Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hebben jullie de verwarming al aan?

het is hier nu 18,5 graden en ik vind het zooo koud, alleen durf de verwarming dus niet aan te doen, want wat kost dat nou? Ik heb ook een klein elektrisch kacheltje, kan ik dat beter aandoen (we hebben zonnepanelen)? Ik weet ook totaal niet wat alle kosten zijn? Ik heb een app van Eneco, maar ook daar kom ik geen wijs uit.


Bijtje82

Bijtje82

29-09-2022 om 08:47

Ik heb een doorzonwoning. Voel de kou echt van de ramen vallen en het is echt de hele dag zo'n 16 -17 graden. 

Iemand tips om de warmte een beetje binnen te houden? Wil niet de hele dag met de gordijnen dicht.

Aan de zonkant de gordijnen open zodra het kan, tussendeuren dicht en buitendeuren niet te lang open. Wellicht tochtstrips bij de buiten en binnendeuren, wij hebben zelf vloerbedekking dat houd ook warmte vast, als je dat niet hebt wellicht een groot tapijt op plekken waar je veel zit. 

Ik zag overigens ook isolerende raamfolie maar ik weet niet wat dat doet met eventueel warmte die van de zon naar binnen zou kunnen komen. Ik vermoed dat die warmte dan juist verloren gaat.

Bijtje82

Bijtje82

29-09-2022 om 09:36

Decembermamma schreef op 29-09-2022 om 08:57:

Aan de zonkant de gordijnen open zodra het kan, tussendeuren dicht en buitendeuren niet te lang open. Wellicht tochtstrips bij de buiten en binnendeuren, wij hebben zelf vloerbedekking dat houd ook warmte vast, als je dat niet hebt wellicht een groot tapijt op plekken waar je veel zit.

Ja dit doe ik eigenlijk al. Heb boven tapijt liggen, beneden is dat niet te doen met hond, kat en kinderen. 

Bijtje82 schreef op 29-09-2022 om 08:47:

Ik heb een doorzonwoning. Voel de kou echt van de ramen vallen en het is echt de hele dag zo'n 16 -17 graden.

Iemand tips om de warmte een beetje binnen te houden? Wil niet de hele dag met de gordijnen dicht.

Bij alle tussendeuren hebben we tochstrips onder de deuren bevestigd. En bij de voordeur en tuindeur een tochkussen er tegenaan, scheelt iets, zeker als de wind er op staat.

Net zakte de temperatuur bij ons ook tot 18,5 graden. Ik heb toen alle roosters van de ramen dicht gedaan. Ik trek een extra vest aan en drink veel thee, dan is het goed te doen. Nu is het weer 19 graden bij ons binnen. We zetten de cv ook nooit hoger dan 19 graden. Heb ik het echt steenkoud, dan ga ik wat actiefs doen. Stofzuigen ofzo.

Mantra123 schreef op 29-09-2022 om 11:04:

Net zakte de temperatuur bij ons ook tot 18,5 graden. Ik heb toen alle roosters van de ramen dicht gedaan. Ik trek een extra vest aan en drink veel thee, dan is het goed te doen. Nu is het weer 19 graden bij ons binnen. We zetten de cv ook nooit hoger dan 19 graden. Heb ik het echt steenkoud, dan ga ik wat actiefs doen. Stofzuigen ofzo.

Wel blijven ventileren hoor, anders krijg je vochtproblemen/schimmel.

Je hoeft niet alles open te houden, maar wel een paar roostertjes.

Ja 's nachts staan ze sowieso altijd open.

Temet schreef op 29-09-2022 om 08:17:

Hier niet, want erg goed geïsoleerd huis, dus ook hier hing de zomerwarmte nog. Vanochtend kwam ik in de woonkamer en zag dat het daar 20 graden was. Dat was voor het eerst in lange tijd dat de temperatuur onder de 21 graden was gekomen. De thermostaat zetten we op 15, dan slaat de verwarming niet aan.

Desondanks vond ik het laatst toch kil aanvoelen en heb ik mijn gebruikelijke teenslippers in huis maar weer verruild voor warme pantoffels, want ik krijg snel koude voeten.


Ik heb vandaag voor de eerste keer mijn sokken aan en laarsjes (naar het werk). Het wordt me toch te fris met blote voeten in mijn schoenen. 

Ik zou beginnen om te proberen inzicht te krijgen in energieverbruik en bijbehorende kosten. Misschien heb je nog een lopend contract voor een normale prijs en is er weinig aan de hand. Als je inzicht hebt in gebruik van gas en stroom en je weet wat je zonnepanelen doen kun je misschien beter een elektrische kachel aanzetten. Dit en komend jaar kun je nog salderen. De stroom die je in de zomer teruglevert kun je in de winter gebruiken.

Nog geen verwarming aan gehad, goed geïsoleerd huis met grote ramen op de zuidzijde. Momenteel is het in huis nog 23,9 graden, zodra de zon een beetje schijnt is het hier (heel) warm en het koelt niet snel af als deuren en ramen dicht blijven, de roosters nog wel open, maar in de winter zijn ze dicht, maar niet potdicht. We verbruiken ruim onder het gemiddelde wat gas betreft, voor verwarming maar zo'n 300 kuub en nog 600 kuub voor koken en warm water, we hebben nog een contract tot eind maart.

Ja want de temperatuur was onder de 18 graden gezakt. Thermostaat zetten we op 18 graden (alleen beneden en de werkkamer) en 's nachts op 15 graden. 

Ik voel me bijna slecht dat ik helaas echt dag geleden dacht en nu aan. Je zou overal een meter op moeten hebben. Dat je bij elk ding weet wat je bespaart. Je kunt vast wel op internet vinden wat het ongeveer kost. Maar het verschilt toch bij apparaten en welke omstandigheden. 
Het is wel enorm gesprek van de dag hoe iedereen het thuis gaat oplossen. Ik merk ook dat ik er verder verdomd veel op let en nadenk wat dan nog? Nouja kachel weer uit dus. 
Mensen laten zich afsluiten van gas. Stoppen hun geld in hout, kacheltjes, of ruimten in huis niet meer verwarmen. Echt alles hoor je voorbij komen. 

Wij verwarmen de bovenverdieping al jaren niet meer. Maar om nou alles potdicht te houden zodat het 20 graden in huis blijft is echt ongezond. Luchten doen we dus elke dag, gelukkig warmt de zon het wat op.

Waar ik normaal op mijn vrije dag weleens thuis werk, doe ik dat nu op kantoor, kost me 10 minuten reistijd.

Hoi, wij hebben ons een laserkachel gekocht en kopen geurloze tosaïne in de bouwzaak. Kost ons 50 euro/bidon van 20l waar we onze beneden toch gezellig mee kunnen verwarmen. Het grote voordeel is wel dat wanneer ze op is je gewoon een nieuwe haalt en je weet wat je betaald....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.