Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Pirata

Pirata

30-07-2020 om 11:06

Beestjes

Om nog meer beestjes aan te trekken heb ik inmiddels een paar insectenhotels, vogelhuisjes en een vleermuiskast aangeschaft.
En ik heb een paar zeer verrommelde tuinhoeken. Het grasveld is maar deels gras, daar groeit van alles doorheen wat het ook insectvriendelijker maakt. Nu wil ik nog een egel, maar die heeft de weg nog niet gevonden. Misschien omdat ie eerst over een brug moet.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2020 om 11:06

Mottig

Wilgenkatje, is mottig schimmel? Zo ja, behandelen, wat lastig lijkt,. Beter lijkt tot de grond weghalen en het afval in de groene bak gooien (!). En de schaar flink afspoelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-07-2020 om 12:22

Ja goed fruitjaar?

Ons perenboompje buigt dit jaar voor het eerst in 15 jaar bijna door onder zijn lading vruchten. Vorig jaar had ie welgeteld 2 peren.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2020 om 12:29

Ginny

Ik heb voor vorig jaar de perenboom eens goed gesnoeid en dat bleek een succes. Ik snoei nu zelfs tussendoor lege takken weg, of de toppen van bepeerde takken. Alles voor energie voor de peertjes. En zo blijft het een haalbare kaart wat de afmeting betreft.

rode krullenbol

rode krullenbol

30-07-2020 om 12:44

Dit mag in de krant

Sinds de buxus op stam geen gifgroene rupjes meer te gast heeft, zien de blaadjes weer volop kans om tot wasdom te komen. Het drie dagen achtereen sprayen met neemolie lijkt vooralsnog afdoende te hebben geholpen bij het afweren van vrouwtjes buxusmotten. Met behulp van wat kippenmest is de kaalslag alweer bijna geheel en al tenietgedaan. Dat wordt snoeien in de herfst!

Rode krullenbol

Wilgenkatje

Wilgenkatje

30-07-2020 om 13:59

goed plan Kaaskopje

deze zomer dan maar geen stokrozen. Vast volgend jaar meer succes.

We hebben een boom waar anders altijd een soort pruimen aan groeien; niet eetbaar, sier. Vorig jaar ontzettend veel; ik heb toen een net boven de vijver gehangen om bij het vallen een te zware aanslag op de waterkwaliteit te voorkomen. Nu zit er geen enkele vrucht aan.

Vijver is trouwens lek
Niet helemaal leeg, precies genoeg voor een aantal gifgroene kikkers, de waterlelies doen het ook nog). Ik heb een slang verbonden aan de regenton, elke pittige regenbui levert weer wat op voor het vijverleven.
Volgend jaar maar moed vatten om de vijver te repareren, het is met alle plantjes erin en er omheen teveel gedoe.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-07-2020 om 23:48

Of moeras

Je kunt er eventueel ook een moeras van maken. Beetje lek is dan geen ramp.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 00:15

Normaal eerste jaar?

Ik heb me duidelijk te rijk gerekend voor het eerste jaar van bessenstruikjes Ik kan wel wat bramen oogsten, maar verder zie ik weinig leven in de brouwerij. Is dat normaal?

Essen

Ja dat is wel normaal, aalbessen dragen op oudere takken veel meer vrucht, zeggen de boekjes en mijn ervaring. Frambozen, wijnbessen en bramen, dat gaat het tweede jaar denk ik al wel een heel stuk beter.

Mijntje

Mijntje

31-07-2020 om 08:58

slakken

Hier wel slakken, ondanks veel vogeltjes. We hebben nu een zak cacaoschillen gehaald en die om bepaalde plantjes gestrooid. Het is nog wat vroeg om het te beoordelen, maar het lijkt wat te helpen. Het helpt trouwens ook tegen kattendrollen.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 09:25

Aaltjes

Ik vind het nu wat te prijzig, volgend jaar misschien, maar je kunt ook aaltjes inzetten tegen naaktslakken, kevertjes, rupsen en mieren.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 09:26

Volkstuin

Wie heeft een volkstuin?

mijntje

Je hebt geen hond he? Ik weet niet of schillen hetzelfde is als doppen maar toch zet ik t hier even neer.

De grote ‘boosdoener’ in dit verhaal zijn cacaodoppen. Cacaodoppen zijn een restproduct van de productie van chocolade. Hierdoor zijn cacaodoppen een goedkope en ecologisch verantwoorde manier om de grondkwaliteit van de tuin te verbeteren. Daarnaast worden cacaodoppen vaak als bodembedekker gebruikt om de groei van onkruid tegen te gaan. Cacaodoppen bevatten, net als chocolade de stof theobromine en zijn daardoor zeer schadelijk voor onder andere honden, katten en paarden.
Cacaodoppen kunnen een sterke aantrekkingskracht op honden hebben, met name wanneer de doppen net gelegd zijn en nog een intense geur verspreiden. Daar komt bij dat de stof theobromine zelfs bij een kleine hoeveelheid al schadelijk kan zijn voor honden. Wanneer een hond van 30 kilo 450 gram meststof of 150 gram grondverbeteraar binnenkrijgt, kunnen al ernstige vergiftigingsverschijnselen optreden die uiteindelijk zelfs tot overlijden kunnen leiden. Waakzaamheid is dus geboden!

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 10:57

Koffieprut

Ook goed voor van alles. Ook tegen beestjes. Net als lavendel, afrikaantjes, kruidensoorten (ook tegen muggen, bij stilstaand water).

Mams

Mams

31-07-2020 om 11:55

Vraagje tussendoor

Even een korte vraag tussendoor, hoop dat dat oké is....

Ik zoek voor in de vensterbank een plant die goed tegen zon en daglicht kan, niet al te snel groeit, en makkelijk in de omgang is (aangezien planten bij mij altijd de neiging hebben om snel dood te gaan). Maximaal 50 cm hoog.

Iemand een suggestie?

Zonnehoed

Zonnehoed

31-07-2020 om 12:16

Zon in de vensterbank

Denk dat je dan moet denken aan een cactus of vetplant, een aloe vera ofzo.

rode krullenbol

rode krullenbol

31-07-2020 om 12:21

Inderdaad

Wat dacht van een haag van Sanseveria? Dat zorgt in ieder geval voor extra zuurstof in de lucht en beschermt naar verluidt ook nog eens je woning tegen kwalijke invloeden!

Rode krullenbol

Mijntje

Mijntje

31-07-2020 om 12:23

hond

Nee ik heb geen hond. Mijn buren ook niet. Ik houd niet van honden
We strooien alleen om een paar plantjes die slakken iets te lekker vinden, eens kijken of dat helpt tegen slakken. Kippen en eenden kan ook helpen, maar dat is ook weer zoiets..

Antje

Antje

31-07-2020 om 14:30

Volkstuin

Ik heb een volkstuin. Niet op zo'n park met siertuinen en huisjes maar gewoon een complex met groente-en fruittuinen.
Heel leuke hobby. We eten alle dagen wel iets wat van de tuin komt.

Lou

Lou

31-07-2020 om 17:25

Pannenkoek

Mams, misschien een pannenkoekenplantje? Ik geef ze altijd weg want ze blijven zichzelf maar vermeerderen en ze gaan maar niet dood. Staan hier in de vensterbank op het westen, een flink deel van de dag vol in de zon. Groeit langzaam.

Aloë Vera wilde ik ook graag maar die ging wel snel dood. Verder staat mijn vensterbank vol met siernetels maar die groeien heel snel en hebben veel water nodig, dus dat zoek je denk ik niet.

Lou

Heel raar...ik ben best goedmet planten maar de pannekoekenplant is een v d weinige die ik niet goed houd

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 23:01

Sanseveria

Verkijk je er niet op. Ik heb inmiddels letterlijk een vensterbank vol sanseveria's. Je ze kunt ze heel goed vermeerderen. Gewoon een polletje loshalen en apart zetten. Zo hou je ze een beetje binnen de perken qua omvang in de pot. Maar ja, dan staan ze dus opeens overal, haha.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-07-2020 om 23:05

Lou

Een aloë vera houdt niet van te natte voeten. Daar kwam ik dit jaar helaas ook achter. Eentje is flink slanker geworden, maar doet het gelukkig nog steeds. Ze staan buiten, in september of oktober weer naar binnen.

Kaaskopje

Dat ga ik proberen. Zal een takje aan mn moeder vragen. T is wel drempel hoor. De ,voor mij enge,buurman van mn ouders had vroeger een raam vol. Was beetje spooky smoezelig huis met ramen waar je bijna niet doorheen kon kijken, man was net kapitein haak compleet met haak en t stonk er zo naar de rook.
Maar ik ga me er aan wagen.hahhaha

Muntenplant

Volgens mij heet zo'n ding een muntenplant, een soort vetplant-achtig geval. Kan uitstekend tegen hitte en zo'n. Ook erg makkelijk te stellen trouwens.

Groeten,

Temet

Amsterdamse

Amsterdamse

01-08-2020 om 09:47

Ja sanseveria

Leuk sanseveria! In mijn studententijd had ik ook een sanseveria en die ging zelfs bloeien. Beetje per ongeluk, geen idee hoe ik dat heb gedaan.

Een paar sanseveria’s op een rijtje, en dan in écht mooie potten, ziet er prima uit.
Bijvoorbeeld in die wittige terra cotta potten, voor een mediterrane uitstraling, of juist in potten die lijken op een olievat voor een industriële feel.

Supermakkelijk in onderhoud en precies wat Rode Krullenbol zegt: ze houden kwade invloeden buiten. Toch mooi meegenomen.

Mijn tuin bloeit geweldig.
De aardbeien gaven dagelijks een portie om lekker weg te snoepen en nu komt de volgende ronde aan met witte bloemetjes.

Ik heb wat aangevuld met bloemen in potten, en ben wat kleuren aan het combineren. Ik heb knalrood (petunia) en donkerblauw (lobelia) en knalroze (geranium) bij elkaar gezet en dat ziet er echt heel mooi uit.

De vrouwenmantel heeft het zwaar, ik snap niet goed waarom.
En de kamperfoelie bloeit goed, maar de blaadjes vallen in een recordtempo van de takken af, waardoor ik een bende lege takken heb, met bloemen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2020 om 11:12

Bloei Sanseveria

Voor zover ik weet, niet écht deskundig maar ervaring, is dat de "vrouwentong" zoals hij ook genoemd wordt, gaat bloeien als hij wat verwaarloosd wordt. Te weinig water. Het ruikt heel erg zoet door een kleverige nectar. Erg leuk.

Ze moeten sowieso niet te nat staan.

Amsterdamse

Amsterdamse

01-08-2020 om 11:26

Bloeien

Kaaskopje, ja verwaarloosde sanseveria, klinkt als zeer plausibel!
Ik kan me nog herinneren dat die stengel in het midden er bijna buitenaards uitzag, iets uit slechte science fiction films.

Zonnehoed

Zonnehoed

01-08-2020 om 11:30

Vrouwenmantel

Helemaal terugknippen, dan komen er weer mooie nieuwe bladeren.

Ik ga zo maar een een rondje

Onkruid wieden. Pfff....dat groeit echt zo hard. We sproeien ook wel veel met de grondpomp,dus dat zal ook schelen. Anders kan ik de planten echt meteen afschrijven. De grond is hier zo slecht,echt klapzand zoals we dat noemen. Je schep erin en het valt los uit elkaar als het zo droog is. Op zich goed te wieden dus. Ik heb ooit op aanraden van iemand veel bodembedekkers gezet. Dat zou onkruid tegen houden. Nu vis ik t dus tussen de bodembedekkers uit......
We wonen aan een natuurgebied dus er waaien heel veel zaadjes rond. Leuk daar maar in mn tuin hoef ikze niet overal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.