Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


JansjeRommy

JansjeRommy

19-03-2013 om 21:51

Lego gesorteerd

Leuk alle goede daden weer te lezen. Hier ook de lego gesorteerd, bij de bouwmarkt van die vakkendozen gehaald en sindsdien wordt er weer tien keer zoveel mee gespeeld!
Wat betreft de kinderfoto's: een selectie gaat in hemafotoalbums, de rest in computermappen. De belangrijkste opgave is selecteren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-03-2013 om 22:11

Ja foto's

Ik heb nu alles in digitale mapjes. Kunst is nu om uit die mapjes de mooiste foto's te selecteren en die te laten afdrukken. Die foto's doe ik dan in van die insteekmappen en van daaruit bouw ik mijn fotoalbums op. Ik heb nog een paar jaar te gaan...

En ik wil eigenlijk ook nog een mooi fotoboek laten maken. Het gaat een boek voor mijn moeder worden, met de highlights van de afgelopen 14 jaar. Is dus niet iets wat ik in een avond af heb en daarom zou het fijn zijn als ik het boek stukje bij beetje zou kunnen opbouwen. Iemand toevallig een tip?

Tink

Tink

20-03-2013 om 11:51

Ben er ook nog

Gebrek aan energie speelt me vaak parten, maar maandag ben ik dan toch eindelijk begonnen aan het uitmesten van een paar kastplanken in de woonkamer. En ik moet zeggen, eentje is er al hartstikke netjes. Ik doe met trots de deurtjes open nu, ipv bang te zijn dat er van alles op mijn hoofd stort
De 2e kast (3x zoveel planken) is een ander verhaal, de halve kamer ligt nu vol rommel. Stukje bij beetje verdwijnen er dingen.
Maar we zijn er nog lang niet... het Z-woord doemt ook steeds weer op. Met de Z van Zucht erbij.
Foto's... daar denk ik nu maar even helemaal niet aan. Ik geloof dat ik een achterstand van minstens 10 jaar heb . Qua afdrukken en inplakken dan, het zit allemaal wel keurig in digitale mapjes. Scheelt alweer.
Eigenlijk wil ik het liefst per jaar een boek maken met de mooiste foto's, bij Hema ofzo. Maar ik loop altijd weer vast in de selectie, er zijn veel teveel leuke! Had ik ook maar niet van die leuke kinderen moeten krijgen natuurlijk. Eigen schuld

Rafelkap

Rafelkap

20-03-2013 om 14:54

Uitdunnen

Net een doos met tekeningen van oudste uitgedund. Het moet namelijk wel in een doos passen. Maar ik kan ook zo moeilijk kiezen, ik vind alles mooi, toch eea in de oud papier bak weten te werken. Met foto's heb ik hetzelfde als Tink, ook te mooie kinderen Toch merk ik dat je wat verder in de tijd weer wat kritischer kan zijn. Dus we blijven gewoon uitdunnen. Aan foto's opruimen kan ik nog even niet denken, dat komt nog, ooit, eens???

Foto's....pffff...

Bij mij is het een georganiseerde bende met de foto's. Een deel nog analoog in envelopjes, een deel al in 3 niet afgemaakte mappen en een heel groot deel op de harde schijf. Ook ik loop pakweg 14 jaar achter, grrrr. Ik heb wel voor de 12e verjaardag van m,n dochter foto's van nul tot 12 jaar in een fotolijst gedaan en haar cadeau gedaan. Min of mee ter geruststelling voor mezelf, haha. Is er toch nog wat georganiseerd!!

JansjeRommy

JansjeRommy

21-03-2013 om 16:04

Foto's

Ook een idee is: wachten tot ze groot genoeg zijn en dan mogen ze zelf een mooi album samenstellen
En het is echt waar: hoe langer je wacht, hoe makkelijker het wordt om te selecteren. Vlak na een vakantie vind ik teveel foto's leuk, dan wil ik al die momenten vastleggen, maar dat is natuurlijk onzin.
Aan de andere kant ben ik met de digitale foto's ook wel bang dat er een keer iets misgaat of dat het systeem weer zo verandert dat ze niet meer te openen zijn. Ik ben altijd wel weer gerust als ik weer een album heb veiliggesteld.
Een voordeel is ook dat die albums lekker dun zijn. Ik heb nog heel veel albums uit de inplakperiode en die namen echt superveel ruimte in.

Foto's

Ik denk dat de waarde van foto's wel eens wordt overschat, ook door mij. Nu mijn moeder is overleden heb ik haar album. Het is er maar één, maar voor mij zitten er veel nietszeggende foto's in. Ik heb het album inmiddels weggegeven. Dan denk ik aan al die ukkies van nu die zoveel albums hebben. Hun kinderen zullen waarschijnlijk ook niet weten wat ze met die foto's moeten doen.

Zelf kijk ik tegenwoordig nauwelijks mijn eigen albums in. Ze staan fijn stof te vergaren

Leuk draadje

Leuk draadje om te volgen. Ik doe actief mee, niet in het opruimen, maar in wegdoen. Ik probeer iedere dag iets weg te doen. Vandaag bleek bijvoorbeeld dat we drie series steeksleutels hebben in de garage . Ga voor twee van die series een nieuwe eigenaar proberen te vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-03-2013 om 20:32

Goed voornemen

Ik heb me ook voorgenomen om iedere dag iets weg te doen. Lukt niet altijd, en ik vergeet het ook weleens maar af en toe maak ik dan ook wel weer een soort van inhaalslag.

Zondag heb ik de batterijen doorgespit. Alle lege batterijen weggedaan en een aantal apparaten weer van batterijen voorzien en wat spul weggedaan dat niet meer te repareren was. Nog een doekje over de kast en het ziet er weer opgeruimd uit.

margje van dijk

margje van dijk

21-03-2013 om 21:34

Smaken verschillen, dere

Ik vind het juist erg leuk om fotoalbums terug te kijken, ook die van mijn ouders.

Aan wie heb je dat dan weggegeven? Dat intrigeert mij nou wel.

Margje

Dat is waar, margje

Daar had ik even niet aan gedacht.

Voor mij was het een eye-opener dat ik en mijn kinderen zo weinig aandacht hebben voor de fotoboeken waar ik in het verleden zoveel tijd aan heb besteed om ze samen te stellen.

Nu maak ik heel af en toe een albumpje van de foto's die ik ooit leuk genoeg vond om ze door te sturen naar anderen via mail of facebook. Weinig werk en het resultaat is erg leuk. (Tot nog toe nog steeds met een bon om een gratis album te maken, dus mocht mij weer zo'n bon in de schoot geworpen worden maak ik weer een album )

De rest van de foto's op een usb stick en back up voor als iemand er ooit in geinteresseerd mocht raken of niet

Door jouw vraag bedenk ik me dat ik twee albums heb weggegeven. Een met vakantiefoto's van mijn moeder van toen ik al het huis uit was. Dat album heb ik aan haar reismaatje van destijds gegeven. Het andere album is, grappig genoeg, naar mijn vader gegaan, mijn moeders ex-man. Het waren oa trouwfoto's en foto's van eerder. Schoolvriendinnen van mijn moeder etc. Mijn vader bleek geen foto's te hebben en was er blij mee. Ik heb natuurlijk nog wel wat losse foto's, maar niet veel.

Maar je hebt gelijk. Fotoalbums zou je ook als een hobby kunnen zien, maar het lijkt me dat het samenstellen ervan dan ook niet zo'n zware bevalling zou moeten zijn als bij de anderen in dit draadje. Of zie ik dat verkeerd? Ik ben zelf wel blij dat ik er, net als kerstkaarten sturen, niet meer aan hoef van mezelf.

Kwaliteits digitale albums

Waar maken jullie die foto albums? Ik vind de kwaliteit niet altijd even mooi.

Rafelkap lego

Ik zou dolgraag de straat op gaan, maar er zijn 2 jongetjes die ik heel effentief aan t spelen krijg als ik de Lego uitzoek Plus, gesorteerd kun je zo fijn een model weer nabouwen..
Muziekje aan, koffielevering door man, anders was t bijna mindfulness..

Foto's.. Als je laptop gejat wordt en je bent zo een paar 100 foto's kwijt, scheelt dat okk tijd. De mooiste had ik gelukkig al opgestuurd dus waten nog te achterhalen. enzo,
Hoog tijd om het 2012 album te maken!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2013 om 17:55

Hobby

Ik hecht wel aan foto's, heel erg zelf. En dat maakt ook dat het zo'n klus wordt. Ik namelijk gewoon niet kiezen, daar krijg je hele dikke albums van. En veel werk, dus dan loopt het wel eens op. En dat maakt dat het dan weer dat het nogal een hoge berg wordt. Zo gaan die dingen nu eenmaal.

Toch ben ik heel erg blij met mijn foto's. Ze staan ook als schermbeveiliging ingesteld. En ik kijk er dus regelmatig naar. En moet er ook niet aan denken dat ze gestolen worden....

Dikke albums

Dikke albums zijn toch juist erg vervelend? Veel dezelfde foto's, zwaar, enorme ruimtevreters?

Voordeel is inderdaad wel dat je ze niet zo snel kwijt raakt Maar voor mij is dat juist eerder een nadeel. Ik heb hier nog wat van die puisten staan uit het verleden. Iedere keer vraag ik me weer af waarom ik die destijds niet flink wat compacter heb samengesteld.

Volgens mij zit de winst in de beperking. Al ben ik op andere fronten weer niet zo sterk wat dit betreft

JansjeRommy

JansjeRommy

22-03-2013 om 21:49

Foto's

Ik ben gek op foto's en vind de vormgeving van die albums ook heel leuk om te doen. Ik kijk ook veel foto's, ook oude. De albums maak ik via de hema, hetzelfde als albelli, ik sla ze op en wacht op een goede aanbieding. Wat het lastig maakt is dat wij met verschillende camera's werken en dat ik er ook teksten bij wil, dan moet ik dus weer namen van plaatsen nazoeken en zo. En als je dan nog met vrienden samen op vakantie gaat die ook weer foto's maken wordt het nog meer gezoek. Het album maken zelf is niet zo heel veel werk en nog leuk ook.

Tips voor digi-foto-albums

Even wat tips van iemand die ongeveer bij is wat betreft de papieren foto's (die gingen tot en met 2005), en de digitale foto's tot en met 2006/2007! Ik loop dus 6 jaar achter.
Wat betreft de dikke foto-albums met papieren foto's: daar heb ik een slag in gemaakt maar dat was eigenlijk ook een speciaal geval. Veel albums waren nog uit mijn eerdere relatie en dat was niet leuk meer om te bekijken dus die albums heb ik helemaal geselecteerd en de foto's die ik wilde houden heb ik in mooie insteekalbums van de Hema gedaan. Vier albums van de periode daarvoor zijn gebleven. Zes insteelabums dus en daarna begonnen met digitale albums. Ik heb er nu vier gemaakt. Twee van jaargangen en een van een vakantie (daar ben ik mee begonnen om het uit te proberen). Albelli vind ik een mooie kwaliteit hebben en de service is, ook als het eens misgaat, erg goed.
Ik ben begonnen met de foto's per jaar in mapjes in te delen, en daarna in kleine mapjes per gebeurtenis (verjaardag bv) of per dag/enkele dagen. Ook bv per vakantiedagen. De titel van het mapje is dan bv als volgt: "2011 03 15 Vondadochter op verjaardag Oma" om maar iets te noemen. Door die datering houd je het chronologisch. Op die manier maakt het ook niet uit met welke camera je de foto's hebt gemaakt (als je er meer dan 1 hebt) want door alles in 1 jaarmap te zetten blijft het chronologisch.
Op dat moment hoef je de foto's zelf nog niet uit te zoeken, dat is het handigst bij het album maken. Dan bepaal je per pagina welke foto's je kiest en verder blijft alles gewoon in de mapjes geordend zitten, ik gooi niks weg of zo.
Wat betreft selectie van foto's: mijn vriend doet dat op vakantie elke avond even: de leukste per onderwerp houden en de rest gewoon wegdoen. Dat scheelt ook enorm qua aantallen.
Ik vind het verder zelf leuk om steeds dezelfde soort indeling te gebruiken bij elk boek, zelfde lettertype, wit om de foto's, soms een achtergond maar niet te vaak, niet te drukke pagina's.
Een handige knop in het programma bij Albelli is ook dat je bv 3 of 4 foto's willekeurig op de pagina zet en dat je het programma zelf een indeling op de pagina laat maken. Dat scheelt ook heel veel tijd en geeft soms verrassende effecten!
Als iemand nog meer wil weten, geef even een seintje!
Groetjes,
Vonda

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2013 om 14:24

Oh dan ben ik al halverwege...

Ik heb de foto's al per maand in een mapje staan en soms ook al per gebeurtenis.

Nu dus nog wat verder opdelen en ook de foto's van anderen bijvoegen en dan kunnen we beginnen.

Verder hier weer een ander slagje geslagen. Kastje met knutselspullen uitgezocht en opnieuw ingericht en meteen maar even de voorraad kantoorartikelen opnieuw ingedeeld en uitgedund. Een kastje en een halve lade dus.

En dan mag ik straks van mezelf verder gaan met foto's uitzoeken. Oh leuk leuk leuk!

Kleding

Heeft iemand een regel voor zichzelf gesteld wat betreft kleding? Bv. nooit meer dan 7 stuks van iets in de kast?

JansjeRommy

JansjeRommy

25-03-2013 om 17:46

Kleding, leuk onderwerp

Ha. Kleding bezit ik in ruime mate, heb een behoorlijk budget, ook nodig i.v.m werk. Toch was ik lang ontevreden over mijn eigen aankoopbeleid, teveel in de kast, te weinig om aan te trekken. Toen heb ik een goed kleur en stijladvies gedaan en dat heeft me veel meer inzicht opgeleverd. Nu heb ik een linnenkast vol kleding en dat is het. als er wat bij komt gaat er ook weer wat af.
Elk seizoen maak ik aan het begin een inventarisatie wat ik nodig heb en daar houd ik me ook in grote lijnen aan. Ik koop goede basisstukken ( vaak in de uitverkoop) die ik combineer met shirtjes etc die ik sneller wissel. Ik heb nu een garderobe met een stuk meer combimogelijkheden en een stuk meer kleur. En ik koop gerichter.

Als ik iets een jaar of misschien twee jaar niet heb gedragen is het of niet goed en gaat het weg. Of ik moet er iets bij kopen wat maakt dat ik het wel draag. Kortom, wel een systeem, maar geen maximum aan een bepaald type kledingstuk. Bijvoorbeeld van shirtjes heb ik er wel 30 denk ik. En paren schoenen / laarzen denk ik 15. Maar zoals gezegd, ik heb er ook het budget voor. En ik houd van kleding.

JansjeRommy

JansjeRommy

28-03-2013 om 08:44

Kleding

Of ben ik de enige die het een leuk onderwerp vind, lol?
Bijna paasweekend, ik heb foto-albumplannen!!!

Rafelkap

Rafelkap

28-03-2013 om 11:54

Witte zakken

Wij krijgen regelmatig witte zakken door de brievenbus gegooid met het verzoek deze te vullen met kleding en een week erna buiten te zetten. Het lukt me goed om dit elke keer te doen, snel even door de kasten te zoeken naar te kleine, kapotte kleding (te slecht voor de kleermaker) en schoenen. Vanochtend weer een zak buiten gezet.
Voor kleding heb ik geen regel, ik wil alleen niet misgrijpen. Dus voor jongste genoeg broeken. Voor mijzelf houd ik van blauw en vul zo'n beetje ton sur ton aan (of iets dat er bij past, bv groen)zodat ik veel kan combineren. Minder mooi spul is weer handig voor het extra laagje in de winter.
Nu draag ik eigenlijk nooit meer hakken omdat het niet lekker zit en twijfel of ik een mooi paar toch maar weg moet doen en er geen spijt van krijg??????? Ik vind hakken heel elegant maar niet praktisch.

Bewaren die hakken

Je weet toch toch niet of je een x bij de koningin op audientie mag
Heb ook al 6 jaar hakken liggen en die zijn nog niet eens mooi, hmm, geeft te denken..

Mijn jongste zei over zijn juf laatst: 'Juf x heeft schoenen met stokjes eronder!'
Vond ik zo schattig bedacht.

JansjeRommy

JansjeRommy

28-03-2013 om 19:56

Bewaren

Ha ha grappig, schoenen met stokjes. Ik zou ze wel bewaren. Dat zijn echt gelegenheidsschoenen, dat is wel de moeite waard.

Annie

Annie

29-03-2013 om 07:51

Hakken

Zeker bewaren, je krijgt echt spijt als je ze wegdoet. En dat ene paar neemt toch niet zoveel ruimte in? Ik heb alleen maar hakken, ze zijn namelijk behoorlijk praktisch als je zelf 1.60 bent met een man van bijna 2 meter. Dan zie ik er iets minder uit als een dwerg en hij iets minder als reus.
Wij zijn aan het verbouwen geslagen, ik ben dus nog steeds blij dat ik naar aanleiding van dit draadje alle kastjes en kamers heb schoongemaakt en ontrommeld. Mijn huis staat nu vol verf, kwasten, voegmiddel, hout, latjes, tegels etc etc, maar verder is het netjes. Dus ik word nu gek van de schroefjes en boortjes her en der, maar niet van overbodige rommeltjes en troepjes.
De 5 fotorolletjes die ik was tegengekomen in het rommelkastje, heb ik afgelopen weekend laten ontwikkelen, het waren foto's van ongeveer 8 jaar terug, wauw toen waren man en ik echt nog piep en de kinderen nog veel pieper. Dat was echt een leuke verrassing.

Rafelkap

Rafelkap

29-03-2013 om 11:23

Staan

Ik ben in ieder geval niet voor het huwelijk uitgenodigd Ok, ik zal ze nog even laten staan, ik heb trouwens meerdere paren die ik vanwege een hak nooit aandoe (gekocht omdat ik dat zo mooi vindt staan maar ik loop liever op blote voeten of plat)
Maar er was toch zo'n 'regel': 3 jaar niet aangehad weg ermee? (al en ik de eerste om wat voor regel dan ook aan mijn laars te lappen)

Hakken

Hier hetzelfde. Ik was dol op hakken maar na de laatste bevalling is mijn rug minder. Ik draag ze nu alleen nog op feestjes en heb mezelf verboden om nog nieuwe te kopen. Ga er nog wel steeds als eerste naar toe in een schoenenzaak, maar zet ze dan als een pruilend kind weer terug

Kleding

Hier al een aantal jaar geen kleding gekocht. Door drukke omstandigheden in de familie maar ook door het besef dat mijn hoeveelheid kleding belachelijk is. Ik was dol op de uitverkoop en lette nooit echt op of ik het wel nodig had. Nu dus aan het interen, maar dat gaat maar heel langzaam. Kleding slijt ook nog nauwelijks als je zoveel hebt
Ik heb al wel eea verkocht op marktplaats.

Kleding

Hier al een aantal jaar geen kleding gekocht. Door drukke omstandigheden in de familie maar ook door het besef dat mijn hoeveelheid kleding belachelijk is. Ik was dol op de uitverkoop en lette nooit echt op of ik het wel nodig had. Nu dus aan het interen, maar dat gaat maar heel langzaam. Kleding slijt ook nog nauwelijks als je zoveel hebt
Ik heb al wel eea verkocht op marktplaats.

JansjeRommy

JansjeRommy

29-03-2013 om 13:14

Die regel....

Die regel van 3 (of 1 of 2) jaar niet gedragen = weg geldt volgens mij voor je reguliere garderobe, dus niet vooo een feestjurk of speciale schoenen of zo die echt gelegenheidsdingen zijn.
Annie, wat een leuke verrassing die fotorolletjes!
Dere, als je echt een paar jaar GEEN kleding hebt gekocht, dan had je vast echt heel veel, wow.
Ik heb ook ergens het principe gelezen van winkelen in je eigen kast. In plaats van naar de winkel te gaan ga je op zoek naar niuewe combi's.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.