Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Pirata

Pirata

08-05-2020 om 18:45

Esveld

Vandaag bij Esveld rondgestruind. Achterin op de kwekerij een bijzondere kleur rhododendron gevonden (dieppaars). En nog wat andere dingen die ik niet eenzaam kon achterlaten. Omdat onze tuin momenteel vooral "boring' groen is, veel op blad- en bloemkleur gelet.
Binnenkort ga ik weer, kijken wat er dan in bloei staat. Ik heb zojuist nog een suffe border ontdekt in de tuin, dus er kan nog meer nieuws bij.

Flavia

Flavia

08-05-2020 om 20:16

Genoten

Ik moest vanmorgen wachten in mijn nieuwe huis. Ik heb heerlijk in het zonnetje gezeten. Dat is wel een plekje waar ik ga zitten.

Ik heb gister ook geïnvesteerd in een complete tuinset van de Ac.tion gewoon om dit jaar te zien hoe en waar we de tuin gebruiken.

Met stoepkrijt heb ik nu ook mijn idee uitgetekend en dat maakte ook dat ik al wat aangepast heb in mijn idee.

De tuin echt aanpakken wordt pas volgend jaar of van het najaar. Tot augustus zijn we aan het verbouwen. En dan is de pot wel leeg.

40er

40er

08-05-2020 om 21:07

Esveld

Is echt heerlijk om rond te struinen! Ook al veel moois vandaan geplukt! Een aanrader om eens te gaan kijken.

In 'normale' jaren gaan we ook wel eens naar bingerden (https://www.bingerden.com/BingerdenDays?lang=nl ) en meer van dit soort dagen! Leuk om eens te kijken

Lusithania

Lusithania

08-05-2020 om 21:27

Dakterras

Mijn zus heeft ook een postzegeltuin van amper 3 x 3 meter, ook met een uitbouw. Op haar uitbouw heeft ze een dakterras gemaakt. In haar ‘tuin’ is een wenteltrap (smal model) naar het terras boven.. Is dat een optie? Je kunt anders ook voor het groen bloembakken op de rand van de aanbouw zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2020 om 21:53

Klimop

Door schade en schande wijzer geworden zou ik echt geen klimop meer tegen een muur zetten. De stengels wortelen in de muur en dat is niet best voor diezelfde muur.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2020 om 23:40

Aha, minder voor nieuwe huizen dus?

https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/is_klimop_hedera_helix_slecht_voor_je_muur

Dit is nog een aanvulling.

Onze corporatie was niet blij met de klimop, daarvoor had ik zelf nooit bedacht dat het een minder goed idee kon zijn.

Mijn ervaring is dat het lastig te verwijderen is. Zeker als het tot de zolder is gegroeid. Mijn "moordaanslagen" zijn ook weinig succesvol. Ze overleven het gewoon keer op keer.

In het bovenstaande wordt de wilde wingerd genoemd. Daar heb ik geen ervaring mee. Een interessante optie, vind ik.

Wingerd is prachtig

In de herfst schitterende kleuren. Maar wel kaal in de winter, en In t voorjaar relatief laat in het blad. Wat wij vervelend vinden omdat t in onze tuin, toen we ons huis kochten, tegen een open afscheiding met een buurthuis groeide, daar keek je dus tot ver in de lente dwars doorheen. Als je t tegen een schutting laat groeien maakt dat natuurlijk minder uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2020 om 01:08

IngridT

Woekert het niet erg? Ik heb bruidssluier in de tuin en ook dat is een onuitroeibaar geval. Vond ik het eerst mijn trots, nu bepaald niet meer Het krult overal in rap tempo omheen. Ik pluk nu steeds de slierten weg.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-05-2020 om 08:30

Wingerd

Ik heb een wingerd en ja, die woekerd. Maar is goed in toom te houden.

Ik vind het een fijne plant. Als de wingerd uitloopt, dan weet ik dat de lente echt begint. Hij is snel groen. Ik heb er ieder jaar wel een nest in. Dan gaat ‘ie bloeien en heb ik honderden bijtjes. Dan komen de besjes en daar hebben de vogels heel lang schik van. En dan dat prachtige rode blad in de herfst.

In de herfst als het blad loslaat heb je er wel veel troep van. Al ligt dat natuurlijk aan de plek waar hij staat. Hier staat ie ‘in de loop’ naar binnen en dan neem je wel eens wat besjes onder je schoen mee.
Niet erg, maar wij vegen wel veel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-05-2020 om 17:03

Oh ja de Wilde Wingerd

Prachtig.
Maar ik kan nu wel nog steeds zien wat de buurvrouw op haar bord heeft liggen.
Maakt verder niet uit want over een week of twee is de schutting weer helemaal begroeid. Het is net onkruid, maar dan mooier

Kaaskopje (moordaanslagen)

Als je een klimop of bruidssluier om zeep wilt helpen zul je die denk ik kort boven de grond moeten doorzagen. Dan sterft uiteindelijk alles boven de zaagsnede af, al woekert dat ding nog zo sterk.

Bestaat jouw plant feitelijk uit meer planten, dan ook meer keren zagen of knippen.

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

09-05-2020 om 17:29

klimop

Ikheb idd ook gelezen dat je de klimop vlak boven de grond moet doorknippen/zagen, dan kun je de wortels alvast uitgraven. Vervolgens wacht je een aantal weken / maanden tot de bladeren verdord zijn en en laten ook de zuigwortels makkelijker los van de ondergrond.
Dat gaan we komende zaterdag gelijk in gang zetten.

40er

40er

09-05-2020 om 17:44

Lange adem

Klimop, bamboe en dat soort planten is een kwestie van bijhouden. Komt er ergens weer iets op, weg halen. Echt wekelijks blijven doen.
Na 1 jaar kwam hier geen bamboe meer op 😊

Pirata

Pirata

09-05-2020 om 17:45

Killen

Als je iets echt wilt killen, dan afdekken met zwart plastic voor een antal maanden.

Pirata

Pirata

09-05-2020 om 17:47

En bamboe

Bamboe altijd inperken als je het neerzet. Er zijn speciale begrenzers. Zelf zet ik het in speciekuipen in de grond (wel gaten onderin maken).

Pirata

Dat is bij klimop best lastig, denk ik.

Nav 40'er: volgens mij maakt klimop geen wortelopslag of ondergrondse uitlopers. Dus als je alles boven de grond weghaalt is het waarschijnlijk wel klaar.

Dit itt tot leukerds als munt, braam of framboos, die ook onder de grond woekeren. Om over zakenblad maar te zwijgen.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2020 om 20:23

Klimop

Vanuit het stoppeltje boven de grond komt klimop gewoon weer enthousiast terug. Ik probeer bet nu met afdekken. Zolang ik dit niet onder controle krijg, kan ik er niets anders planten. 9 meter saaie boel 😏

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2020 om 20:24

Temet

Heb je voor je reactie vakliteratuur gelezen?😉

Zevenblad (ot) -Kaaskopje

Ik heb sinds enige tijd een nieuwe telefoon, een Samsung, waarvan de autocorrect enorm veel slechter is dan die van de Windows telefoon die ik hiervoor had. En nu heb ik dus om de haverklap dit soort fouten in posts en appjes. Als ik nu stomme intik, is autocorrect de volgende tekstsuggestie

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

09-05-2020 om 20:50

Temet o.t.

Ik ben de laatste die kritiek mag geven op typfouten. Sinds een tijdje komt er drama uit mijn telefoon. Door mezelf. Maar ik vond zakenblad een erg grappige autocorrectie 😄

Pluk

Pluk

09-05-2020 om 20:52

Hebbes

Ik heb de planten voor de border gekocht. Rode clematis, en rode witte en blauwe hortensia voor de zomerbloei, witte verbena davodii voor het wintergroen en de bloei aan het einde van de winter, paarse amerikaanse seringen voor de bloei in het voorjaar en dan nog wintergroene bodembedekkers met paarse en blauwe bloempjes. Het planten is een flinke klus, maar morgen heb ik wel klaar denk ik. Ik vervang het sporten wel een keertje door tuinieren.

Auto correct (erg ot)

Mijn telefoon maakt van lock down lick down. Wil je echt niet, in een werk-appje.

skik

Pluk

Verbena davidii = Viburnum davidii?

Pluk

Pluk

10-05-2020 om 09:01

Inderdaad!

40er

40er

10-05-2020 om 10:38

Pirata

Bamboe en afdekken helpt niet hoor, schiet zo door plastic heen, wortelt verderop en komt daar omhoog. Bamboe moet je echt steeds wegtrekken. En planten in een speciekuip, met gaten, wortels gaan er nog door. Er is 1 bamboesoort dat het niet doet, maar welke durf ik zo niet te zeggen.

Pirata

Pirata

10-05-2020 om 11:44

Nee hoor

15 jaar bamboe in een speciekuip gehad en nooit ontsnapt. Zeker niet via de onderkant, zo diep wortelt het niet. Afdekken was niet bedoeld voor het bamboe probleem, maar voor die klimop. Gewoon een zwarte vuilniszak er op, vastleggen met stenen. Beproefde methode.
Ik weet dat bamboe kan woekeren als een gek, maar dat kun je dus bij het planten al voorkomen.

Pirata

Pirata

10-05-2020 om 11:47

Fargesia

En de zg. niet woekerende bamboe is Fargesia. Maar ook die zal met plezier alle kanten op groeien als je m niet begrenst. Neem geen risico en zet het in een kuip (rand laten uitsteken boven de omringende grond) of gebruik bamboebegrenzer.

Amsterdamse

Amsterdamse

12-05-2020 om 20:16

koud!

En ineens is het heel koud buiten!

Hier in Amsterdam regent het niet, maar is het dus wel koud en dus nog steeds heel droog. Geven jullie de planten wel water, en zo ja, maakt het uit op welk moment van de dag als het koud is?

Pluk

Pluk

12-05-2020 om 20:17

Voelen

Even de aarde voelen, als die nog nat is kun je een dagje overslaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.