Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

13-04-2020 om 11:13

Corona is "straks" onder controle, hoe verder?

Pakken jullie dan de draad weer op, of gaan er zaken veranderen? (Vakantie, voedsel, en vul maar in.)


Zonne

Het zou ook een gemiste kans zijn om in deze bijzondere situatie niet het één en ander eens tegen het licht te houden.

skik

Triva

Triva

22-04-2020 om 19:26

Bieb63

Het ging er om dat Kaaskopje het prima zou vinden als vlees voortaan verboden is in Nederland omdat ze het zelf moeilijk vindt om te stoppen met vlees eten.

Dan denk ik, maar goed die kronkel zit in mijn hoofd, moeten we niet eerst tabak en/of alcohol verbieden? Waarom zouden we vlees verbieden en dat nog steeds legaal laten zijn?

En Kaaskopje, nee iemand naast jou heeft geen last van jouw alcohol maar alcohol veroorzaakt overlast (!) in het verkeer, zorgt voor verslavingsgevolgen bij mensen en hun omgeving, zorgt voor extra druk in de gezondheidszorg, kan er toe leiden dat men door het vele alcohol niet meer normaal kan werken en ga zo maar door. Het kost de samenleving een enorme hoop geld, maar vlees verbieden is belangrijker?

Zonne

Zonne

22-04-2020 om 20:53

ja, skik

Maar alleen als je het zelf tegen het licht houdt.

Ik heb bijvoorbeeld een vegan kennis die al regelmatig evangeliseerde, maar nu met Corona doet ze er een schepje bovenop en linkt ze er alles aan. Het geeft haar een extra steuntje in de rug of zo.
Maar zij is niet de enige. Iedereen met een bestaand stokpaardje voelt nu een steuntje in de rug, want Corona bewijst nu dat ze het bij het rechte eind hadden.
Corona kan alles bewijzen

Het is allemaal niks nieuws, dus ik snap niet helemaal waarom ze denken dan mensen nu ineens wel overtuigd worden, alleen maar omdat ze er Corona bijhalen. Een paar mensen die al twijfelden zal wel lukken, dat wel, maar ook niet na eigen onderzoek toch?

Ze hebben ook altijd maar één dingetje dat de wereld redt. Mijn vegan kennis vliegt iedere drie maanden, bijvoorbeeld, maar dat maakt niet uit.

Bo

Bo

22-04-2020 om 21:43

o nee daar gaan we weer

Ik wil hier geen milieudraadje van maken, maar veel zaken die verondersteld milieuvriendelijk zijn blijken dat in de praktijk niet te zijn. Laatst nog bij Radar: plastic tasjes zijn toch milieuvriendelijker dan papieren tasjes. Zo zijn nog legio voorbeelden te bedenken.

Verder krijg ik jeuk van mensen die hun mening aan anderen opdringen. Evangelisten voor welk doel dan ook.

Prima als anderen geen vlees eten of geen auto hebben, maar we leven in een vrij land en laat anderen lekker vrij in hun keuze.

Plastic versus papieren tasjes

Dat heet voortschrijdend inzicht Bo, niks mis met je aanpassen aan nieuwe informatie. Je eigen, oneindig te gebruiken boodschappentas meenemen dus. Single use is nooit goed voor het milieu.

Een mening opdringen is altijd vervelend, maar niks mis met informeren, toch? Stel dat ze je nooit verteld hadden dat roken/asbest/kilo's suiker niet zo best voor je is.

skik

Flavia

Flavia

22-04-2020 om 21:57

Nou

Dat van de papieren versus plastic tas was al bekend toen ze 'verboden' werden.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-04-2020 om 22:02

Duurzaam!

Pas (pre corona) kreeg ik een compliment voor mijn mooie retro boodschappentas, toen ik het thuis meldde realiseerden we ons pas dat we die tassen (2 stuks) al minstens 25 jaar in gebruik hebben.

Zo eentje (maar dan wat stemmigere kleuren):

https://nl.pinterest.com/pin/50876670769977786/

Maken ze niet meer geloof ik.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2020 om 22:24

Ohhh

De tas van mijn moeder!

Flavia

Flavia

22-04-2020 om 22:28

Onverslijtbaar kunststof en weer helemaal hip.

Erika

Erika

22-04-2020 om 22:35

Canvas met leer

Ik dacht dat je zo’n canvas tas met leren hengsels bedoelde - tot ik naar het plaatje ging. Kennen jullie die nog? Moet ook uit de jaren zeventig of tachtig zijn.
https://www.schoen-onderhoud.nl/contents/nl/p2167_canvas-boodschappentas.html

"Prima als anderen geen vlees eten of geen auto hebben, maar we leven in een vrij land en laat anderen lekker vrij in hun keuze."
Heb je weleens gerealiseerd dat jouw keuzes ook invloed hebben op het milieu waarin mijn kinderen en wellicht hun kinderen opgroeien? Of denk je dat die extra CO2 uitstoot jouw kinderen treft?

Zonne

Zonne

23-04-2020 om 07:56

Alkes

En jij doet weer iets anders dat schadelijk is voor anderen. Ongetwijfeld. Zo heeft iedereen iets. Naar 1 of 2 dingen van een ander wijzen is daarom irritant en schiet zijn doel voorbij. Misschien doe jij over het geheel gezien wel méér schadelijke dingen dan Bo? Je weet het niet.

(Uiteraard zijn dingen die iemand zelf doet nooit zo schadelijk als die van een ander, ze worden niet herkend of vakkundig verzwegen, dus doe maar geen persoonlijke lijstjes, niemand)

Zonne

"En jij doet weer iets anders dat schadelijk is voor anderen."
Dat is een beetje een dooddoener he.
Ik denk dat het wel een basisprincipe is voor een samenleving dat je nadenkt over het effect van je acties/gedrag op anderen. Het uitgangspunt dat een ieder vooral zelf moet weten wat hij doet, lijkt me sowieso niet opgaan (misschien vindt iemand het wel ok om met 150km per uur door een woonwijk te rijden, maar toch vinden we dat als maatschappij not done)
De vraag is natuurlijk welke normen je als maatschappij hanteert. En ja, ik ben me ervan bewust geen of weinig eten of geen auto rijden (nog) geen algemeen geaccepteerde norm is. Maar dat wil niet zeggen dat ik daar niks van mag vinden.

Erika

Dat was toch geen boodschappentas?
Bij ons liep de halve school ermee...althans de coole helft

Erika

Die is van later datum dan dat ding van Ad, vziw. Ik schat die van Ad op midden jaren 70 en die van jou op begin jaren 80, maar kan er naast zitten. Volgens mij heeft mijn moeder nog altijd zo'n canvas ding. Opvolger van dat plastic exemplaar met ijzeren handvatten

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

23-04-2020 om 10:06

Temet

Dat staat ook bij pinterest link, maar ik weet vrij zeker dat we hem niet in de 70er jaren gekocht hebben (toen deed ik nog geen boodschappen). Ik schat in begin 90er jaren, maar misschien verkochten ze ze toen al als retro-tassen.

Of je was ergens in een kleine plaats waar een achterafwinkeltje nog een zooitje oude voorraad had liggen . Maar op zich was retro in de 90er jaren natuurlijk ook al populair. Ik kan me alleen niet herinneren dat ze een trend waren, maar ik mis ook nogal eens wat.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-04-2020 om 12:15

Triva

Het ging er om dat Kaaskopje het prima zou vinden als vlees voortaan verboden is in Nederland omdat ze het zelf moeilijk vindt om te stoppen met vlees eten.===

Ik geef toe dat het mij goed zou uitkomen, maar ik weet ook dat verbieden niet kan. Dat heb ik ook al laten merken. Ik vind de vleesindustrie vooral totaal ontspoord en dat zou aangepakt moeten worden. Ooit was het noodzakelijk dat er meer geproduceerd werd om iedereen genoeg te kunnen voorzien. Inmiddels wordt de hele wereld door Nederland voorzien en moeten we boeren tot in lengte van dagen dankbaar blijven voor hun aandeel in de voedselvoorziening in schaarsere tijden. De tijden zijn veranderd, de gemiddelde mening verandert ook, tijd voor (nog meer) andere regels en maatstaven. Dat moet collectief. Dus via de overheid.

Erika

Erika

23-04-2020 om 12:29

boodschappentas

Ja, ik zag op internet dat hij als schooltas staat aangemerkt. In mijn herinnering was het een boodschappentas.
Maar goed. Voor schooltassen hadden wij van die legerpukkels.

Ja, of

KLM koffertjes

Bo

Bo

23-04-2020 om 12:53

Alkes

"Heb je weleens gerealiseerd dat jouw keuzes ook invloed hebben op het milieu waarin mijn kinderen en wellicht hun kinderen opgroeien? Of denk je dat die extra CO2 uitstoot jouw kinderen treft?"

Natuurlijk! Ik zit zelfs in de duurzaamheidsprojectgroep op mijn werk.
Ik zeg alleen dat ik jeuk krijg van mensen die anderen van hun leefstijl proberen te overtuigen. Leef en laat leven, binnen gestelde kaders natuurlijk.

Als jij zegt wat ik niet mag, zeg ik wat jij niet mag. Is als een wedstrijdje ver plassen. Volstrekt overbodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.