Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tigress

Tigress

20-08-2013 om 18:11

Gebruyken ende aldoende


Temet

Daar ga ik eens op puzzelen en oefenen. Ik dacht dat ik nu al minimaal zat, qua zichtbare randjes. Maar immer bereid tot leren.

Tink

Tink

27-08-2013 om 00:29

Veel herkenbaars

Mover ik snap je precies, want zo doe ik het ook
Ik vouw de theedoeken dan weer eerst in drieën en dan dubbel. En dan ook weer met die ronde vouw naar voren in het kastje. Past ook nog eens precies op die manier , ze zijn dan langer dan ze breed zijn. En (nu wordt het eng, ik weet het) ik kijk daarbij ook nog eens naar het 'plaatje' op de theedoek. Meestal hebben ze 2 versierde randen, die moeten dus boven en onder, anders vouw je die helemaal weg.
Mijn man vouwt ook wel eens de was en die heeft de trucjes al aardig door . Alleen dat van die plaatjes op de theedoeken, tja. Dat vindt ie onzin. Ik heb de neiging om ze opnieuw te doen dan
En man legt dus inderdaad zijn t-shirts omgekeerd in de kast. Niet allemaal met het kraagje naar de ene kant en de ronde vouw naar voren, maar ongeveer om en om. Kan ik ook helemaal niet tegen
Dat van die gebreide truien begrijp ik op zich wel Genista, maar ik snapte niet dat iemand daar zin in had . Heb je eindelijk dat verdraaide breiwerk af, haal je het uit... hahaha. Naja. Uit het oogpunt van bezuinigen was het natuurlijk nog niet zo gek. En kledingstukken van stof werden ook wel eens vermaakt tot wat anders.
Ha, dat brood eten op zaterdagavond deden wij ook, met altijd een gebakken ei. Overigens werd er wel gekookt op zaterdag: we aten dan tussen de middag warm. En op zondag aten we maar 2x. Wel rond een uur of 3 een kopje soep, maar nooit echt lunch. En dan 's avonds 'sjiek' eten, dwz met de dekschalen op tafel ipv de pannen. Veel meer afwas dus, je was de klos als je toevallig op zondag de beurt had.
En nóg veel vroeger aten we dagelijks soep vooraf. Dan de aardappels-groente-vlees in hetzelfde bord, en vervolgens ook nog de (zelfgekookte) pudding. Brrr
Ohja, bouwjaar '67.

Tink

Tink

27-08-2013 om 00:34

Ohja

Hadden jullie moeders ook zo'n soort schema voor wat je wanneer at? Als wij nasi aten was dat bv steevast op zaterdag. Macaroni met ham en kaas was ook een zaterdaggerecht. En aardappels, sperzieboontjes of worteltjes met iets van vis of ei was dan weer specifiek 'vrijdag'. (Katholieke achtergrond he, op vrijdag geen vlees.) Zondag, dat met die dekschalen, was dan weer een dag voor bloemkool met witte saus, aardappels en saucijsjes.
Het enige wat wij op een vaste dag eten is friet met sla, op zaterdag meestal.

Bellefleur

Bellefleur

27-08-2013 om 08:49

Kaaskopje,

Dat zou hier niet werken. Mijn kinderen vinden mijn groenteobsessie beláchelijk Bij mij thuis houden ze niet van bonen. En dus, op de pannenkoekendagen maak ik een bonenprutje voor mezelf. Met extra veel pepers. Hmm!

Merel

Merel

27-08-2013 om 09:07

Groente obsessie

Grappig hoe we veranderen in de loop der jaren. Vroeger, als kind was ik dol op snoep, hoe zoeter hoe beter. Mijn moeder lustte dat niet en in mijn ogen was dat toen heel raar. Typisch zo'n volwassene, wie lust er nou geen SNOEP.
Enfin nu ben ik dus hetzelfde als mijn moeder. Snoep en zoetigheid, bah, kan me niet voorstellen dat ik dat als kind heerlijk vond. Geef mij maar groente, dat moet bij iedere maaltijd (liefst meerdere soorten)

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2013 om 09:30

Tink

Ja, die macaroni met ham en kaas op woensdag. En op zondag werd er wel altijd iets bijzonders gekookt, maar dat hoefde niet in mooie schalen op tafel. Die macaroni is later ook wel verschoven naar dagen dat er gesport werd.
Soep alleen met verjaardagen, met brood erbij, voor de visite die bleef eten. Ook geen zelfgemaakte vla. M'n moeder kookte wel graag, probeerde veel nieuwe dingen uit, maar het lukte niet altijd even goed. Zelf kook ik nu ook graag.
Bouwjaar 77

Maylise

Maylise

27-08-2013 om 13:53

Eten vroeger

In mijn vroegste jeugd aten we 's middags warm en 's avonds brood met soep. In mijn beleving aten we elke dag soep. Ik weet niet of dat echt zo was maar wel heel vaal in elk geval. Mijn vader kwam ook thuis om te eten 's middags. Meestal aardappels/vlees/groenten en vrijdag inderdaad vis. Soms macaroni of rijst. Toe vla, yoghurt, pap of pudding.
Vlees was vaak gehaktbal of sucadelapjes.
Zaterdag geen brood maar juist uitgebreid. Dan aten we 's avonds en dan kookte mijn vader. Mijn vader vond koken erg leuk dus dan aten we vaak iets origineels of uitgebreid.
Zaterdag avond en zondag middag aten we in de woonkamer aan tafel en de rest van de week in de keuken.
Later werden de warme maaltijd en brood maaltijd omgewisseld. Ik weet niet precies meer wanneer. Ik zat toen al op de middelbare school geloof ik.
Mijn moeder deed bij het koken bijna overal suiker door. Worteltjes kookte ze helemaal gaar met boter en suiker. Suiker door de snijbonen. Suiker door de sla. Ik vond het enorm wennen toen ik eenmaal groenten zonder suiker ging eten.

Ik kook groenten veel korter dan bij mijn moeder en ook zonder suiker. Mijn kinderen waren toen ze klein waren overigens gek op oma's groente. Lekker zoet en zacht. Mijn moeder haar smaak is nu overigens ook wat anders. Ze houdt minder van zoete dingen dan vroeger.

Daarnaast kook ik veel vaker vegetarisch. Wij aten vroeger elke dag vlees of vis. Nu eten we misschien maar drie keer per week vlees. Mijn man kookt overigens veel vaker dan mijn vader vroeger. Maar net als mijn vader vind mijn man koken veel leuker dan mijn moeder of ik. Terwijl mijn moeder en ik van de 'eenvoudige doch voedzame maaltijd' zijn mijn vader en mijn man meer van het experimenteren en dingen uitproberen en uitgebreid koken.

Vrijdag eten we overigens nog steeds meestal vis. Dat gaat zo automatisch terwijl ik verder ook gewoon best vlees eet op vrijdag.

Maylise

Maylise

27-08-2013 om 13:56

Was

Ondergoed vouw ik nooit. Dat gaat in mandjes die weer in de kast komen te staan. Niet netjes gevouwen maar gewoon los er in. Lakens vouw ik met z'n tweeën en dat je naar elkaar toe loopt. En dan strak in de kast met de dichte kant naar buiten.

lennest

lennest

27-08-2013 om 21:58

Gewoontes

Ik kook heel anders dan mijn moeder, wij aten alleen soep, aardappelen, groenten, vlees en gekookte custard. Geen idee wat rijst, macaroni of wraps waren! Ik denk dat we nu twee keer per week aardappelen eten en dan vaak niet eens gekookt. Wij douchen vaker dan vroeger, dus meer was, veel minder gewoontes: op zaterdag bedden verschonen of op vrijdag vis eten, dat soort dingen. De was ophangen: alle sokken per paar, alle washandjes bij elkaar (die heb ik niets eens meer!), broeken naast elkaar etc. Geen was door elkaar heen, dat doe ik ook niet meer. Oh ja, de voorjaarsschoonmaak heb ik in m'n eigen huis nog nooit gedaan! O, wat had ik daar een hekel aan. Wij hadden een schrootjesplafond in de keuken en geen afzuigkap. Voor ik dat plafond schoon had! Alle kasten uitsoppen, gordijnen wassen, matrassen uit bed, afschuieren, bedden helemaal schoon poetsen, wat heb ik toch veel overbodig werk gedaan. Maar: het draadje van een kastje per dag was vroeger niet nodig, thuis was alles altijd opgeruimd en er waren veel minder spullen.

krin

krin

28-08-2013 om 09:46

Gebruyken

Er zijn al wat herkenbare gewoonten langsgekomen. Zaterdag soepdag, bijvoorbeeld. Met een gebakken ei met spek, of iets anders simpel warms. Dat heb ik er bij huidige echtgenoot niet in gekregen, maar hij kookt op zaterdag dus hij mag het zeggen. Op zondag aten we iets luxer (meer vlees, en soms zelfs een winkeltoetje ipv yoghurt met Sinatran). Mijn moeder vouwt de handdoeken twee keer in drieën en met de naden naar binnen, en dat heb ik overgenomen, al was ze wel zo realistisch om erbij te zeggen dat het zo nou eenmaal het best in de kast paste. De afwasvolgorde die hierboven werd beschreven komt me ook bekend voor; de pannen als laatste, en die hoefden ook niet per se afgedroogd te worden.
Ik kookte overigens altijd bloemkool zoals mijn moeder dat deed: alleen de bladeren eraf en dan de hele stronk in de pan. Eventueel een sausje erbij en dat dan uitgieten over die bloemkoolberg. Dat heb ik af moeten leren, want man vond dat onzin. Of ik dat met broccoli soms ook deed? Nee, geen idee waarom niet, maar nee. Waarom met bloemkool dan wel? Eh, geen idee. (Minder werk, vermoed ik, was de motivatie van mijn moeder.) Hoe dan ook, ik ben ermee opgehouden en sta nu bloedig zo'n hele bloemkoolstronk in roosjes te verdelen.
Wat ik verder van thuis heb meegenomen is een pragmatische houding tov het huishouden - als er leukere en betere dingen te doen zijn, laat ik dat als eerste schieten. En ik maak nog steeds gerechten die mijn moeder vroeger maakte. Ik vind het leuk dat een van mijn lievelingsgerechten als kind nu ook weer tot de favorieten van zoon behoort.

Tigress

Tigress

28-08-2013 om 21:07

Koocken ende koockles

Mijn moeder haatte het als ze bij het koken op haar vingers werd gekeken. Wij zijn wat uit uit de keuken weggebonjourd, al dan niet mey zachte hand. Máár toen ik getrouwd en uit huis was werd van mij wel een maaltijd verwacht. Mijn moeder had mij dan nog wel een kookboek gegeven. Maar och wat zagen de boontjes nog heldergroen, terwijl mijn moedersboontjes zo'n olijfgroene tint hadden op het bord. En nieuwbakken hubbie vond zijn moeders bonen er ook beter uit zien. Ja, kennelijk had het nieuwe koken in dat kookboek al zijn intrede gedaan.
Mijn moeder opbellen wilde ik niet. Dus bij ieder volgend kookexperiment keek ik als een malloot zowat om de minuut of de inhoud van de pan al iets wegkreeg van wat ik vroeger op mijn bord vond. Het is allemaal goed gekomen, hoor mijn (ex)man en kinderen leven nog steeds.

Tigress

Tigress

28-08-2013 om 21:15

Aenvulling op koocken

Het nieuwe koken heeft het bij mij trouwens niet gehaald. Althans niet voor de hollandse pot. Ik moet en ik zal ook olijfgroene prinsesseboontjes en snijbonen op het bord. Ik vind 'al dente' alleen maar leuk en passend voor pasta. Vitaminen eruitgekookt? Misschien, maar dat vang ik wel op met andere uitgekiende voeding.

Sorry trouwens voor de foutjes in mijn eerdere berichtje. Ik typte zowat in het donker... (Blind typen kán ik niet)

Tigress

Ik heb weleens begrepen dat sperziebonen echt goed gaar gekookt moeten worden, anders zitten er stoffen in die maagklachten (kunnen) geven. Dus je moeder had gewoon gelijk.

Onlangs volgde ik een cursus Turks koken. De meeste deelnemers waren kaaskoppen van middelbare leeftijd of ouder, maar dat gold niet voor iedereen. Een van de cursisten was een jonge vrouw van Iraanse afkomst. We hebben haar vermaakt met gruwelverhalen over het eten in Nederland in de jaren 50-70. Doodgekookte groente met maizenapapje met nootmuskaat, enzo. Macaroni met ham en kaas (of, als toetje, met suiker en kaneel. En een klont margarine) "ja, en dat was dan niet van die fatsoenlijke macaroni, van harde tarwe, maar van die elleboogjes die dan tot snot kookten". Zijzelf was pas veel later naar Nederland gekomen, en wist van dit soort gruwelijke geschiedenis niets af

Groeten,

Temet

Tigress

Tigress

28-08-2013 om 21:31

Hahaha

O, grutten! Ik maak nog steeds een maizenapapje voor over de bloemkool. Al wil ik dat wel afwisselen met kerrie-of een kaassaus. En ook maak ik nog immer de andijvie of de lof aan met alweer dat vermaledijde maizena, al gebruik ik daar het kookvocht voor en niet zoals mijn moeder met melk (zij goot het kooknat weg) Ja en de nootmuskaat erover. Ik laat ook de klont margarine weg. Grijns... die heb ik vervangen door halvarine.
Hahaha! Heerlijk, ik kook gruwelijk!

Vic

Vic

28-08-2013 om 22:26

Brrrr

Ik kan me de tot snot gekookte andijvie van mijn moeder nog voor de geest halen, compleet met het beschuitkruim dat ze erdoor heen gooide En dan vlees erbij dat ondergedompeld in de jus was gebraden. Ik kook echt 100% anders dan mijn moeder. Hoewel, laatst heb ik een keer oudhollands gegeten, gekookte snijbonen (in stukjes, want ik heb geen molentje - bestaan die nog?), met gekookte aardappels en jus en een slavink. Jongste (een groentehater!) heeft enorm zitten smullen, leuk was dat.

Grappig draadje

Ik kan me eigenlijk alleen dingen herinneren die ik juist niet zo doe als mijn moeder dat deed. Zij kon echt totaal niet koken en had ook helemaal niks met eten, behalve dan dat het noodzakelijke brandstof en bron van vitamines was. Ik heb in mijn studententijd en daarna best aardig leren koken al zeg ik het zelf.
Mijn moeder was van de standaard AVG (gekookte aardappels, vlees en groente). Een keer per week aten we macaroni met ham, kaas en tomatenpuree. Dat zwarte braadpannetje waar we dat uit aten heeft ze nog steeds en dat is echt een minipan met een diameter van zo'n 30 cm waar we dan met een gezin van 5 personen uit aten! Mijn vader at dan ook altijd als een zieke kip.
Grappig is ook dat zij helemaal geen kruiden of specerijen gebruikte. Ik kan me nog een kerstdiner herinneren, waarbij mijn zussen en ik bij haar thuis gingen koken. Wij hadden ook boodschappen gedaan, maar hadden er geen rekening mee gehouden dat basale dingen als peper en mosterd niet in huis waren!
Mijn moeder was ook een bloedfanatieke strijkster, terwijl ik alleen mijn eigen bloezen strijk als ik die echt te kreukelig vind. Broeken, t-shirts, theedoeken, dekbedovertrekken, ik peins er niet over om die over de strijkplank te leggen. Moeder streek ook altijd veel te heet, zodat je van die verbrande stiksels in de kraag van je bloesjes had, die mateloos irriteerden. Dat is vast de oorzaak van mijn strijkaversie.

Nu ik erover nadenk heb ik toch wel wat overgenomen van mijn moeder. Ik slaap bijvoorbeeld altijd met de ramen open en was me elke ochtend.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Vic

Vic

28-08-2013 om 23:30

Oh ja, macaroni

Mijn moeder maakte macaroni met een blikje tomatenpuree (yuk), een ui erdoor, en dan blokjes ham en smac. Het eerste wat ik deed was al die smac eruit vissen, dat kreeg ik echt niet weg. Eigenlijk vond niemand die macaroni lekker dus ik vraag me af waarom ze het bleef maken.
Ik ben heel hard aan het denken welke gewoonten ik van mijn moeder heb overgenomen. Ik denk alleen het omvouwen van het onderste randje van een koffiefilter, en ramen lappen met ammonia.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 00:08

Koken á la moeder

Mijn moeder kookte echt alleen de Hollandse pot, met macaroni en nasi als enige exotische 'spring uit de band' maaltijden. Ik mocht thuis ook nooit koken, maar toen ik in januari hoorde dat ik in maart het huis uit zou gaan, heb ik nog een snelle training gekregen van mijn moeder. Te weinig om het echt van te leren, maar ik mocht altijd wel op mijn moeders vingers kijken en heb zo toch een hoop meegekregen. Ik wist dus hoe je een 'papje' moest maken voor over de bloemkool, andijvie, koolraap en witlof. Ik wist hoe je sla moest maken. Alleen niet de verhoudingen van zout en peper, dus dat werd een smakelijk experiment bij mijn eerste poging Maar ik heb in feite alles dus mezelf geleerd toen ik het huis uit was. Macaroni heb ik nooit zoals mijn moeder dat deed gemaakt. Mijn moeder gebruikte een Silvo blokje, twee dikke schijven boterhamworst in dobbelsteentjes gesneden, ui en een aantal tomaten in partjes erdoor gebakken. Met geraspte kaas uiteraard. ik ben meteen overgestapt op geruld gehakt door de macaroni. Ik kan nog best zo koken als mijn moeder deed, maar we doen het nooit tot zeer zelden. Mijn man is met lichte dwang van mijn kant steeds meer met mij meegeschoven naar een meer internationaal karakter van ons eten. Hij vindt het nu ook erg leuk om van alles uit te proberen, dus dat doen we ook. Andijvie gaat alleen nog maar door stamppot. Maar over bloemkool móet van de dochters een sausje, kerrie of kaas. Dat maak ik van vloeibare boter, bloem, water of melk en kaas of kerriepoeder. In het algemeen houden wij meer van groente die nog net niet tot blubber is gekookt, het mag wat stevig zijn. Sperziebonen mogen dus ook best nog wat werk opleveren voor de tanden. Ik heb nog nooit maagproblemen gehad. Mijn dochter ook niet en die eet de sperziebonen het liefst ongekookt. Dus krijgt ze die ook rauw van mij als ze dat vraagt. Macaroni koken we regelmatig nog 'gewoon' met tomatensaus en gerulde gehakt, maar ook met brie/roomsaus en spinazie of met kruidenkaas/champignonssaus, mmmm Oh ja, bij gebrek aan snijbonenmolen, snij ik ze gewoon vrij grof in stukjes. Net zo lekker. Onze manier van eten is bepaald niet meer zoals bij vader en moeder.
Oh en wat grappig dat Vic de spinazie met beschuitkruim noemt. Dat deed mijn moeder ook! Met een gekookt eitje erbij en soms ook broodsoldaatjes. Ik ben luier wat dit soort groentes betreft (spinazie en andijvie), áls we het al eens eten dan uit de diepvries, á la crème. Dat is volgens mij alweer een paar jaar geleden.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-08-2013 om 09:26

Die macaroni

Mijn moeder maakte macaroni op vergelijkbare manier, met kaas, tomatenpuree en blokjes ham. Dat is nog steeds de basis voor de macaroni die ik regelmatig maak als er gesport moet worden en er weinig tijd is om te koken. Tot grote vreugde van de kinderen, want die vinden het erg lekker.
Ik doe er wel meestal rauwe paprika doorheen, en anders rauwe tomaat. Beetje vitamines en lekkere bite. Soms ook een blikje tomatenblokjes erbij. Vaak olijven in plaats van ham, soms ook kappertjes, pesto, kruiden. Hangt er ook een beetje vanaf wat ik in huis heb. De kinderen eten vanalles maar vinden dit toch wel erg lekker.

Ot: saus bij bloemkool

Behalve kaas- en kerriesaus is ook satesaus erg lekker bij bloemkool (en trouwens bij wel meer soorten kool).

Groeten,

Temet

Knurf

Knurf

29-08-2013 om 10:17

Temet

mosterd(saus) is ook erg lekker bij bloemkool!

Dalarna

Dalarna

29-08-2013 om 10:40

Kaaskopje

Ik hoop toch echt dat je dochter ze voorgekookt uit een pot/blik eet en niet rauw want dat is wel degelijk ongezond.

http://www.hakgroente-instituut.nl/index.php?nav=groenten&id=38

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 11:58

Dalarna

Ik heb het even opgezocht. Ik geef toe dat ik dit niet wist. Gelukkig eten we niet wekelijks verse sperziebonen (ik gebruik bij eenpansgerechten nog wel eens een zakje uit de diepvries), dus ik neem aan dat het niet meteen heel erg is als ze een plukje rauwe bonen eet, maar ik zal het haar toch vertellen. Ik kan ze dan misschien beter na een paar minuten koken al voor haar uit de pan halen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 12:02

Satesaus bloemkool

Oh, daar is jongste dol op, dus ik zal haar de keus tussen sate of kaas eens voorzetten

Hanne.

Hanne.

29-08-2013 om 12:22

Rauwe groenten

Zie ook

http://webshop.voedingscentrum.nl/pdf/102.pdf

voor een overzicht van allerlei groenten. Links naast de naam zie je bij een aantal groenten staan dat je ze niet rauw moet eten.

Oa bonen en champignons.
Heb het eens nagevraagd en bij grote hoeveelheden kan het effect hebben. Een enkele boon of champignon is geen probleem.

Papjes...

Maïzenapapje, het woord alleen al. Bij anderen heb ik het wel eens gegeten en het is aan mij niet besteed. Hoewel mijn moeder niet van koken houdt en mij vrijwel niets geleerd heeft, behalve cake en appeltaart bakken, hou ik juist wel van koken. En ik doe dingen behoorlijk anders. Zo wil ik niet in jus gedompeld gebraden/gekookt vlees eten (ja! dat kregen wij soms ook, maar gelukkig niet zo vaak) en bijna de hele week gehaktballen.
Voor ons wat gevarieerder vlees en sausjes op basis van béchamelsaus over de bloemkool. Of satésaus natuurlijk Alleen kaassausjes gaan er in geen enkele vorm in.

Geen rauwe champignons?

Hm, dat wist ik niet, die doe ik wel eens rauw door de salade. Vandaar dat ze bij de saladebar van mijn werk wel gebakken zijn!

krin

krin

29-08-2013 om 14:05

Dompelvlees

Mijn eerste schoonmoeder deed dat ook. Een keer in de week maakte ze een pan sudderlappen en een pan gehaktballen, voor de hele week. Het rook heerlijk, het smaakte ook prima, zij het wat zout, maar dat vissen in die jus (en dat witte gestolde vet als de boel tussendoor afkoelde) (en wat er met zo'n pan gebeurde toen schoonouders op vakantie waren en zus van vriendje niet alles had opgegeten en ook vertrok en wij een week later thuiskwamen...)

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2013 om 15:31

O jee

Dochter heeft blijkbaar een risicovolle smaak. Ze knabbelt ook graag rauwe champignons weg. Ieder zijn meug, maar ik vind het bepaald niet lekker. Nou ja, zolang het niet wekelijks is, zal het toch ook niet meteen heel erg zijn?

Krin, dompelvlees

Krin, Maar het dompelvlees dat mijn moeder maakte, was geenszins een sudderlap. Het was ... nietlekker vlees . Wel jammer, want echte hachee en echt draadjesvlees kan ze wel goed maken. Gelukkig mochten we vlees ook wel overslaan. Maar jus moest dan weer wel, tot mijn verdriet. Want "je kon toch geen droge aardappels eten". Zelfs niet als je dat wilde

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.