Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 11:13

Corona is "straks" onder controle, hoe verder?

Pakken jullie dan de draad weer op, of gaan er zaken veranderen? (Vakantie, voedsel, en vul maar in.)


Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 17:03

Alkes

Mijn opa stal een paard van de Duitsers en slachtte het in het fietsenschuurtje. Mijn moeder schaamde zich tegenover de andere kinderen dat ze zo goed doorvoed was. Ik geloof dat ik toch wel wat van mijn opa geerfd heb.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-04-2020 om 18:39

slacht jij ook een paard dan Ad?

Letterlijk he.

Ik denk dat het aantal vegetariërs vlot zou oplopen als ieder mens zelf (!) zijn te verorberen dier zou moeten slachten (dus niet iemand anders inhuren om het te doen).

Blijft een dappere actie van opa natuurlijk, het paard stelen en slachten. Bewijsmateriaal weggewerkt.
Ik ben niet zo geweldig geschoold in de geschiedenis, wist niet dat legers in die tijd nog met paarden op pad waren? Of was het WO1?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-04-2020 om 18:42

geen/ minder OV

Die kinderen worden naar school gebracht. lees ik. Daar hebben ouders tijd voor?

Studenten dan? Wat moeten die?

En mensen die wegens hun leeftijd, wegens een handicap of om diverse andere redenen niet autorijden? Die moeten voortaan binnen hun eigen woonplaats blijven?

Ad Hombre

Ad Hombre

15-04-2020 om 22:40

Wilgenkatje

Wo2. Het paard kwam uit de haven, werd daar blijkbaar ergens voor gebruikt. Meer details weet ik niet en mijn opa is al heel lang dood (bj 1901).

Ik heb een keer een meerval geslacht en dat vond ik eigenlijk wel genoeg. Ik heb natuurlijk een lekkere voorraad zodat ik geen paarden hoef te slachten om mijn gezin in leven te houden

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2020 om 02:03

Bas

Je kunt van mening verschillen of dieren behandelen zoals we ze behandelen om ervan te eten onprettig gedrag is tov dieren, maar het is zeker niet goed voor de (toekomstige) mensheid en planeet.
Dus hoe bedoel je?===

De mens at in de prehistorie al vlees en eetbare planten. De samenstelling van vlees is onderdeel van onze behoeften. Je kunt op zich zonder dierlijke producten, maar dan moet je ze wel compenseren met iets wat voor dezelfde vitamines, mineralen en vezels zorgt. En dan kom ik pas op jouw punt. Met de kennis van nu, de mogelijkheden van nu en hoe we nu leven, vind ik het een schande dat er nog steeds hele volksstammen zijn die dieren ontzettend wreed behandelen, letterlijk, maar ook dmv zeer Je kunt van mening verschillen of dieren behandelen zoals we ze behandelen om ervan te eten onprettig gedrag is tov dieren, maar het is zeker niet goed voor de (toekomstige) mensheid en planeet.
Dus hoe bedoel je?===

De mens at in de prehistorie al vlees en eetbare planten. De samenstelling van vlees is onderdeel van onze behoeften. Je kunt op zich zonder dierlijke producten, maar dan moet je ze wel compenseren met iets wat voor dezelfde vitamines, mineralen en vezels zorgt. En dan kom ik pas op jouw terechte punt. Met de kennis van nu, de mogelijkheden van nu en hoe we nu leven, kúnnen we zonder vlees van dieren. Maar ja, dât is slecht voor de economie. Dus liever doorgaan en een virus die af en toe vrijkomt, dan flink in te krimpen of foute markten te verbieden. Kennelijk.

Bas

Bas

16-04-2020 om 03:47

Kaaskopje

Ik heb je post een paar keer gelezen en ik snap 'm echt niet, krijg er iig niet uit wat nu je boodschap is.

Zeker als je goedkoop vlees eet, doe je gewoon mee aan wrede toestanden.

Wat de prehistorie hiermee te maken heeft ontgaat me volledig

Voor je gezondheid heb je uiteraard geen vlees nodig, integendeel.
Dat het voor je gezondheid handig is uitgebalanceerd te eten is evident, met of zonder vlees.

bieb63

bieb63

16-04-2020 om 11:27

Bas

Ik weet ook niet precies wat Kaaskopje wil zeggen.

M.i.: Ten eerste leven we niet meer in de prehistorie, d.w.z. dat we heeeeeel wat meer kennis hebben dan toen én natuurlijk ook methodes en middelen om dingen anders te doen dan toen én veel meer variatie aan etenswaar. Dat betekent (m.i.) o.a. dat we weten hóe en wát we moeten eten als we geen vlees willen eten.
Ikzelf denk (en vind) dat we na deze coronatoestand misschien ietsje beter kunnen nadenken (of eigenlijk zouden moeten) over hoe we met vleesconsumptie en het behandelen van dieren omgaan. Ik geloof echt niet dat iedereen nu ineens vegetariër wordt, hoeft ook niet. Maar we kunnen misschien nu wel eindelijk eens af gaan van dat onbeperkt vlees eten. Beter af en toe een goed stuk vlees waarvan je weet dat het beest goed behandeld is, dan dagelijks van de kiloknaller. Die bewustheid zou er nu toch eindelijk eens moeten zijn...… En om de vleesloze dagen door te komen: volgens mij zijn er inmiddels mega veel info, recepten, alternatieven enz enz te vinden, om dagen zonder vlees, makkelijk, gevariëerd, smakelijk, gezond enz enz door te komen....

Pandemieën

'Dat is na pandemieën als de Spaanse Griep ook niet gebeurd.' De spaanse griep heeft er wel voor gezorgd dat er een einde kwam aan de eerste wereldoorlog.
En Corona zorgt ervoor dat -eindelijk- een staakt-het-vuren is in Jemen, hopelijk trekt Saoedi-Arabië zich definitief terug. Vanwege Corona.
Wie weet verliest Trump wel, vanwege Corona.
Pandemieën hebben juist vaak veel invloed gehad, alleen is vooraf moeilijk voorspelbaar hoe en op welk terrein. Bijvoorbeeld: de onderlinge afhankelijkheid van landen. Gaan we daarmee stoppen (ieder weer voor zich) of het juist beter regelen (wereldwijde afspraken maken)?
Het gedoe over vlees eten vind ik dan weer bijzonder. Het houden van dieren is niet de oorzaak geweest van deze pandemie. Ik vind dat een beetje populistisch: de oorzaak ergens neerleggen waar op dit moment toch al de klappen vallen, zonder dat het er iets mee te maken heeft. Er is wel een andere oorzaak: contact tussen mensen en 'wilde' dieren. Ook voor Sars, Mers, de pest etc. Dat kan een gedragswijziging met zich meebrengen, maar dat heeft dan eerder te maken met: niet naar die bijzondere, ongerepte stukjes natuur gaan.

Tsjor

Tsjor

Ik ben bang dat het wereldwijd regelen geen kans maakt, hoe graag ik het persoonlijk ook zou zien. Landen zoals China, Rusland en de VS manipulerrn de boel voor binnelandspolitiek, Turkije is ook zo eentje en zelf binnen de Europese Unie zie je de verdeling tussen Noord en Zuis en ook Oost (Polen en Hongarije) en Westen. Ik zie het somber in. De macht is in handen van mensen die niet het algemene best voor ogen hebben en die gaan het ook niet nastreven.
Een oplossing zou zijn wat van Reybrouck in zijn boek "tegen verkiezingen" opperde maar ik zie de gevestigde politieke orde daar niet in mee gaan.
Ik ga terug naar mijn moestuin (zich terugtrekken uit het openbare leven is ook een gevaar, ben er wel van bewust).
Sini

Tsjor

Wilde dieren leven ook onder ons. Opportunisten als ratten, muizen, maar ook vossen en konijnen kunnen zich vlakbij de mens prima handhaven. In het beslist niet ongerepte Amsterdam-Osdorp is het soms net Teletubbieland, zoveel konijnen huppen er hier rond. We hoeven niet naar de natuur om contact met dieren te hebben. Als er maar genoeg te snaaien valt, komt de natuur naar ons.

Groeten,

Temet

Gelukkig gaan er ook pandemieën aan ons voorbij

2016-2018: de merels. https://www.bndestem.nl/home/aantal-merels-opvallend-afgenomen-oorzaak-waarschijnlijk-usutuvirus~a1849314/
Ik mis wel de merel die 's avond op de nok van het dak van mijn achterbuurman een prachtig avondlied zong. Hoorde pas vrij recent over de pandemie onder de merels.

Tsjor

Wilde dieren

Ik vind het griezelig te zeggen dat wilde dieren gevaarlijk voor ons zijn. Dat argument is al vaker gebruikt om dieren te verdrijven of te vermoorden. Als mensen en wilde dieren meer afstand van elkaar moeten houden, dan zijn het steevast de dieren zijn die het onderspit delven. Je kunt ook zeggen: overdracht van ziektes van mens op dier is natuurlijk, het probleem is hoe zo'n ziekte zich vervolgens tussen mensen kan verspreiden. Onze afstand tot andere mensen (en dan vooral tot andere groepen mensen ver weg) is het probleem, niet onze afstand tot wilde dieren.

En toch, en toch, de ergste epidemieën van de 20st en 21st eeuw zijn afkomstig van wilde dieren. Hiv, ebola, corona. Spaanse griep komt van wilde vogels, hoewel het niet echt "fair" is ze dat aan te rekenen, want griep in vogels is zo'n jonge ziekte (maximaal 2000 jaar oud), dat het niet anders kan dan dat deze ziekte bij boerderijvogels begonnen is (die het dan waarschijnlijk van mensen of van een ander boerderijdier hebben gekregen).

En dat is raar. 10000 jaar lang hebben we allemaal nieuwe ziektes gekregen die samenhangen met veeteelt en landbouw. Griep (waarschijnlijk oorspronkelijk van paarden), mazelen (koeien), pokken (koeien), typhus (ratten), pest (ratten). Veel van die ziektes zijn exclusief menselijke ziektes geworden (verspreiden zich uitsluitend van mens op mens). Maar in de laatste 100 jaar valt het erg mee met ziektes van boerderijdieren. Waarschijnlijk omdat onze afstand tot die dieren erg vergroot is. Slechts een zeer klein gedeelte van de bevolking heeft contact met boerderijdieren. Ook de afstand tussen verschillende boerderijsoorten onderling is vergroot. En ratten zijn dankzij koelkasten en andere goede opslag van landbouwproducten ook een stuk minder talrijk dan vroeger. En er wordt veel geinvesteerd in het uitroeien van ziektes in boerderijdieren zelf dmv vaccinatie of "ruimen".

Maar in de laatste 100 jaar krijgen we opeens veel nieuwe ziektes van wilde dieren.

Dat kan betekenen dat ons contact met wilde dieren veranderd is. Het kan ook betekent dat ons contact met elkaar veranderd is. Dat vroeger ziektes net zo vaak oversprongen van wilde dieren naar mensen, maar dat die ziektes uitdoofden (door lokale groepsimmuniteit, hygienemaatregelen, mensen die zich te ziek voelen om nog naar buiten te gaan, etc). voordat de ziekte zich naar andere regio's/groepen kon verspreiden. Ebola is al bekend sinds de jaren '70 en verantwoordelijk voor meerdere uitbraken die vrij snel uitdoofden of ingedamd konden worden. Waarom ging het in 2014 opeens wel mis? Is het virus veranderd, of zijn wij mensen veranderd? In 1970 woonden er 1.4 miljoen mensen in Lagos, nu zijn het er 21 miljoen.

Er wordt gezegd dat het verdrijven van wilde dieren een extra risico vormt omdat wilde dieren bij het zoeken naar een nieuwe woonplek in contact komen met elkaar of met mensen. Maar het verdrijven van mensen (door oorlog, opkopen van grond, vervuiling van grond, wegpompen van grondwater, etc...) vormt natuurlijk net zo goed een risico. Dat brengt mensen in contact met de natuur (nieuwe manieren vinden om eten te zoeken of geld te verdienen) en ook in contact met elkaar (massale migratie naar grote steden).

rode krullenbol

rode krullenbol

17-04-2020 om 16:31

Over wilde dieren gesproken ...

Een vlo laat zich nog temmen, maar wat dacht je van de luis en de teek?


https://youtu.be/UszTZfp_LMg

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

17-04-2020 om 19:05

Syboor

"Dat argument is al vaker gebruikt om dieren te verdrijven of te vermoorden. Als mensen en wilde dieren meer afstand van elkaar moeten houden, dan zijn het steevast de dieren zijn die het onderspit delven."

Soms is dat nodig. Kijk maar eens naar de grootste killer van allemaal. De mug.

Berucht vanwege malaria & dengue.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2020 om 19:55

Och jee

Ik heb wel een puinhoop gestuurd zie ik nu pas.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-04-2020 om 20:00

Bas

Ik haal de prehistorie erbij omdat vleeseten geen slecht idee is van de laatste tijd, maar al bij de mens hoort sinds de mens ging jagen.

Bieb geeft het eigenlijk uitstekend vertaald 😃

Kaaskopje

'Ik haal de prehistorie erbij omdat vleeseten geen slecht idee is van de laatste tijd, maar al bij de mens hoort sinds de mens ging jagen.'

In de prehistorie werden mensen geen 80, voor die tijd waren ze allang overleden.

Bas

Bas

17-04-2020 om 22:20

Kaaskopje

Ik snap je punt nog steeds niet
In de prehistorie had de mens vast nog meer gedrag dat we nu momenteel niet bepaald als een goede gewoonte zouden zien.
Vlees eten is en blijft gedrag dat niet nodig is, schadelijk, en _dus_ gecopieerd slecht gedrag.
Of denk jij dat gedrag, omdat het al lang bestaat, biologisch geprogrammeerd is ofzo??

Syboor

'dat het niet anders kan dan dat deze ziekte bij boerderijvogels begonnen is (die het dan waarschijnlijk van mensen of van een ander boerderijdier hebben gekregen).' Is dit niet een wat vreemde aanname? Ik kan hem niet volgen.

Tsjor

Juist logisch

'10000 jaar lang hebben we allemaal nieuwe ziektes gekregen die samenhangen met veeteelt en landbouw. Griep (waarschijnlijk oorspronkelijk van paarden), mazelen (koeien), pokken (koeien), typhus (ratten), pest (ratten). Veel van die ziektes zijn exclusief menselijke ziektes geworden (verspreiden zich uitsluitend van mens op mens). Maar in de laatste 100 jaar valt het erg mee met ziektes van boerderijdieren. Waarschijnlijk omdat onze afstand tot die dieren erg vergroot is.'

Nee, omdat we de afgelopen 10.000 jaar al die ziektes hebben doorgemaakt, en de mensen die het overleefd hebben immuun zijn geworden.

'Maar in de laatste 100 jaar krijgen we opeens veel nieuwe ziektes van wilde dieren.'

Logisch toch? De ziektes van de dieren dicht bij ons hebben we inmiddels allemaal gehad. Ook andere doodsoorzaken hebben we weggenomen of uitgesteld. Maar uiteindelijk ga je toch érgens aan dood. Aan virussen die we nog niet eerder gehad hebben, aan ziektebeelden die pas de kop opsteken op latere leeftijd.

bieb63

bieb63

18-04-2020 om 14:39

En hoe zit het dadelijk in de zomer met de mug....

Zou die niet van het prikje bij de 1 naar een prikje bij de ander het Corona virus kunnen overbrengen???

Mug

Corona schijnt niet of nauwelijks in je bloed te zitten, dus dan zullen muggen het ook niet overdragen.

bieb63

bieb63

18-04-2020 om 16:12

oke

gelukkig dan maar...

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2020 om 11:45

Sydney en Bas

Mijn opmerkingen over vlees betekenen niet dat ik vind dat we door moeten gaan met vlees éten. Op de huidige voet doorgaan is wel een onverstandige gewoonte en keus. Als vlees vanaf morgen verboden zou worden, zou ik even moeten slikken, want ik vind vlees wel lekker. Maar om voor mezelf te spreken, zou ik totale afschaffing van vlees ( in een land als het onze) voor ménselijke consumptie prima vinden. Dan is het er gewoon niet meer. Ik ben kennelijk niet sterk genoeg om vlees op eigen houtje volledig af te zweren, terwijl ik het wel in huis moet hebben en klaarmaken, of ruik dat het klaargemaakt wordt. Het compromis is, dat het steeds minder wordt. Vega is steeds lekkerder geworden.

Triva

Triva

19-04-2020 om 12:22

Kaaskopje

"Maar om voor mezelf te spreken, zou ik totale afschaffing van vlees ( in een land als het onze) voor ménselijke consumptie prima vinden."

Tjongejonge omdat je zelf minder of geen vlees meer wil eten maar omdat je dat niet kan vind je het prima als het hele land geen vlees meer eet? En waarom wel in een land als het 'onze'?

Zullen we eerst beginnen met het verbieden van het verkopen van sigaretten ofzo?

Minder vlees eten is prima, kan iedereen doen en zal al een hoop schelen maar verbieden terwijl je nog gewoon alcohol en sigaretten en drugs kan kopen vind ik echt zo vreemd! Omdat Kaaskopje het dan wel kan?

Triva

Triva

19-04-2020 om 12:22

en dan bedenk ik me net

Zullen we dan ook gewoon de huisdieren afschaffen? Dan hoeven die ook geen vlees meer te eten....

Triva

Er is meen ik een boek met precies die strekking. Ik heb het niet gelezen, maar de titel is veelbelovend: "Time to eat the dog ".

Groeten,

Temet

Triva

Triva

19-04-2020 om 12:52

haha

Alleen al vanwege die titel zou je het in je boekenkast willen hebben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.