Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Amsterdamse

Amsterdamse

12-05-2020 om 20:27

Haha

zo simpel kan het zijn, Pluk, dat ik daar zelf niet aan denk!

Pirata

Pirata

12-05-2020 om 20:40

Gisteren

Gisteren heb ik de tuinslang nog aangesloten om alle nieuwe aanplant goed nat te houden. Dat is heel belangrijk in het begin! Morgen weer, als het niet regent.
Overigens, vandaag nog een uur of wat buiten kunnen zitten!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2020 om 15:39

Ja ook bij kou water

Het is verlept voor je het in de gaten hebt.

Amsterdamse

Amsterdamse

20-05-2020 om 16:23

Aardbeien

Hoe gaat het met jullie tuinprojecten?

Hier groeien de aarbeienplantjes goed door, ze staan vol in bloei. Vind ik eigenlijk mijn leukste project!

Ook de pot met veldbloemen gaat goed, allemaal sprieten en blaadjes van ongeveer 5 cm. Ik wacht met smart op de bloemen, namelijk klaproos en korenbloem en nog eentje waarvan ik de naam kwijt ben, iets geels dacht ik.

Ik ben wel erg blij met de natuurlijke en gefilterde schaduw van de sering en bamboe, het is echt veel te heet in de zon. En zoveel lekkerdere schaduw dan een parasol, vind ik.

Pluk

Pluk

20-05-2020 om 23:14

Tweede border

Ik ga komend weekeinde aan mijn tweede border beginnen. 20 m2. Daar komen lage planten in, ik ben al een lijstje aan het maken. Ook gaan we bij het terras een paar blauwe regens planten bij een prieel van acht meter. Daarna moeten we omlijsting van het terras nog verder inrichten, maar dat zal wel met Pinksteren worden.

De border die ik al klaar heb doet het prima. Vooral de clematissen schieten omhoog en ook de bodembedekkers gaan hard. Ik heb ook nog hier en daar een struik geplant aan de rand van de tuin, waar wat gaten in de begroeiing zaten. En ik heb een kleine verzameling kruiden in potten gezet. Dus ik sproei heel wat liters water op dit moment.

Wel erg leuk om te doen vind ik.

ik ben vnml

bezig met onkruid weghalen ...pfff....wat groeit t hard. Ik sproei veel savonds( met grondwaterpomp) en dat is goed voor mijn planten maar t onkruid doet ook goed mee .

Potten zijn al eind gevuld, kleine planten gekocht bij de Aldi...die kweek ik dan op en nu nog kijken wat er nog bij kan

Gieter

En wij hebben weer een gietertje aangeschaft. Water doen in de bloembakken met een glas is toch wat onhandig.
We kijken nog naar een beter exemplaar. Een die ook kan 'sproeien' als je alle bladeren eens lekker nat wil maken.

Maar voorlopig is het al wekenlang genieten als je nu uit het raam van de woonkamer kijkt en als je op het balkon zit.

Slakken

Gisterenavond vierden de slakken feest onder mijn nieuwe aanplant toen ik ze nog even water gaf!

Egels tegen slakken

https://voedseltuinboxtel.nl/egeltjes-op-de-tuin/

Ja leuk.

Wij gingen vroeger graag een keer per jaar naar 'De Kleine Aarde' in Boxtel voor nog wat ideeën voor onze absoluut niet groene vingers.

Hier nog een bericht.

"Rond het Eco-perceel schoffelen we consequent de werkpaden rul, zand en gruis waar slakken niet overheen zouden kruipen. Potjes met bier tussen de planten ingraven, we hebben er geen enkele dode slak in gevonden. Rond het Doolhofperceel hebben we graspaden want daar zouden slakken misschien niet doorheen gaan naar de groenten. We leggen opgerolde netten rond de teeltbedden, voor slakken een onneembare hindernis? We merken geen verschil tussen de teeltpercelen. We hebben hulp nodig!

Kippen, vogels, muizen, padden en egels eten graag slakken. We hebben al een paar poelen op De Kleine Aarde en vochtige schuilplekken voor padden. Er lopen kippen vrij rond. We vinden muizenkeutels in de Pipowagen. Er hangen vogelhuisjes in de bomen en we leggen houtwallen aan. Maar egelsporen hebben we nog niet gevonden.

Bij het voedselbos hebben de vrijwilligers van KAN een rustgebied gemaakt met een ‘egelsnelweg’: een pijp waardoor egels kunnen passeren. De mannen van de Reclassering timmeren egelhuisjes om op De Kleine Aarde nog meer veilige overwinteringsplekken te maken. En het is topdrukte bij de egelopvang in Roosendaal. Door de hete zomer hebben meer egels moeite om voedsel te vinden. We krijgen bericht uit Roosendaal dat als er babyegeltjes op gewicht zijn, we er een paar mogen komen halen. Wel eerst foto’s van de tuin opsturen om te laten zien dat ze goed terecht komen…"

Egelvriendelijk

Vroeger scharrelden hier nog wel eens egels rond. Mijn zoon kwam op een gegeven moment het huis binnen, roepend "d'r zit een beest in de tuin, maakt hartstikke herrie, lijkt wel een varkentje ofzo!" Ik heb hem toen uitgelegd waarom het in het Engels hedgehog, heg-varken, door de herrie die een egel maakt.
Mijn tuin is oké voor egels, veel verstopplekjes. Maar steeds meer tuinen verstenen in mijn buurt. Voor de egels en voor het bergen van water zou het fijn zijn als dat weer werd teruggedraaid.

O en eenden in de voortuin

Dan kwamen er eenden (met pulletjes!) aan de deur voor wat vogelkorrels en als toetje een stel slakken. Heb ik ook al een tijdje niet aan de deur gehad, maar het nest in de wilg werd door een stel kraaien belaagd, die zal wel leeggegeten zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-05-2020 om 15:49

jaaa een buitje

Heerlijk, de tuin frist even op! Dat scheelt een avondronde met de gieter.

Amsterdamse

Amsterdamse

22-05-2020 om 16:17

Regen?

Nou, hier de hele dag al wind en wolken. Uit die wolken valt wat, maar het raakt de grond niet eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2020 om 20:58

Blij met planten

Man stelde voor om vanmiddag naar een kweker te gaan en ondanks de regen, goed voor het stof, was het een blij uitje. Zo fijn om met de duofiets weg te gaan! Ik heb 3 weigelia's gescoord en nog wat planten. Ik heb tot eerder deze week nooit van deze kweker gehoord. Terwijl ze zoveel hebben.

De tuin begint nu wel vol te raken. Jammer! 😅

Hanny61

Hanny61

11-06-2020 om 16:16

Fluweelhortensia

Ik heb een fluweelhortensia in de tuin. Helaas floreert hij niet echt. De bladeren zijn een soort van roodgroenbruinig en hangen erg sneu naar beneden. Ik heb de kwaal niet op Google kunnen vinden. Misschien heeft iemand er ervaring mee en weet wat ik kan doen?

Thea

Thea

11-06-2020 om 16:27

Te weinig water?

Mijn hortensia's (geen fluweel-) hebben het zwaar gehad dit jaar. Ik heb blijkbaar toch te weinig gesproeid. Met als resultaat hangende blaadjes en weinig bloemen.

Mijntje

Mijntje

11-06-2020 om 16:36

enthousiast

Na jarenlange beetje verslonzing ben ik weer enthousiast bezig. De schutting is aan een kant vernieuwd en er zit een kale strook die nodig beplant moet. Met man al bij een kweker geweest met een wensenlijstje.
We vullen nu elke week de biobak met tuinafval en kunnen al zitten ons zitje, die door overwoekering heel klein was geworden, maar nu past er zelfs een wasrek bij.

Pluk

Pluk

11-06-2020 om 17:38

Hortensia

Heeft een hortensia niet zure grond nodig? Dan kun je een zakje turf kopen en dat met de grond eromheen vermengen. En goed gieten idd. Staat ie wel goed in de zon?

Amsterdamse

Amsterdamse

11-06-2020 om 17:56

Hortensia

Ik dacht dat de zuurte van de grond bij een hortensia alleen van invloed is op de kleur? Dus hoe zuurder hoe blauwer of andersom.

Mijn hortensia heeft heel veel water nodig. Als ie begint te hangen geef ik direct water en daar knapt ie meestal meteen van op. Ik heb één jaar gehad dat ik de hortensia heb verwaarloosd, en dat kwam het hele jaar niet meer echt goed. Vorig jaar ging ie beter en dit jaar ziet ie er geweldig uit.

De aardbeien gaan geweldig, ze groeien enorm hard, en het zijn er ook veel. Zo leuk! Ze zijn nu nog groen, weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat ze rood worden?

En ik heb iets geks met één varen: de bladeren groeien normaal, dus met een scherpe punt (de gewone vorm van het blad, zeg maar) en dan ineens is nog maar de helft over? Worden ze opgevreten door slakken? Is maar bij een varen en er staan er drie bij elkaar, dezelfde.

Hanny61

Hanny61

11-06-2020 om 18:41

Gebrek aan water

De hortensia heeft wel gebrek aan water gehad. De blaadjes gingen hangen. Na sproeien ging dat wel weer beter. En nu dus het volgende probleem.
We hebben een pomp gekocht, halen water uit de vaart en sproeien een keer per week goed. Gebrek aan water kan het dus niet meer zijn. De hortensia staat in de halfschaduw. Daar heeft hij het ook altijd goed gedaan, wel een jaar of 5.
Bij ons in de tuin worden de varens inderdaad door slakken opgegeten. Wel raar, Amsterdamse, dat het dan bij jou bij 1 varen blijft.
Mooi, dat er weer enthousiasme is voor de tuin. Heeft de Corona toch iets positiefs.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-06-2020 om 19:58

frambozen en zo

Al drie dagen frambozen in mijn toetje. Vorig jaar was het struikje helemaal verdrongen door een wilde wingerd, die heb ik stevig te grazen genomen. Nu doet de frambozenstruik het goed en kleuren er elke dag nieuwe frambozen rood.
Die wingerd is trouwens wel een volhouder, op allerlei andere plekken steekt hij de kop op.

Verder heb ik wat last van de 'gemeentebomen' buiten onze tuin, die zaaien nogal uit. Ik heb vroeger niet opgelet bij het samenstellen van een bladerenboek dus kan niet vertellen wat voor bomen het zijn.

Zorgen voor genoeg water wordt een hele kunst deze zomer. Water onttrekken aan oppervlaktewater mag niet in alle gebieden van het land, bij jou nog wel kennelijk Hanny. Ik hoop dat je behalve goed water geven een andere tip krijgt om je hortensia weer tot bloei te brengen.

Frambozen

Gaan hier ook hard ineens. Buurjongetje vond m lekker, manlief ook.de kersen zijn net nog niet rijp dus die hangen onder een net voor ze al weg zijn. De vogels lusten ze nml iets eerder dan wij.
De bramen groeien ook hard nu.
De rest van de tuin is door het sproeien met de grondpomp goed groen en in bloei.
Helaas wel weer wollige dopluis in mn hortensia. Weer op een andere plek als eerst.
Het onkruid wat hier aan de dijk groeit,groeit in mijn tuin ook welig...dus ik heb mn handen vol.
De viooltjes hebben al veel zaadknoppen gevormd dus die ben ik al flink aan t plukken. Zo grappig om te zien dat ze dan in het bakje alsnog open gaan,verdrogen en dan hun zaad zo in het bakje valt.

40er

40er

11-06-2020 om 20:47

Hanny

Kan het van te veel ijzer zijn? Grondwater hier zit ook vol ijzer, snel bruin. Misschien dat in de vaart ook veel ijzer zit?

Hanny61

Hanny61

11-06-2020 om 21:21

Oppervlaktewater

Hier mag je inderdaad nog oppervlaktewater gebruiken.

De suggestie dat er misschien teveel ijzer in het water zit, zal ik eens onderzoeken.

Zonnehoed

Zonnehoed

11-06-2020 om 21:50

Fluweelhortensia

Mag eigenlijk niet in de volle zon en kan niet tegen droogte. Denk dat een keer sproeien per week te weinig is met de droogte van de afgelopen tijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2020 om 23:20

Frambozen

Ik heb een stekje gehad vorig jaar. Die eerst in een potje gedaan, daarna in een zinken wasketel, maar daarin schoot het niet op. Nu staat het struikje in de grond, maar nog geen zicht op vruchtjes. Volgend jaar dan hoop ik. De aardbeien worden nu rood. Ik heb er een net overheen gedaan tegen snacktoerisme van spechten. Die maken het soms bont 😉.

Ik snap niet goed waarom de appel niet echt op gang komt, hij heeft wel gebloeid.

Inmiddels heb ik een vijvertje en een natte zone eromheen. Het vijvertje is een voorgevormde bak, de natte zone een hondenmand waar de vijver in staat. Dat is niet meer als zodanig te herkennen. Nu moet alles gaan groeien. Ik wacht nog op een fonteintje en ik ga een paar drijfplanten bestellen. Kleine soorten.

Ik ontdekte deze week dat iemand in de wijk elke week tuinplanten voor weinig te koop heeft. Gevaarlijk!

Ik lees dit net te laat hè

Ik was al bezig met een grote gieter jonge aanplant te begieten elke avond, maar de hortensia die ernaast stond, sloeg ik over en die begint nu geel te worden...

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2020 om 23:37

Hortensia's houden van natte voeten

Dus veel water.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-06-2020 om 23:40

Flavia

Flavia

12-06-2020 om 09:20

weinig vruchten

Volgens mijn buurman (ecoloog) waren er dit jaar extreem weinig bijen en daardoor heel weinig bevruchting. Hij voorspelt een hoge fruitprijs aan het eind van het jaar.

De kersenboom in mijn tuin heeft ook heel weinig kersen volgens hem. Ik zou het niet weten, tot ik dit huis kocht wist ik dat er een boom stond maar wat voor boom geen idee. Ik ben er niet heel blij mee dat de vlaamse gaaien alle kersen eruit pikken en als dank mijn terras onder k.kk.n. Nu is er ook niet veel anders dan terras in mijn tuin naast die boom. Dus als zij nu snel die boom leeg eten voor ik verhuis is er na mijn verhuizing en het ontdoen van de tuin van al het bouw en sloopgedoe hopelijk niets meer aan het handje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.