren, gaat de kans omlaag dat je gebeten wordt.

Ik werk zelfst met onzere honden met Cesar Millan technieken en het werkt echt. Pas aandacht geven als ze rustig en onderdanig zijn scheelt een heleboel. Bij een traditionele puppy-cursus leren ze vooral zit en af enzovoort, maar niet om in balans te zijn. Om een hond in balans te houden, moet je dus leider zijn, het zit in het genetische profiel van de meeste honden om te volgen, echte alpha-dieren zijn er maar weinige. Als ze deze leiderschap niet krijgen, raken ze buiten balans en gaan zich - net als een mens die niet in balans is - eventuel misdragen.

De meeste honden zijn - mits je ze als hond behandelt en niet als mens - volgelingen. Maar om een leider te zijn moet je kalm en assertief zijn. Slecht opgevoede honden zijn meestal het resultaat van een baas, die zijn leiderschap niet kan doorzetten.

Maar honden reageren heel sensibel op de energie die een mens uitstraalt. Een mens die bang is en terugdeinst heeft meer kans om gebeten te worden dan iemand die zelfstverzekert zijn persoonlijke ruimte opeist.

Ik vindt het trouwens ook niet leuk als honden in een woonwijk zomaar los lopen, misschien omdat ik vroeger zelfst bang was voor honden kan ik me hier goed inleven. Dus mijn honden zijn altijd aan de lijn. Ik zal ook niet verwachten dat mijn honden ook welkom zijn als we ergens op visite gaan. Ik verwacht wel van mensen die hier op visite komen dat hun accepteren dat hier honden leven.

Mijn ouders hebben geen flauw benul van honden en zijn ook echt geen hondenmensen. Juist het tegenovergestelde. Dus ik zal ook niet vragen of ik onzere honden mee mag nemen.

Maylise

Maylise

05-04-2011 om 22:02

Honden

In al mijn jaren met kinderen en met honden en met honden en kinderen heb ik eigenlijk nooit iets meegemaakt op dit gebied. Mijn kinderen zijn nooit door vreemde honden besprongen of op een andere manier bang gemaakt en mijn honden zijn ook nooit op vreemde kinderen/mensen afgegaan en ik heb ook nooit te maken gehad met boze mensen als mijn honden los liepen. Nochtans heb ik jaren in een buurt gewoond met behoorlijk wat honden en kinderen. Gelukkig valt het dus wel mee.

Onze katten vinden honden prima dus honden zijn hier best welkom mits ze zich schappelijk gedragen. Ik ben niet dol op onopgevoede honden die de boel slopen maar ja ik ben ook niet dol op onopgevoede kinderen die de boel slopen. Die heb ik liever ook niet op bezoek.

Toen wij nog honden hadden liepen ze wel vaak los. Zeker als we in het bos liepen. Dan waren ze ook niet altijd vlakbij mij. Een van de honden zag ik de halve wandeling niet want die was altijd in het struikgewas. Overigens was dat wel ergens waar ze los mochten lopen. En als ik riep kwamen ze altijd dus niks aan de hand.

Ik vind dat je er als hondenbezitter voor moet zorgen dat anderen geen last hebben van je hond. Dat is ook helemaal niet zo moeilijk. Ik ben er heel eerlijk in dat ik nooit heel veel tijd heb besteed aan het opvoeden van de honden, geen cursussen heb gevolgd en ook Martin Gaus niet heb bestudeerd. Ondanks dat waren het echt over het gehoorzame honden die braaf aan kwamen als ik ze riep en rustig gingen liggen als dat nodig was.

Tango

Tango

05-04-2011 om 22:40

Bezoek met honden

Hier eigenlijk nooit bezoek met honden. Van onze familie en vrienden hebben 1 gezin een hond, maar die nemen ze nooit mee naar ons. Inmiddels hebben ze ook grotere kinderen die dan met de hond thuis blijven, maar daarvoor was het blijkbaar duidelijk genoeg dat wij het niet wilden omdat we katten hebben en ook geen huis met tuin, dus geen plek om de hond buiten te leggen.
Tangozoon is ook bang voor honden en ik verbaas me er altijd over hoe verschillend hondenbezitters daarmee omgaan. Sommige zijn heel begripvol en zetten de hond gerust even apart als zoon op bezoek komt. Anderen blijven maar zeggen dat hun hond niets doet etc. terwijl zo'n beest dan voortdurend om hem heen blijft draaien. Tja, je begrijpt wel waar hij wel en niet op bezoek wil gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2011 om 01:09

Genista

Het valt wel mee met hoe erg ik het op mijzelf betrek Het is ook mijn manier van ergens over praten.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2011 om 01:23

Postbezorgers

Wij hebben een hond gehad die erg waaks was. We kregen hem toen hij al een jaar was. Hij was totaal niets gewend, dat kon je overal aan merken. Omdat de hond het binnen snel te warm had was hij vaak buiten. Maar bij ons is 'buiten' direct in de buurt van veel mensen. Een paar keer per dag is het een drukte van belang rond ons huis en dat was dus kasie voor het beest. Lekker blaffen en opgewonden doen. Ik stond de hele dag met een been in de tuin om op te letten, maar ik was natuurlijk ook wel eens met dat been binnen. Postbodes durfden te tuin niet in, dus werd ons opgedragen een brievenbus op te hangen. Ik werd neurotisch van de hond. Kortom... onze misser op hondengebied. We hebben na een jaar het wijze besluit genomen om een ander huis voor hem te zoeken. Wel sneu voor de hond, maar hij is er op vooruitgegaan. Een gesloten tuin helemaal voor hem. Postbodes waren weer blij met ons en spelende kinderen konden weer in en uit lopen. Als wij een hond hebben wil ik dat anderen zich er prettig bij voelen.

Fiorucci

Fiorucci

06-04-2011 om 07:22

Balletmama

Je hebt grotendeels gelijk. Maar er zijn honden die elke persoon grijpen die de tuin inkomt, ongeacht wat die uitstraalt! Mijn man houdt van elke dier, straalt uit wat jij meent dat iemand moet uitstralen, maar helaas. Als postbode heeft hij ook wel meegemaakt dat een hond hem probeerde te bijten.

Yura

Yura

06-04-2011 om 08:56

Uitstraling

Gek is dat dat honden altijd degene moeten hebben die er niet op zit te wachten. Ik zie het zelf ook altijd al vanaf 100 meter afstand, daar komt iemand die bang is/een hekel aan honden heeft. Het gekke is dat de hond het ook meteen door heeft, dan doet hij altijd een poging om te springen tegen diegene. Terwijl hij echt als we buiten lopen hij iedereen negeert (nou behalve andere honden, katten, eenden en helaas zwanen). Tegenwoordig ga ik ook al van de stoep af en maak de lijn heel kort als ik zo iemand zie aankomen. Vroeger had ik overigens een krantenwijkje en toen is het me ook eens overkomen, dat een hond zo door de glazen voordeur sprong, ik lopen en gillen uiteraard (misschien een hele foute reactie, maar is een reflex). De hele straat kwam naar buiten om me te helpen, waarvan de eigenaar als laatste. De hond deed overigens echt niks, wilde gewoon die krant, maar ja ik was me natuurlijk rot geschrokken. Maar wat zegt die eigenaar dus, nee geen "sorry", of: "gaat het?" Nee die zegt op verwijtende toon: "nou heeft hij allemaal glassplinters en moet ik naar de dierenarts". Ik was 15, dus stond echt met mijn mond vol tanden, heb me maar omgedraaid en ben verder met mijn krantenwijk gegaan, maar een van de buren hoorde ik nog aardig tekeer gaan tegen de eigenaar. Die mensen heb ik overigens daarna voortaan lekker overgeslagen (met toestemming van de bezorgdienst), het ging niet om een betaalde krant, maar zo'n huisaanhuisblad.

Relatieprobleem?

Gaat dit wel over honden?
"Mijn ouders willen met hun nieuwe hond langskomen. Maar mijn man wil absoluut geen hond in ons huis."
Poeha zit in een loyaliteitsconflict. Kan ze het maken _haar ouders_ te melden dat zij uitsluitend zonder hond welkom zijn?
Dat is toch andere koek dan het recht op de hondvrije woning, dat van de maan af gezien best mag bestaan.
Ik vind het een ingewikkelde kwestie.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

06-04-2011 om 12:25

Voorbijganger is geen roedel

Wij laten onze hond altijd merken dat hij onderaan staat, zeker bij bezoekers en in het begin ook erg bij onze kinderen. Hij mag nooit naar boven bijvoorbeeld of op de bank zitten, hij zit dus altijd lager dan iedereen. Regelmatige bezoekers en de kinderen geven hem ook vaak zijn eten, want degene die het eten verdeelt staat heel hoog in rang. Maar dat werkt bij een toevallige voorbijganger natuurlijk niet. Meestal vindt hij die zoals gezegd ook helemaal niet interessant behalve als diegene dus inderdaad bang is, dat is zo'n kort moment dat er volgens mij weinig te leren valt, dus kies ik gewoon voor de methode stoep af en lijn kort. Van dat schoppen vind ik volkomen terecht hoor. Ik kom ook vaak iemand met een hond tegen die mijn hond bespringt. Ik heb alles geprobeerd om door te kunnen lopen, eigen hond meetrekken, maar die kan gewoon niet weglopen, runderlong stukje verder weg gooien, maar dat is ook niet boeiend, als de eigenaar er desondanks voor kiest om die hond los te laten lopen (en mij te verwijten dat ik dat niet doe, je doet het nooit goed blijkbaar) en niet even een sprintje te trekken om mijn hond te ontzetten dan weet ik op een gegeven moment ook niks anders meer dan harde maatregelen. Heb me tnt in kunnen houden, omdat toevallig telkens als ik ze tegenkwam ik ook met nog iemand was die haar hond van de mijne kon trekken en vast houden tot de baas eens kwam, maar als ik alleen ben weet ik ook niet wat ik doe. Overigens loopt mijn hond ook wel eens per ongeluk los in een woonwijk ondanks dat ik weet dat dat niet mag, dan is hij simpelweg ontsnapt omdat iemand (bezoek meestal) de deur niet goed heeft dicht gedaan. Vind ik ook heel lullig, maar doe ik niet met opzet.

Tirza G.

Tirza G.

06-04-2011 om 12:48

Bromvlieg (ot)

Dat geeft niet. Dat vindt die zwaan helemaal prima Het is ook nergens voor nodig, maar mijn zwager fokt/kweekt gevogelte en dan heb je dat dus wel eens bij de hand

Tirza

Balletmama76

Balletmama76

06-04-2011 om 15:24

Pelle...

"Postbodes en honden KUNNEN bijna geen vrienden worden."

Dan heb ik of erg ontaarde honden in mijn wijk of ik ben een ontaarde postbezorger... Ik heb in mijn wijk een staffie die weleens los loopt en dan gewoon rustig een stukje met mij mee loopt. Of boven genoemde duitse herder, die bijna omvallt van het kwispelen als ie mij op straat tegenmoet komt. Of het leuke vuilnisbakje dat elke dag op me wacht om een aai te krijgen en een poot te geven. En ik heb nooit hondenkoekjes in mijn tas of zoiets! Mijn collegas vinden het ook maar raar hoor.

Vandaag kregen we dan toevallig zo'n ARBO-tip in onzere tassen "Pas op voor de hond!". Cesar Millan heeft ook eens een postbodes-special gehad, die best leuk was om te zien.

Balletmama76

Balletmama76

06-04-2011 om 15:33

Fiorucci

"Je hebt grotendeels gelijk. Maar er zijn honden die elke persoon grijpen die de tuin inkomt, ongeacht wat die uitstraalt! Mijn man houdt van elke dier, straalt uit wat jij meent dat iemand moet uitstralen, maar helaas. Als postbode heeft hij ook wel meegemaakt dat een hond hem probeerde te bijten."

Ook dat is de fout van de eigenaar. Het is middels opvoeding eruit te krijgen, maar als de eigenaar dit niet voor elkaar krijgt, moet de hond gewoon de kans niet krijgen om iemand te pakken en dat is dan de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Natuurlijk kan niet iederen Cesar Millan erbij halen, maar met een beetje goede wil kan de eigenaar wel ervoor zorgen dat zijn hond de gelegenheid niet krijgt om iemand te pakken die het erf op komt. en het is dan echt niet zielig voor de hond als deze niet in vrij in de tuin rond mag lopen, maar gewoon een veiligheidsmaatregel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.