Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Wij hebben afgelopen winter al sterk bespaard op gas en de cv weinig aan gehad. Vaak was het zo’n 17 graden en dat bleek best te doen, zeker als je bezig bent. En anders doet een dekentje veel. Soms zette ik m op 18 en als ik het echt heel koud vond op 19, (vooral bij bezoek) maar dat was echt heel incidenteel. 
Wel benieuwd want het is nu al echt koud, soms al 17 graden. (Wat een verschillen lees ik hier!) Dus als het echt koud gaat worden deze winter…
Bovenverdiepingen werden hier nooit verwarmd muv de badkamer soms en als een kind veel op slaapkamer werkt. Mijn eigen slaapkamer sowieso nooit. 
Verwarming is dus nog niet aan geweest en ik hoop dat we dit jaar nog meer kunnen besparen. Dekentjes gaf ik vorig jaar ook al aan bezoek, vind dat ook gewoon gezellig dus geen probleem. Meer kleren aan denk ik en wellicht gewoon een muts aan in huis, waarom niet? 
Verder douche ik beduidend minder en ga al een jaar niet meer in bad. (Mijn kinderen wel nog maar heel veel minder) 

Stroom besparen vind ik moeilijker. Ons verbruik is hoog. Ik heb al besparingen gedaan (een vriezer weg, droger bijna niet meer gebruiken enz) maar verder weet ik het niet zo goed. (Licht is al led, ik let op wassen, vaatwasser etc) Zal minder koken moeten worden vrees ik. We koken elektrisch en we koken veel. 

patayaicetea schreef op 29-09-2022 om 22:51:

Hoi, wij hebben ons een laserkachel gekocht en kopen geurloze tosaïne in de bouwzaak. Kost ons 50 euro/bidon van 20l waar we onze beneden toch gezellig mee kunnen verwarmen. Het grote voordeel is wel dat wanneer ze op is je gewoon een nieuwe haalt en je weet wat je betaald....

Heb je dan een schoorsteen voor de verbrandingsgassen? Of zet je het raam open? 

Heb je een koolstofmonoxide-alarm in je kamer?

Ik ben heel bang dat er door dit soort kacheltjes deze winter veel meer CO-vergiftigingsslachtoffers gaan vallen dan in vorige jaren. Zorg alsjeblieft dat jullie daar niet bij zijn.

IMI-x2 schreef op 30-09-2022 om 08:29:

[..]

Heb je dan een schoorsteen voor de verbrandingsgassen? Of zet je het raam open?

Heb je een koolstofmonoxide-alarm in je kamer?

Ik ben heel bang dat er door dit soort kacheltjes deze winter veel meer CO-vergiftigingsslachtoffers gaan vallen dan in vorige jaren. Zorg alsjeblieft dat jullie daar niet bij zijn.

Ik heb idd een goedkoop co2 metertje gekocht. Maar die dingen zijn al serieus beveiligd hoor. Stel je loopt er tegen slaat ie onmiddelijk uit.

patayaicetea schreef op 30-09-2022 om 09:58:

[..]

Ik heb idd een goedkoop co2 metertje gekocht. Maar die dingen zijn al serieus beveiligd hoor. Stel je loopt er tegen slaat ie onmiddelijk uit.

Het gaat niet om CO2 maar om CO. Dát is het grote gevaar bij een verbrandingskachel in je woonkamer.

Bij verbranding wordt zuurstof gebruikt. Als je niet voldoende ventileert, wordt het zuurstofgehalte in de lucht in je kamer te laag. Dan kan de kachel de brandstof niet meer efficiënt verbranden en ontstaat er CO in plaats van CO2. 

CO-vergiftiging is maar al te vaak dodelijk. Het is geurloos gas en maakt je suf, waardoor je bewusteloos raakt. Dus voer de verbrandingsgassen af naar buiten (kachel aansluiten op schoorsteen), blijf goed ventileren en koop een CO-alarm (dat je laag ophangt, CO is zwaarder dan lucht en zakt eerst naar de vloer). Hou jezelf en je gezin veilig.

Pinokkio schreef op 29-09-2022 om 23:22:

Wij hebben afgelopen winter al sterk bespaard op gas en de cv weinig aan gehad. Vaak was het zo’n 17 graden en dat bleek best te doen, zeker als je bezig bent. En anders doet een dekentje veel. Soms zette ik m op 18 en als ik het echt heel koud vond op 19, (vooral bij bezoek) maar dat was echt heel incidenteel.
Wel benieuwd want het is nu al echt koud, soms al 17 graden. (Wat een verschillen lees ik hier!) Dus als het echt koud gaat worden deze winter…
Bovenverdiepingen werden hier nooit verwarmd muv de badkamer soms en als een kind veel op slaapkamer werkt. Mijn eigen slaapkamer sowieso nooit.
Verwarming is dus nog niet aan geweest en ik hoop dat we dit jaar nog meer kunnen besparen. Dekentjes gaf ik vorig jaar ook al aan bezoek, vind dat ook gewoon gezellig dus geen probleem. Meer kleren aan denk ik en wellicht gewoon een muts aan in huis, waarom niet?
Verder douche ik beduidend minder en ga al een jaar niet meer in bad. (Mijn kinderen wel nog maar heel veel minder)

Stroom besparen vind ik moeilijker. Ons verbruik is hoog. Ik heb al besparingen gedaan (een vriezer weg, droger bijna niet meer gebruiken enz) maar verder weet ik het niet zo goed. (Licht is al led, ik let op wassen, vaatwasser etc) Zal minder koken moeten worden vrees ik. We koken elektrisch en we koken veel.

Hier is het overdag 18 graden en trek ik een vestje of trui aan want doordeweeks ben ik na de middag toch in mijn eentje thuis. Als er iemand komt, dan zet ik de verwarming wel iets aan, op 19 graden momenteel. Boven sporadisch de verwarming aan. Douchen deed ik altijd al kort dus kan niet nóg korter. En als ik niet de deur uit hoef, sla ik wel eens over. Het bad wordt zelden tot nooit gebruikt, door mij al helemaal niet. 

We hebben dit jaar een nieuwe diepvries gekocht, droger gebruik ik bij slecht weer en om handdoeken te drogen, bij mooi weer gaat de was naar buiten. Wij koken nog op gas maar probeer er nu meer op te letten om de restwarmte te gebruiken, gas eerder uit en eten nog wat laten garen. Of bij pasta en noedels, deze in een pan doen, kokend water (waterkoker) er overheen en laten staan met deksel. Zijn allemaal kleine dingetjes maar scheelt toch iets. Ik ga niet minder vaak koken maar wel efficiënter dus meer koken per keer en invriezen. En ook daarbij de voordeeltjes in de gaten houden uiteraard. 

tot op heden nog geen verwarming aangehad, maar ook niet echt kou geleden ofzo. Zit ook vandaag al de hele dag in de zon buiten, ramen en deuren open en als het ‘s avonds wat killer wordt neem ik een kop warme thee. Zweet me rot daarna haha. Zelfs mijn slaapkamerraam staat de hele nacht open, zo heerlijk onder een goed warm dekbed slapen terwijl het ijskoud is op mijn slaapkamer.

Poezekat schreef op 30-09-2022 om 12:39:

[..]

Hier is het overdag 18 graden en trek ik een vestje of trui aan want doordeweeks ben ik na de middag toch in mijn eentje thuis. Als er iemand komt, dan zet ik de verwarming wel iets aan, op 19 graden momenteel. Boven sporadisch de verwarming aan. Douchen deed ik altijd al kort dus kan niet nóg korter. En als ik niet de deur uit hoef, sla ik wel eens over. Het bad wordt zelden tot nooit gebruikt, door mij al helemaal niet. 

Ik vind 18 graden wel echt te koud in huis, ben binnen blijkbaar een kouwkleum, buiten loop ik nog in vaak in een vest of dunne jas. Als wij de verwarming op 20 graden hebben vind ik dat prima zolang ik maar bezig ben, stilzittend heb ik het liever wat warmer. Pak wel restwarmte van bijvoorbeeld de oven mee, na het bakken blijft de deur open voor de warmte. Gelukkig, nou ja in de zomer is het niet prettig met meer dan 30 graden binnen, blijft de warmte lang in huis. Onder de 18 graden wordt het alleen bij storm en vriesweer. Om te besparen op gas moeten we vooral korter douchen, ik douche op mijn vrije dag niet als ik nergens heen hoef en man en ik douchen altijd kort, nu de kinderen (4 tussen 12 en 20 jaar) nog...

Hier staat de verwarming wel aan, vooral in de avond. De thermostaat staat dan op 19 graden.
We hebben Radiatorfolie en radiatorventilatoren gekocht en die zullen van het weekend waarschijnlijk bevestigd worden.
Ik ben benieuwd wat het doet

KnorrendKitten schreef op 30-09-2022 om 18:42:

Hier staat de verwarming wel aan, vooral in de avond. De thermostaat staat dan op 19 graden.
We hebben Radiatorfolie en radiatorventilatoren gekocht en die zullen van het weekend waarschijnlijk bevestigd worden.
Ik ben benieuwd wat het doet

Goede ervaring met beiden; boven mijn verwachtingen.

KnorrendKitten schreef op 30-09-2022 om 18:42:

Hier staat de verwarming wel aan, vooral in de avond. De thermostaat staat dan op 19 graden.
We hebben Radiatorfolie en radiatorventilatoren gekocht en die zullen van het weekend waarschijnlijk bevestigd worden.
Ik ben benieuwd wat het doet

Ik heb de radiatorventilatoren weer verwijderd, ze maakten te veel geluid. Denk aan een zoemende laptop. Daar heb ik op mijn werk al last van, dat wil ik thuis niet.

Ysenda schreef op 30-09-2022 om 22:14:

[..]

Ik heb de radiatorventilatoren weer verwijderd, ze maakten te veel geluid. Denk aan een zoemende laptop. Daar heb ik op mijn werk al last van, dat wil ik thuis niet.

Klopt, de eerste ventilator had een euvel; sloeg niet af bij ingestelde temperatuur dus energie verspilling terwijl de energieleverancier met de ventilator juist streefde naar verlaging van de energie kosten. We hebben erover geklaagd en kregen een nieuwe. Deze voldoet wel en weinig storend geluid.

Slaat die van jou eigenlijk wel af of blijft die doordraaien na gewenste temperatuur?

Flanagan schreef op 30-09-2022 om 23:09:

[..]

Klopt, de eerste ventilator had een euvel; sloeg niet af bij ingestelde temperatuur dus energie verspilling terwijl de energieleverancier met de ventilator juist streefde naar verlaging van de energie kosten. We hebben erover geklaagd en kregen een nieuwe. Deze voldoet wel en weinig storend geluid.

Slaat die van jou eigenlijk wel af of blijft die doordraaien na gewenste temperatuur?

Hij sloeg keurig af maar dat gezoem was ook voor een uurtje te veel voor ons. We zijn nogal geluidgevoelig. Ik vind een hele dag een zoemende laptop in de buurt ook erg vermoeiend. 

KnorrendKitten schreef op 30-09-2022 om 18:42:

Hier staat de verwarming wel aan, vooral in de avond. De thermostaat staat dan op 19 graden.
We hebben Radiatorfolie en radiatorventilatoren gekocht en die zullen van het weekend waarschijnlijk bevestigd worden.
Ik ben benieuwd wat het doet

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, heb er ook al naar gekeken maar mijn man denkt dat het niet nodig is hier. 

Yoja schreef op 30-09-2022 om 18:34:

[..]

Ik vind 18 graden wel echt te koud in huis, ben binnen blijkbaar een kouwkleum, buiten loop ik nog in vaak in een vest of dunne jas. Als wij de verwarming op 20 graden hebben vind ik dat prima zolang ik maar bezig ben, stilzittend heb ik het liever wat warmer. Pak wel restwarmte van bijvoorbeeld de oven mee, na het bakken blijft de deur open voor de warmte. Gelukkig, nou ja in de zomer is het niet prettig met meer dan 30 graden binnen, blijft de warmte lang in huis. Onder de 18 graden wordt het alleen bij storm en vriesweer. Om te besparen op gas moeten we vooral korter douchen, ik douche op mijn vrije dag niet als ik nergens heen hoef en man en ik douchen altijd kort, nu de kinderen (4 tussen 12 en 20 jaar) nog...

Ik vind dat ook fris, maar als ik in mijn eentje thuis ben, vind ik het niet nodig om al gelijk de verwarming hoger te zetten dus daarom warme trui aan over mijn shirt. 

We zullen het wel gaan zien of het werkt.
In mijn werkkamer 1 hoog op het zuiden is het (nog) goed toeven. Zeker  als de zon schijnt en anders trek ik daar een extra vest aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.