Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tigress

Tigress

20-08-2013 om 18:11

Gebruyken ende aldoende


Tijgeroog

Tijgeroog

22-08-2013 om 09:18

Bed opmaken = nutteloos

Toch?

Ik zie het bed pas weer als het avond is en ik er weer onder kruip...

Tijgeroog

Tijgeroog

22-08-2013 om 09:18

Euh....

Onder de deken he, niet onder het bed.

Marie

Marie

22-08-2013 om 09:32

Aanrecht

Hoi Helena
Oei, dan zijn wij ook hele vieze mensen die met het laatste afwaswater het aanrecht, kookplaat en tafel afnemen. Dat deed/doet iedereen die ik ken. En toch zijn wij geen vieze mensen hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2013 om 13:30

Dat deed mijn moeder ook

maar ik niet meer hoor Ten eerste wassen wij zelden met de hand af, maar ik vind dat laatste afwaswater ook echt niet meer fris voor de eettafel. Voor het fornuis kan het wel. Lapje afwaswater, lapje alleen water. Maar ik ben niet zo braaf. Het fornuis wordt dus wel eens een beetje te vies voor ik er een lapje op loslaat.
Vouwen doe ik ook niet zoals mijn moeder deed. Die vouwde inderdaad in drieën. Ik in tweeën. Alleen bij de laatste vouwronde van badlakens doe ik drie keer.
Ik strijk alleen mijn eigen spijkerbroeken en voor de rest niets.
Onderbroeken leg ik plat op elkaar en zo gaan ze de kast in. Geen gevouw dus. Kruis naar binnen is een normale methode. Dat staat gewoon netjes, meer is het niet.

Tigress

Tigress

22-08-2013 om 13:31

Wol ophouyden ende naeldwerken

Ja! Ik heb nog wol opgehouden voor mijn moeder. Al herinner ik me niet dat ze truien uithaalde voor hergebruik. Wat mij nog wel stijf voor de geest staat zijn de handwerklessen op school. Wat een verschrikking vond ik dat. En mijn moeder kón mij de edele kunst van het breien niet bijbrengen omdat zij linkshandig was en ik onherroepelijk rechtshandig ben. Mijn moeder kon mij eigenlijk niets van welke edele naalkunst dan ook bijbrengen. Mijn handwerkjuf verafschuwde mij daarom omdat ik thuis niet genoeg oefende. Veters strikken heb daarom ook van mijn vader geleerd.
Omdat mijn moeder linkshandig was heb ik ook jaaarenlang verkeerd tafels gedekt. De vorken legde ik links en de messen rechts. Nóg moet ik er aan denken dat juist andersom te doen. In een restaurant moet ik altijd het bestek anderom aanpakken.

Dalarna

Dalarna

22-08-2013 om 14:13

Tigress

Ik leg de vorken ook gewoon links en de messen rechts hoor of bedoel je andersom?

Tigress

Tigress

22-08-2013 om 14:20

In de war

O, o, o. Ik kan links en rechts toch al zo moeilijk uit elkaar houden. Het is in elk geval zo dat als ik de tafel dek bij bv een tafel in een gezamelijk vakantiehuis er altijd mensen zijn die zeggen dat het bestek andersom moet. (Ook van mijn leeftijd) Ook is het een feit dat ik in restaurants steevast het bestek over moet pakken. Ik neem aan dat men in een restaurant weet hoe het bestek moet worden neergelegd.

Niki73

Niki73

23-08-2013 om 09:57

Linkshandig in restaurant

Volgens de etikette mag je als linkshandige in een restaurant vragen of ze de tafel andersom dekken voor jou. Probeer het eens! Soms valt het mee, soms valt het tegen, is mijn ervaring.

Bed opmaken= niet nutteloos

Het zal wel zijn dat ik het zo gewend ben...maar ik kan niet slapen in een bed waarvan de lakens niet lekker recht en strak liggen....Ook wil ik mijn kussen en dekbed flink opgeschud hebben. Dat gaat nu eenmaal niet vanzelf. Dus doe ik dat, elke dag.Hele zooi eraf, behalve kussen. Onderlaken strak, kussen schud, schud,schud. Het liefste nog omgedraaid, hoewel ik door de automatische piloot daar me wel eens vergis en dan dekbed oprapen. Zit ie goed in de hoekjes? Schud, schud,schud, heel hard...en erop en aan de achterkant instoppen (niet te strak).
Heerlijk vind ik dat....ik geniet er altijd van. Ooit een vriendje gehad dat dat niet deed en als ik bij hem sliep bleef ik maar draaien...dekbed naar beneden gezakt. Kussen plat, kreukels in de lakens. Nee dat werkt niet bij mij.
groeten albana

Tigress

Tigress

23-08-2013 om 12:05

Niki73

Ik ben rechtshandig! Ik heb van mijn linkshandige moeder geleerd met mes en vork te eten. Dat is de enige handeling die ik linkshandig uitvoer als échte rechtshandige. Misschien is dat een reden waarom ik auditief links en rechts niet uit elkaar kan houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 12:42

Bed opmaken

Heel lui maar daar doen wij niet aan. En sinds ik heb gehoord dat je je bed ook beter opengeslagen kunt laten luchten voel ik me er ook heel goed bezig mee)
Wel is mijn vaste gewoonte dat ik vóór ik in bed stap het onderlaken straktrek en het kussen omdraai en opklop. Dat heeft dan ook pas zin, omdat mijn man de boel dan al een paar uur heeft liggen verfrommelen.

bibi63

bibi63

23-08-2013 om 14:37

Kaaskopje

Ja, dat doe ik ook niet meer: ons bed opmaken sinds ik weet dat je je bed beter opengeslagen kunt hebben ivm luchten. Geen punt overigens, er komt daar toch niemand overdag, dus wat maakt het uit. Alleen bij dochterlief vind ik dat wat lastiger, haar kamer is natuurlijk ook een kamer waar ze overdag is evt. met vriendinnen, en waar het bed ook nog eens als bank wordt gebruikt. Het staat ongezellig en ik vind gaan zitten met vriendinnen op een opengeslagen bed ook niet helemaal fris. Ik probeer dus er maar aan te denken om later op de dag als ik thuis ben, thuiskom of we thuiskomen, haar bed even recht te trekken.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

23-08-2013 om 14:39

Handen wassen

Wat ik van thuis heb overgehouden is handen wassen voordat je met etenswaren gaat beginnen. Klinkt heel logisch, maar als ik zie hoeveel mensen dat helemaal niet doen..... Overigens doet dochter het wel, automatisch, nadat ik haar dat ooit eens gezegd heb. Voor haar is het ook vanzelfsprekend. Manlief doet het niet....
Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 20:09

O ja

Ik handenwas mij suf. Man vind dat ik daarin overdrijf, maar ten eerste voel ik elk viezigheidje op mijn handen en ik vind het ook gewoon niet hygiënisch om mijn handen niet schoon te houden tijdens het eten maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2013 om 20:12

Bibi

Ja, op de kamer van een kind is het wel zo gezellig om het dekbed weer goed te leggen. Je kunt je dochter ook vragen of ze dat zelf wil doen als ze weer in haar kamer komt.

O maar dat opmaken doe ik niet meteen!

Ik maak het bed pas uren later op, dus eerst hele dag open geslagen....Meestal meteen na mijn werk. Kom thuis, zet koffie aan, ga naar boven, kleed me om soms, was mijn gezicht en handen, borstel mijn haar en maak mijn bed op. Als er schone was ligt in mand deel ik dat uit door het achterop het bed te leggen.
Kinderen moeten dat ook van mij. En doen dat doorgaans ook...
En dan ga ik naar beneden en drink koffie, lees mijn berichten/de krant/etc.etc.
Wat betreft handen wassen....dat doe ik automatisch. In de zorg is dat er wel ingepomt bij ons.
Met pompje met desinfecterende zeep. Ernaast de handencreme...
groeten albana

Tink

Tink

24-08-2013 om 19:22

Jaaa temet

Wol ophouden! Dat heb ik als kind nog wel gedaan, voor mijn oma. Ik snapte daar trouwens niks van, je hébt een trui, gaat die uithalen en breit een nieuwe?? Naja.

Merel, jouw stukje over hoeslakens gaat over mij . "Hoeslakens hadden we thuis ook al en (ook van mijn moeder geleerd) ik doe hoekpunt in hoekpunt, dan dubbel en weer de hoekpunten in elkaar. Dan op zo'n manier vouwen dat ze net zo breed zijn als het dekbedovertrek, in de kasten alles neergelegd met de ronde vouw naar buiten (staat netter) Haha ik klink nu echt heel huishoudelijk terwijl ik dat verder beslist niet ben "
Zo wil ik mijn stapeljes in de kast dus ook . Met de ronde vouw naar buiten. Ik vouw mijn handdoeken verder net zoals mijn moeder deed: in de lengte dubbel, nog eens in de lengte dubbel, en dan in de breedte dubbel. (Hoe leg ik dat nu begrijpelijk uit... je eindigt met een vierkant dat 8x zo klein is als een uitgevouwen handdoek in elk geval.) Alleen zij legde ze dan met de andere kant naar buiten in de linnenkast, en dat vond ik zo'n stom gezicht. Ronde vouwen, veel mooier.

Verder ben ik totaal geen Mien Dobbelsteen, maar mijn kasten zijn keurig, hahaha.

Bed opmaken doet mijn man meestal, vlak voordat we er weer in kruipen.

Tink

Ja natuurlijk is dat wel logisch, een trui uithalen en een nieuwe van die wol breien! Je breit er natuurlijk een ándere van, een nieuw model, een ander patroon,of de oude was niet netjes meer en je laat de beschadigde stukken wol eruit het is de ultieme recycling. Zelfs ik heb dat nog gedaan (stukje gegroeid, lievelingstrui te kort, afwijkende kleur erbij gekocht en nieuwe lievelingstrui, joepie)
En mijn handdoeken liggen net zo in de kast als de jouwe. De onderbroeken trouwens ook op hun eigen manier netjes en met de ronde vouw naar buiten. Dat heb ik van mijn moeder geleerd. En o, wat ergerlijk als iemand dan een stapeltje handdoeken of onderbroeken uit de kast pakt, het uitverkoren stuk textiel neemt en vervolgens de rest van het stapeltje omgekeerd terug in de kast legt. Grrrrr... Nee, de wereld vergaat er niet van, ik weet het wel, maar nou heb ik ook eens iets netjes op orde in dat huishouden en dan...

Mover

Mover

25-08-2013 om 16:48

Handdoeken, nog iets anders geks

Ik leg ook mijn handdoeken met de ronde vouw in de kast; so far so good. Maar wat ik ook doe, is bij het opvouwen erop letten dat de gestikte randen aan de binnenkant van de handdoek vallen. Oef, hoe leg ik dat anders uit Vooral aan de korte kant van de handdoek merk je dat er een gladdere kant zit en een minder platte (?) kant. Nou die platte kanten moeten bij mij naar binnen. En waarom: omdat ik dat zo geleerd heb van mijn moeder, en het gladder aanvoelt in de kast.

Tigress

Tigress

26-08-2013 om 09:14

Broodmaeltyd

Vroeger bij mijn ouders thuis was het de gewoonte om op zaterdag een brrodmaaltijd te eten 's avonds. Ik denk dat mijn moeder een avond vrij wilde van het koken. In mijn huwelijk leek mij dat ook een mooie traditie om dezelfde reden. Maar dankzij (ex)man kon ik toch met een pan aan de slag omdat hij wel iets warms erbij bliefde. Zoals witte bonen in tomatensaus, rotzooi (prutje van gehakt, tomaten en ui) of soep.

Tigress

Dat is volgens mij een vrij wijd verbreide gewoonte in Nederland. In mijn familie was het niet anders, en dat hadden mijn beide ouders van hun huis uit meegekregen: brood op zaterdag.

Volgens mij doen ze het nog steeds zo. Inderdaad inmiddels ook met een warm hapje erbij. Ik heb die broodgewoonte al rap laten vallen: zaterdag is nou net een dag dat ik wel tijd heb om fatsoenlijk te koken, dit itt door de week.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

26-08-2013 om 10:22

Brood op zaterdag

Bij mijn ouders ook, en ik heb dat om dezelfde reden als temet ook hier geschrapt. Ik geef dan liever een broodmaaltijd op een avond dat het ivm sporten etc toch allemaal al lastig is.

Wijverbreid?

Nog nooit van gehoord! Bij ons thuis moest er "echt" gekookt worden, iedere dag vers. Bij 1 dag niet koken kan ik me dan ook niets voorstellen. Het lijkt me wel makkelijk, een keer alleen maar brood, dat dan weer wel

Misschien moet ik er eens aan beginnen- maar het zal hier wel op protest stuiten.

Algebra

Bellefleur

Bellefleur

26-08-2013 om 13:19

Groente

Mijn moeder (80 en stuiterend gezond) heeft een groente-obsessie. Een dag geen groente is een dag niet geleefd. Dus, op de zeldzame dagen dat er sprake was van pannenkoeken, aten we eerst warm, en als toetje kregen we dan pannenkoeken. Beláchelijk vond ik dat.
Tegenwoordig bak ik regelmatig pannenkoeken, en tegelijkertijd kook ik een warm prakje voor mezelf. Want een dag zonder groente vind ik niet leefbaar

Overigens moest bij het afwassen het bestek altijd eerst. Want dan is het water nog goed heet, en doodt vast veel bacterieën. En bestek gaat in je mond!

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 13:33

Brood op zaterdag

Wij doen dat ook. Brood met een stukje vlees. Geen gewoon brood maar bolletjes, of stokbrood, of pitabroodjes, etc.. En dan hangt het een beetje van de buitentemperatuur af of we er soep bij doen. In de zomer eten we geen soep. Ook omdat het lastiger goed te houden is buiten de koelkast. In de winter kun je het best twee/drie dagen buiten de koelkast bewaren als je het maar weer goed verhit voor het eten. Ikzelf vind het op die manier maar een dag nog lekker. Dus zaterdag gemaakt, vind ik het zondag ook nog wel lekker, maar dan houdt het op
Tegenwoordig eten we op zaterdag steeds vaker bijna gewoon 'warm'. Dan maken we een iets luxere sla dan gebruikelijk, vlees erbij (gyros bijvoorbeeld) en dan óf aardappelbolletjes óf speciaal brood erbij, zoals focaccia. Als mijn man het maakt, serveert hij het als een soort plateservice.
Bij mijn ouders thuis is het lang de gewoonte geweest om zondagavond soep met pap na te eten. Dat had nog te maken met het goedgereformeerde gebruik om op zondag zo min mogelijk te werken. En dan de vla in het soepbord dus) Op een gegeven moment werden ze dat zat en is mijn moeder ook op zondag 'normaal' eten gaan koken.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 13:39

Bellefleur

Laatst kwam mijn 'schoonzoon' eten. Hij vindt brood eten als warme maaltijd geen eten, dus piekerdepieker wat doen we dan op zaterdagavond. Grappig genoeg bleken pannenkoeken wel tot warme maaltijd gerekend te worden (dat geldt voor ons ook). Ik heb toen kale pannenkoeken gebakken en er schaaltjes vulling bijgezet. Een prutje van paprika, courgette en ui, komkommerblokjes, iets gesmoorde tomaat, kortgebakken ontbijtspek, appelblokjes, nou ja vul zelf maar aan. Zo heb je toch je groente en kun je gewoon meedoen. Mijn man vond het zo lekker dat het nu vaste prik moet worden als we pannenkoeken eten

Tijgeroog

Tijgeroog

26-08-2013 om 14:19

Kaaskopje

Crème fraiche met fruitsalade is ook erg lekker op een pannenkoek

Mover

Helemaal duidelijk hoor, hier net zo. Zo moi als een cadeautje, zo'n opgevouwen handdoek Ook met theedoeken en vaatdoeken gaat het zo. Theedoeken vouw ik dan wel weer eerst dubbel en nog eens dubbel, maar die lange strook daarna dan in drieën. Geen idee waarom. Oh toch, want mijn moeder en beppe deden het ook zo...

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2013 om 19:32

Klinkt goed

Tijgeroog

Genista

Het kan nog mooier: lange strook aan weerszijden stukje opvouwen, tot bijna de helft (dus het linker kwart en het rechter kwart naar binnen vouwen, maar net niet tegen elkaar aan). Dan de boel nogmaals dubbelklappen. Er zijn nu geen randjes meer te zien.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.