Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

een moestuin, bespaart dat geld?


notje

notje

13-10-2015 om 10:42

nee

Ik denk niet dat het bespaart.
Ik heb samen met een vriendin een moestuin van iets meer dan 100 m2.We halen er wel veel vanaf,en we zijn een beetje luie tuiniersters.
Dit jaar heel veel frambozen en aardbeien,bonen paprika's peultjes,aardappels rode-en witte bessen,pompoenen kilo's tomaten wortels rabarber broccoli bloemkool boerenkool savooiekool en heel veel sla.Ik ben vast nog iets vergeten.Voor de prijs hoef je het niet te doen,maar ik spaar inderdaad de sportschool uit,ik doe het voor mijn ontspanning en het is zoveel lekkerder!Dochter gaat vaak mee en ziet en proeft ook het verschil.
De prijs van zaden valt wel mee,ik doe ook gerust een paar jaar met een zakje zaad,er komt genoeg op,en anders droog ik weer zaden van de oogst.De tuin kost ons samen 35 euro,mest is gratis.Voor zaden was ik dit jaar denk ik 5 euro kwijt.

40er

40er

13-10-2015 om 12:19

hier

Een grote tuin, manlief die tuinman is.... maar een hekel heeft aan een groente tuin. Gelukkig houdt mijn vader van moestuinieren. Dus voor ons kan het er zeker uit
Aardappels doen we tot ca de kerst mee. Nu nog andijvie, boerenkool, witte kool, prei en bietjes. Courgette, peultjes, slabonen, snijbonen, sla is geweest. Net als aardbeien en rabarber. Moestuin is wel 10x10 ofzo hoor. Zolang mijn vader er nog plezier in heeft mag hij het blijven doen, wil hij niet meer dan gaan er fruitbomen in.

Antje

Antje

13-10-2015 om 16:41

150 vierkante meter

Heb ik op loopafstand van huis. Ik kweek graag de dure groenten zoals asperges, tuinbonen, doperwten en zo. Ik denk dat ik zeker 8 uur per week kwijt ben op mijn tuin. Gelukkig heb ik die tijd en vind ik het leuk, dus dat reken ik niet. Dan is het wel besparend om een groentetuin te hebben. Vanaf half maart tot eind september eet ik denk ik vijf dagen per week uit de tuin. De rest van het jaar drie dagen per week uit de vriezer. En ik deel veel uit.
Nu loopt het op zijn eind en ben ik blij er niet meer steeds heen te hoeven gaan, In februari popel ik om weer te beginnen.
Als het niet je hobby is of wordt is het echt niet rendabel.

creabea

creabea

15-10-2015 om 09:19

ik weet het niet hoor...

Ik ken wel een aantal mensen die een tuin niet alleen om het plezier hebben, maar ook om geld aan voedsel uit te sparen. Nu zijn dat wel mensen met veel tijd en weinig inkomen, die bestaan ook nog. En ook mensen met een beperkt budget die toch biologisch willen eten; want er zijn misschien wel sperzieboontjes uit de diepvries te koop voor 0,49 per pond; vers en biologisch heb je ze niet voor dat geld.

Zo duur als het hier wordt beschreven door veel mensen, hoeft het natuurlijk niet. Mest en/of compost wordt gratis of zeer goedkoop geleverd door gemeente of plaatselijke boer, water komt uit de regenton of uit de put, zaadjes worden allang niet meer gekocht bij het tuincentrum maar geoogst van eigen planten, stekjes en oogst worden geruild met andere tuinders en ga zo maar door. Zelf hebben we onlangs met de buurt een stuk grond van de gemeente 'gekregen'; een groot plantsoen wat al jaren niet echt meer onderhouden werd wordt nu omgetoverd tot moestuintjescomplex. Voor de grond hoeven we niks te betalen, we krijgen zelfs wat subsidie voor het onderhoud

Verder: in de tuin werken is heel gezond, veel buitenlucht en veel beweging. Als je het zo bekijkt is het niet zo duur

Temet

Temet

15-10-2015 om 10:54 Topicstarter

ruilen

"stekjes en oogst worden geruild met andere tuinders en ga zo maar door".

Voorafgaand overleg in, pak m beet, februari lijkt me hier van belang. Dat de een de sperziebonen voor zijn rekening neemt en een ander de courgettes. Anders proberen straks een dozijn moestuiniers bij elkaar hun overschot aan bonen weg te zetten

Welke groente kan je stekken trouwens? Met uitzondering van rabarber en asperges is zo'n beetje alles eenjarig, toch? Da's dus zaaien en verspenen, ieder jaar weer. Maar inderdaad, reuze gezond. De grootste besparing is vermoedelijk te bereiken als je de moestuin bewerkt en daarom het abonnement op de sportschool opzegt.

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

15-10-2015 om 19:16

antje

Wat eet jij half maart dan voor vijf dagen in de week?

Antje

Antje

16-10-2015 om 14:44

Maart is me

Ik verschreef me. In maart begint het met spinazie, sla en raapstelen. In de koude kas. Ook is er dan nog groente die overwinterd heeft, pastinaken en prei. Maar het gaat echt los in mei.

Yaron

Yaron

02-11-2015 om 23:12

Rode biet

Ik kreeg vandaag de folder van de groenteman op de markt, 1 kilo rode bieten voor 25 cent, daar kun je ze zelf niet voor telen lijkt mij.

GS

GS

04-11-2015 om 17:15

Besparen?!

Van t voorjaar had ik visioenen van kamers vol paprika en trostomaatjes. Plop. Daar ging mijn droom. Had even niet gerekend op mijn on-groene vingers en de massa's slakken. De kruiden deden het wel aardig, maar ik had net zo goed al volgroeide potjes bij de appie kunnen kopen. Stuk goedkoper. Wat ik allemaal niet heb uitgegeven aan compost, potjes pitjes en zaden ... had ik heel wat groente voor kunnen kopen. Dus besparen? Nou nee.

Temet

Temet

04-11-2015 om 22:18 Topicstarter

moestuintjes

Mijn kinderen stortten zich enthousiast op de AH moestuintjes. Toen de plantjes te groot werden voor binnen heb ik de broccoli, prei etc, waar ik toch al weinig van verwachtte, gewoon in de grond gepoot waar ze al vrij snel het loodje legden, de paprika, aubergine en tomaten heb ik netjes verspeend en in een grotere pot geplant. Daar groeiden de planten vrij voorspoedig. Aan de aubergineplanten kwam niets, aan de paprikaplant een aantal donkergroene gnoompaprikaatjes ter grootte van een Madame Jeanette, en aan de tomatenplanten een handvol tomaatjes die zo laat kwamen dat ze niet rijp werden.

Paprikaatjes en tomaten (oranje en groen) heb ik vandaag door een prutje gegooid. De totale oogst paste makkelijk in éen hand. En ik heb kleine handen

Groeten,

Temet

Noet

Noet

05-11-2015 om 15:30

het bespaart vooral

als een ander jou zijn/haar overschot uit zijn/haar moestuin geeft. Een beetje ouderwetse moestuinder heeft namelijk altijd te veel. En in overleg met mijn vader stuur ik dat overschot een beetje met dingen die wij lekker vinden / willen proberen (paarse aardappelen, paarse spruitjes)

Tine Winkel

Tine Winkel

05-11-2015 om 19:19

mijn ervaring met moestuintjes

die dingen van de AH, bedoel ik, waren best redelijk. Niet dat wij nu een supertuin hebben, maar het helpt ook als je weet wat je moet doen in een moestuin. Voor tomaten geldt bv. dat je de planten wel moet dieven en vanaf augustus flink blad moet plukken. Dan krijg je veel en rijpe tomaten. Als je een van beide vergeet (dieven of blad plukken) krijg je maar weinig tomaten die maar niet willen rijpen. Ik denk dat wij van onze 2 of 3 planten zeker een kg (of anderhalf) kerstomaatjes hebben geoogst. Wel over 6 of 7 weken tijd, dus per week niet echt veel, maar wel voldoende om gedurende die weken altijd heel lekkere tomaatjes in de salade te hebben of mee te kunnen nemen naar school.

Verder natuurlijk op tijd verspenen en de planten voldoende ver bij elkaar vandaan zetten zodat ze goed kunnen uitgroeien. Dat doen de meeste starters ook niet. Hebben de planten te weinig ruimte en groeien ze dus onvoldoende uit en/of dragen ze geen vrucht.

Maar buiten dat, een moestuin moet je denk ik vooral nemen omdat je het werken in de tuin ook leuk vindt. M.i. is het meer een vorm van tuinieren met als resultaat niet (alleen) mooie bloemen, maar ook eetbare zaken.

Zeker

Een moestuin is erg leuk en bespaart zeker wat geld, je groeit namelijk zo veel groenten en fruit dat je deze sowieso niet meer hoeft te kopen. Daarnaast kan je ook kruiden kweken! Ik ben helemaal fan, mocht je nou zaadjes willen kopen dan raad ik deze website aan.
(link verwijderd door forumbeheer)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.