Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Een kastje per dag


Ella2007

Ella2007

03-10-2012 om 15:04

Man mee

Ik heb ook zo'n verzamelaar..ik ben erg, maar hij is nog vele malen erger. We hebben nu afgesproken: voor alles wat erin komt, gaat ook wat weg. Dus: nieuwe schoenen kopen: het oudste paar weg, nieuwe trui kopen, of polo: een oude weg. Nieuwe telefoon kopen: oude weg, met de oplader ! Ons huis staat nog vol met zooi, maar zo stukje bij beetje ruimen we toch wel veel op.
En ik moet zeggen dat ik ook niet alles meer overleg. Dan voel ik me net Peter vd Voorst .Ik ruim gewoon op en het is nog nooit voorgekomen dta hij iets heeft gemist.
Voor vandaag: mijn kledingkast onder handen genomen. Resultaat: een hoop voor de "Bag to school" (nu 8 vuilniszakken vol), twee paar laarzen en een paar jurkjes (nooit gedragen) op marktplaats. Heb de hoop opgegeven ooit nog in maat 36-38 te passen....
Zo'n mooi gezicht: op ieder plankje liggen nu 3-4 kledingstukken, en het hangrekje puilt niet meer uit !
En ik zie weer wat ik heb !
Ook van manlief zijn 10 oudste polo's en t-shirts weggedaan, verwassen en met koffievlekken. Er blijven er nog 20 over....

Guinevere

Guinevere

03-10-2012 om 16:08

Ik haak weer aan

Ik haak weer aan, ik ben eindelijk soms weer fit dus kan mij zo'n beetje aan de jarenlange dagelijkse ergernissen gaan wijden.
Vandaag voorzichtig begonnen met een paar vakjes in de bestekla. Er zaten wel 15 gebruikte (en afgewassen) rietjes in! Wat een zinloze bewaarzucht, zuinigheid kan ook te ver doorschieten.
Over mannen: goed idee, ik zal de mijne eens in zijn kledingkast zetten. Kunnen die vreselijke, verkleurde afritsbroeken van 20 jaar geleden lekker weg. Bovendien heeft hij zich een paar tassen vol videobanden in zijn handen laten drukken: "Hoe isoleer ik mijn zolder met product X", dat werk. Echt een aanwinst! En dat zet hij dan in plastic tasjes pontificaal in de woonkamer. :-p

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-10-2012 om 20:08

Minilaatje vandaag

Onze lamp boven de eettafel heeft drie lampen, en daar was er een al een eeuwigheid kapot. En nu ging vanavond de tweede kapot, terwijl op het punt stonden om aan tafel te gaan. Nou dan zie je dus echt niet meer wat je op je bord hebt liggen. Dit leek me dus een duidelijke hint: ik ben meteen naar zolder gelopen, heb het minilaatje met reservelampen op zijn kop gezet en eens uitgezocht. Nu was dat niet zo heel veel werk, want er zat niks onbruikbaar in, maar ik heb nu wel weer wat ruimte en wat lampen van de reserve-reserveplek in de la kunnen stoppen. En zo ruimt het toch weer langzaam op.

En ik heb vandaag de rommel van de tafel verder uitgezocht (nog niet klaar) en alles wat op zolder rondzwierf en naar de bergzolder moest ook daadwerkelijk daarna toe gebracht. En daar weer wat spelletjes voor jongste vandaan geplukt. En die moeten dan weer in de spelletjes kast, en daarvoor moet ik die dan eerst weer opruimen. Pffff, met zo'n hobby hoef je je ook nooit meer te vervelen hè

Ik doe ook mee

al een tijdje maar nu zal ik trouw schrijven wat ik heb gedaan. Het motiveert geweldig om te lezen hoe en wat jullie allemaal aanpakken en zo langzamerhand zie ik ons huis ook veranderen.
Elke dag iets lukt niet, ik bedenk van te voren welke dingen ik de komende week wil gaan doen en dat voer ik uit. Dus wel elke week 7 dingen, varierend van een grote kast tot een klein laatje van de keuken. Ook probeer ik elke week een klus of wel zelf te doen of wel te laten doen. Sinds we onze hulp opzeiden, heb ik het geld apart gehouden en dat gebruik ik dus nu voor klussen die vaak bleven liggen. Zo heb ik afgelopen maand een nieuwe toiletbril gekocht, een lamp vervangen, de fietsen nagekeken en nieuwe verlichting erop en een nieuwe naaidoos gekocht waar alle naaispullen wel in pasten.

Vandaag heb ik de diepvries onder handen genomen. Afgelopen weken zoveel mogelijk geprobeerd leeg te eten en vanochtend de resten bij buurvrouw's vriezer geparkeerd. Vrachten ijs zijn weggesmolten, het was echt nodig. Ook nog een keukenlade meegenomen en het schoenenrek nagelopen (slippers en sandalen eruit, schoenen gepoetst, alles wat niet meer past weg) dus mijn weektaak zit er al voor de helt op!

Opruimen geeft ruimte, zowel in huis als in mijn hoofd, heerlijk! We gaan door...

Nowee

Nowee

04-10-2012 om 10:08 Topicstarter

Ik liep een beetje achter

dus ik heb gisteren de hele trapkast beetgepakt. Vele spinnenlijkjes heb ik verwijderd, alles is weer lekker schoon en overzichtelijk teruggezet. Vanochtend nog even snel wat lege dozen van zolder gehaald om bepaalde dingen nòg beter op te ruimen.

Ik ben dus weer bij, gelukkig.

Rafelkap

Rafelkap

04-10-2012 om 12:34

Onverwacht twee plankjes

Gisteren ziek, vandaag geen echte huishoudplannen, maar onverwacht twee plankjes in de keuken gedaan omdat ik een pak koekjes wegtrok en het overal rond kruimelde. Dus niet helemaal de bedoeling, maar was wel nodig. Vieze thee weggegooid en weer kruimelvrij.

Annie

Annie

04-10-2012 om 12:35

Heidens karwei

Gisteren heb ik eerst opbergbakjes, kistjes etc etc gekocht. Volgens mijn man heb ik naast een opruim/ schoonmaakverslaving, ook een duidelijke opbergbakjes/ kistjesverslaving ontwikkelt de afgelopen weken. Trek hier een willekeurig kastje of laatje open, dan zie je leuk gekleurde bakjes staan. Het staat veel netter dan al die losse troep en bovendien word ik er vrolijk van.
Daarna heb ik de boel op stelten gezet, want ik heb blind gewoon alle administratielades en -kastjes leeggetrokken, alles in dozen gegooit, de kasten en lades schoongemaakt en vervolgens per doos begonnen met sorteren. Dat bleek ik al veel langer te hebben laten versloffen, dan dat ik had gedacht. Het is een heidens karwei, want wij hebben geen verzamelwoede, alleen wat papier betreft, kunnen we echt niets weggooien, facturen met envelop, berichtjes van school, schooltoetsen van de kinderen, werkjes, uitnodigingen, offertes, zelfs folders met leuke dingen die ik graag nog eens zou willen aanschaffen, vanalles kom ik tegen. Gisteren zijn twee vuilniszakken papier in de papiercontainer leeggestort en ik heb nog drie grote dozen vol papier, die ik nog door moet spitten.
Toen ik het even niet meer zag zitten, ben ik doorgestoomd naar de computerhoek, daar een kastje met drie laatjes doorgespit en de hoek schoongemaakt (bah die was echt vies), dat was in vergelijking met die administratierommel "a piece of cake". Daar kwam ik ook nog een flinke stapel kerstkaarten tegen. Ik heb ze meteen bij de kerstspullen opgeruimd, waar ook al een flinke voorraad kerstkaarten lag, het is een mysterie waarom ik destijds zoveel kerstkaarten in de kast bij de computer heb neergelegd, want nu heb ik voor de komende 8 jaar genoeg kerstkaarten in huis. Ook vond ik drie kartelscharen, waarvan ik me niet meer kan herinneren waarom ik die ooit heb aangeschaft. Daar heb ik de kinderen blij mee gemaakt. Daarna heb ik de rommella meteen maar aangepakt. Daar kwam ik een berg pennen tegen, terwijl ik pas een nieuwe doos heb gekocht, omdat mijn zoon echt geen pen kon vinden... Die zitten nu allemaal in een leuk bakje in de rommella, samen met een bakje met batterijen, een bakje met lampen en een bakje met enveloppen, postzegels en kaarten. Ik ben de hele ochtend druk bezig geweest en vond het toen weer welletjes. De computerhoek en de rommella zijn lekker opgeruimd, schoon en fris. Bovendien is er de wetenschap dat we het komende jaar of jaren geen pennen, batterijen, lampen, enveloppen, postzegels en kerstkaarten hoeven te kopen.
Deze week ben ik nog wel zoet met de papierrommel en misschien zelfs volgende week ook nog wel. Niet echt een van de leukere klusjes, maar het is wel goed voor een paar opgeruimde kasten en lades!

Kerstkaarten!

Ja, dat probleem ken ik en ik weet precies waar die stapels kerstkaarten vandaan komen. Ik trap er namelijk elk jaar weer in en koop kerstkaarten bij de kinderpostzegels! Terwijl ik weet dat ik nooit kerstkaarten verstuur, tenminste, dat ondek ik altijd als de kerstvakantie is afgelopen: weer geen kaarten verstuurd dit jaar...

Nowee

Nowee

04-10-2012 om 19:47 Topicstarter

Kerstkaarten - 2

Zullen we elkaar een kerstkaart sturen dit jaar en dan beloven we daarna plechtig NOOIT meer een kerstkaart te kopen. Komen we eindelijk van die stapel af

Tink

Tink

04-10-2012 om 23:05

Tot nu toe

... volgde ik het met bewondering, maar heb nog niet de puf gevonden daadwerkelijk meer uit te ruimen dan een doos met gekregen kleertjes die nog in onze slaapkamer stond.
Maar vandaag deed ik de vriezer open, blijkbaar heeft het deurtje een keer niet goed dicht gezeten want daar zat me toch een laag ijs in. Ik heb hem leeggehaald, ontdooid, schoongemaakt en uitgezocht wat erin terug moest. Heel karwei! Alles met flinke tussenpozen want rug en been werken nog steeds niet bepaald mee. Ik ben er de hele dag mee zoet geweest.
Dat ontdooien was me nog wat. Ik had de stekker eruit getrokken en verbaasde me dat er na een tijdje opeens toch weer ijzige druppels in kwamen. Huh? Hij is toch uit, dan vriest ie niet meer. Bleek dat ik de stekker van de vrieskist (die hebben we ook nog) eruit had getrokken. (Waar dus al het spul uit de laden in zat...) Ik had gewoon de koelkast op nul moeten zetten, dat vriesgedeelte heeft helemaal geen eigen stekker . Suf zeg. Maar goed, toen was het snel klaar. Pan kokend water erin, deurtje een kwartier dicht en voila.
Gelukkig was de andere vriezer intussen niet open geweest, dus alles was nog prima bevroren.

Nog een tip

elke keer komt deze in mij op als er weer iemand dood gaat: je bent je hele leven bezig met spullen, werken en bezuinigen om nieuwe spullen te kopen, werken en investeren om nieuwe spullen te huisvesten en te onderhouden, spullen te vervangen, spullen opruimen, spullen overal spullen... en als je dood gaat neem je niets mee.

consuminderen, minder zooi, minder spullen, meer ruimte en meer lucht.

Het is dat de kinderen leuk spelen met hun speelgoed en ik het ook wel gezellig vindt af en toe als ze gezellig met iets bezig zijn, maar jezus wat een zooi is het hier na een middagje peutermeisjes + pre-puberella's. Vooral die combi van 2+2 zorgt hier voor een aardverschuiving aan spullen. Idem de kleding, we hebben te veel maar kunnen altijd ook weer nieuwe gebruiken, het is een stroom van spullen en kleding hier in huis. Sta ik 3 wassen op een dag te draaien (ok ook 1 van man die gesport heeft) en dan vraag ik mij af waarom we op vakantie wel 3 weken lang met een paar simpele setjes kunnen doen.

en gelukkig is het hier in vergelijking met andere gezinnen toch best wel opgeruimd en leefbaar (ondanks de 10 huisdieren die er ook nog zijn).

succes met de kastjes per dag: gooi vooral alles weg wat je niet nog een keer wil opruimen.

Oh vergeet ik

nog de laatste: koop niets wat je niet echt nodig hebt en dan wordt het vanzelf wat leefbaarder/geordender en ruimer in huis.

wederom

(iemand nog interesse in een 3 in 1 schommel van Play fun, en een doos (merk)kleding in meisjesmaat 122/128 ?)

dc

dc

04-10-2012 om 23:34

Leuke manda

Ik heb net 2 zakken babyzooi naar een vriendin gedaan die weer zwanger is, krijg ik de volgende dag weer een paar zakken van een kennis voor mijn dochter.

Zo kom ik natuurlijk nooit uit de zooi!

Dus, de ultieme opruimtip: begin niet aan kinderen!
(ben alleen bang dat deze tip op dit forum misschien beetje mosterd na de maaltijd is).

Verder heb ik vandaag een hoekje van het aanrecht opgeruimt. Is zo'n troepverzamelplaats die veel tijd kost, omdat je het hele huis door moet om de juiste plekken te vinden.

Annie

Annie

05-10-2012 om 10:15

Proest

Proest, voordat ik door de stapel kerstkaarten heen ben, moet er ik er wel een stuk of 25 per persoon toesturen, ben ik bang. Het slaat echt enrgens op hoeveel wij er hebben. Ik heb nu bedacht dat de kinderen kerstkaarten aan iedereen in hun klas, alle juffen en op de sportvereniging gaan uitdelen. Scheelt ook postzegels.
Manda je hebt helemaal gelijk. Ik heb de afgelopen drie weken al zoveel zooi weggedaan die overbodig was en de ruimte die het schept, heerlijk! Mijn moeder kwam deze week met een melkopschuimer aanzetten, die ik vervolgens meteen heb doorgezet naar een vriendin die graag cappucino drinkt. Weg ermee!
Gisteren met een schuin oog gekeken naar de papierberg en daarvoor in de plaats de spelletjes/ boekenkast gedaan. Dit betreft een ernstig geval van de struisvogel, haar kop en een grote berg met zand.

tonny

tonny

05-10-2012 om 11:48

Hehe

eindelijk ook weer een kastje gedaan! We hebben nog een ouderwetse TV op een ouderwets TV-kastje waarin allerlei zooi huist. We hebben ook nog een videorecorder annex dvdspeler, dus én video's (opnemen) én dvd's ( gekocht)/gekregen) én natuurlijk net zoals veel mensen veel cd's al dan niet in het juiste doosje. Dus daarmee heb ik me even onledig gehouden. Meer gaat het niet worden vandaag, ik ga zo werken en na mijn werk komt dochter thuis, die heb ik al ruim een week niet meer gezien en dan ga ik niet zoiets ijverigs doen als kastjes opruimen.

(oh ja, nog een bemoediging: als iedereen is uitgevlogen, blijft je huis enorm opgeruimd. Geduld, geduld...)

Nowee

Nowee

05-10-2012 om 12:47 Topicstarter

Wat ik merk

is dat ik de dingen die ik al opgeruimd heb toch netjes probeer te houden. Helaas mislukt dat bij de schoenenkast omdat iedereen daar natuurlijk z'n schoenen in stopt. Ik zet de zak wasmiddel steeds keurig terug, dop op de fles vloeibaar wasmiddel, heel keurig van mij dus.

Nu de jongens op de middelbare school zitten hebben die al beduidend minder troep. Voordeel is ook dat het zich beperkt tot hun kamer, zo nu en dan een verdwaald boek beneden mag geen naam hebben. Jongste is nog niet zo ver, die begint over 2 weken pas op de basisschool, er ligt dus nog steeds overal speelgoed.

Annie, weet je dat ze op school vaak heel blij zijn met die kerstkaarten, daar maken ze weer nieuwe van om de hulpouders te bedanken. Ben je in één keer van je kaarten af.

Angela67

Angela67

05-10-2012 om 12:48

Kerstkaarten/gratis op te halen

Annie,
bij het opruimen bij schoonmoeder op zolder kwam mijn man een hele stapel kerstkaarten tegen (vergeetachtigheid, elk jaar nieuwe kopen want resten vergeten). Deze heb ik op www.gratisoptehalen gezet en binnen en dag werden ze opgehaald!
Angela

Rafelkap

Rafelkap

05-10-2012 om 13:36

3 stemvorken

De andere la in de tafel ontruimd en maar liefst 2 stemvorken gevonden. Man had al 1 nieuwe gekocht. Nu hebben we er dus 3 Om dit soort dingen te voorkomen en geld en ruimte te besparen ruim ik dus op. (niet omdat ik het zo leuk vind).
Verder kwam er nu ruimte vrij en door nieuwe bestemmingen ook weer ruimte in de keuken.

Nu moet ik nog wel een dienblad vol spul uit die la boven opruimen, dat komt later.

dc

dc

05-10-2012 om 14:17

Annie

In plaats van kastjes doe je de komende dagen 10 papieren van de stapel, zoek je uit, en berg je op juiste plek. Zo kom je er toch ook doorheen?

dc

dc

05-10-2012 om 14:18

Savon

Ik heb mijn 6-jarige verantwoordelijk gemaakt voor de gang. Zorgen dat schoenen op juiste plek komen enzo. Hij is nu heel fijn zelf broertje van 4 aan het drillen

Nowee

Nowee

05-10-2012 om 16:17 Topicstarter

Maar dc

bij een 15-jarige en een 12-jarige denk ik dat dat niet meer lukt De oudste voelt zich mijlenver boven die brugsmurf staan en die brugsmurf vindt dat hij nu bij de groten hoort dus die pikt niks meer van de oudste.

Ze zetten braaf hun schoenen in de kast hoor, maar niet zo netjes als dat ik dat doe als ik hem opruim. Verder proppen ze er nogal eens dingen in die niks met schoenen te maken hebben. Waarschijnlijk wordt dit een 3-wekelijks kastje.

Tonny

Tonny

06-10-2012 om 10:49

Jaaa

Ik heb verder een vrije zaterdag, heb de speelgoedla van de kleinkindertjes gedaan. Alweer een voordeel van kleinkinderen: de hoeveelheid speelgoed is nog in toom te houden

Vanilia

Vanilia

06-10-2012 om 12:08

Ik sluit me ook aan

Na een tijdje meelezen sluit ik me ook aan. Ik start morgen (ja echt morgen ) en wil ook een klusje per dag of per 2 dagen doen die niet bij de "normale" huishoudingstaken horen. Ik ben benieuwd. Ben van nature nogal lui aangelegd dus dit is een stok achter de deur!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-10-2012 om 16:53

Klerenkast

Vandaag klerenkast van jongste uitgezocht. Men men wat daar uit kwam. Meteen (en dat was eigenlijk de aanleiding) de spullen van zolder in de kast gehangen en alle overtollige kleren in zakken. Kun straks in de container. 3 zakken vol, dus dat ruimt weer mooi op.

neteret mut

neteret mut

06-10-2012 om 20:21

Vandaag

hoefde ik onverwacht niet weg en waren tegelijk 3 kinderen wel weg. Salontafel aangepakt ( meteen 4 plankjes) en daarna een paar boekenkastplanken met tijdschriften en strips, paar boeken. Uitgezocht, soort bij soort, boeken weer naar waar ze horen en toch ook een stapel tijdschriften ( vooral kijk) weggedaan, kijken er toch niet meer in. Verder de overgebleven tijdschriften in nieuwe cassettes gedaan ( oude stonken naar kattepis).

Je kan ook te opruimerig wezen...

Een week geleden een nieuwe mobiel gekocht en er zit een geld-terugactie bij. Omdat ik eerst mijn mobiele nummer over liet zetten en dat enige dagen duurde, duurde het ook een paar dagen voordat ik aan de geld-terug actie aandacht schonk. Blijkt dat je de originele streepjescode van de originele doos moet opsturen en die doos... heb ik weggegooid...! Dag 20 euro... snik... En mijn mobiele nummer was helemaal niet nodig om het geld terug te krijgen, dus ik had het gelijk kunnen doen... nog es snik...

evy

evy

06-10-2012 om 21:43

Kimmo

De kamer inmiddels op orde. Gisteren de gangkast gedaan, deed er 2 uur over en daarn met 2 volle vuilniszakken naar het grofvuil. Ga morgen het eerste keukenkastje doen.
Moet wel oppassen anders krijg ik er nog zin in ook.....

Clowntje

Clowntje

06-10-2012 om 22:17

Oké, dan doe ik ook mee

Ik denk al weken dat ik me ook moet aansluiten..... Maar eindelijk een begin gevonden.
Ik zoek een bieb boek, nergens te vinden, laatste keer kunnen verlengen, dus vanmiddag maar de boekenkast van de kinderen leeggehaald en uitgezocht. Babyboeken naar de buuv, een paar boeken klaargelegd voor de 2e hands winkel, paar boeken bij het oud papier (kapot, bladzijden eruit en zo) en de rest weer netjes in de kast gezet, ruimt lekker op.

Dus nu de smaak te pakken en morgen weer verder!

Yep

Yep

06-10-2012 om 23:07

Clowntje

Heb je je biebboek nu gevonden?

Clowntje

Clowntje

07-10-2012 om 10:00

Nee,

Maar wel een opgeruimde boekenkast

Geen idee waar dat boek is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.