Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petronella

Petronella

04-04-2014 om 06:57

Handig in de badkamer


Dalarna

Dalarna

07-04-2014 om 16:41

lol

'bepaalde bacteriën op je tandenborstel'.... weet je wel dat je je billen met wc papier moet afvegen?

Monique D*

Monique D*

07-04-2014 om 18:40

WC en twee wastafels in badkamer

Inderdaad, Dalarna..

Wat ik het voordeel van een wc in een badkamer vind is dat na het doen van mijn behoefte gelijk mijn onderkant onder de douche kan wassen!

Wat betreft die twee wastafels: het is handig als je beiden haast hebt dan kan je met zijn tweeën tegelijkertijd de tanden poetsen. Het kan hier ook gebeuren (wij hebben één wastafel) dat we allebei tegelijkertijd van de wastafel gebruik willen maken (één is het haar aan het stylen, andere wil zijn tanden poetsen, of we willen toevallig met zijn tweeën tandenpoetsen en dat kan gebeuren wegens tijdgebrek) dan is een tweede wastafel wel handig. Uitspugen om de beurt kan wel eens lastig zijn..
Maar het nadeel is wel: als je doucht en hebt geen behoefte aan bezoek in de badkamer dan kan er niemand bij die tweede wastafel komen..

Dat is in het huis van mijn ouders geen probleem: zij hebben in de badkamer een wastafel en in de kamer naast de badkamer is er nog een wasbak. Dus als de badkamer bezet is dan kan je in die andere kamer even de tanden poetsen!

Vera*

Vera*

07-04-2014 om 18:51

Hier

Wij zijn al heel blij dat er twee wc's zijn, eentje beneden en een in de badkamer.
Wij hebben een kleine badkamer en die moet ook nodig vervangen worden maar nu even niet aangezien ik erg onthand ben met mijn schouder/arm.
Ik wil een douche waar ik zonder mijn voeten hoef op te tillen in kan staan en manlief mag een heel klein bad wat nog groot genoeg is voor zijn badder- en ontspanningsbehoefte.
Een gemetseld muurtje neemt te veel ruimte in en 'dus' wordt het glas voor de douchecabine. Het wordt ook maar een wastafel maar ik wil wel kastruimte voor alle handdoeken en andere zooi. Haken om je kleding aan op te hangen mag ook niet ontbreken.
Wij hebben wel mooie rekjes gezien die je over de bovenkant van je douchewand hangt en dan aan de ene kant een rekje hebt voor zeep en shampoo en aan de andere kant twee haken voor je spullen. Dat lijkt mij ook handig.

warmwatervoorziening

Wij zijn met zijn zessen en douchen allemaal op verschillende tijden. Wat ik daarbij onhandig vindt is dat als je doucht en de (af)wasmachine draait of iemand beneden warm water gebruikt, je verrast wordt door een plens koud water over je rug. Of dat ik denk, ik wacht even met afwassen, er staat nu net iemand te douchen. Als mijn stook/washok niet al stampvol met apparatuur stond zou ik een aparte warmwatervoorziening voor de douche willen.

Guerra, bedankt voor je info over betonstuc, daar kan ik wel wat mee.

skik

Dalarna

Dalarna

08-04-2014 om 08:03

twee wastafels

"Het kan hier ook gebeuren (wij hebben één wastafel) dat we allebei tegelijkertijd van de wastafel gebruik willen maken (één is het haar aan het stylen, andere wil zijn tanden poetsen, of we willen toevallig met zijn tweeën tandenpoetsen en dat kan gebeuren wegens tijdgebrek) dan is een tweede wastafel wel handig. Uitspugen om de beurt kan wel eens lastig zijn.."

Ik vind het echt maar overdreven klinken. Hoeveel uur zit er in een dag en precies DIE twee minuten dat iemand poetst, waarvan die persoon wellicht 20 seconden gebruik maakt van de wastafel is de reden dat er twee moeten komen?

Verder: als je je haar wil stylen kun je dan niet beter elders een spiegel op hangen met een stopcontact er naast?

Hanne.

Hanne.

08-04-2014 om 08:51

op zich waar

Tijdtechnisch gezien is de hele badkamer natuurlijk onzin. 5 min douchen en 2x2 min tandenpoetsen per dag. En de rest van de dag wordt hij niet gebruikt of doe je er dingen die je ook elders kan doen. (Geldt voor het tandenpoetsen natuurlijk ook)

Maar toch, voor haar stylen tandenpoetsen en make up vind ik de badkamer dan weer wel de uitgelezen plaats voor. Al is het maar dar ik achteraf de restjes tandpasta, creme, mousse en gel van mijn gezicht en handen wil wassen. En daar heb ik toch die wastafel voor nodig.

Monique D*

Monique D*

08-04-2014 om 14:07

Twee wastafels niet altijd een noodzaak..

..maar voordat wij naar school/werk gaan is het wel even handig! En dat is op een hele dag 10 minuten, maar toch scheelt het wel in tijd. Je hoeft niet op elkaar te wachten.

En natuurlijk werkt dit niet als de badkamer op slot is omdat iemand onder de douche is.

Dalarna

Dalarna

08-04-2014 om 17:18

Monique

Blijkbaar mis ik wat maar wat DOEN jullie dan bij de wastafel? Wij gebruiken die dus alleen om in uit te spugen en om je handen te wassen als je naar de wc bent geweest in de badkamer. Uitspugen duurt een paar seconden en handen wassen misschien 30. Als je je haar stylt kun je dus beter een extra grote spiegel ophangen boven die wastafel als een tweede wastafel aanleggen in mijn ogen maar dus: mis ik wat?

Stenna

Stenna

08-04-2014 om 17:49

tweede wastafel

Ik weet ook niet zo eentweedrie wat we allemaal doen bij de wastafel dat dit nodig maakt, maar wij hebben er ook twee (of eigenlijk een dubbele) en dat is toch heel erg fijn. Zou ik een volgende keer altijd weer doen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-04-2014 om 19:19

Tjonge Dalarna

Jij hoeft het echt niet te missen, zo'n tweede wastafel, of het niet nodig te vinden. Maar vind je het nu echt nodig om mensen die het wel handig vinden zo te benaderen alsof het totaal onzin is dat zij het handig vinden?

Sommige mensen vinden het wel prettig, handig, aanbevelenswaardig enzovoorts en die genieten van het feit dat ze dit wel hebben. Kwestie van smaak zeg maar, de wat-vind-je-handig-smaak. Jij hoeft die smaak niet te delen, beide 'kanten' mogen zeggen wat zij er wel handig of juist onnodig aan vinden, ts kan er verder mee doen wat ze wil, toch.....

Aagje

Dalarna

Dalarna

08-04-2014 om 20:09

Aagje

nou nou, ik ben gewoon benieuwd, ik kan me voorstellen dat twee van die dingen handig zijn als je je daadwerkelijk wast maar ik denk gewoon dat mensen het nemen en het wel makkelijk vinden maar er amper bij nadenken of ze niet liever iets anders willen met die ruimte. Verder denk ik dat ze voornamelijk een grotere spiegel willen maar ik zeg toch nergens dat het niet mag ofzo?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-04-2014 om 20:19

Ach nee

dat zeg je inderdaad niet, dat het niet mag. Maar op de een of andere manier lijkt die boodschap wel van jouw postings af te druipen.... Je vraagt om een verklaring, als die dan komt, dan is jouw reactie dat je het maar overdreven vindt, dan ga je bedenken hoe het beter anders zou kunnen (oa posting #66). Komt in mijn ogen niet echt over alsof je oprecht wilt weten waarom anderen het handig vinden. Dan zou je het voor kennisgeving aan kunnen nemen, zonder met allerlei tegenwerpingen te komen.

Aagje

Juno

Juno

08-04-2014 om 20:28

Dalarna, niet dat het nodig is maar een korte uitleg:

Mijn kinderen kunnen niet (niet) samen in de badkamer* zijn. Wanneer wij de deur uit moeten, moet er een ouder bij de kinderen in de badkamer zijn. Met drie man tegelijk boven dat éne wastafeltje spugen is niet handig. Ik doe het wel, want ik heb maar ėėn wastafel.
Als een ouder met ėén of twee kinderen in de badkamer is, moet er geen ander kind binnen komen, ook niet voor een borstel, crème of wat dan ook.
Iets meer lucht en iets minder dicht op elkaar of desnoods je eigen wastafel zou wel prettig zijn. Dit is ook de enige plek in huis waar de spiegel goed verlicht is, er verzorgingsproducten staan ėn je je handen kunt wassen.
Zelf vind ik het ook wel prettig om te makeuppen zonder opzij geduwd worden omdat iemand zijn kwot kwijt moet of omdat eentje zich moet scheren.
Misschien is het voor jou niet zo voorstelbaar maar anderen kunnen maar wat blij zijn met wat meer wastafels.

*Waar badkamer staat, kan je ook lezen, huiskamer, zolder, gang, overloop.

neteret mut

neteret mut

08-04-2014 om 22:29

vroeger

woonde ik in een huis waar er op de slaapkamers wastafels waren, in minstens 3 vorige huizen was dat zo. Waarom is dat eigenlijk veranderd in moderne huizen? Ik persoonlijk vond het best fijn een wastafel op mijn slaapkamer.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

08-04-2014 om 23:21

En ook doe je nogal wat aannames

Dalarna. Je denkt dat mensen die twee wastafels nemen, er amper bij nadenken of ze niet liever iets anders willen met die ruimte, dat het vooral gaat om die grote spiegel.
Kom op zeg, denk je nu echt dat de meeste mensen die naar een badkamerboer gaan zich niet uitgebreid laten voorlichten en hun eigen keuzes maken met betrekking tot de ruimte die ze ter beschikking hebben en hun eigen ideeën over wat handig is en niet. Het zijn volwassen mensen hoor en die kunnen keuzes maken op basis van wat hen met hun eigen voorkeuren in hun eigen situatie handig lijkt. En die kunnen heel goed afwijken van wat jou handig lijkt.

Aagje

Hanne.

Hanne.

09-04-2014 om 09:06

aanname

Tja, da's denk ik een flinke aanname.

Als je de wastafel puur voor het spugen na het tandenpoetsen gebruikt is een wastafel natuurlijk uberhaupt overbodige luxe dat kan ook in de keuken.

Of je zou een heel kleine wastafel kunnen gebruiken. Maatje WC fonteintje. Is ook groot genoeg en scheelt heel veel ruimte. En ja ook we hebben wij serieus overwogen of we niet 2 kleine wastafeltjes zouden moeten nemen. En dan met ene grote spiegel er achter. Want ook met 1 (of 2 kleine) wastafels kan je natuurlijk best een grote spiegel nemen.

Monique D*

Monique D*

09-04-2014 om 11:46

Belerend overkomen

Dalarna, jouw posting komt wel belerend over! Je begrijpt niet waarom mensen een tweede wastafel nodig hebben en om dat te kunnen begrijpen (wat blijkbaar niet lukt bij jou, want jij vindt dat onzin) vraag je je af wat wij dan DOEN bij die wastafel.

Wat Juno heeft gezegd ben ik mee eens. Inderdaad, het is niet prettig om opzij geduwd te worden als je aan het make-uppen bent en je hebt toch wel water nodig voor de verzorging. En wat wij DOEN bij die wastafel? Wat denk je van tandenpoetsen, gorgelen, tong wassen en mond spoelen? En dan staat de andere te wachten met een mond vol tandpasta?

Het komt inderdaad alleen 's-ochtends voor en voor de rest van de dag is de badkamer gewoon vrij. Maar wij gaan ongeveer dezelfde tijd naar school of het werk.

En in de keuken mond spoelen is geen optie. Dat vinden wij niet prettig en dat is onze persoonlijke mening.

Jouw mening is dat een tweede wastafel niet hoeft en dat is ook persoonlijk. Daarom kan je dit ook niet voor een ander invullen.
Net zoals ik een bidet of een bubbelbad ook niet nodig vind. Dat vind ik, maar ik kan dat niet bepalen voor een ander.

En dat jij nergens hebt gezegd dat het niet mag, dat klopt, maar je moet maar eens tussen de regels van jouw bericht lezen, hoe belerend het vaak overkomt. Respecteer een ander zijn keus.

Monique D*

Monique D*

09-04-2014 om 11:48

Sommige mensen wassen zich aan de wastafel

En dat wordt door veel mensen ook niet begrepen, want onder de douche is het toch makkelijker?

Respecteer de mening van anderen.

Monique D*

Monique D*

09-04-2014 om 12:09

Neteret Mut, oudere huizen wastafel ook in slaapkamer

Neteret Mut:
"woonde ik in een huis waar er op de slaapkamers wastafels waren, in minstens 3 vorige huizen was dat zo. Waarom is dat eigenlijk veranderd in moderne huizen? Ik persoonlijk vond het best fijn een wastafel op mijn slaapkamer."

Dat klopt, de wastafel is in mijn slaapkamer. In het huis van mijn ouders is er in de badkamer een wastafel en in de slaapkamer naast de badkamer is er ook een. Dat vond ik wel handig als ik mijn tanden wilde poetsen en de badkamer was bezet.

Tegenwoordig zijn de wastafels in de badkamers te vinden.

neteret mut

neteret mut

09-04-2014 om 12:37

monique

die oudere huizen waarin ik gewoond heb hadden ook een badkamer met wastafel en wat is oud. Een huis uit +/- 1975 is toch niet echt oud? Echt moderne huizen hebben dan misschien bij sommige slaapkamers een eigen badkamertje, zal ook best wel fijn kunnen zijn. Toch die wastafel op een slaapkamer vond ik heerlijk, altijd meteen water bij de hand. Zou de trend dan ook zo kunnen zijn dat bij het verdwijnen van de wastafels in de slaapkamer de dubbele wastafel in de badkamer opkomt, is dan ook logisch/ nodig.

Monique D*

Monique D*

09-04-2014 om 12:56

In mijn ogen is 1975 niet oud..

Het huis van mijn ouders dateert van 1970. In mijn ogen is dat "nieuwbouw"!

Het bouwjaar van onze woning is 1925. En dan hadden wij nog mazzel dat zo'n 27 jaar geleden toen ik in dat huis ging wonen in de grote slaapkamer die wastafel er al was, want mijn benedenburen hebben helemaal geen wastafel èn badkamer! In de ruimte naast de wc is er een douche opgehangen en een afvoer gemaakt en dat was het dan. De bewoner die voor mij in het huis woonde heeft de badkamer er zelf in gemaakt. Vroeger was dat het kolenhok!

Dalarna

Dalarna

09-04-2014 om 13:50

mijn mening

Mijn mening is dat je goed moet nadenken over een tweede wastafel, niet meer niet minder, en helemaal als je daardoor iets anders moet laten. Verder heb ik niets gezegd over tandenpoetsen in de keuken hoor Monique.

Te veel pubers willen helemaal niet dat er nog iemand in de badkamer is en dan ga je al vaak met het voordeel van je tweede wastafel. Ik denk persoonlijk dat het ook veel mooier en minder ruimte inneemt als je een grote rechthoekige neemt met desnoods twee kranen en een grote spiegel.

Stenna

Stenna

09-04-2014 om 15:43

zelfde?

Ja, een grote wastafel met twee kranen is natuurlijk hetzelfde, qua functie. Of dat ook minder ruimte inneemt?
Wij vinden het prettig, twee wastafels (of twee kranen en grote spiegel) omdat het veel irritatie en conflictjes en gestress scheelt in de ochtend, als iedereen haast heeft en op hetzelfde moment bij de wastafel wil (vooral zoon en ik, beiden ook degenen met het ergste ochtendhumeur) en vooral niet op elkaar wil wachten. Niemand is preuts, ook puber niet hier.
Vroeger had ik ook een eigen wastafel op de slaapkamer, was ook heerlijk (want twee broers in de badkamer). Slaapkamers waren wel wat groter toen, in oud huis, dan we nu hebben.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-04-2014 om 16:03

Dalarna

Wat geeft jou de indruk dat mensen niet goed nadenken over een tweede wastafel?

Aagje

Theekopje

Theekopje

09-04-2014 om 21:11

Eigenlijk hilarisch

Dat iemand het niet met je eens is, of andere prioriteiten heeft, die heeft gewoon niet goed nagedacht .

Stem jij op partij X? Ja maar, dat komt omdat je niet goed nadenkt.
Werk je fulltime? Ja maar, dat komt omdat je niet goed nadenkt.
Heb je een hond in plaats van een kat? Ja maar, dat komt omdat je niet goed nadenkt.

Geweldig oplossing toch, voor alles?

Maar ontopic: wat ik zoal doe bij de wastafel:
- tandenpoetsen, naspoelen
- gezicht wassen (niet onder de douche, want te heet water)
- handen wassen voor het lenzen inzetten
- lenzendoosje uitspoelen
- lenzenvloeistof van mijn vingers spoelen
- gezicht insmeren met medicinale gel
- medicinale gel van mijn vingers spoelen
- haar stylen en dan stylingproduct van mijn vingers spoelen

Eigenlijk razendknap dat wij het met één wastafel weten te redden . 't Is dat we wel moeten, badkamer is heel klein. Soms wijkt er één uit naar de keuken.

twee borstels nemen veel minder ruimte

Voor mij voldoet een tweede tandenborstel/haarborstel in de keuken prima, wanneer het spaak loopt in de badkamer.

(raar woord eigenlijk "borstels" als ik er zo even naar kijk)

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2014 om 23:29

Tweede wastafel

Als ik eerlijk ben vind ik een badkamer (zo een uit een tijdschrift) met twee wastafels wel heel mooi. En dan vooral die wastafels die als een soort kom of bak op een 'tafel' staan. Met kommen dus of met vierkante of rechthoekige 'bakken'. Maar ja... de praktijk... Hóe vaak zou ik er gebruik van maken? Net als een bad. Ik vind het prachtig staan in zo'n design badkamer, maar de praktijk is dat ik het eigenlijk helemaal niet zo geweldig vind om in bad te gaan. Leuk tijdens een vakantie, maar thuis? Dus doe mij maar mooi in zijn eenvoud. Een mooie wastafel, een écht goede oplossing voor de was, een fijne douche, een tweede toilet, kastruimte, mooie en góede verlichting en uiteraard mooie tegels voor op de vloer en aan de wand. De douche half verscholen achter een wandje en het toilet ook. Geen kantoortuin, maar een badkamertuin, haha. Voor zo'n ideale badkamer zou ik een slaapkamer op moeten opofferen dus het blijft bij fantaseren.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-04-2014 om 23:47

Dalarna

Bij ons vinden de zussen het niet erg om tegelijk in de badkamer te zijn voor de 'oppervlakkige' verzorging. Dus opmaken, tandenpoetsen en dergelijke.

Twee wastafels hoeven niet zo heel veel meer ruimte in te nemen als een extra brede met twee kranen. Hoe je een badkamer inricht is vooral een kwestie van persoonlijke smaak in combinatie met beschibaar budget.

luxe

Als er de ruimte voor was geweest had ik voor een tweede wastafel gekozen. Als je bezig bent met opmaken of je haar hoef je niet te stressen en alles te verkassen.

Bak op tafel (Kaaskopje)

Kaakopje, van die trend begrijp ik dus he-le-maal niks, die kommen op een tafel. Ziet er wel aardig uit, maar niet spectaculair veel beter dan een gewone wastafel, imho, en het lijkt me zo enorm onhandig. Want je spettert er natuurlijk naast, en waar dat voorheen gewoon op de vloer zou vallen - en zou worden opgedweild - valt het nu op het wastafelmeubel dat dan ook weer apart afgelapt moet worden (vermoedelijk dagelijks, anders ziet het er niet uit).

Nog belachelijker, maar nu dwaal ik af, vond ik om die reden de mode van het ouderwetse aanrecht met een aparte stenen/porceleinen stortbak. Zo'n ding heeft dan altijd een opstaande rand van minimaal een centimeter zodat je water niet van het aanrechtblad in de afvoer kan vegen en er dus altijd water op je aanrecht blijft staan. Tenzij het eraf loopt naar voren en op je voeten valt, want de bijpassende stenen aanrechtbladen hebben ook nooit een waterkering. Leuk in een woontijdschrift, niet in je huis, imho. Of je moet een dienstmeisje hebben natuurlijk

Weer even terug naar wastafels, want ik was nog een tip vergeten. De standaard wastafel loopt taps toe. Je hebt ook mooie strakke rechthoekige met een vlakke bodem. Dat hebben mijn ouders, een extra brede. Nadeel van zo'n wastafel: als je een laag water in die wastafel wil hebben duurt het veel langer voor-ie vol is. Typisch zoiets wat je pas beseft als het ding al is geïnstalleerd.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.