Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


hier veel imkers rond t huis

Dus ik heb regelmatig gezellig gezoem overal. En veel kersen...Echt veel want het is maar klein boompje en dr hangen wel 9 grote trossen en wat kleinere aan.
Frambozen doen t ook goed.Appels niet, die zijn mini en nog niet mooi gevormd.

De doornloze braam belooft veel dit jaar. Als alles uitgroeit wat er nu aanzit, dan wordt t veel eten. Ik zou graag een stekje willen van die hele lange grote bramen maar die zie ik nergens.

Hanny61

Hanny61

12-06-2020 om 14:12

Appels

Is het nog niet te vroeg voor appels? Meestal zijn ze er pas in het najaar?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-06-2020 om 14:57

appelboompje staat er beetje treurig bij

Heeft mooi gebloeid,. er zitten ook wat vruchtjes aan, maar er zijn ook takken met lelijke blaadjes en spinsels eromheen. Waarom, en wat doe ik ertegen?
Bijen en hommels zie ik wel in onze tuin.

Hanny61

Meestal zie je rond deze tijd al mooie kleine ronde bolletjes die straks de appels gaan worden. Dat zijn nu wat eivormige zachtere vruchtjes helaas

Pirata

Pirata

12-06-2020 om 16:25

Spinsels

Die spinsels lijken me van rupsen of spinnetjes. Kun je misschien verwijderen?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-06-2020 om 22:36

Op t moment regent het enorm

Wie weet helpt dat tegen de spinsels op de appelboom.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-06-2020 om 11:20

Appels

Vruchten hebben inderdaad nog even tijd nodig, maar ik zie niks bij de appel, wel eerst bloesem. Het is een nieuw boompje.

Zonnehoed

Zonnehoed

13-06-2020 om 11:30

Spinsels

Dat kan ook een ziekte zijn, die spinsels moet je weg halen.

bestuiving

Sommige appelbomen hebben een andere appelboom in de buurt nodig voor bestuiving. Misschien dat dat het probleem is.

Pirata

Pirata

14-06-2020 om 10:01

Man als tuinhulp

Ff jammeren: nadat mijn man de rozen al op elegante wijze had gesnoeid toen ze net in de knop kwamen (alle knoppen er af) heeft hij nu zonder overleg) "onkruid" verwijderd in een ander tuindeel. Een heel perk Solidago verwijderd, hij zei dat het "riet" was. 2 meter ernaast staat het riet nog welig te tieren, en weer een mooie tuinplant in de kiem gesmoord.... 😵

Hebben jullie nog tuinblunderverhalen?

Amsterdamse

Amsterdamse

18-06-2020 om 21:31

Jaaaaaaa

De allereerste aardbei is ineens (bijna helemaal) rood, zo leuk! Precies een aardbei. Er zitten flinke trossen, nu nog witte, aan, dus ben heel benieuwd naar de oogst.

En gebeurt ineens veel meer in de tuin: de hortensia begint voorzichtig te bloeien, de kamperfoelie bloemen worden steeds groter en de nieuwe aanplant van maanden geleden slaat goed aan. Vooral de geranium (die kruiper) doet het goed.
En de jasmijn ook.

Ik kom tot de ontdekking dat ik vooral in de maand mei er weinig te beleven is in mijn tuin. De vroege bloeiers sering en japanse kers hebben hun hoogtepunt allang gehad en de rest van de planten is nog in winterslaap. Tot nu dus.

O Pirata, enorm balen! Ik moest die Solidago even opzoeken, leuk is die. Zou ook goed hier staan.

Pluk

Pluk

18-06-2020 om 21:52

Mei

In mei zijn de rhododrendrons heel erg mooi. Je hebt ze in vele felle kleuren. Ze zijn vrij groot, maar er zijn ook kleintjes. Die heten volgens mij azalea’s.

Hier heb ik nog een heleboel rozenstruiken gepoot, zowel kruipers als gewone, een nieuw heggetje, voer blauwe regens en een paar clematissen. En nu maar wachten tot het groeit. De rozen bloeien trouwens heel snel na het poten.

Ik heb nog een leuke tuinboekentitel,gepost

In t Boekendraadje...de Vertaling in t Nederlands is ook net uit las ik in de krant een paar weken terug

Wilgenkatje

Wilgenkatje

18-06-2020 om 22:42

De eerste stokroos bloeit

En nog steeds elke dag een paar nieuwe frambozen. De hortensia’s beginnen te bloeien. En ook een bolchrysant die ik al twee jaar heb overgehouden. Beetje vroeg, in juni al. Ik kreeg hem twee jaar geleden in oktober, bloeiend en wel.
De vijver is lekker volgeregend, ik heb een slang gekoppeld aan het kraantje van onze kleine regenton.
De gerbera bloeit,het rozenboogje is bijna uitgebloeid, ik heb zoveel mogelijk uitgebloeide bloempjes weggeknipt. De digitalis is bijna door de bloei heen. Jammer dat er maar eentje staat.
Tussen de stenen kwam een heeel klein klaproosje op

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-06-2020 om 22:49

Dank Pirata

Die hebben wij dus ook in de tuin. Ik wist niet wat het was dus ik heb het het voordeel van de twijfel gegeven.

En ik zou man een tuinierverbod geven....

De laatste kersen zijn geplukt

Ze begonnen nu te scheuren onderin dus ze meosten eraf. Buurjongetje heeft ze keurig aan de steeltjes eraf gehaald. Een dik pond was het nog.
De appelboom begnt ook weer grotere bolletjes appel te vormen dus wie weet.
De andere appelbomen waren al weg,die had ik vorig jaar op de stam afgezaagd en de andere gerooid ivm bacterievuur.
De hortensias doen t ineens super. De bloemen worden groot. Wel jammer dat de rode bloemen ni rozer worden. Ik was zo blij een roodachtige te hebben

Hanny61

Hanny61

20-06-2020 om 17:39

Hier

Is de boerenjasmijn bijna uitgebloeid. De klimrozen die we hebben verplaatst, zitten flink in knop. Ze zijn nog niet erg hoog, maar dat komt misschien nog. De fluweelhortensia heeft nog steeds zielige blaadjes (ik ben er nog niet achter wat er aan de hand is), maar heeft heel veel knoppen. De overige hortensia’s komen ook goed in knop. En we hebben een groep grote salvia’s geplant en die staan nu fanatiek te bloeien. Wat een prachtige planten. Een groep puntwederikken, prachtig geel, staat er naast en vormt een zonnig contrast met het donkerpaarse van de salvia’s.
Helaas doet de moeraseik het niet zo goed. De boom is gesnoeid in een parasolvorm, maar van het voorjaar is er misschien iets te rigoureus gesnoeid (door een vakman), waardoor hij in het midden kaler is dan in voorgaande jaren. Hopelijk trekt dat nog bij.

Hanny61

Hanny61

20-06-2020 om 17:43

Bloei in mei

Tulpen bloeien vroeg in mei. Wat ik ook erg mooi vind en ook in mei bloeit, is akelei. Te krijgen in heel veel kleuren.

Zonnehoed

Zonnehoed

29-07-2020 om 13:01

Hoe staat jullie tuin er bij?

Hier is het prachtig! Floxen, rode zonnehoed, hortensia’s, geraniums, dropplanten en lelies staan in bloei. Rozen en blauwe regen beginnen nu aan hun tweede bloei en zonnebloemen en gele zonnehoed komen bijna uit. Ik geniet enorm van de tuin nu we deze zomer niet op vakantie gaan, in de mooiste periode zijn we meestal weg. Hoe is het bij jullie?

Doenja

Doenja

29-07-2020 om 13:11

eindelijk gras, verder niks

Nadat ik al sinds Pasen geen gras meer had (we kregen ondergrondse beregening), is het nu eindelijk zover dat we groene sprietjes zien. En dan zijn we ook af van die maanden met stuivend zand wat werkelijk overal in huis lag, zelfs OP de gordijnen. Ik werd er knap ellendig van. En nu is er weer een zomer voorbij dat ik aan het wachten ben op....
Volgend jaar eindelijk kan ik gaan genieten van een tuin zoals ik al jaren wil. Het schapenhek ligt klaar en zodra het kan gaan we dat rond de tuin zetten. Maar het uitzicht over groen ipv zwart is een feestje. Het heeft allemaal veel langer geduurd dan gedacht en dat vooral door de extreme droogte in mei en juni. Klapzand (of konijnenzand ook wel genoemd) wordt losse sahara-zand bij droogte waar je niks mee kunt beginnen. Elke schep waaide van je spade af in je ogen. Het was dus vooral wachten tot ze de ondergrondse beregening konden gaan leggen. Nu sproeien we elke avond 2 uur en daar komt het graszaad wel van uit. Ik droom dan maar vooral van volgend jaar.

Pirata

Pirata

29-07-2020 om 13:44

En hier

Schitterend bloeiend omkruid, na terugkomst van vakantie!! 😉
Je merkt dat het wat vochtiger is dan vorig jaar, alle planten leven nog zo te zien.
Misschien gaan we een jeu-de-boulesbaan aanleggen in de nu braakliggende keukentuin, kunnen we hier ook een potje met ballen gooien.

Lekker graven

Spitten en graven in de tuin gaat heel wat gemakkelijker dan met de droogte vorig jaar!
Naast pepermunt en phlox tiert ook het zevenblad welig, maar mijn cavia's doen het er prima op en je kan er ook een groentetaart van bakken.
Verder bloeit de hortensia, maar volgens Koos Dijksterhuis gisteren in Trouw heeft dat insecten niets te bieden en kan je net zo goed plastic bloemen neerzetten. Nu is mijn lol van de hortensia toch wat af...
Vandaag snijbiet, lupine, vlas en viooltjes gezaaid. Ik ben benieuwd!

Lou

Lou

29-07-2020 om 19:39

Groene grot

Tussen de betegelde tuintjes van de meeste buren ligt onze kleine groene grot mooier dan ooit te wezen. Geen schutting meer te zien, alles is groen groen groen met bloemen. De dwergvlinderstruik zoemt van leven, de hypericum of zoiets idem dito, alle schuttingen en muurtjes vol met passiebloemen, passievruchten zelfs al, rozen, druiven en klimhortensia.

Laatst dacht ik: wat zou er overblijven als ik de hele boel zou laten verwilderen? Mijn moeder zou een tuin vol esdoorns krijgen. Hier zouden deze planten wedijveren om de alleenheerschappij: oost-indische kers, munt, lievevrouwebedstro, sieraardbeitjes, gele framboos en robbertskruid.

De vlinderstruiken

In verschillende soorten paars zijn zo hoog en groot dat ze gewoon ombuigen van de vele grote bloemen. De pluimhortensias die ik aan t opkweken ben gaan goed netals de kuipplanten van de aldi . De portalucas die ik heb gezaaid worden al echt mini plantjes. Ik ben benieuwd of er bloemetjes in gaan komen. De violltjes die ik uit mijn eigen viooltjes zaai hebben al miniblaadjes..De hortensias hebben weer last van ongewenst bezoek... de wollige dopluisis hier graag,helaas. Wat een ramp isdat. Niet weg te krijgen dus ik vrees dat we ze toch een keer helemaal moeten wegsnoeien of ruimen. We hebben nog meer visite in de tuin...iets wat grote gele plekken in mn gras plast,konijnen? Ik vind geen keutels,wel is er heel wat onkruidblad aangevreten. En waar ik dan weer op moet letten is dat de hond er niet overheen plast. Het egeltje scharrelt ook weer lekker rond aan zn poepjes te zien,elk jaar komt ie in de zomer tevoorschijn.
Kortom...leven genoeg.

Portulac

Leuk allemaal om te lezen..
De portulac die je de laatste jaren veel ziet is gewoon een veredelde wilde postelein, ik kwam daar achter toen ik mij afvroeg waar die vetplantachtige blaadjes mij aan deden denken. Zie bijvoorbeeld https://harmonycenter.nl/wilde-postelein-salade/

Kaaskopje

Kaaskopje

29-07-2020 om 23:24

Nog steeds in uitvoering

Ik denk dat ik bijna niet meer weet wat ik in de achtertuin kan doen, haha. Waar ik tegenaan loop, is dat de groei en bloei nier gaat zoals ik had gedacht. Ik hoopte al meer bessen en wie weet druiven te kunnen oogsten, appels zijn er helemaal níet. Ik denk dat van de appels te snappen. Kool wordt opgevroten, maar er zijn zowaar ook een paar gave exemplaren. Tomaatjes doen het goed, het vogelzaad ook wat ik heb laten vallen (zonnebloemen 😀), aardappels waren een redelijk succes, volgend jaar weet ik nu hoe het nog beter kan. Er hangen peren in de boom. De dropplant en vlinderstruik bloeien uitbundig.

Ik heb nu nog boontjes gezaaid, bloedzuring, snijbiet, lupine, Oostindische kers, nog iets.

Tussen de bedrijven door heb ik een moeras zine naast het minivijvertje gemaakt met een stapelstenenhoekje en -rand, dus daar kunnen rotsplanten, kruiden, natte voeten planten als riet, bamboe, varen, in de vijver staat een waterlelie en weet ik niet meer. Erachter o.s. een bosaardbei, ernaast een al oude schoenlappersplant, die verkeerd stond en nu helemaal is opgefleurd en een ook verplaatste hosta juist niet (slakken).

De aardperen zijn me letterlijk boven het hoofd gegroeid.

Als ik iets heb gesnoeid of uit de grond getrokken, sterkbik dat in een potje met aarde en zie ik wel of het lukt.

Enzovoorts, enzovoorts.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2020 om 23:36

Geweldige plant die Portulac

Ik koop ieder jaar een grote bak die de hele zomer in bloei staat. Op het tafeltje voor het raam. Wat een genot.

Zelf kweken is misschien ook wel een leuk idee. Ik heb van die kweekkassen op pootjes, daar stop ik altijd van alles in.
Nu staan ze vol met eetbare viooltjes en aardbeienplanten.

Qua tuin tiert het hier nog welig. We wonen nog in het oude huis, en daar liggen alle grassprietjes op nummer. In het nieuwe huis wil dat nog niet lukken: en veel meer werk en het moet helaas in de verloren uurtjes. Geen geweldige combinatie.

Bovendien hielden de vorige eigenaren erg van klimop. Als erfafscheiding vind ik dat prima, maar als border wordt het wat saai. Het is sowieso wel een tuin met erg veel groen en weinig bloeiende planten. En dat is jammer want het is voor stadse begrippen best een flinke lap grond waar best wel wat mogelijk in is. Verschillende borders, een moestuintje en planten kasje en een boomhut voor jongste.

Ik zag ergens verscholen tussen de varens en de gele gulden roede een hortensia staan. Helemaal in een hoekje geduwd, die heb ik dus alvast maar even vrij gesnoeid want samen met een rhododendron en een verdwaalde hosta en plukje ezelsoor is het de enige plant die er beetje aangekleed uitziet. Ook ging er onder de klimop nog een half taxushaagje en een flinke lap maagdenpalm schuil. Ook die ben ik stukje bij beetje aan het vrijwerken.
De rest is meer van het kaliber bosplantsoen. Wel mooi, en het geeft ook mooi structuur aan de tuin maar wat teveel van het goeie.

In mijn huidige tuin heb ik een perenboompje, klimroos, kamperfoelie en winterjasmijn staan. Die moeten er in de nieuwe tuin ook komen. Een deel heeft er ook gestaan maar is ten onder gegaan aan de hoge struiken en bomen.
Ook hebben we nu een complete schuttingwand vol met wilde wingerd en een behoorlijk aangeklede voortuin. Dat wil ik straks ook weer.

En nu dus alleen maar bomen, hoge struiken, varens, klimop en een hoop gras. En een hazelnoot met flink wat noten. Dat dan weer wel.
Al met al dus nog wel flink wat werk te verzetten in de nieuwe tuin. Maar we doen het rustig aan. Eerst maar eens kijken wat het licht doet en bedenken wat we waar gaan zetten.

Pirata

Pirata

30-07-2020 om 09:48

Slakken

Dit jaar heb ik eigenlijk weinig last van slakken. Dit sinds de kat een belletje om heeft en de tuin vergeven is van de vogels. Vooral de zanglijster eet graag slakken. De hosta's zijn dit jaar dan ook vrijwel onbeschadigd!
De koolmeesjes storten zich dagelijks op de kleinere insecten. En de parkieten storten zich op mijn appelboom. Ze gooien de appels naar beneden, niet 1 tegelijk maar kom, gelijk een hele lading.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-07-2020 om 09:59

jammer van die hortensia

Ik vind 'm toch echt mooier dan een plastic plant, al trekt-ie dan geen insecten. Heb er in juni eentje bij geplant die ik cadeau kreeg vanwege 12 1/2 jarig jubileum van mijn werk. Geraniums zijn vast ook geen insectentrekkers, maar ze fleuren de boel wel lekker op.

De stokrozen doen het dit jaar niet best, de enige die flink is gegroeid staat er mottig bij.Wat jammer. Meestal staan er een stuk of vier vijf verdeeld door de tuin vrolijk te bloeien.Zie wel een paar nieuwkomers voor volgend jaar.

De wilde wingerd kruipt onvermoeibaar overal tevoorschijn. De framboos heeft tweemaal voor smakelijke versiering van het dessert gezorgd.

De appelboom draagt acht appeltjes, en dat in het eerste seizoen na het planten! Ben benieuwd of ze allemaal groot worden.
De tomaatjes gaan nu eindelijk beginnen, ik heb de stekjes vast te laat geplant. De paprikaplantjes zijn goed opgekomen en daar is ook alles mee gezegd, ik denk niet dat er veel van terecht komt.
Lathyrus klimt mooi tegen de schutting op maar nog een bloempje te zien, vast ook een te late start.

De hibiscus staat er mooi bij, prachtige lila-blauwe bloemen.

De stokrozen

Vorig jaar stond mijn tuin er vol mee en ze stonden vol zaad, dus ook zaad verzameld en uitgestrooid op geschikt plekken, want ik vind ze mooi. Maar dit jaar nergens!
Ook het pakje zaadjes voor bijenbloemen viel erg tegen. Ik heb het perkje waar ik ze gezaaid heb netjes vrijgehouden van zevenblad, maar wat er groeit is net zo boeiend als zevenblad, veel blad en nauwelijks bloem. En daar is geen insect te bekennen. Waar de natuur gewoon z'n gang ging bloeit er meer en zoemt het vrolijk van hommel, bij en zweefvlieg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.