Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eerste keer kijkers in te koop staand huis; ik word er zo gestresst van!

De vaste bezoekers zagen 'm wellicht al aankomen na mijn posts over mogelijk nieuwbouwhuis, vragen over waar nieuwe keuken etc. - nu is het dan zover. We hebben de knoop doorgehakt en ons nieuwe huis is in aanbouw. En - dus - het 'oude' (ook zo geliefde) huis in de verkoop. Nu staat het sinds woensdag op funda (voor wie graag huizen kijkt: http://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/default.aspx?id=44482863-8458-4b7e-81e9-7ef694642c57&objecttype=DetailKoopObject&hbx=1.

We hadden ons helemaal ingesteld op wellicht pas per februari/maart zo'n beetje kijkers gezien de markt en het feit dat dit een heel stil seizoen is. Krijgen we gistermiddag telefoontje van de makelaar; er zijn kijkers voor morgenochtend! HELP!! Nog helemaal niet klaar voor, emotioneel dan. We hebben dus vandaag druk lopen opruimen en schoonmaken en (gezien ander draadje dat nu loopt van ? die haar huis uit verkoop wil halen) alle grote rommel in dozen en vuilniszakken in mijn auto te zetten die ik om de hoek parkeer - zo handig die tips van OOL!

Maar al poetsend merk ik dat ik het heel lastig vind. We hebben hier bijna 12 jaar met zo enorm veel liefde en plezier gewoond. Onze jongste is hier geboren, en het is gewoon een heerlijk huis. ONS huis. En ik vind het ineens zo raar dat er iemand keurend door onze kamers loopt.... Superstom, ik weet het wel. Want ja, de consequentie van een ander huis kopen is natuurlijk dat je je oude huis verkoopt. En dat er dus kijkers, en straks kopers komen.
Verstand en gevoel zijn 2 aparte zaken, dat blijkt maar weer. Verstandelijk hoop ik natuurlijk zeer dat deze allereerste kijker meteen ook ziet wat wij zien; zo ruim, zo fijn, heerlijke buurt en noem maar op. Maar dan is het as. afscheid wel ineens definitief....

Nou ja. Ik probeer mezelf voor te houden dat het naar alle waarschijnlijkheid de 1e kijker van een hele reeks is, en dat het nog maanden kan duren en dat het dan vast wel went.
Maar nu, ik zit echt even met een knoop in mijn maag.

Stom? Of herkenbaar??
Mare


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha the first

Nasha the first

21-12-2008 om 15:26

Leuk huis

dat sowieso....kan me niet voorstellen dat je dat niet verkoopt, al vind ik de prijs wel hoog, maar ik weet niet wat normaal is bij jullie natuurlijk.

nee, ik had er niet zo'n moeite mee dat mensen door mijn huis heen liepen, maar ik zorgde wel dat ik weg was....1 keer waren we er wel, en dat vond ik inderdaad niet prettig....ik wilde alleen zo snel mogelijk het huis kwijt, en dat is gelukt gelukkig.....

Mare

Mare

21-12-2008 om 16:59 Topicstarter

Dank..

.. voor de reactie.
En de complimenten natuurlijk. Grappig dat je dat zegt Pelle; was groot punt van discussie tussen man en mij. Ook mij leek het slim die gele traptreden ook offwhite te schilderen - immers; kleur is zo persoonlijk! Hij vond dat onzin. Hij is sowieso wat 'makkelijker' en vindt dat mensen maar door zaken heen moeten kijken. Ik ben het daar helemaal niet mee eens, en vind ook dat je in de huidige markt als koper niet te veel noten op je zang moet hebben. Gelukkig heeft ook hij de afgelopen uren als een gek mee gewerkt. Jemig; wat hebben we toch een ruim huis, haha, dat we dat niet veel eerder hebben gedaan .

En qua vraagprijs; toen we de 1e keer makelaars vrijblijvend lieten taxeren lag het op een bedrag tussen de 369.000-375.000-en zelfs 400.000! Amstelveen... is echt erg duur. We zijn nu heel bewust onder de'magische' 350.000 grens gaan zitten met 348.500 - en dat is gezien de overige huizen hier echt laag. Gemiddeld ligt het op 372.000; dus zeker gezien de staat van onderhoud, de uitbouw, de dakkapellen, de nieuwe keuken, voor- en achtertuin net nieuw aangelegd... voor hier is het echt redelijk.
Nou maar hopen dat kopers dat ook vinden natuurlijk.

En Nasha, we zijn er zelf ook niet bij hoor morgen! Dat lijkt me al helemaal niks. We zijn zelf zo trots op ons huis, dat het idee dat iemand daar iets van gaat afkraken met echt niks lijkt. Ik zou in staat zijn om te zeggen 'en nou eruit! Aan jou verkoop ik het niet'! Haha. Maar goed dat ik m'n eigen makelaar niet ben.

Ik moet zeggen; ik ben niet zo'n held in 'loslaten' in het algemeen. Dat gaat zo ver als met vakantie niet van camping 1 naar camping 2 te willen (ook al zijn beide heel zorgvuldig uitgezocht); als ik het fijn heb wil ik dan eigenlijk blijven. Lekker bekend en vertrouwd en zo.

Waarom dan verhuizen? Tsja; we zoeken eigenlijk al een jaar of 5. Willen graag meer ruimte; manlief klust erg graag en ik geef (naast gewone baan) ook nog mozaiekcursussen. Ik kan de spullen niet meer kwijt. Ook is een eetkeuken een lang gekoesterde wens, en krijgen we nu een 2-onder-1 kapper aan het water! Zooo geweldig, echt super. Dat dat een goede stap is twijfel ik niet aan - maar dat het hier weggaan moeilijk is weet ik wel. En dit proces met kijkers is de eerste stap.
Het overviel me - al poetsend - echt ineens. Tranen in de ogen, stom he? En manlief is veel pragmatischer; ja, inderdaad heerlijk huis, maar nu gaan we naar een nog mooier huis en dat wilde je toch zelf?

Enfin. Ik zoek even 'vrouwentroost' hier dus

Mare

Mare: het is heel normaal hoor

Ik heb bij Vereniging Eigen Huis gewerkt. Als mensen hun huis makkelijk kunnen verkopen gaan ze achteraf twijfelen. Het is gewoon een hele stap. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt. Etcetc.

Een oude rot die er al 25 werkte vertelde dat dat heel veel voorkomt, mensen gaan dan twijfelen aan hun eigen beslissing. Ze zei dat je ze kon helpen door te vragen waarom ze ook alweer wilden verhuizen...en dat heb je zelf hierboven al uitvoerig uitgelegd. Maak er een kort riedeltje van voor jezelf.

Je komt er wel uit! En het is dus heel normaal.
Vrouwenknuffel terug!

Nasha the first

Nasha the first

21-12-2008 om 19:21

Zo zie je maar

ik ben dus inderdaad een doorheenkijkert zoals ik al verwachtte, want dat geel viel me nu pas op omdat Pelle erover begon, de 1e keer dat ik keer dus niet....ik kijk inderdaad niet naar dat soort dingen, ruimte is voor mij belangrijk en dat zag ik voldoende, de kleuren kan ik zelf wel wijzigen ) Maar.....ik weet dat niet iedereen zo kijkt.....

Chantelle

Chantelle

21-12-2008 om 19:22

Het komt ook....

Omdat je bij je nieuwe huis nog geen voorstelling kunt maken. Je kent de buren nog niet, er is nog geen groen. Het is nu allemaal blubber, bouwverkeer, troepig, half-affe huizen. Je eigen huis isletterlijk kaal en kil, er is nog geen tuin, etc. Maar je zult zien dat het groeit en dat je nieuwe buurt zeker net zo leuk wordt, etc. Maar dat duurt inderdaad eventjes...

Ik heb

ook even gekeken.....en jullie huis is zeer aantrekkelijk, ziet er goed onderhouden uit enz.
ik persoonlijk zie dat geel onder de trap 'anders' voor mij voegt het nét een beetje gezellige sfeer toe. alleen wit lijkt me zó steriel....dat zou mij juist afschrikken...net andersom als het gevoel het bij pelle oproept dus. voor mij zou het alleen iets 'toevoegen'. het enige dat mij een beetje tegenviel was de tuin. hij 'lijkt' zo klein....en écht vrolijk ook niet, eerder somber...misschien is wat vrolijke planten neerzetten een idee? of wat kerstverlichting (wel mooie dan hé) of een kerstuk op een tafel...dat het iets de somberheid breekt.
groeten albana

angel3

angel3

22-12-2008 om 09:11

Heel herkenbaar

heb ik ook hoor. Was mega blij dat huis verkocht was, toen had ik nog niet zo n last maar nu de maanden voortschrijden en we er bijna echt uit moeten zit ik ook weleens te huilen. Wat doen we nou? waarom gaan we nou weg? terwijl ik 1000 dingen weet en daar helemaal achter sta. Zo heb ik ook al wat spullen verkocht die niet mee kunnen en ook daar heb ik last van.
Ik merk aan mijn man dat de stap om voor een nieuw huis te gaan in het begin veel moeilijker was. Ik ben wel een half jaar bezig geweest hem zo ver te krijgen dat verhuizen wel een goede optie was. Die beslissing nam ik weer makkelijker . Nu is het zover en is hij er oke mee en begin ik een beetje te murmelen hi hi.
Zo ook met nieuwe banen. Met volle overtuiging nieuwe baan gezocht en aangenomen en dan komt daar die dag van het afscheid. Tranen met tuiten.
Gelukkig is dat snel over altijd en dat verwacht ik nu ook
succes

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2008 om 09:31

Netjes

En wat is het netjes bij jou thuis! Zo opgeruimd is het hier nooit dus laten we maar niet verhuizen

ishtar

ishtar

22-12-2008 om 14:25

Heel herkenbaar

Zo enthousiast als ik bij het bekijken van nieuwe huizen kan zijn, zo moeilijk vind ik het om daadwerkelijk te vertrekken. Al die herinneringen die er in het huis zitten...
House for sale, you can read it on the signs, house for sale....

Mare

Mare

23-12-2008 om 19:44 Topicstarter

Ah, dank dames voor het begrip (en de tips!)

Chantelle, je legt de vinger helemaal op de zere plek. Ineens herkende ik wat je zegt; ik ga nu nog naar 'niks'. Nou ja, stenen, en zand, en een forum voor alle nieuwe bewoners maar ik heb zo weinig houvast. Het voelt als 'ins blaue hinein' vertrekken. En dat voor iemand die hier zo fijn woont, en best honkvast is.... Dat speelt beslist een rol.
Dat lijstje ga ik maken, want ik zit mezelf echt in de weg nu. Kan wel janken af en toe; en denk dan ineens dat ik een Hele Foute Beslissing heb genomen. Tot ik dan weer bezig ben met (zoals gisteren) naar Duitsland gaan om een mooie nieuwe keuken uit te zoeken. En dat wordt een eetkeuken, yahoe! Dan wordt het tastbaar, en ben ik blij en enthousiast. Maar thuiskomen is dan ook weer zo fijn...

Wel grappig angel3; mijn man was precies hetzelfde. Ik ben degene van de initiatieven; en hij schrikt zich meestal wezenloos . Maar dan verdiept hij zich er in, ziet mogelijkheden, vindt het ook wel een erg goed plan, en gaat er dan helemaal voor zonder terug te kijken. Ja, tuurlijk, heerlijk gewoond hier, maar dat komt daar ook vast helemaal goed en wat maak je je nou druk. Dat idee.

En even iets ophelderen; ik heb VOOR de foto's genomen werden natuurlijk opgeruimd dames, dat snappen jullie toch wel, haha? Nou is het beneden wel altijd zo, maar de slaapkamers toch echt heel erg niet hoor. Bergen kleding (nog op te bergen, uit te zoeken, in de wasmand), de badkamer staat helemaal vol met flessen (we hebben 2 dochters, oudste is 18) en potjes en make-up spul. Voor het bezoek wordt er dus enorm geruimd, alle losse spullen in bakken die we in kasten duwen, de ochtendjassen proppen we in lades en noem maar op. Ik zoek me een ongeluk naar zaken die ik even snel heb weggehaald )

Tip vd tuin; ben ik het helemaal mee eens! Het is een Amstelveense tuin, dus niet heel groot. Ruim 9 x 5.10, maar op de foto 'toont' het niet. Was toen ook wel beetje grauwe dag. Ik dacht door de tafel daar te zetten dat het groter zou lijken maar dat is erg niet zo.

Zal tafel weer op terras tegen huis aan zetten, en idd een schaal met wat leuke plantjes of kaarsen of zo er op zetten. Net even iets meer sfeer in die kale bende!

De kijkers van maandag bleken nog meer huizen te gaan kijken, komen uit Almere en zoeken 'omgeving Amsterdam'. Weet niet of daar iets uit voort komt. Bij ons zit je met de sneltram in 20 minuutjes in het centrum maar ja, misschien zoeken ze nog dichterbij?
Wel werden we net gebeld; morgen komen er ook weer kijkers. Uit de buurt van Nieuwkoop.

Man aan het mopperen, want die was van plan de hele dag te gaan 'voorkoken' voor het kerstdiner (12 man) van 1e kerstdag. Maar ja, het is niet anders. Dan de stoofpeertjes maar op het fornuis (ruikt het ook nog lekker), en toch maar met z'n allen de hort op.

Duimen jullie met me mee?? Zou zo fijn zijn als het verkocht is. Dan hoef ik niet wakker te liggen van de crisisgeluiden, en weet ik ook: we kunnen niet meer terug, dus spijt heeft geen zin. En ik ken mezelf; dan kan ik me wel op de toekomst richten.
Al zal ik tranen met tuiten huilen als ik hier echt wegga hoor....

Mare

Anneke Boerma

Anneke Boerma

28-12-2008 om 16:20

Nestgeur

Natuurlijk herken ik ook jouw gevoelens. Wij hebben ons oude huis niet hoeven verkopen, want we huurden het. Het was een huis rond de jaren '70, rechttoe-rechtaan zeg maar, maar op de verdieping al een schuin dak.
Wij kochten een jaren '30 huis is een door ons zeer begeerde wijk, met houten vloer, glas-in-loodraampjes, schouw, paneeldeuren, een hele verdieping extra en noem maar op.
Toch kost het ook mij veel tijd om hier te aarden. Het is natuurlijk ook in de donkerste tijd van het jaar, maar we hebben een veel kleiner raampje op onze slaapkamer bijvoorbeeld. En het huis is veel kouder, je moet harder stoken, het plafond is ook wel 40 cm hoger. Een gragstuin zoals onze vroegere hebben we niet meer, er lagen hier siersteentjes en hoewel dat mooi is, mis ik toch onze natuurtuin. De weg naar de supermarkt is onbekend, ik kan er nog niets in vinden terwijl ik vroeger in twintig muniten de Aldo doorging voor een weekvoorraad, en zo kan ik van alles opnoemen.
Alles is gewoon nieuw. Ik denk dat ik me in het voorjaar, als ik in onze voortuin kan zitten en de bomen uitlopen en er weer wat bloemen komen, veel meer thuis zal voelen. Kun je lekker eens in de buurt wandelen enzo.
Maar echt, ik heb altijd heimwee, ook toen ik van een flat vol herrie en tocht naar mijn nieuwbouw vertrok. Je bent daar genesteld en het duurt wel een jaar voor je in je nieuwe huis weer zover bent.
Geen adviesjes voor jou, maar wel de geruststelling: ja, ook ik voel dat.
Succes, An

Anneke Boerma

Anneke Boerma

28-12-2008 om 16:23

Raaargh, wat een tikvauten

Sorry, begeesterd getikt
Wat een prijzen trouwens zeg, daar. Ons huis (ook 4 slp.k.)was nog geen 160!

Mare

Mare

29-12-2008 om 20:28 Topicstarter

Nau anneke dat fiel wel mee

Nee, da's flauw, kon het even niet laten. Moest bij gragstuin wel even nadenken; mmm... grachtentuin? Haha.
Maar goed. Je huis klinkt overigens wel heel erg leuk hoor!

Fijn te lezen dat het herkenning oproept. Ik voelde me echt een mega-muts, en ga dan heel erg twijfelen aan wat we gedaan hebben. Redelijk zinloos want valt niet meer terug te draaien ook, en op een verstandelijk niveau kan ik - zoals hier ook gesuggereerd - best helemaal opnieuw aandragen waarom we ook al weer al jaren op zoek waren naar... etc.

Maar inderdaad. Je zet allerlei (on-)zichtbare draadjes uit in je huis. Nou hebben wij ook nog eens de bof dat we ontzettend leuke buren hebben, niet alleen links en rechts maar ook door de hele straat. Dus veel impromptu bbq-partijtjes rondom de zandbak, toen alle kinderen nog geloofden gezamenlijke sinterklaasvieringen, en kortom altijd klaar staan voor elkaar zonder hinderlijk in de weg te lopen zeg maar. Al een paar keer eerder op 't punt gestaan van kopen maar dan toch steeds niet doorgezet, ook omdat ligging dan net niet ideaal was. Of omdat de garage achter in de tuin was, of omdat we meteen al dakkapellen moesten aanschaffen oid. Maar vooral toch; het was niet geweldig en perfect genoeg om dit heerlijke huis achter te laten. Dit nieuwe huis heeft net zoals jij ook opnoemt zo'n hele checklist; grotere tuin: check!, garage aan huis vast: check!, aan het water: check!, woonkeuken: check!, grotere slaapkamers: check! etc. etc. En daarnaast, on'check'baar maar heel belangrijk; pure liefde. Dit was 'm, na al die jaren. Iedere keer als we op de bouw zijn voel ik het weer, dit zit helemaal goed. Maar ja, dan weer thuis... het is hier zo fijn. Ons huis zo heerlijk.

Ik weet ook wel dat het vast zal wennen daar. En ik denk, wat jij ook zegt, dat het seizoen ook mee zal spelen. Wij komen er in de zomermaanden; dan ben je al snel buiten aan het klussen, maak je een praatje met de buren en heb je sneller meer binding met je omgeving. Wat zal blijven is dat ik hier zo ontzettend veel mensen ken, ook door de kinderen, school, sportvereniging, ik was nogal actief in buurtwerk etc., dus tsja, dat zal ik daar niet meer hebben.

We zijn gewoon nestdieren Anneke denk ik. Maar; als we dan eenmaal gewend zijn, kunnen we in ons mooie nieuwe huis ook vast weer erg genieten.
Helaas is het voor ons nog niet zover en zit ik nog in het afscheid nemen van en leven in ons huidige huis. En hoe dubbel ook ; enerzijds hoop ik natuurlijk dat het snel verkocht wordt, anderzijds lijkt het me een vreselijke gedachte dat wij er leven terwijl het eigenlijk al van iemand anders is.

dank voor je begrip
Mare

Mare

Mare

17-01-2009 om 20:25 Topicstarter

Nog even verder.... tips voor deelname open huizen dag?

Nou meelevende dames, ik ben er al - een beetje - aan gewend inmiddels, al blijft het raar thuiskomen nu we toch ook maar dat grote TE KOOP! bord in de voortuin hebben. Ik heb de neiging wat schichtig naar binnen te schuiven merk ik. Inmiddels zijn we bezig nog wat losse zaken op te knappen, een los plintje vastzetten hier, een likje verf daar.
Ook heb ik jullie adviezen ter harte genomen, en wat mooie kransen gekocht en die op de keukentafel gelegd. Met de bon die we voor de inlevering van onze kerstboom kregen een fraaie plant gekocht die nu in de tuin staat. Ook hebben we van een vriendin met een vrijwel lege garage het aanbod gekregen om daar voorlopig wat losse kastjes e.d. op te slaan. Over de gele ondertrap aarzel ik nog... of ik die zal schilderen of niet.

Maar nu. Twee kijkers gehad inmiddels maar heeft niks opgeleverd. Een zocht toch hoekhuis, ander wil dichter bij Amsterdam. Tsja. Wel beide vol lof over het huis, dat wel.
Nu belde makelaar of we deel willen nemen aan de Open Huizen Dag van de Makelaarsvereniging Amsterdam. Hij zei zelf 'het is een tikje vroeg voor jullie' want ons huis staat net een paar weken te koop en we verwachten pas medio juni te verhuizen. Aan de andere kant als we nu een goed bod krijgen... dan gaan we wel even ergens huren.

Hoe dan ook; lastige afweging. Het kost ook nog eens 250,- euro extra, en je moet zelf de mensen rondleiden. Met name dat laatste lijkt me, zie ook begindraadje, heel erg lastig. En ik begrijp dat je toch echt met z'n 2-en moet zijn; als er meer dan 1 iemand komt kan de 1 naar boven en de ander beneden blijven. Het schijnt dat op die aankondigingen ook wel types afkomen die het niet zo goed bedoelen en profiteren van een rustig moment als jij even druk bezet bent. Ook al zo'n naar idee...
Maar goed. Wat is wijsheid? Op zich inderdaad wel vroeg. Maar de eerstvolgende is ws. pas in april, en dan denk ik dat ik wel onrustig wordt. Iemand die dan interesse heeft moet misschien ook nog eigen huis verkopen, en dan komen er zo weer heel wat maanden bij.

En; misschien trekt het mensen die wel willen kopen maar nu even afwachten over de streep om toch vrijblijvend eens te gaan kijken. En eenmaal binnen overtuigd het huis wel denken we.
Toch maar doen dan? En me maar over mogelijk vervelende kijkers heenzetten? En hoe stel je je op; zakelijk of juist wel met het enthousiasme dat we ook oprecht hebben over dit zo fijne huis?
Appeltaart bakken, stoofpeertjes? Bloemen neerzetten. Wat verder nog? Ik hoor heel graag jullie tips!

groet
Mare

Geen taart

Ik zou echt geen taart doen. Als iemand binnenkomt en die ruikt appeltaart zal-ie denken 'he, die mensen zijn wanhopig'

Zonder dollen, ik vond dit altijd al, maar toevallig ben ik afgelopen weekend naar een cursusavond 'huis verkopen' van de vereniging Eigen Huis geweest, en hoewel hun boekje ook de appeltaart aanbeveelt zei de mevrouw die de avond presenteerde dat dat een tikje te ver ging. Maar verse koffie, zei zij, wordt prettig gevonden en maakt een gastvrije indruk.
En koffie zetten de meeste mensen toch al, dus dat komt niet zo krampachtig over.

Sterkte

Temet

verhuizer

verhuizer

18-01-2009 om 19:56

Open huis

Wij hebben destijds voor de dag van de open huizen route het rondleiden op elkaar geoefend. En dat was maar goed ook. Het bleek dat ik maar bleef doorratelen terwijl mijn man geen boe of ba zei qua toelichting. We hebben met zijn tweeën dubbel gelegen en nog maar eens geoefend. Toen ging het de volgende dag heel goed. Als ik ooit nog eens een volgende carriere begin, word ik makelaar!
Er kan van alles gebeuren bij zo'n open huizen route. Je kan worden overlopen zoals bij ons gebeurde (mensen moesten beneden wachten op elkaar, want anders werd het boven veel te vol) of er komt he-le-maal niemand terwijl je alles had voorbereid, dat heb ik ook gehoord.
Tips: zorg dat de boel opgeruimd is. Geef mensen een brochure mee van het huis, na afloop. Verwijs voor alle verdere onderhandelingen naar je makelaar. De meeste mensen zijn heel lovend over je huis, maar dat is misschien vooral omdat je er zelf bij staat, want de meesten hoor je nooit meer iets van. Sommigen zijn juist heel kritisch, ook niks van aantrekken. Zorg dus dat je niet met te veel mensen in een ruimte staat, bijvoorbeeld op de overloop boven, want dan lijkt het kleiner dan het is. Dus één rondleider mee en niet allebei mee gaan. In kleine ruimtes zelf buiten de kamer blijven met de deur open terwijl zij in de ruimte rondkijken. Wij verdeelden de taken, maar dat was in ons geval ook nodig om de toeloop te regelen.
Mocht je besluiten mee te doen, succes!

Van de cursus

twee tipjes van die cursusavond:
1) als je mensen rondleidt, stap dan niet voor ze de kamer in, maar laat de mensen voorgaan. Dan lijkt de kamer ruimer dan als jij in beeld staat.
2) als je plattegronden van de woning hebt, doe die dan bij de brochure/infopakketje. Dat trekt extra de aandacht, en misschien gaan die mensen het dan in gedachten alvast inrichten (en dat helpt).
3) Mensen die heel kritisch zijn, kunnen dat best zijn in de hoop dat jij onzeker wordt en wat van de prijs wil afdoen. Blijf vriendelijk en zakelijk.
4) vertel niet teveel, mensen moeten hun eigen gedachten kunnen bepalen, maar vertel wel wat van belang is maar wat mensen niet meteen kunnen zien (niet zozeer gebreken oid, dat kan je tot een volgend gesprek laten wachten, maar bijvoorbeeld dat de ketel net vorig jaar vernieuwd is, dat werk)

En inderdaad opruimen etc, maar die riedel ken je al geloof ik. O ja, en kinderen en huisdieren de deur uit.

Sterkte ermee

Temet

Ik kan niet tellen

Begin met 2, en dan worden het er 4. Alsnog een extra goed voornemen voor 2009: mijn postings nalezen voor ik op verzenden druk.

Temet

Mare

Mare

19-01-2009 om 16:57 Topicstarter

Wat een geweldige tips!

We hebben inderdaad besloten om het maar te doen. En er vanuit te gaan dat er niemand komt en we eindelijk eens rustig de krant kunnen lezen

Koffie is inderdaad een goede, dat ruikt ook lekker en staat gastvrij. En, als we het lekker heet presenteren, blijven mensen vanzelf wat langer om hun koffie op te drinken haha. Ja opruimen doen we vanzelf al. En de foto's en kindertekeningen uit beeld natuurlijk.

Supergoede tip is dat manlief en ik op elkaar oefenen. Want toen makelaar kwam stond manlief heel trots aan te wijzen wat hij allemaal geklust had, en hoe moeilijk dat was, maar dat iedereen het zo mooi vind... dus die zou wel eens door kunnen schieten en vergeten wat belangrijk is. Ik vind het sowieso al lastig om ons huis te verkopen (al sta ik er verstandelijk 200% achter), dus het is ook voor mij goed om te oefenen zodat ik het als een soort presentatie kan gaan zien.
En; die tip van niet eerst de kamer in, en niet met teveel mensen zodat er een paar de trap afmoeten om de badkamerdeur te openen of zo.... Heel goed! Ik wist het wel, man grijnst er altijd om als ik weer roep 'ik vraag het aan de OOL-ers' maar het levert echt altijd heel goede info op!

Nu we er toch voor gaan hebben we van ons huis ook maar meteen voor 1 maand 'Tophuis' gemaakt. Dan kom je bovenaan in de rubriek. Er staan zoveel huizen te koop hier (Amstelveen) dat we anders pas op pagina 6 staan, dus wellicht helpt dat ook. Op zich hebben we t/m 30 januari volgend jaar het overbruggingskrediet... maar ik zou zoooo blij zijn als het verkocht is (dubbel he?? maar ja, zo voel ik het) omdat ik me dan ook emotioneel op het nieuwe huis kan richten. Nu zit ik nog met alle draadjes in dit huis en zie er als een berg tegenop. Als dit verkocht is (al lijkt het me heel erg raar om hier nog even te wonen terwijl het eigenlijk niet van ons is) kan ik me op het nieuwe huis focussen, en dan denk ik ook makkelijker dit loslaten.

Goede tips dus. Jammer alleen van die taart... die kan mijn man zo lekker bakken. Wel koekjes? Of krijg je dan van die TVMakelaar visioenen; waarbij me opvalt dat ook daar niet echt heel veel kijkers komen.
Maar ach; er hoeft maar 1 goede tussen te zitten toch?

Taart2

Ik zou je man een taart laten bakken na dat open huis-gedoe, dan hebben jullie m wel verdiend!

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

19-01-2009 om 17:46

Is niet echt duidelijk

dat jullie open huis hebben. Meestal staat er bij het zoekresultaat een klein kopje met bijzonderheden. (open huis, en tophuis ed), Maar dat staat er bij jouw huis niet. Dat tophuis zal nog komen. Dat duurt een dag of wat. Maar je makelaar heeft al wel gemeld dat er open huis is, alleen dus pas op de bladzijde zelf. Mensen die die kopjes met open huis 'scannen' gaan jouw huis missen.

Mare

Mare

20-01-2009 om 17:47 Topicstarter

Je hebt helemaal gelijk!

Het viel mij ook op. Dus makelaar maar weer gebeld (zijn niet slecht maar vind wel dat ik overal bovenop moet zitten); ja het staat in de tekst.
Jaha, dat zie ik ook wel, maar ik zie ook dat bij de andere deelnemende huizen in geel staat 'Open Huis'. En ik neem mezelf dan maar even als ijkpunt; ik denk dat ik als koper (zeker als er bladzijdes vol staan) een 1e lijstje maak waar het meteen in het zicht staat. Dus ik ben het helemaal met je eens Ishtar!
Enfin, makelaar zou er voor zorgen dat het ook meteen op het schutblad staan, en dat was een paar uur later het geval. Zo ook het 'TopHuis'; we staan nu bovenaan ipv op pagina 6 of 7.
Kost wel allemaal weer, Tophuis is 95,- per maand ex BTW, en Open Huis 250,- (terwijl je zelf de rondleidingen doet). Pfff... nou ja, allemaal voor een goed doel. Ik kan mensen benijden die er zo relaxt mee omgaan hoor. Mijn zusje verhuisde zo'n beetje iedere 2 jaar, weer nieuw huis laten bouwen, helemaal mooi maken en als 't af was ging het kriebelen. Onbegrijpelijk voor mij, ik hecht me te veel aan m'n omgeving.

Maar wat denk je! Word net gebeld door makelaar 'om een bezichtiging door te geven'. Joepie! En stress... Ivm dat OpenHuis is manlief druk bezig geweest met een verfkwast hier, en een plintje vastzetten daar. En; paar planken in kamer jongste dochter (lamelparket) waren beschadigd. Hij actief de ergste eruit gesloopt, en vrolijk op pad. Naar de Gamma. Nee meneer, wordt niet meer verkocht. Naar de Praxis, Bruijnzeel, Vloerenboeren in wijde omgeving.... nee, met die messing/groef dat is zeker 10 jaar oud. Wel grrr... moeten we ook nog nieuwe vloer leggen, nee toch??

Gelukkig via zus bij Kern Parket in Almere terecht gekomen, die hebben een Outlet. Jongen daar heeft alle losse stapels (hebben allemaal restjes) doorgeploegd met een voorbeeldje van ons, en 2 planken gevonden die er wel een beetje op lijken maar iig passen. Kosten? Ach mevrouw niks, doe maar wat in de pot. Geweldig toch! Serieus overwegen om daar de nieuwe vloer te kopen, want service kennen ze dus wel.
Morgen dus als een gek naar Almere om die planken 2.60 lang dat wordt spannend in mijn auto! - te halen. Kan man morgenavond aan de bak... dat komt van dat enthousiaste geklusserdeklus.

'Gelukkig' was onze hulp maandag ziek, en had het verzet naar donderdag. Dan is het huis iig schoon

En haha, Ternet, die taart bakken NA dat de mensen geweest zijn als troost voor onszelf, da's ook een goede. Of manlief gaat huiselijk doen en de taart bakken TERWIJL de mensen rondlopen haha. Geeft ook knusse sfeer..

Maar dank voor jullie alerte opmerkingen hoor! Nog niet eerder bij de hand gehad dus grote dank!

Mare

ishtar

ishtar

21-01-2009 om 10:08

Succes!

en wees vooral lekker enthousiast over je huis. Dat is een van de grote pluspunten van een open huis!

Mare

Mare

22-01-2009 om 09:41 Topicstarter

Enthousiast is het probleem niet ...

... want ik vind (wij vinden) het ook echt oprecht een geweldig huis. Heerlijk ruim, geweldige buurt, superfijne buren, vlak bij de polder... We zoeken al een paar jaar, en iedere keer hebben we het niet doorgezet omdat we het hier zo fijn hebben.
De wens uiteindelijk naar die garage (voor oa al mijn mozaiekspullen), de eetkeuken, de grotere tuin aan het water etc. heeft toch de doorslag gegeven. Maar het gevoel is en blijft dubbel; we hebben hier zo ontzettend fijn gewoond. En ook van iedereen die hier komt horen we iedere keer weer dat het zo'n ontzettend leuk huis is. Dus dat is het probleem niet.

Ik moet eerder opletten dat ik me niet laat wegdragen door m'n enthousiasme. Of, lijkt me oprecht lastig, als iemand heel kritisch gaat lopen doen .... in mijn mooie geliefde huis .....

Ben wel benieuwd naar jouw verhaal overigens, maar zal daarvoor even in je eigen draadje hieronder gaan zitten, ok?

groet
Mare

Yaron

Yaron

22-01-2009 om 10:40

Geen koffie

Ik zou proberen mijn huis tijdens de open dag zo neutraal mogelijk te laten ruiken. Ik hou niet echt van de geur van koffie en zo zullen er wel meer mensen zijn. Laatst een huis bekeken en dat rook naar chloor en schoonmaakmiddel, dat vond ik wel lekker ruiken, maar man niet, die vindt koffie juist wel lekker ruiken. Overigens zou voor mij de aankoop van een huis niet afhangen van de geur, maar de "klik" komt wel later als het niet lekker ruikt.

Mare

Mare

22-01-2009 om 11:13 Topicstarter

In ieder geval geen vis!

Supersuf natuurlijk. Woensdag eten wij altijd vis. Da's handig want de een sport van 6 tot half 8, de ander tot 7 uur etc. Visje in de oven, salade erbij, klaar.
Dus ja, gisteren ook. En pas met de vis in de oven bedacht ik me dat dat dus heel erg NIET slim was. Want dat ruikt behoorlijk en ruik je de dag erna ook nog.

Vanmorgen dus snel naar de super voor zo'n ambipur ding. Vind ik vreselijk (krijg er ook brandende ogen van) maar ja, het is wel beter dan vis. Daarnaast heel flink gelucht maar de ramen nu maar weer dicht want het werd ijskoud en dat is ook weer niet slim natuurlijk.

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat je je daardoor wellicht niet laat weerhouden maar dat de klik later kan komen. Manlief en ik hebben voor we dit huis kochten bijna een jaar gezocht. Toen gingen de huizen binnen een dag weg, dus we grepen ook vaak achter het net. Maar heel vaak keken we elkaar aan en konden we alle boxen aftikken; tuin op westen/zuiden; check, genoeg kamers; check, rustige kindvriendelijke buurt; check, etc. Dus het lijstje met eisen werd wel aan voldaan, maar toch maar toch... het was het niet. Er komt een heel groot stuk gevoel bij kijken, idd. die klik.

Dit huis bezocht is en was toen net onder bod, die mensen kochten het ook. Baalde ik ongelofelijk van, want vond het geweldig. Hadden adv. gezet in blad van Ver. Eigen Huis met 'gezocht etc.'. Krijgen we maand of 4 later telefoontje van iemand die zegt, net huis gekocht maar man krijgt baan in Groningen dus gezien de markt geven we jullie 1 dag voorsprong om te komen kijken. En wat denk je? Juistum; dat was het huis dat ik zo leuk vond.
Dit keer man ook mee, en ook hij had maar 1 blik nodig. Dit was 'm. Leuk he?

Nou. We krijgen om 12 uur en om 12.30 uur kijkers, dus superspannend weer. Duimen jullie voor ons??

Juliëtte

Juliëtte

22-01-2009 om 12:03

Bereid je ook voor op vragen

Hi Mare,

Wij hebben 2 jaar geleden ons huis (zelf) verkocht en deden daarbij ook zelf de rondleidingen en 1x open huis.

Bereid je ook voor op vragen van de kijkers. Zeker als je zelf zo enthousiast bent over je huis, hebben mensen de neiging te denken dat je of iets verbergt over het huis/buurt en/of dat je een verkooppraatje houd. Verwacht dus zeker de vraag: waarom gaan jullie weg als dit zo leuk huis/omgeving/buurt is ? En stelt men die vraag niet, vertel het dan uit je zelf. Bedenk dus vooraf even een goed verhaaltje zodat het er makkelijk uitkomt

Ook kun je vragen verwachten als: hoeveel ben je kwijt aan energiekosten/water p mnd, hoeveel is de OZB en wat is de laatste OZBwaarde door de gemeente vastgesteld, hoeveel zijn de andere lasten zoals waterschap. Zet dat op een rijtje als je dat niet helemaal weet.

Wij deden de rondleiding trouwens van beneden naar boven, eenmaal boven vroegen we of er nog vragen waren en gingen we weer naar beneden zodat zij zelf op hun gemak nog even konden rondkijken en dingen bespreken. Op die manier hoor je ook niet alle opmerkingen die je als kritiek op je mooie huis kunt ervaren. Deze 'procedure' vertelden we overigens voordat we de rondleiding begonnen zodat zij vooraf wisten dat ze ook nog even privacy hadden om te praten.

Succes !

ishtar

ishtar

22-01-2009 om 13:45

Hoe ging het?

wat vond de makelaar ervan?

Mare

Mare

24-01-2009 om 17:25 Topicstarter

Nou, de makelaar vond het ...

... helemaal prima. We hoeven niets aan te passen, is helemaal goed. Had ook nog zacht muziekje opgezet, was ook goed.

Kijkers 1; jong gezin met 3 kinderen. Vonden huis & omgeving super, maar de kleinste slaapkamer wat aan de kleine kant. Ze hadden wel lopen kijken of er op de zolderverdieping iets verbouwd kon worden. Was grote open ruimte met 2 grote dakkapellen waarvan wij 1 heel grote kamer en 1 kleinere kamer hebben gemaakt. Maar goed, ze hadden daarvoor nog een huis gezien, en gingen daarna naar nog een huis. We zien wel.
Kijkers 2: man alleen die 1e selectie doet en daarna met vrouw komt. Ons huis kwam beslist op hun lijstje voor 2e bezichtiging maar zat wel aan bovenkant van hun budget.
Dus tsja....

Dat is best lastig. Kijkers hebben nu zoveel keuze, dat ze - natuurlijk, zou ik ook doen! - bij zoveel mogelijk huizen gaan kijken. En; er is niet meer de haast bij van een paar jaar geleden dus alle tijd.
Nou ja. Jammer. Ik had er natuurlijk toch weer stiekem op gehoopt dat iemand net zo als een blok voor het huis zou vallen als wij destijds... Maar goed.
We mikken nu op het Open Huis, al zijn er wel heeeeeel veel deelnemers... dus we realiseren ons dat het ook kan zijn dat er niemand komt.

Best lastig hoe daar ruchtbaarheid aan te geven. Het staat erbij op funda.nl, en er komt een raamplakkaat (maar we zitten op een woonerf, dus weinig langsrijdend verkeer) en de vrijdag ervoor komt er een advertentie in het Parool. Zit nog te dubben of ik er een mailing uit zal doen aan alle vrienden en bekenden, en cursisten (ik geef af en toe mozaiekcursussen). Het voelt zo 'smekerig'... ik weet het niet. Wat denken jullie?

groet
Mare

Mare

Mare

24-01-2009 om 17:26 Topicstarter

En oh ja juliette,

goede tip van dat voorbereiden op vragen. Hebben alles natuurlijk wel opgezocht want moesten het voor makelaar ook invullen maar zal zorgen dat ik het paraat heb.
Goede tip, dank!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.