Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 11:13

Corona is "straks" onder controle, hoe verder?

Pakken jullie dan de draad weer op, of gaan er zaken veranderen? (Vakantie, voedsel, en vul maar in.)


Ad hombre

Ik ben benieuwd, zou je er wel voor zijn dat overheden meer zouden afdwingen? Best ingewikkeld natuurlijk hoe dat concreet zou moeten als het gaat om vlees eten of vliegen, anders dan de prijzen verhogen. Maar los daarvan, zou je het wensen?

Emmawee

Emmawee

13-04-2020 om 21:27

Alkes

Wat mij betreft niet "alleen maar" thuiswerken. Maar wel als optie. In combinatie met flexibele aanwezigheidstijden, bijvoorbeeld.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: op maandag en donderdag is iedereen tussen 10 en 15 op kantoor. En de rest kan anders worden ingevuld.

Ik werk sinds 1 april bij een nieuwe werkgever en heb mijn kantoor nog niet gezien en mijn collega's ook nog niet, op één na. Het gaat best goed met Teams en mail, maar ik kijk ook erg uit naar de post-corona tijd. Ik mis enorm veel informatie. Alles is op te zoeken en na te vragen, maar het meeste leer ik met inwerken toch tussen de bedrijven door, door collega's te horen praten en hen dingen te zien doen. Dus nee, alles vanuit huis is zeker niet voldoende wat mij betreft.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 21:57

Guera

Er is één punt, waarover ik last van mijn geweten heb en dat is vliegen. Normaal zou ik niet snel een vliegvakantie boeken. Mijn man heeft vliegangst. Ik heb hem één keer zover gekregen, dat gebeurt niet weer. Inmiddels zie ik ook al een tijdje de bezwaren van vliegen, maar heb ik sinds ruim een jaar weer contact met mijn moeder. En daar zit je dan met je goeie gedrag. Wil ik haar nog zien, dan is vliegen momenteel de enige realistische optie. Vorig jaar ben ik door allerlei situaties drie keer geweest. Dit jaar zou dat ook zonder corona maar een keer geworden zijn en dat is nu ook nog onzeker. Er komt natuurlijk een tijd dat mijn moeder er niet meer zal zijn. Dan is het gedaan met vliegen. Ik hoop natuurlijk dat dit nog even niet aan de orde komt. Nu met corona is het best griezelig. Ze is 90.

Voor de rest zijn we ook echt niet perfect. Het komt neer op "we proberen het steeds beter te doen.".

Jo Hanna

Jo Hanna

13-04-2020 om 22:38

veranderen

Wij pakken de draad waarschijnlijk weer tamelijk gewoon op. Voor ons zijn de belangrijkste verschillen: kinderen weer naar school en ik naar het werk zodat je weer wat meer eigen leven en eigen ruimte hebt. Daar zie ik wel naar uit!

Ad formuleert het wat kort door de bocht maar ik sluit me toch ook wel bij hem aan. Ik leid al sinds jaar en dag een tamelijk sober leven: weinig luxe uitstapjes of producten, heb vorig jaar voor het eerst in vijftien jaar weer eens gevlogen, koop kleding vaak tweedehands, woon in een NOM-woning, we eten 1 x per week vlees, mijn meest voorkomende uitstapjes zijn wandelingen met de hond in de natuur. Ik rijd wel relatief veel auto (niet elektrisch), bijvoorbeeld naar het werk, op vakantie (binnenland), de kinderen bij hun vader ophalen. Ik woon in een deel van Nederland waar een keuze voor het OV al gauw de helft meer reistijd betekent. Ik ben niet erg geneigd om nog verder te versoberen. Ik ben erg blij met mijn hond en die geef ik zeker niet uit eigen beweging en zonder grondige onderbouwing van de noodzaak op. Mijn kinderen zijn dol op hun tamme ratjes en daarvoor geldt hetzelfde. En principieel is voor mij ook de vraag of het redelijk is dat andere mensen hun luxe levensstijl kunnen voortzetten terwijl ik nog verder versober? Ik vind van niet. Wij vinden het heel normaal dat mensen die rijk zijn zich meer luxe kunnen veroorloven. Maar vinden we het ook logisch dat mensen die rijk zijn meer schade mogen aanrichten aan ons milieu of aan onze gezondheid? Ik vind dat een ander perspectief en voor mij is dat niet zo evident. Als het nodig is om verder te versoberen vind ik dat eerst andere mensen/bedrijven aan zet zijn. Pas tegen de tijd dat die hun ecologische voetafdruk ook flink verkleind hebben, moeten ze nog maar eens bij mij aankloppen. Ik ben gekke Henkie niet.

Doenja

Doenja

13-04-2020 om 22:40

Kaaskopje

Jij hebt afgelopen jaren genoeg gecompenseerd door niet te vliegen of auto te rijden. Denk daar maar eens aan. Dan kun je echt nog wel een paar keer naar je moeder toe. Dat gun ik je ook van harte.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 22:46

Doenja

Lief van je. ☺️

Verder gaan

Ik merk nu eigenlijk pas hoeveel ik werd geleefd, ofwel, hoeveel ik me moet aanpassen aan de rat race van het westen. Drukte in de stad vanwege toeristen e.a. dagjesmensen, elk weekend wel iets van een evenement, je moest het allemaal maar tolereren en niet zeuren. Dan moet jij maar iets anders gaan doen, daar komt het op neer. De vriendenkring van mijn extravertere man organiseerde ook altijd wel een borrel of er was een verjaardag, wat bij ons wel lastig is... aangezien hij daar van houdt en ik niet. Dat is geven en nemen in een relatie, maar nu is die discussie er gewoon niet! En dat vind ik een verademing. Hoewel ik me realiseer dat ik makkelijk praten heb omdat ik dat dus allemaal niet mis en de nare gevolgen van corona persoonlijk niet heb ondervonden vooralsnog. Die personal space van 1,5 m vind ik ook wel een uitkomst...

Hoe ik verder ga...? Ja, ik heb dit ervaren en ik zou het op jezelf zijn graag iets meer willen doorzetten. Dat is een illusie natuurlijk, als ik mijn relatie wil houden. Maar we aten al bewust, ik heb geen auto (man wel, maar kan echt niet zonder), ik denk na over wat ik aanschaf (geen prullen van Action), vliegvakanties konden allang niet meer voor mij. Thuiswerken bevalt me gedeeltelijk positief, er is nu weinig keuze maar mijn werkgever denkt nog steeds dat we minder productief zijn als er geen toezicht is. Terwijl ik zelf het idee heb dat ik continu aan het werk ben, dat is ook zo, dat krijg je als je computer op de eettafel staat.

Ik dacht eigenlijk dat je met de vraag 'hoe het verder gaat als corona onder controle is' bedoelde hoe we ons leven weer gaan oppakken terwijl nog niet duidelijk is dat het voldoende is. Daar ben ik wel bang voor, voor die onduidelijkheid. Als we straks allemaal weer naar buiten mogen, is niet gezegd dat een nieuwe uitbraak uitgesloten is.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 01:41

Leanne

Je mag de vraag zo breed maken als je wilt.

Ik maak me wat corona betreft ook zorgen zolang er geen vaccin is. De kans dat die er snel is, wordt steeds groter, maar vermoedelijk niet voor de winter.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 09:47

Angela

Ja, ik weet dat de meeste mensen hier erg van het 'de meeste mensen zijn deugen' geloof zijn. Dat is ook wel zo, van die meeste mensen. Maar sommige mensen deugen meer dan anderen en andere mensen deugen helemaal niet. Ik zit in de groep matige deugers.

Dit artikel vat het aardig samen vind ik:

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/de-meeste-mensen-deugen-maar-dat-doet-er-niet-toe~bb1a0bc6/

"Ja, de meeste mensen deugen, maar Philip Dröge vindt dat niet relevant. Wat telt is hoe we de minderheid van graaiers, fraudeurs en andere deugnieten in de tang houden."

Hij stelt volgens mij dat er een grote 'middengroep' is (de matige deugers) die best van goede wil is, maar geen zin heeft om regels die toch niet gehandhaafd worden na te volgen. Als mensen voordringen bij de kassa en daar niet tegen opgetreden wordt gaan die maar mee voordringen. Ik ben er ook zo een, en velen met mij. (wel net 200 EUR gedoneerd aan anti-coronaprojecten)

Op milieu en volksgezondheidsgebied kun je dus niet verwachten dat veel mensen bereid zijn significante offers te brengen tenzij er regels voor zijn en die ook gehandhaafd worden.

Dus elkaar op forums de les leven en laten zien hoe verschrikkelijk goed je zelf bezig bent is leuk voor je eigen ego, maar zinloos voor de wereld.

Dan het gezegde 'verbeter de werelden begin bij jezelf'.

Ik denk dat dat verkeerd begrepen wordt. Wat dat eigenlijk betekent is dat je moet zorgen dat jezelf je leven goed op orde hebt. Dat je goed voor je eigen naasten zorgt en voor de tante in het verzorgingstehuis. Dat je je tuintje netjes houdt. Dat is al heel wat en ongeveer het maximum wat een individu kan bereiken.

Wil je meer dan moet je in de politiek. Dat is het enige niveau waarop echte effectieve maatregelen kunnen worden genomen en dan nog alleen als je andere landen ook meekrijgt met het stellen en handhaven van regels.

Anders is het zinloos, je ziet dat overal om je heen. Ondanks al het tromgeroffel en al het borstgeklop neemt *overal* de co2 uitstoot toe en vliegen er steeds meer vliegtuigen rond de wereld (nou ja, nu even niet, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 09:54

Thera

"Ik ben benieuwd, zou je er wel voor zijn dat overheden meer zouden afdwingen? Best ingewikkeld natuurlijk hoe dat concreet zou moeten als het gaat om vlees eten of vliegen, anders dan de prijzen verhogen. Maar los daarvan, zou je het wensen?"

Als een significant aantal landen het vlees eten zou afzweren zou ik dat toejuichen en er aan meedoen. Zou ik denk ik zelfs een warm gevoel van krijgen. Maar misschien denk ik daar over een jaar weer anders over.

Vliegen helemaal verbieden i.p.v. duurder maken zou ik denk ik niet voor zijn, dat vind ik een te belangrijke verworvendheid. We kunnen ook economisch niet zonder. We kunnen denk ik prima zonder vlees.

Angela67

Angela67

14-04-2020 om 10:16

en toch ad hombre

kan ik me niet voorstellen dat jij gewoon gaat voordringen en/of er niets van zegt.
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 10:16

Nog een keer Angela

"Want het doel is uiteindelijk hetzelfde neem ik aan - een leven voor onszelf en toekomstige generaties dat leefbaar is. Dus geef je kinderen de kans om iets anders te gaan denken dan jij."

Ik probeer mijn kinderen niet te indoctrineren met mijn meningen. Ik heb liever dat ze zelf nadenken. Maar mijn oudste heeft helaas wel de OO ontdekt... Lekker zelf blijven nadenken, Ad jr! Ik heb me ook nooit door oma laten voorschrijven wat ik mocht denken.

"ps bij mij thuis is het makkelijker om kinderen op te voeden tot vrije keuzes dan bij jou. het is moeilijker om minder egoïstisch te worden en minder aan de maatschappij te denken dan andersom."

Egoisme ligt dichtbij eigendunk, dus je bent al aardig op weg zou ik zeggen!

Angela67

Angela67

14-04-2020 om 10:18

en toch ad hombre / 2

"Egoisme ligt dichtbij eigendunk, dus je bent al aardig op weg zou ik zeggen!"

that makes two of us

gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

14-04-2020 om 10:31

Als mensen voordringen bij de kassa en daar niet tegen opgetreden wordt gaan die maar mee voordringen.===

Echt? Hóórt dat bij de middenmoot? Als een schaap over de dam is, volgt de rest ook dus.

Ik denk dat het voor mij door de jaren heen wel heeft geleid tot iets meer haar op de tanden en me soms op te stellen als een blok graniet. Duw me eerst maar eens opzij dan. Je van ellende maar net zo slecht gedragen als de slechte voorbeelden vind ik nou niet bepaald iets om te promoten. Dat is m.i. precies wat misgaat tijdens deze coronaperiode. Heeee, bollenvelden, heeee er lopen mensen te kijken, oooo dan stap ik óók maar even uit! Of: als andere mensen in het park lopen, dan mag ik ook!

Iedereen, zelfs de meest beschaafden, zullen weleens wat onbehouwen de bocht uit vliegen, maar onprettig gedrag bewust kopiëren vind ik een gekke, onbegrijpelijke keus.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 10:40

Angela

"kan ik me niet voorstellen dat jij gewoon gaat voordringen en/of er niets van zegt."

Dat heb je goed ingeschat

Ik zal je wat dat betreft een persoonlijke ervaring vertellen. Ik werkte ooit in een andere stad dan ik woonde. Ik moest iedere werkdag forenzen. Ik stond iedere dag in dezelfde file voor dezelfde afslag. En iedere dag weer waren er van die irritante types die zich voor in de file drongen. Ik kan daar totaal niet tegen, dus dan ga ik toeteren en soms zelfs uitstappen of inhalen en op mijn beurt weer voor de tussendringer invoegen. Niet verstandig, niet goed voor mijn gezondheid, maar inderdaad, zo ben ik. De rest van de file deed... Niks. Nauwelijks getoeter of andere tekenen van irritatie.

Een keer was mijn auto kapot en reed ik met de bus. De bus was vol en ik moest staan. De chauffeur reed als een gek en ik kon me soms met moeite staande houden net als sommige oudere passagiers. Dus ik zeg er wat van. Nou, dat vond de chauffeur heel brutaal van me. Ik kijk om me heen naar de andere passagiers maar niemand leek het met me eens.

Op een goede dag besloot ik dat ik dan ook maar ging voordringen, ik kan dat best goed, al zeg ik het zelf. Het is even wennen om over te schakelen op 'asociaal' maar het was echt veel beter voor mijn gezondheid. Ik hoefde niet meer boos te worden op anderen, want ik was zelf een aso. Het kwam zeer zelden voor dat mensen toeterden of boos werden (want de meeste mensen zijn *te* fatsoenlijk) en ik was ook nog veel sneller op mijn werk. De toeteraars had ik zelfs nog wel sympathie voor, want zo was ik vroeger ook

Een zeer leerzame ervaring.
Ik ben geen standaard (supermarkt)klant, dat is zeker.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 10:48

Kaaskopje

"Iedereen, zelfs de meest beschaafden, zullen weleens wat onbehouwen de bocht uit vliegen, maar onprettig gedrag bewust kopiëren vind ik een gekke, onbegrijpelijke keus."

Het is onverminderd van toepassing op zaken die de meeste mensen heel normaal vinden en die - misschien - niet zouden moeten, zoals vliegen en vlees eten. Begrijp je het dan beter?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-04-2020 om 11:24

hee, even over dat OV

Hoe moet dat met die anderhalvemeter-samenleving?

Ad Hombre

Ad Hombre

14-04-2020 om 11:36

Wilgenkatje

Lastig...

- Telewerken vzv mogelijk
- Spreiden van werktijden
- Fietsen i.p.v. OV
- Auto i.p.v. OV (kind naar school brengen met de auto)
- Mondkapjes

Ja geen/minder ov...

Dat wordt inderdaad puber naar school brengen met de auto komende 4 jaar!!

Dees

Dees

14-04-2020 om 21:28

Ofof

Of fiets met trapondersteuning of school dichterbij huis.

School dichter bij huis sowieso niet

School waar ze nu op zit is te goed, gaat ze nooit weg!

Met fiets is ruim anderhalf uur, met trapondersteuning een uur, dus ik breng wel!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2020 om 01:25

Ad Hombre

Het is onverminderd van toepassing op zaken die de meeste mensen heel normaal vinden en die - misschien - niet zouden moeten, zoals vliegen en vlees eten. Begrijp je het dan beter?=

Hmmm... begrijp jij dat vlees eten niets te maken heeft met onprettig gedrag kopiëren? Het lijkt er in dit geval op dat mensen positief gedrag kopiëren, want de verkoop van vleesvervangers en
behoefte aan vleesloze maaltijden neemt toe.

Bas

Bas

15-04-2020 om 02:49

Natuurlijk wel Kaaskopje

Je kunt van mening verschillen of dieren behandelen zoals we ze behandelen om ervan te eten onprettig gedrag is tov dieren, maar het is zeker niet goed voor de (toekomstige) mensheid en planeet.
Dus hoe bedoel je?

Iedereen copieert nonstop, en we brengen samen een hoop schade toe.
Ik ook, al probeer ik (wat ouder en wijzer) regelmatig de andere kant op te bewegen.
Met veel moeite me juist proberen niet op te winden aan het asociale rijgedrag van voorkruipers, bijv. Je hebt natuurlijk altijd wel de keuze om als Ad te doen of het tegenovergestelde.
Maar dat houdt geen mens 24 op 24 vol, je maakt je keuzes.

Ander geluid

Ander geluid

15-04-2020 om 11:33

Hier

Ik vind dat jullie over het algemeen erg “braaf” zijn met alle, na de crisis aspecten.

Ik denk dat wij gewoon weer verder gaan zoals altijd, voor zover mogelijk natuurlijk. We hebben eind juni onze vakantie gepland, nog niet geboekt, maar we kiezen gewoon een land uit waar alles weer open is en waren ook van plan om te vliegen, Zweden bijvoorbeeld.

Verder denk ik ( ik zal nu het hele forum wel over mij heen krijgen), dat het wel meevalt met het aantal corona doden wereldwijd. Er gaan zo veel meer mensen dood aan andere griep varianten elk jaar en natuurlijk aan diverse andere ziektes, dat het, hoe vreselijk deze corona ook is, best nog meevalt.

Ik denk dat het allemaal behoorlijk uit zijn verband wordt gerukt en dat bv in Amerika er veel doden worden toegeschreven aan het virus, maar eigenlijk een andere doodsoorzaak hebben, zie hiervoor andere nieuwsbronnen dat het eeuwige NPO, Rutte en co en alle actualiteiten rubrieken.

Ik hou me braaf aan alle richtlijnen, zo hoort het nou eenmaal, maar als alles weer “ normaal” is ben ik er ook klaar mee en doe weer gewoon.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 11:51

Ander geluid

"We hebben eind juni onze vakantie gepland, nog niet geboekt, maar we kiezen gewoon een land uit waar alles weer open is en waren ook van plan om te vliegen, Zweden bijvoorbeeld."

Zweden is natuurlijk objectief een ideaal land, als Corona-retreat, maar toch denk ik dat jij dat reisje wel kunt vergeten. Kom je eind juni nog even vertellen of je gaat?

"Ik denk dat het allemaal behoorlijk uit zijn verband wordt gerukt en dat bv in Amerika er veel doden worden toegeschreven aan het virus, maar eigenlijk een andere doodsoorzaak hebben, zie hiervoor andere nieuwsbronnen dat het eeuwige NPO, Rutte en co en alle actualiteiten rubrieken."

Tja, tegen zoveel domheid is geen kruid gewassen.
Gelukkig ben je volgzaam genoeg om te doen wat je gezegd wordt.

Emmawee

Emmawee

15-04-2020 om 12:12

Nog erger

Nou, andere geluid... Dat zou nog erger en nog enger zijn. Als de toenemende sterfte niet toe te schrijven zou zijn aan Corona. Wat speelt er dan? Wordt de gewone griep opeens dodelijker? Zijn we niet meer bestand tegen frisse lucht? Of heb je het serieus over G5?

Paasei

Paasei

15-04-2020 om 12:22

Tja.. het probleem is..

.. dat je denkt nog prima naar dat land (Zweden in dit geval) te kunnen omdat dat alles nog/weer open is en het met het aantal besmettingen nog reuze mee valt. En dan ben je daar en dan schiet alles ineens op slot.. Ik kan er van mee praten; wij dachten nog prima naar ons Spaanse vakantie-eiland te kunnen, waar niet zoveel aan de hand was, en dat ging ook prima. Tot we er 1 dag waren en de volledige lockdown in ging. Geloof me, ik neem nooit meer het risico om op vakantie te gaan als die mogelijkheid bestaat! Wij hopen het in september nog eens te kunnen proberen (op vakantie gaan), gewoon met de auto en in Europa (geen Spanje/Italië). Maar de beslissing of dat door kan gaan nemen we nog lang niet.

Verder ben ik wel zo eerlijk om het met Ander Geluid eens te zijn, dat het gewone leven waarschijnlijk weer heel snel z'n beloop krijgt zodra elke vorm van lockdown is opgeheven. Nee, we zijn er niet ineens vegetarisch, milieubewuster of wat dan ook van geworden. En ik denk zomaar dat dat voor het merendeel van de mensen geldt. Zodra dit achter de rug is, is het zo weer vergeten.

Ik heb eens een interview met een historicus op TV gezien. De man werd gevraagd of we in de toekomst gaan praten over een periode voor en na Corona ('v.C.' krijgt een andere betekenis..). Volgens hem is dat niet zo. Dat is na pandemieën als de Spaanse Griep ook niet gebeurd. De mens vergeet snel, tenzij het gebeuren echt zo'n enorme impact op de hele wereld heeft gehad - ala de wereldoorlogen- dat het in het collectief geheugen blijft hangen. De rest zakt weg in vergetelheid.

Triva

Triva

15-04-2020 om 12:28

Ander geluid

"gaan zo veel meer mensen dood aan andere griep varianten elk jaar"

Dat is dus per week absoluut niet zo. Er zijn de afgelopen weken meer doden gevallen dan normaal dan in de griepwinter van 2018 én de hongerwinter van 1945:

https://nos.nl/artikel/2330040-sterfte-corona-waarschijnlijk-twee-keer-hoger-blijkt-weer-uit-cbs-cijfers.html

Dus zonder maatregelen was het echt nu nog vele malen erger geweest!

Uiteindelijk sterft iedereen aan een hartstilstand

Ander geluid: Jij denkt dat er overrapportage is van het aantal doden in de VS, omdat ze sterven aan andere aandoeningen dan Corona. Als je naar andere landen kijkt, heb je dan ook het idee dat daar sprake zou kunnen zijn van onderrapportage? Nederland bijvoorbeeld, waar alleen (of voornamelijk) in het ziekenhuis overleden, meestal geteste personen in de statistieken komen en niet de mensen die thuis of in het verzorgingshuis overlijden? En dat er in andere landen al helemaal niet accuraat geregistreerd wordt om wat voor reden dan ook: bananenrepubliek, slechte administratieve infrastructuur, land volledig op z'n gat? Dus dat je over het wereldwijde dodental eigenlijk niks in zijn algemeenheid kan zeggen?

skik

Triva

Ten tijde van hongerwinter had NL ongeveer 9 miljoen inwoners. De hongerwinter trof vrijwel alleen west Nederland (zeg 6 miljoen inwoners?). Daar moet je het sterftecijfer aan relateren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.