Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Savon

Weet je, af en toe in je hoofd een laatje of kastje opruimen is dan misschien niet zo zichtbaar voor de goegemeente, maar is minstens zo nuttig als de fysieke kastjes in je huis. Ik heb dit draadje nauwelijks gevolgd, maar in je laatste berichten noem je die brace. En omdat ik je aanwezigheid ook al wat gemist had, heb ik die ook gegoogeld. Niet te hard voor jezelf zijn, meis. Die kastjes in jouw hoofd, die moeten ook even. Die waren en zijn nu even belangrijker.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2013 om 21:10

Ook nog even ot

Savon, wij doen hier in huis aan nekkriebelen. Vindt onzen Flip helemaal geweldig!

Ik heb de term rouwen overigens van de ggz-psycholoog die ons aan dochters diagnose hielp. Dit verwerken heeft tijd nodig. Gun jezelf die tijd ook!

JansjeRommy

JansjeRommy

12-01-2013 om 23:45

Vandaag 1 laatjev

Even het draadje redden. Ik ben niet goed bezig geweest, heb een laatje verrommeld ipv opgeruimd. Ik kreeg mensen te eten en begon te laat en wilde ook nog een taart bakken en toen werd het er niet beter op. Ik heb ook geconstateerd dat de hele keuken eens flink opgeruimd moet worden. Dat staat dus op mijn lijst ( kleine keuken, stampvol....)

Guinevere

Guinevere

13-01-2013 om 12:53

1 ding erin, 2 dingen eruit

Vandaag gelezen in het tijdschrift Radar+: Eén nieuw ding erin, 2 dingen eruit! Wat een goed idee, ik ga er dus gelijk nog meer uitgooien! Er staan trouwens allemaal ideetjes in dat tijdschrift die hier in deze draad ook naar voren zijn gekomen. Wat ik nu nog ga zoeken nav de opruimtips daar is zo'n tijdschriftenrekje om aan de gangmuur te hangen. Daar kan de inkomende post in gesorteerd worden zodat ie niet op stapeltjes in de woonkamer belandt.
Het 1-lade-per-dag-principe heb ik al losgelaten, ik heb mezelf nu vooral een wegmik-discipline aangeleerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2013 om 17:20

Per ongeluk opruimen

Het 1-lade-per-dag-principe was ik eigenlijk niet precies van plan te volgen. En echt iedere dag doe ik eerlijk gezegd ook niet. Maar zo soms... Van de week per ongeluk de plank met de verbandtrommel, paracetamol en aanverwante artikelen zo maar opgeruimd. Kwam eigenlijk omdat ik me een beetje grieperig voelde en op zoek was naar de rhinocaps, die dus helemaal achterdoor op die plank stonden. En na de zoveelste keer in- en uitruimen was ik het opeens zat. Dus plank leeggehaald, verbandtrommel uitgezocht, terug op de plank. Jekko uit gootsteenkastje gehaald en oudste gevraagd deze in elkaar te zetten. Alle batterijen, spaarlampen, toners etc. die daar lagen te wachten op een bezoek aan de milieustraat daarin gemikt. De zee van ruimte die toen ontstond netjes opgevuld met de pijnstillers, gels, keeltabletten en nu heb ik een heel net plankje in mijn kast. En weer spullen voor de verbandtrommel in de auto (was ook nog zo'n achterstallig klusje). En een legere gootsteen kast. Alleen die Jekko moet nu nog ergens komen te staan. Voorlopig maar even op de kast achter de chipstrommel.

En weer een plankje voor op mijn lijstje!

JansjeRommy

JansjeRommy

13-01-2013 om 21:12

Principes tezamenb

Ook ik ga niet echt voor letterlijk een kastje per dag. Maar als je erover aan het denken bent, dan pak je toch snel zo'n klusje aan inderdaad ( vandaag pakte dochter papier uit haar knutselkast en dan zie je die zooi en hoppa, opruimen.
En daarnaast volg ik opruimprinicpes zoals voor ieder ding een ander ding ( of twee ) eruit. En dan merk je dat je bewuster wordt met kopen en dan....zo gaat het door en wordt het echt steeds netter hier. En dat stimuleert.

Bellefleur

Bellefleur

14-01-2013 om 12:13

Geen laatje,

maar de bovenkant van een kast in de woonkamer. Dochterlief wilde een mooie plek voor haar baboeshka's. Bovenop de kast, in een rijtje. Het ziet er prachtig uit. Een kastje per dag lukt mij ook niet. Maar dankzij dit draadje pak ik sneller een laatje of een kastje aan. De rommel bovenop de kast was al jaren een ergernis, en nu is het klaar! Ook dankzij dit draadje is mijn administratie minder chaos. Het is een kettingreactie: ik ruim een bureau op, er is werkoppervlak om administratie op te ruimen, die gaat in mapjes, waardoor er op een andere plek minder post ligt, waardoor ik als er post binnenkomt dat onmiddelijk opruim. Waardoor, er meer rust in mijn hoofd is. Omdat er geen post meer is die dringend actief behoeft.
Daarom, maar weer eens een diepe buiging voor de startster van dit draadje.

Nowee

Nowee

14-01-2013 om 13:33 Topicstarter

Bellefleur

heb je al een nieuw brood gebakken?

Bellefleur

Bellefleur

14-01-2013 om 15:06

Neej

Moet ik me nu schuldig voelen?

Nowee

Nowee

14-01-2013 om 17:10 Topicstarter

Nee hoor

maar als je mijn vanmiddag gebakken broden zou ruiken.....

Bruggetje

Van brood bakken naar opruimen: morgen wordt onze broodbakmachine gratis afgehaald
Wat niet wil zeggen dat ik geen brood meer kan bakken, heb nog steeds een fijne oven!

Valkyre

Valkyre

16-01-2013 om 16:06

Schoon!

Mijn geweldige OO-werkster is weer geweest, het huis blinkt, nou baby, waar wacht je nog op? Ook staat ons bed intussen op kratjes, heb ik in een aanval van nesteldrang de slaapkamer nog maar eens opgeruimd, het wiegje is opgemaakt, het ledikantje ook en zelfs de wandelwagen staat al klaar voor gebruik!

Er zijn nog wel wat dingen die naar het oud papier of naar de kringloopwinkel moeten, maar verder is alles, alles klaar. Morgen ben ik 40 weken, waar blijft dat kind??

Valkyre

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2013 om 18:26

Valkyre

)

Tink

Tink

17-01-2013 om 10:09

Ik zal eens even roepen

JOEEEHOEEEE!!! Valkyre-beebje, waar blijf je nu! Morgen is je uitgerekende datum, letten wij wel even op ja... Je moeder wordt ongeduldig!!

mijk

mijk

17-01-2013 om 13:36

Als dit beebje op mijn babies lijkt dan is ie er

ergens tussen volgende week vrijdag en het weekend daarop. Precies als je huis weer vies en rommelig is dus

Mijk

Nowee

Nowee

17-01-2013 om 14:33 Topicstarter

Maar als dit babietje op mijn oudste lijkt

dan blijft ie gewoon nog 15 dagen zitten. Dat hoop ik ècht niet voor je hoor!

Ik ben inmiddels weer aardig aan het ruimen. Soms een laatje waarbij ik, oooo gruwel, 7 grote levens zilvervissen vind, dan weer een plankje. De zin is weer een beetje terug gelukkig.

Rafelkap

Rafelkap

17-01-2013 om 17:53

Toen

ik student was maakt ik bij mensen schoon en die vrouw beviel op een net gedweilde vloer.
Dus volgens mij komt het dit weekend laat je weten als het er is, we zijn he-le-maal niet nieuwsgierig namelijk!!!!!

veel geluk!

Fiorucci

Fiorucci

17-01-2013 om 18:16

Mijk

Nee nee nee, dinsdag ben ik er weer hoor, niks nie rommelig nie!

JansjeRommy

JansjeRommy

17-01-2013 om 23:08

Beebie valkyre.....joehoe

Je kunt komen hoor, alle kastjes zijn netjes!!!
( nb die van mij trok zich daar destijds helaas niets van aan...ik hoop dat je dat bespaard blijft, ik was het met 42 weken wel heel erg zat) .

Ik vermoed

Ik vermoed dat beebje wacht op de dooi.

Een vriendin van mij was hoogzwanger van de eerste toen het - eind januari - fel begon te vriezen. Haar partner was een Surinamer, en merkte op "dat wordt nog even wachten, een X (achternaam) komt niet naar buiten als het koud is". Kind kwam uiteindelijk wel, op de uitgerekende datum ook nog, maar dat was toen wel een iets minder koude dag.

Groeten,

Temet

Annie

Annie

18-01-2013 om 10:26

Kastjes

O Valkyre, wat spannend! Ik hoop dat Beebje niet te lang op zich laat wachten.
De kastjes worden hier nog steeds elke dag trouw bijgehouden, ik ben zo blij! Verder heb ik nog weinig initiatief genomen om ook maar iets aan het volgende project, de foto's, te doen. Januari is op zich gekkenhuis wat betreft verjaardagen en dergelijke, dus ik heb me voorgenomen om dat project maar te verschuiven naar februari.

Nowee

Nowee

18-01-2013 om 11:00 Topicstarter

Ja die foto's annie

Ik kocht pas in 2006 mijn eerste digitale camera. Mijn 2 jongens zijn geboren in 1997 en 2000 en daar had ik al heel wat foto's van in die dikke henzo-fotoalbums geplakt. Die nemen wel ontzettend veel plaats in. Dochter werd geboren in 2008 en daar heb ik dus alleen digitale foto's van en inmiddels van haar eerste jaar een album.

Het leek me dus een slim plan om ook voor de jongens digitale albums te maken, dat neemt een stuk minder plaats in. Ik heb inmiddels wel alle negatieven van 1997 tot 2006 ingescand en die zitten keurig per maand in de computer (en voor de zekerheid ook nog op een externe harddisk èn nog op een USB die niet hier thuis is). Nu ben ik die oude foto's allemaal uit de albums aan het halen. Die zijn allemaal gedateerd en die datum moet ik dus bij de juiste foto in de laptop zetten. Ik ben een beetje overgeorganiseerd dus. Ik moet nog 3 albums leeghalen, maar ergens komt het er nooit van. Ik had het voor de kerstvakantie ingepland maar dat lukte ook niet. Misschien moet ik nu stoppen met OOL-en en een boek leeg gaan halen....

Annie

Annie

18-01-2013 om 15:40

Savon

Ja, klinkt bekend, hier jongens uit dezelfde geboortejaren en een plank vol dikke fotoboeken bijgewerkt tot 5 jaar terug ongeveer. Ik heb jammergenoeg door meerdere verhuizingen en een scheiding niet alle negatieven meer. Daarbovenop staat mijn pc vol digitale foto's die geordend moeten worden en het plan is om daar ook een paar mooie boeken van te laten fabriceren voor de mannen. Ik denk eigenlijk dat dat best een leuke klus is, maar ik kom er gewoon niet aan toe.

margje van dijk

margje van dijk

18-01-2013 om 21:19

Savon

Dat heb ik ook nog ergens ver weg in mijn achterhoofd zitten, dat ik de beginjaar-foto's van mijn jongens nog eens digitaal zou willen maken. Ons fototoestel werd gestolen, dus ik had 'al' in 2003 een digitaal toestel. Kinderen zijn van (dec) '97, 99 en 2002, dus eigenlijk gaat het niet eens om zoveel jaar.

Maarre... hoe doe jij dat dan? Negatieven ingescand, zeg je? Waarmee? Waartoe? En moet je ook nog al die foto's eruit halen? Waarom? Scan je die foto's ook nog in? En wordt dat wel mooi? De afgedrukte foto zal toch altijd mooier zijn dan de ingescande? Of niet. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Overigens heb ik dit project echt niet voor mijn 67e gepland, maar als de volgende 20 jaar net zo snel gaan als de vorige 20 jaar dan ben ik er in een vloek en een zucht al aan toe.

Margje

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-01-2013 om 23:54

Wat ik doe en wil

Is ten eerste ook hopeloos achterlopen qua foto's. Van de oudste twee (1998 en 2002) heb ik wel wat fotoboeken van de eerste jaren en die ga ik ook echt zo laten. Ik heb een mooi plankje in mijn kast gereserveerd voor die boeken en die blijven daar ook echt staan. Daar zit bloed, zweet en tranen in en die uitelkaar halen gaat mij echt niet minder rommel opleveren.

Onze digitale camera is uit 2004 en van de eerste jaren heb ik ook nog mooie insteekmapjes met de mooiste foto's op volgorde. Verder heb ik de foto's van al die jaren op de computer per jaar per maand gesorteerd. En mijn plan is nu dus om een paar mooie overzichtboeken te maken. En een mooie fotowand op zolder. En de rest flitst voorbij als schermbeveiliging op mijn laptop. Ook erg leuk...

Nowee

Nowee

19-01-2013 om 11:17 Topicstarter

Margje

Ik heb een Canon scanner waarmee ik gewoon foto's/papieren en zo kan inscannen, maar daar zit een speciaal negatiefdingetje bij. Canoscan 5600F (ik heb het even voor je nagezocht).

Ik ben echt heel erg georganiseerd hoor, beetje obsessief, dus niet schrikken hoe achterlijk grondig ik dit aanpak.

Ik heb 2 mappen met in totaal 150 rolletjes negatieven, keurig in van die negatiefbladen. Die zijn genummerd (en natuurlijk heb ik ook een lijstje met de bijbehorende data ). Ik heb ze per rolletje ingescand en ook per rolletjes opgeslagen.

In het pre-digitale tijdperk had ik bij mijn fototoestel een piepklein opschrijfboekje. Als ik een foto maakte dan schreef ik daar op "18 september 1997, X, blauw broekje, wit shirt, in de box". Als het rolletje ontwikkeld en afgedrukt was schreef ik aan de hand van het boekje de exacte datum op de foto. Die zitten voor een groot deel ingeplakt. Wat niet ingeplakt is, zit (natuurlijk) keurig op volgorde in een doos.

In de computer had ik dan een rolletje ingescand. Ik had de foto's met datum achterop en dan ging ik de naam wijzigen, bijvoorbeeld: 18.09.97-01. Vervolgens heb ik de foto's per maand op de computer opgeslagen. Gewoon jaarmappen gemaakt en daaronder de maanden gehangen.

Soms vond ik de foto mooier dan het negatief en dan scande ik de foto gewoon in.

Bij het leeghalen van de ruimteverslindende albums kwam ik dus ook foto's tegen waar ik geen negatief van had. Foto's die oma gemaakt had, schoolfoto's. Die scande ik dan alsnog in, kregen een datum en dingen in de maandmappen.

Sinds het digitale tijdperk ook hier zijn intrede gedaan heeft (hoewel... ik ben nog wel digitaal dakloos), maak ik iedere eerste van de maand mijn toestel leeg, dateer de foto's en zet ze in de juiste map.

Oké als je dit leest kan ik me voorstellen dat je denkt dat ik helemaal gestoord ben. Als ik vandaag te horen krijg dat ik nog een maand te leven heb zou ik ècht als een gek gaan zorgen dat die albums klaar zijn, voor mijn gevoel mòet ik dat aan de kinderen meegeven. Ik heb een hele tijd daar een uur per avond aan besteed, maar dat is weer versloft. Ik heb dus één album klaar van dochter (oktober 2008) en van de jongens (juni 1997 en mei 2000) nog niks. Vanavond ga ik er maar weer eens een uurtje aan besteden.

margje van dijk

margje van dijk

19-01-2013 om 20:54

Savon

Dank je wel voor je uigebreide antwoord! Het is inderdaad wel op en top gestructureerd

Mijn grootste probleem is dat ik zo bang ben dat je heel veel informatie verliest bij het inscannen van een foto of een negatief. Ik heb zelf ook een Canon scanner, maar daar zit niet zo'n negatiefding bij. Scant behoorlijk scherp in, maar als ik een gewone afgedrukte foto van vroeger inscan, dan is het resultaat domweg minder scherp dan het origineel. En dat is ook logisch lijkt me. Zeker als die afdruk niet heel groot is. Kijk, als je al je foto's op A3-formaat had afgedrukt, dan levert inscannen wel wat op. Maar een foto van 10x15 inscannen, dan blijft er toch niks over? Hoe dat zit met negatieven inscannen snap ik niet helemaal maar dat zou ik wel willen weten.

Maar goed. Over 20 jaar, als ik er aan toe ben, heb ik vast wel iets verzonnen

Margje

Savon - over foto's en opruimwoede...

Joh, Savon, en ik dacht dat IK perfectionistisch was!!!
Ik ben alweer jaren geleden gescheiden en daar zat ik met veel dikke albums met niet-digitale foto's vanuit die oude relatie. Niet echt leuk om te bekijken. Ik sprak toen met een collega van het werk en die had hetzelfde meegemaakt en het heel praktisch opgelost: ze had uit de albums gewoon de leukste foto's (dus met name die van haarzelf) eruitgehaald en in insteekalbums gedaan. Van de Hema heb ik toen ook mooie insteekalbums met linnen buitenkant gekocht waar per stuk 240 foto's inpassen. In elk geval af en toe even een jaartal achterop een foto. Zo heb ik het gedaan met alles, vandaag zelfs de laatste van formaat 10x15 in het laatste insteekalbum gedaan en nu heb ik nog wat pakjes van 13x18 en daar koop ik nog een klein album voor en dat is het dan.
Ik snap wel dat het bij kinderfoto's anders is, ik bewonder dat je het voor je kinderen wilt doen, ik zou het zelf niet kunnen opbrengen. Wij hadden echter het geluk dat de digitale camera's al veel gebruikelijker waren toen ik zwanger werd (en toen hebben we er eentje gekocht). Sindsdien heb ik een paar jaarboeken gemaakt, een boek voor de verjaardag van mijn ouders en (de eerste, om uit te proberen) van een vakantie. Altijd moeilijk om er weer mee te beginnen maar ergens ook verslavend als je eenmaal begonnen bent.
Maar on topic: vrijdag goed bezig geweest door de diepvries in de schuur schoon te maken en daarna die in de keuken. Nu nog een keer de koelkast en dan zijn al die kastjes voorlopig ook weer gebeurd.
Verder nog wat minder opgeschoten met opruimen dan ik wilde. Door baan-perikelen (positieve!) nl. erg druk!

Groetjes,
Vonda

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-01-2013 om 00:57

Kwaliteitsverlies

Ieder heeft zo zijn eigen hang-ups blijkbaar. Echt no way dat ik mijn met zorg samengestelde foto albums met analoge foto's ga leeghalen en inscannen. Ten eerste omdat dat me te veel werk is, en ten tweede omdat ik toch echt wel bang zou zijn voor kwaliteitsverlies bij inscannen. Ja, ik ben zo iemand die foto's liefst op posterformaat maakt, bang dat er een pixel verkeerd opstaat.

Mijn oplossing voor ruimteverslindende foto-albums is dus een extra kast. Maar goed, ik heb in het begin al aangegeven dat ik echt wel een jaar vol kan maken met mijn planken en laatjes. Dat moet natuurlijk ergens vandaan komen...

Dus Savon, wat ik me nu afvraag: is jouw scanner zo goed dat je geen last hebt van kwaliteitsverlies bij ingescande foto's? Of boeit jou dat kwalitatief gewoon niet zo?

Weer een stapeltje bijna weggewerkt

Ik hoef nu alleen nog maar een albumpje te kopen voor 13x18 (als het te vinden is) voor circa 70 foto's en dan ben ik door de afgedrukte foto's heen gelukkig.
Het volgende digi-album jaarboek ligt alweer op me te wachten... laatst mee gestart maar ook weer mee gestopt. Ik wil in het voren werken zodat als er een goede aanbieding komt ik daar meteen gebruik van kan maken.
Verder diverse stapeltjes en administratie aan het wegwerken. Wat fijn en inspirerend dat dit draadje er is, dank Savon!
Vonda

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.