Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Amsterdamse

Amsterdamse

03-05-2020 om 17:46

De hof: wie tuiniert ook?


Kaaskopje

Kaaskopje

02-08-2020 om 14:30

Lillian

Je kunt het ook loslaten en juist natuurlijk tuinieren, zaden van inheemse planten gecombineerd met niet inheems winkelaanbod. Er is veel moois, gratis ☺️.

Ik heb dan heel veel inheems whahah

Een deel van de tuin is vol met allerlei aangewaaid spul,daar liggen ook takken etc voor de egels en andere beestjes, slakken haal ik ook niet weg want mn planten lijden er neit onder.. Maar de zevenblad en ander wild spul groeien welerg overal tussen en veeeel. Ook het gras met allerlei aren staat overal. Dat gaat helaas toch echt weg hahaha.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-08-2020 om 20:15

Regenwormen

Erg leuk artikel over regenwormen:
https://www.parool.nl/nederland/regenwormen-onmisbaar-onder-en-boven-de-grond~b07ccb32/

Quoteje en fijn weetje:
Het ongewervelde beestje gaat ’s nachts pas aan het werk boven de grond. Staan er weleens takken of bladeren rechtop in de tuin? Dan is dat het werk van de regenworm, die zijn eten de grond in trekt om het later te verorberen.

Hanne

Hanne

04-08-2020 om 20:08

Welke bomen

Wij hebben een tuin van 15 x 15 meter, waar altijd zon is en willen een aantal bomen plaatsen om schaduw te krijgen op een van de terrassen.

Ik heb zitten zoeken naar parasol- of dakbomen maar ik weet niet dat wel is wat ik echt zoek. Daarom vroeg me af of jullie nog ideeën hebben die ook geschikt zijn. Zelf kom ik er op dit moment niet uit.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-08-2020 om 20:31

Wat ik zou doen

Ik zou één of meerdere fruitbomen planten. Die leveren naast schaduw nog heel wat meer op!

Rode krullenbol

Magnolia

Wij genieten van de schaduw van onze magnolia. Op de juiste manier snoeien en dan wordt-ie lekker breed en dicht.

Wij hebben een walnotenboom

Die heerlijk veel schaduw geeft.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-08-2020 om 22:56

Goed idee, op zich

Maar houd er rekening mee dat walnoten vlekken zouden kunnen geven op het terras indien de noten daarop komen te vallen. De bolster van walnoten bevat namelijk een tamelijk heftige, bruine kleurstof die geheid vrijkomt bij het wegrotten van de noot.

Rode krullenbol

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2020 om 23:19

Ideeën

Meerstammige witte berk

Honingboom https://www.tenhoven-bomen.nl/bomen/loofbomen-sierbomen-bomen-kopen/sophora-japonica-honingboom

Plataan

Acacia/valse acacia

40er

40er

05-08-2020 om 07:44

Rode krullenbol

Fruitbomen komen juist wespen ed op af, dan liever een vlek op mijn terras 😉

Amsterdamse

Amsterdamse

05-08-2020 om 08:03

Japanse sierappel

Japanse sierappel hebben wij in de tuin.
In de lente prachtige roze naar wit verkleurende uitbundige bloesem, daarna lekker groen en dan komen de rode vruchtjes, dus altijd wat te beleven aan die boom.
Geeft fijne schaduw en is goed in vorm te snoeien.

Pirata

Pirata

05-08-2020 om 08:43

Berk

Ik wilde ook een meerstammige witte berk suggereren.
Geen plataan, die hebben wij omgezaagd, was veel te groot. En mijn tuin is geen 15 meter maar op die plek 50 bij 20.

Hanne

Hanne

05-08-2020 om 08:43

Top!

Morgen gaan we richting een bomenkweker en nemen deze op een lijstje mee.

Een boom is best een bepalend iets in een tuin.

Pirata

Pirata

05-08-2020 om 09:09

Fruit en wespen

Nog even over fruit en wespen.
Die wespen zijn dol op mijn peren. Maar mijn perenbomen staan in de uiterste hoek van de tuin, ver van het terras. Dus de wespen gaan daarheen en laten ons met rust.

Verder: misschien een sering.

geen acacia!

Ik heb op dit forum al vaker geprutteld over de acacia. Die dingen zaaien zich uit en de zaailingen hebben vlijmscherpe doorns en zijn (mede daardoor) lastig uit te trekken.

Daarnaast zijn acacia's windgevoelig. En ze worden erg hoog.

Berken staan erom bekend dat ze alle vocht opzuigen, dus dan zou beplanting daaromheen eronder kunnen lijden.

Ik zou bij de kweker vragen om een boom die niet te groot en te hoog wordt, niet loodrecht omhoog groeit maar ook in de breedte en die geen aanslag op je terras veroorzaakt. Sommige bomen scheiden meen ik sap af dat dan naar beneden drupt en waarop zich schimmels etc afzetten, wat vervelend is als dat op je tuinkussens belandt.

Iets van een sierappel zou mij ook wel erg leuk lijken, dan heb je bloesem in het voorjaar en vruchtjes in het najaar. Die vruchtjes vallen dan wel op je terras (en mogelijk op je hoofd) maar ze zijn klein en geven geen vlekken.

Maar laat je adviseren door de kweker, die heeft ervoor doorgeleerd.

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

05-08-2020 om 12:53

Nog een tip

Het is (inderdaad) raadzaam om ervoor te zorgen dat het een boomsoort is die niet al te hoog groeit. Vogels - waaronder duiven! - zoeken voor hun veiligheid vaak het hoogste punt in de omgeving op en schijten van daar uit vervolgens de hele boel onder.

Rode krullenbol

Nou idd die stomme acacia

vind ik overal in mn tuin terug. Wij hebben m zelf niet in t groot maar toch wel overal zaailingen. maar wat zijn die stekels gemeen.
De notenboom staat bij ons aan t eind van de tuin merendeel van de boom is boven t gras/zand, de vlekken heb ik nog niet gezien.
Duiven zitten bij ons in alle bomen en niet in de hoge bomen achter onze tuin? Maken heel veel lawaai.

Hanny61

Hanny61

05-08-2020 om 17:16

Moeraseik

Wij hebben een moeraseik, die in een parasolvorm is gesnoeid. We kijken de landerijen in en hebben voor deze boom gekozen, zodat we onder de kruin door nog naar de landerijen kunnen kijken. Verder geeft hij, door de vorm, veel schaduw.
In de herfst kleurt hij prachtig rood en er zijn geen vruchtjes of druppels, die naar beneden vallen.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-08-2020 om 17:33

Nog een idee

Wat dacht je van een lindeboom? Heel bruikbaar voor culinaire en naar het schijnt zelfs medicinale doeleinden! Zie bijvoorbeeld: https://www.hunebednieuwscafe.nl/2016/06/de-linde/

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

05-08-2020 om 17:40

Ohw ...

Lindebomen kunnen wel overlast veroorzaken in de vorm van zwarte, door schimmel veroorzaakte aanslag; lees ik in: http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Linde

Dus zo een plant je het beste in een uithoekje van de tuin. Ook omdat er nogal wat bijen en wespen op af komen.

Rode krullenbol

Wij hebben

Een rood bloeiende meidoorn.
Het is wel een ‘vogelboom’. Ik vind dat leuk, ik houd van vogeltjes in de tuin. We snoeien de boom en hij wordt (nog?) niet enorm groot.

Hanne

Hanne

05-08-2020 om 19:03

moeraseik

Het worden een of meer bomen die redelijk midden in de tuin staan. Fruitbomen en bomen die vruchten geven vallen voor mij even af.

De moeras eik valt af omdat er hier veel last is van processierupsen, minder dan gewone eiken, maar ik heb vorig jaar zo onder gezeten, dat ik nu nog steeds bij iedere boom aan het kijken ben of het een eik is of niet.

We twijfelen nu tussen de honingboom, de amberboom en de moerbei boom, daar heb je een fruitloze versie van. Ik wil eigenlijk een boom met grillige takken en daar voldoen deze eigenlijk net niet aan.

Vijg

Die kan ook nog, groeit volgens mij redelijk hard, maar ik weet niet hoe groot je ze kunt kopen. Meestal zie je ze als heel jonge boompjes en dan duurt het alsnog een tijd voordat je er schaduw van hebt.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-08-2020 om 20:25

Okay ...

In dat geval zou de dakvormige Rode Beuk (Fagus sylvatica 'Atropunicea') misschien iets voor je zijn. Toegegeven; er komen beukennootjes van(af), maar slechts een kniesoor vindt dit nadeel opwegen tegen het uitzonderlijk fraaie uiterlijk van deze boom.

Rode krullenbol

Nadeel van amberboom

Er staan amberbomen bij mij in de buurt. Mooie bladvorm en prachtige herfstkleuren. Maar ze groeien loodrecht omhoog en amper in de breedte en lijken me daarom voor schaduw minder geschikt.

Ik heb even een plaatje van die moerbeiboom bekeken, die vorm lijkt me veel geschikter.

Groeten,

Temet

O, en kijk hier ook eens naar

Ook heel mooi: acer griseum of papieresdoorn. Heel mooie herfstkleur en mooie, afschilferende bast. Wordt uiteindelijk een meter of 10.

Heb er zelf ooit eentje gehad, maar dat was nog een kleintje

Groeten,

Temet

40er

40er

05-08-2020 om 22:18

Ginkgo?

Redelijk snel een mooi formaat. Geen noten of vruchten die er in groeien. Tenminste, niet in de 10-15 jaar dat wij hem hebben staan.

rode krullenbol

rode krullenbol

05-08-2020 om 23:33

Ginkgo Biloba?

Is dat niet die boomsoort die vreselijk kan gaan stinken?

ginko

Ginko's zijn mooi maar ze worden wel groot. En ze hebben geen erg dichte kroon, dus voor schaduw misschien minder geschikt.

Ze kunnen geloof ik inderdaad gaan stinken, maar ik heb een kleintje in mijn tuin en in de buurt is een straat waar ze zijn aangeplant en ik heb nooit wat geroken, dus ik weet niet hoe groot dat risico is

En ja, ik schreef eerder al over acacia's en amberbomen bij mij in de buurt, maar kennelijk is er in dit deel van Osdorp een plantsoenendienst die van afwisseling houdt - er groeit hier van alles.

Groeten,

Temet

Hanne

Hanne

06-08-2020 om 09:20

Acer Griseum

Staat vanaf nu bovenaan het lijstje.

Ik ben blij met jullie waardevolle tips, het kopen van een boom is erg bepalend voor de tuin. En het is geen plantje wat je anders weghaalt en in een ander hoekje zet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.