Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-05-2013 om 10:45

Mijn bureau

Ik heb weer een rijtje vrije dagen voor de boeg en ik heb me voorgenomen dat mijn bureau er deze dagen aan gaat. Nu heb ik een heel groot bureau (zo'n Lundia geval) en ligt daar heel veel op. Kans zit er dus in dat het niet helemaal gaat lukken.

Ik heb me daarom voorgenomen om bovenaan te beginnen, iedere plank helemaal leeg te ruimen, schoon te maken en opnieuw in te richten. We zien wel wat we dan met de rest van de rotzooi gaan doen. Ik vermoed dat er wel wat richting kliko, kringloop en rommelmarkt kan.

evy

evy

11-05-2013 om 11:17

Tuin

Met dit redelijke weer heb ik de tuin opgeruimd, ben nog niet helemaal klaar maar ik ga het zien als ontspanning ook al is het mijn hobby niet maar als het dan mooi wordt is dat erg leuk. Onze grasmaaier was stuk, eentje geleend van de buren. Gisteren naar de kringloop geweest en een prima grasmaaier gekocht voor 6,50 euro. Er stonden er nog drie echt de moeite waard om daar eens te kijken.
Moet nog wel even de oude naar de gemeentereiniging brengen.
Succes allemaal

Aha

hier een splinternieuw grasveldje, en dus nu een grasmaaier nodig.. Suf eigenlijk, zal eens kijken of er geen buren zijn met gras en anders naar de kringloop, bedankt Evy, goede tip!

Verder had ik na een uiterst drukke tijd (deadline) weer eens tijd om het huis goed op te ruimen. Vandaag de koelkast schoongemaakt, en ook de keukenkastjes uitgemest; nootjes, gedroogd fruit enz allemaal in doorzichtige bakjes gedaan: veel overzichtelijker!

Lekker om daar weer eens tijd voor te hebben en goede voornemens qua eten praktisch bereikbaar te maken

JansjeRommy

JansjeRommy

12-05-2013 om 15:41

Doe ook weer mee

Hallo dames,

Daar ben ik ook weer. Eerst een rottijd gehad i.v.m. familiezaken en toen op vakantie geweest, maar nu komt het huishouden ook weer in beeld. Na het opruimen van de vakantiezooi heb ik doorgepakt en de boekenkast op mijn werkkamer uitgemest. Een deel van de boeken klaargelegd voor de kringloop en alle planken afgenomen. Ook wat oud speelgoed naar zolder gedaan. Daar moeten ooit nog eens kasten komen, nu stapel ik alles maar op tegen de schuine wand. Het resultaat mag er zijn vind ik zelf.

Leuk, die grasveldverhalen, wij hebben de oude elektrische maaier laatst naar de stort gebracht ( die had nog een jaar gedraaid op duct tape) en een handmaaier gehaald bij de bouwmarkt, ns kijken hoe dat gaat.

Ik wil ook weer gaan zaaien en de balkonbak inrichten, maar dat komt wel na de ijsheiligen (al snel dus)

Laura76

Laura76

12-05-2013 om 19:48

Thuisadministratie pfff

Elke maand neem ik mezelf voor om de financieen eens op orde te brengen, eens goed uitrekenen wat we te bestedene hebben, goed op koopjes letten etc.
Om de post goed te ordenen en de boel op orde te houden.
Soms lukt het me wel hoor, dan houd ik het een week of zes vol, dan heb ik goed overzicht van de situatie.
Maar dan lap ik de afspraak met mezelf aan de laars en doe er geen bal mee....
Ik weet het, gewoon stom, maar hoe kan ik mezelf er nou eens aan toe zetten om de boel op orde te houden?
Heeft iemand tips voor mij....
Gr Laura

JansjeRommy

JansjeRommy

12-05-2013 om 19:53

Laura

op zich past het ook nog wel bij dit draadje hoor. Ken je deze site?
http://www.stofzuigerzen.nl/geld/houd-je-administratie-op-orde-met-deze-6-makkelijke-tips.html
mijn tip zou zijn: plan elke week een tijdstip in ( bepaalde avond bijvoorbeeld) voor je administratie en behandel het echt als een project.

Laura76

Laura76

12-05-2013 om 22:04

Dat is een leuke site!

Dank je voor je reactie!
Ik heb overlegd met de forumbeheerder, die vond dat dit onderwerp opzich bij dit draadje past, ik laat 'm hier dus staan!
Een vaste dag per week is een goed idee, ik moet het alleen eens zien vol te houden, en het idd als een project behandelen!

Ohja, en ik heb vanavond ook maar eens een kastje opgeruimd hihii!
Gr Laura

Merel

Merel

13-05-2013 om 10:56

Mijn administratie

Hier gaat het eigenlijk altijd gesmeerd die administratie. Ik heb de klus op me genomen (is veel overzichtelijker) en leg de administratie naast mijn computer op mijn agenda die daar ligt. Altijd op dezelfde plek (in de woonkamer) en doe eigenlijk meestal dezelfde avond even wat ik ermee moet doen. Multomappen (2 stuks met tabbladen) staan daar ook. Dus meteen betalen en opruimen achter het juiste tabblad. Nooit veel werk (hooguit 5 minuutjes) omdat ik het direct doe. En ik heb voor bijna alles een automatische incasso, scheelt gewoon bergen tijd.

JansjeRommy

JansjeRommy

13-05-2013 om 14:36

Laura

Pas op hoor, het kastjesvirus is besmettelijk Welkom bij de club. Het principe is eenvoudig: je deelt taken in kleine stukjes en waar nodig ontwikkel je bepaalde routines (zie ook de oosrponkelijke blog van een kastje per dag). Anders maak je vaak te grote 'klussen' en stel je te hoge doelen en dat frustreert alleen maar.
Met de administratie heb ik een lade in de huiskamer waar ik de rekeningen in gooi en die handel ik in het weekend af. Alles waarvoor ik een afspraak moet maken plan ik dan direct in in mijn outlookagenda en/of in mijn takenlijst in mijn wunderlist-app. Redelijk belangrijke papieren scan ik in en sla ik zoveel mogelijk digitaal op, scheelt ook weer zooi.

Wat misschien ook goed werkt: ga er eerst eens voor zitten om te bedenken in welk opzicht het niet goed loopt met je administratie. Misschien ligt alles teveel verspreid? Of heb je geen overzicht over je uitgaven? of heb je te weinig inderdaad geautomatiseerd?

Tink

Tink

13-05-2013 om 17:52

Vandaag

... máák ik alleen maar rommel . Ben de overgebleven koninginnedagzooi aan het uitzoeken. Je wilt niet weten hoe de kamer hier eruitziet

lennest

lennest

15-05-2013 om 14:42

Opruimen

Wat mij opvalt: wat heb ik toch veel zooi. Zo'n draadje als dit helpt, maar ik eigenlijk aan de voorkant beginnen! En dat is: niets meer kopen!

JansjeRommy

JansjeRommy

15-05-2013 om 22:37

Money detox

Lennest, helemaal mee eens, dat is een bijkomend voordeel. Dat heb ik ook altijd als ik spullen heb verkocht via MP, dan wil ik dat niet ' verpesten' door weer allerlei onzin te kopen. In de esta staat een leuk stukje over de money detox. Dat schijnt ook een dergelijk effect te hebben.
Tink, is het gelukt met de koninginnedagzooi? Ik heb het verdeeld in twee porties 1 voor mijn neef en de rest voor de weggeefwinkel.

Tink

Tink

15-05-2013 om 22:47

Ja lukt aardig

Ben nu pakketten kinderkleding per maat op Marktplaats aan het zetten, en als die aflopen zonder bod gaat de boel alsnog de kledingcontainer in. Maar ik heb al op 2 pakketten een bod
Man heeft de boel vandaag weer naar zolder gesleept dus de kamer is weer begaanbaar, haha.
Alleen nu ligt de site van MP eruit (onderhoud, krijg ik steeds te zien), dat is wel irritant, ik kan niet verder zo!
*geduld geduld*
(wat is dat ook weer?)

Tink

Tink

15-05-2013 om 22:49

Ohja

De fietskar en het campingbed zijn deze week ook verkocht dus qua ruimte gaat ie best lekker
Nu nog mijn goede voornemen uitvoeren en dat ene troeplaatje uitvlooien, waar o.a. allemaal pennen in liggen die het niet meer doen... en dan heb ik mijn goeie daad voor deze week wel weer gedaan

P

P

16-05-2013 om 07:12

Tink

Waarom probeer je die kleding niet eerst kwijt te raken op gratisoptehalen ipv weg te gooien?

Rafelkap

Rafelkap

16-05-2013 om 10:54

Kleding

Ik stop te kleine/kapotte kleding altijd in zo'n textielbak, tenzij ik het weggeef, op markplaats zet of afgeef bij de tweedehands kledingwinkel (maar daar krijg je amper wat voor). Dus nooit in de prullenbak.

Hier een opruimactie want we lieten onze matrassen vandaag voor het eerst reinigen (ivm allergie man). Onze matrassen zijn wel gauw aan vervanging toe maar nu kunnen ze weer heel even mee. In combinatie met een luchtzuiveraar en nieuwe kussens hoop ik dat mijn ega er baat bij heeft.

Merel

Merel

16-05-2013 om 12:30

P, volgens mij gooit Tink de kleding niet weg, maar doet ze ze in zo'n kleding container (inzameling voor goede doelen).
Deed ik ook tot ik laatst hoorde dat hier in de buurt een kringloop winkel waar heel veel verstandelijk gehandicapten werken die door de crisis steeds minder spullen ingeleverd krijgen. Daar ga ik nu dan maar de kleding heen brengen (is iets verder weg) maar dan kan de winkel in ieder geval open blijven.

Tink

Tink

16-05-2013 om 13:55

Omdat ik dan ook daar weer een advertentie moet gaan plaatsen, daar heb ik geen zin in . Als de advertenties op MP aflopen is het welletjes, dan moet het gewoon die zolder af, klaar. Heb er dan lang genoeg mee geleurd.
Die kledingcontainer (dat schreef ik inderdaad, dank Merel) staat hier nog geen 250 meter verderop dus dat is weinig moeite. Ik ga ervan uit dat het ook dan goed terecht komt.

JansjeRommy

JansjeRommy

17-05-2013 om 21:39

Kadootje

Ha ha, Ik had de zakken nog niet weggebracht naar de kringloopwinkel en dochter kwam tot de ontdekking dat ze een klein kadootje moest hebben voor een klasgenootje. Even de zak ingedoken en jawel, een leuk kleinigheidje gevonden. Mooi ingepakt, kaartje erbij en klaar. Soms is het goed om niet te voortvarend te zijn

Rafelkap

Rafelkap

18-05-2013 om 08:17

Kadootje 2

Zo heb ik ook een aantal spullen die ik bewaar om kinderen van een vriendin mee te verrassen komende sint en verjaardag. Zo duurt het even voordat ik ruimte heb maar het scheelt weer in mijn portemonnee. Zaak is wel dit allemaal te onthouden, ik heb 1 'cadeautjesla', maar deze dingen passen er helaas niet in.

evy

evy

18-05-2013 om 12:46

Trekkast

Vandaag de trekkast in de keuken uitgemest. Heel veel potjes over de datum en weggegooid. Lapje er door heen.
Kast netjes meer ruimte en ik een goed gevoel.

krin

krin

22-05-2013 om 20:57

Easy does it

Toen dit draadje begon, heb ik nog geschreven dat ik geen rommelkastjes had, op een hele grote na: de bedoelde logeerkamer waar de deur nog net van open kon, maar die verder gevuld was met alles waar we al bijna drie jaar lang, sinds de verhuizing, niet over na hadden willen denken. En dat ik er zo tegen opzag om eraan te beginnen.
Ik ben mede dankzij dit draadje heel voorzichtig begonnen, twee maanden geleden, met zo in verloren momenten er binnen lopen, iets in mijn handen te nemen en daar iets mee te doen - weggooien, ergens anders opbergen, weggeven.
De boekenkast die er staat is inmiddels keurig georganiseerd en niet meer te vol; de oude Ikeakast is nu driekwart leeg (en er ligt zelfs niets meer bovenop); ik heb een bedlampje teruggevonden, dat nu boven mijn bed hangt zodat ik niet meer uit bed hoef om het licht uit te doen als ik mijn boek wegleg; en de vloer is vrij.
Er zou zomaar een logé kunnen komen overnachten, zelfs.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat

Tip voor rafelkap

leg een briefje in je cadeautjesla waarop staat welke cadeautjes je waar hebt opgeborgen, dan kom je het vanzelf weer tegen en vergeet je het niet!

Rafelkap

Rafelkap

23-05-2013 om 13:33

Goed idee!

Goed idee Danielle, ga ik doen. En ik ben jaloers op Krin. Ik heb ook zo'n megaproject: de schuur, maar daar loop ik niet zo makkelijk in en uit als het weer niet mee zit. En 's avonds is er geen licht. Maar stukje bij beetje is een beter plan. Ik heb alleen nog zoveel andere 'projecten'...

krin

krin

23-05-2013 om 14:38

Rafelkap

Die logeerkamer hier was een grote rommelkast, maar het is maar een klein kamertje hoor. En in een schuur staan vaak zo veel van die vervelende kleine dingen. Dat is echt meer werk! Zou er mee wachten tot het mooi weer is, en dat duurt vast nog even (

Berber.

Berber.

23-05-2013 om 18:19

Sorry

Ik doe helemaal niet mee in dit draadje maar ik MOET ergens melden dat ik (we)
EINDELIJK de schuur en de tuin opgeruimd heb(ben). Zakken vol tuinafval, een fietskar, een skelter, driewielers, loopauto's, driewielstepjes, 12 inch fietsjes, skippyballen etc etc. Alles is weggegooid, weggegeven of verkocht.

Wat een bevrijding.

Berber.

Berber.

24-05-2013 om 13:40

Grappig

Ik zeg één keer iets en een draadje dat al maanden loopt slaat meteen dood... It's a gift.

krin

krin

24-05-2013 om 17:49

Berber

Ik heb mijn best gedaan hekkensluiter te worden, maar helaas. Evengoed: gefeliciteerd met je schone tuin en schuur. Het is een heerlijk gevoel, nietwaar? Ga je ook elke dag even kijken, hoe mooi en leeg en opgeruimd het is? Geen antwoord geven, straks sta je weer onderaan.

tonny

tonny

25-05-2013 om 11:36

Goed idee, die briefjes

ik ben ook geregeld cadeautjes kwijt die ik gekocht heb voor een later moment, ik sta erom bekend

Denk dat ik een en ander achterin mijn agenda schrijf.

O berber

En ik wilde nog wel toevoegen dat ik geen extra GE's ontdekte.. Maar ik dacht dat forumbeheer die misschien al voor je had weggehaald.
Volgende x post ik het wel

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.