Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heks

Heks

21-01-2013 om 23:20

Help ik ben mijn kat spuugzat


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Manda

Ik vind het toch een beetje naïef van je hoor, dat je poes alleen bij het hokje van je hamsters laat. Idd, als ze ze "te pakken" willen krijgen doen ze er alles aan om dat voor elkaar te krijgen...

Gr. Poezie.

Dank poezie

dat was nou net de opmerking waar we hier op zaten te wachten.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2013 om 12:30

Ginny

Onze kat zwiepte de kooi van een kast, waardoor de hamster ontsnapte en alsnog gegrepen werd, katten zijn slim...

Vreselijk manda

Wat een gruwelverhaal. En wat een creatieve oplossing van je, om te gaan blazen tegen je kat. Hielp het trouwens?
Tja, katten zijn gewoon echt niet te vertrouwen met prooidieren, voor geen meter. Onze dochter heeft het gelukkig zelf ondervonden voordat het fataal afliep: ze dacht dat kat vast wel zou "wennen" aan de hamster en liet hem dus snuffelen als zij de hamster op schoot had. Nou ja: één hap en hamster zat in de bek van kat. Gelukkig heeft hij het overleefd. En dochter weet (hoop ik) dat kat heel lief is, maar niet iets wat hij als lekker hapje ziet.
Het blijft een tricky combinatie, katten en eetbare huisdieren.
n@nny

ishtar

ishtar

23-01-2013 om 12:56

Hamster op hoge kast

wij hadden vroeger een zelfmoordhamster. Op zo'n hoge plank, boven de keukendeur. Die ontsnapte uit z'n hok en kwam dan doodgemoedereerd de kamer binnenwandelen. De eerste keer ging net goed, omdat ik de kat in de gaten kreeg en gilde, waarop kat schrok en ik hamster kon redden. De 2e keer had iemand de deur van de gang (waar de katten 's nachts inzaten) niet goed dichtgedaan zodat ze de kamer en keuken in konden. Helaas heeft die stomme hamster diezelfde dag uitgekozen om nog een keer uit z'n hok te springen. Hij heeft het niet overleefd.
Hier zit ook 1 van de katten regelmatig óp de caviakooi. Ze kan er niet in, en de kooi heeft geen tralies aan de zijkant. (alleen bovenop) De andere katten kijken er niet eens naar. Er zit zoveel verschil in katten. Er zit geen verschil in snappen. Ze weet best dat het niet mag, getuige haar reactie als ze door heeft dat ik het zie, wel een verschil in interesse. De andere katten boeit die cavia niet, haar wel.
en on-topic: als je echt zo ziek van je kat wordt, Heks, dan zou je het beestje een groot plezier doen door een ander plekje voor hem te zoeken. Ik vind je eisen een beetje apart. Je kunt een kat prima conditioneren dattie een paar dingen laat als je er bij bent. Maar dat is (een uitzondering daargelaten) gauw weg als je de kamer uit bent. Op het aanrecht springen deden ze hier ook niet, maar nu de keuken anders staat, en ze heerlijk naar buiten kunnen kijken/in het zonnetje liggen vanaf het aanrecht, moet ik er regelmatig een af zwiepen. Nou ja, doekje erover en het is schoon. Maar ze weten dondersgoed dat het niet mag, want ik hoef maar een stap in die richting te zetten en ze zijn weg. Rotkatten? Echt niet. Onopgevoed? Ook al niet. Maar wel eigenwijs, en dat is des kats
Overigens zitten onze katten 's nachts beneden. Dat controleer ik voor ik naar bed ga. Dat maakt de kans op wakker worden gemiauwd al een stuk kleiner. (en ook op piesen op plekjes waar je het niet hebben wil). Onze katten begrijpen ook prima dat ik niet wil dat ze naar boven gaan. Maar zodra ze de kans krijgen (deur opengelaten, bij de voordeur naar binnen gelaten) smeren ze hem wel naar boven. Niks zwakbegaafds aan. Moet je best wat voor kunnen, om het gelijk in de smiezen te hebben als er een deur net niet helemaal dicht wordt gedaan.
Het kan best zijn dat kat en jij geen klik hebben. Heb ik ook wel eens gehad met een kat. En ik heb toen gezorgd voor een beter plekje. Waar kat het nog jaren goed naar de zin heeft gehad.

Wat bedoel je manda?

De opmerking over de dierenarts?
Blazen naar je kat zou ik trouwens ook niet doen, dan worden ze bang voor je. En dat wil je denk ik ook niet.

Gr. Poezie.

Nog een keer dierenarts

Het valt me op dat niemand daarop reageert. De dierenasiels zitten vol met katten met "ongewenst gedrag" wat voort is gekomen uit simpel op te lossen lichalijke mankementen.

Gr. Poezie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-01-2013 om 13:58

Fiorucci

Dat heb ik gelezen ja.

Dat is blijkbaar het risico dat je loopt als je hamsters en katten in één huis houdt. Maar dat wil dan natuurlijk nog niet zeggen dat je niet alles op alles zou moeten proberen te zetten om te voorkomen dat katten doen wat de katten van Manda gedaan hebben.

Mijn gedachte van de kast was trouwens een hoge smalle kast waar alleen de kooi met hamster op past en niet kooi met hamster en poes. Maar goed, dat is inderdaad nog geen absolute garantie dat je hamster veiiig is...

Merel

Merel

23-01-2013 om 14:31

Heks

Heks, kan de kat niet naar buiten? Dus een kattenluikje en desnoods de bak daar zetten, of zover mogelijk weg van de keuken? Of ander 'grit' in de bak, je hebt ook ander spul, misschien dat dat minder uitnodigd tot krabben. (maar mijn eerste keuze zou de kat ook naar buiten laten en dan maar de kattenbak weg).
Met het naar boven sluipen zie je hier meerdere tips, iedereen aanleren de slaapkamerdeuren dicht te houden is al een goede, en niet al te moeilijk om aan te leren. En inderdaad 's nachts de kat zoeken en zorgen dat ie beneden is.

Fiorucci

Fiorucci

23-01-2013 om 17:19

Ginny

Het risico is te ondervangen, maar sommige maatregelen zijn dus te omzeilen. Nadeel van die smalle hoge kast is toch dat je zelf die hamster niet meer kunt zien..)
Het hangt natuurlijk ook wel van je kat af, hoor, de kat die ik noemde is een rover met slagtanden, ik heb ook een soepkip die een dutje doet naast de hamsterkooi.

mirreke

mirreke

24-01-2013 om 09:03

Poezie, eens!

Ik zou ook eerst even met poes naar de dierenarts gaan. om een en ander uit te sluiten.

Wat ik niet helemaal snap....

Je mérkt toch dat kat naar boven gaat? Je pubers zijn toch niet blind of dom? Als het mijn pubers al eens gebeurd merken ze het heus wel...en (zucht,steun, ik kom te lááhaat...) dan moeten ze kat ophalen. Hadden ze maar moeten opletten. Onze kat zou niet eens tijd hebben om in een kast te kruipen. Voor die tijd hebben we haar allang te pakken en weer retour gebracht én boos toegesproken en desnoods gezwaaide de kamer in dus.
groeten albana

ishtar

ishtar

24-01-2013 om 10:14

Nou albana

Ik kom er zelf ook wel eens later achter dat er een kat door de deur is gesneakt. Dan vind ik er weer een ergens opgekruld waar die niet hoort te zijn. Die beesten zijn zo gehaaid dat ze dat volkomen onzichtbaar kunnen doen. Ik kan me dus prima voorstellen dat je mist dat ze naar boven gaan.
Maar ik zoek ze wel op voor ik naar bed ga.

Idd dierenarts

Heks, ik zou toch ook eerst naar de dierenarts gaan. Die kan haar controleren en kan je vast ook advies geven.
Wat ik met katten heb ervaren, is dat je ze niet echt kunt 'opvoeden', maar wel kunt afleiden.
Zorg bijvoorbeeld voor genoeg verstopplekjes waar ze wel in mag (en zelf weer uitkan!). De meeste katten houden van hoge plekken, dus bovenop een kast of met plankjes is heel veel te maken.
Bij de kattenbak zou ik ook proberen haar eerst ergens anders te laten krabben, bijvoorbeeld met een krabmat voor de kattenbak en een aantrekkelijke krabpaal of iets dergelijks in de buurt van de tafel, zodat ze die leuker vindt dan de tafel en liever daar op springt. Hopelijk heb je er iets aan!

mirreke

mirreke

24-01-2013 om 10:18

Asiel? heks

Kun je niet zelf proberen je kat te herplaatsen, zodat je het beestje niet eerst weer bij het asiel hoeft te brengen?
Het probleem is niet onoverkomelijk. Als je ervoor kunt zorgen dat de kattenbak ver van de keuken verwijderd is, bijv. in garage of in de tuin of serre, kan kat eenvoudigweg niet direct na kattenbakbezoek op het aanrecht springen.
Verder idd deuren dichthouden. Het zijn feitelijk maar twee irritaties die je hebt. En dat zou voor een ander huishouden wellicht gemakkelijk op te lossen zijn. Je kunt duidelijk aangeven wat het probleem is, waarom het jullie niet lukt binnen jullie gezin om dit op te lossen, en wat een ander zou kunnen doen om het te voorkomen. Ik zou het eerst eens proberen via briefjes bij de supermarkt, of op marktplaats.
Het is dat wij ook vier kinderen hebben, en al vijf katten, en al met al een redelijk druk en vol huishouden. Daar is geen plaats voor een wat zenuwachtige kat. Anders zou ik haar zo nemen.

Wij hebben ook katten die op het aanrecht komen. Voorheen was dat nooit het geval. Toen we hier gingen wonen kreeg ik al snel een poes van iemand op een manier waaruit bleek dat poes in haar oorspronkelijke huis niet bemind werd. Zo zielig. Dus in een opwelling (kind was spelen, ik ging kind halen en kwam met kind en poes thuis, partner stond wel even raar te kijken) heb ik poes geadopteerd. Zij was idd totaal niet opgevoed, en het aanrechtspringen hebben we er nooit echt uitgekregen. Ze luistert wel degelijk naar onze stem, en ik kan ook op afstand, als ik zie dat ze aanstalten maakt, streng "NEE!" roepen, en dan doet ze het niet. Maar als ik weg ben geweest, en langs het keukenraam loop, zit madam altijd in de vensterbank daar, en daarvoor moet ze toch echt eerst op het aanrecht springen.
Omdat dat natuurlijk de reden is, poezen willen graag vanuit een uitkijkpost de straat in de gaten houden, kan ik het vanuit poes wel begrijpen. Minder leuk is dat haar gedrag ook onze andere katten aansteekt, ook zij komen af en toe op het aanrecht, terwijl dat vroeger echt niet het geval was.
Overigens, over deuren dicht houden. Twee van onze katten, de betreffende poes en haar zoon, kunnen dichte deuren open krijgen. Toen we nieuwe, zwaardere, klinken kregen moesten ze even wennen, maar toen lukte het gewoon weer. Gelukkig vinden wij het niet erg dat de katten boven zijn, en de kinderen ook niet. Overigens is mijn ervaring dat katten vooral bij jou willen zijn. Zit ik boven, dan zijn zij ook boven, zit ik beneden, dan zijn ze beneden, zit ik te werken dan willen ze liefst op schoot of op het toetsenbord liggen. Onze katten zijn overigens ook veel en graag buiten.
Nu ligt poes naast me op tafel (vind ik ook niet erg) in een plastic zak van de Albert Heijn

Katvriend

Katvriend

24-01-2013 om 11:01

Kijk eens naar....

Ik zag van de week een soort programma als de hondenfluisteraar maar dan een soort kattenfluisteraar. Reuze interesante tips over hoe problemen met katten op te lossen. Het was geloof ik op animal planet of zo'n soort zender.

margje van dijk

margje van dijk

24-01-2013 om 11:57

Tss, poezie

Eerst een rotopmerking maken: "Ik vind het toch een beetje naïef van je hoor, dat je poes alleen bij het hokje van je hamsters laat. Idd, als ze ze "te pakken" willen krijgen doen ze er alles aan om dat voor elkaar te krijgen... "

En je dan afvragen wat je verkeerd gezegd hebt.

Dat lijkt me duidelijk!

Manda, ik heb er zowaar van gedroomd, die hamster van jou, wat een afschuwelijk verhaal!

Margje

Twee katten

Wij hebben twee poezen. Deze lopen niet vrij buiten maar mogen wel in onze tuin.

De katten mogen naar boven maar de deuren zijn meestal dicht. 's avonds zoeken wij de poezen en moeten ze in de kamer blijven.

Krabben aan meubels wordt bestraft met natspuiten. Snaaien van eten hebben ze echt nog nooit gedaan. Dus dat probleem kennen wij niet.

Ze hebben wel ooit een plant uitgekozen om daarin te plassen. Dat probleem hebben wij opgelost door de plant uit de kamer te halen.

Verder hebben wij drie kattenbakken. Een in de woonkamer, een in de hal en een boven

En wij hebben ook vier kinderen en het is heus wel te doen hoor om de deuren dicht te houden.

Oja, wij roepen onze katten door te rammelen met het kattensnoep blikje. Konen ze dan dan krijgen ze direct een paar snoepjes.

Heks

Heks

24-01-2013 om 18:34

Kat zit op reserve tijd

De tip om de kat als zij op het aanrecht zit met haar kop onder de kraan te houden vond ik een hele goede; hij lijkt te werken. Als ze op zolder zit gaan we hetzelfde doen, want daar hoort ze ook niet en ik zal een plantenspuit aanschaffen.
Kat heeft dus nog een aller-aller laatste kans gekregen en ik hoop dat ze die ook van de anderen krijgt. En ik denk dat het ook nog wel goed kan komen tussen ons, het eerste bericht was op de toppen van mijn irritatie geschreven.
Ik heb een baan buitenshuis en kinderen die op tijden geregeld en ongeregeld in en uit lopen. Fijn dat anderen hun hele huishouden weten op te voeden, mij lukt dat duidelijk niet. Hahaha zelfs de kat kan ik nog niet opvoeden, laat staan zo'n stel pubers. Ik zou er nog een minderwaardigheidscomplex van krijgen.
De dierenarts is denk ik niet zinvol, ze doet dit al jaren met tussenpozen en afwisselend poepen en piesen. Het is geen sproeien, maar echt piesen met van die uitbijtplekken

Maartje

Maartje

24-01-2013 om 19:21

Soms ook hier...

onze kat heeft in het verleden een aantal weken gelogeerd bij mij vriendin die ook een kat had, sindsdien piest ze af en toe buiten de kattenbak. Ze houdt erg van een schone bak, dus elke dag legen, schoonschrobben en nieuw kattengrit, uitscheppen van klonten trapt ze niet in! Als ik te laat ben, gaat ze buiten de bak piesen, in dat geval neemt ze plaats op de droogloopmat. (Gelukkig kan ik de mat uitwassen in de wasmachine, maar toch...)
Om een kat af te leren ergens op te springen kan je opgeblazen balonnen of aluminiumfolie op de desbetreffende plaats neerleggen, katten schrikken zich kapot van het geluid ervan. (Dit wordt ook geadviseerd door kraamzorg als de box in de huiskamer gezet wordt een paar weken voordat de geboorte plaats gaat vinden, tegen de tijd dat de baby in de box gaat, weet de kat dat dit niet zijn terrein is.) Maar wat anderen al gezegd hebben, de ene kat is de andere niet....

Voorspelling..

Als je je kat nog een paar keer met zijn kop onder de kraan houdt is de kans groot dat hij van stress in huis gaat plassen. Denk je nou echt dat hij snapt dat dat is omdat hij op het aanrecht loopt? En op zolder? Loop je dan eerst met de kat naar de badkamer en verwacht je dan dat hij nog weet dat hij met zijn kop onder de kraan gestopt wordt omdat hij op zolder zat??
Zoek maar een ander huis voor hem, dat lijkt me voor jullie allebei beter.

Jillian

Jillian

25-01-2013 om 00:08

Inderdaad

Als je een schrikreactie meteen laat volgen op de daad dan heb je kans dat de kat de daad (bijvoorbeeld springen op het aanrecht) gaan associëren met iets vervelends. Het werkt echter alleen als het vrijwel meteen gebeurd. En dan moet je alsnog voorzichtig zijn want de kat mag natuurlijk wel schrikken maar niet zo hevig dat hij er van in de stress raakt. Als er ook maar enige tijd tussenzit is het volkomen nutteloos.

Uit jouw reacties krijg ik niet het idee dat er ook maar sprake is van enige affectie voor de kat. Misschien inderdaad toch maar wegbrengen. Ik hou niet van asiels maar de kat zal daar allicht beter af zijn dan bij mensen die hem op zijn best tolereren en weinig zin hebben om er echt moeite in te steken (zelfs de deuren dichthouden is al te veel werk)

Maartje!

Iedere dag verschonen?! Jemig, is dat niet duur?
Hier maakt de dame er gelijk zo'n zootje van, de onderliggende kranten alle kanten op, dat het al snel niet meer voldoet voor haar - dan plast ze naast de wc pot of 1x bij het doucheputje. Wat ik wel heel netjes vind trouwens ik ga haar dan ook niet straffen, ik moet dan de bak verschonen..

Deze kat is heel anders dan mijn vorige, een soort ongelikte berin, tikje wild en speeld en totaal egocentrisch, zoals een kat hoort te zijn. Ik geniet erg van haar, bedenk ik me nu.

Heks, als jij er niet van geniet, zit je kat daar niet mee. Misschien een ander baasje zoeken?

Merel

Merel

25-01-2013 om 08:23

Gaat je niet lukken

Dat gaat je denk ik niet lukken hoor, een kat met zijn kop onder de kraan zetten. (tenminste, niet zonder buitensporig geweld) en zeker niet snel na het foute gedrag (zie jij die kat maar eens te pakken te krijgen en dan de kraan aan te doen (kat met een hand vasthouden?) en hem er dan onder te houden (heb je handschoenen aan?)
Ik zou eerder op het aanrecht iets van zilverfolie leggen, dat knispert, en knisper is héél eng, vinden de meeste katten. Ik weet niet meer precies de details, maar is het voor het leuke plekje voor een raam? Dan zou ik het misschien tolereren, door een plekje vrij te houden en gewoon vaak je aanrecht af te nemen.
Andere oplossingen zijn ook al genoemd, kattenbak ver van de keuken af, misschien ander kattengrit. Krabmatje vóór de kattenbak neerleggen.
Verder moet het te doen zij om je aan te leren boven de deuren te sluiten en zeker al kastdeuren te sluiten. Het is waarschijnlijk meer werk dan je hebt met een minder ondernemende kat, maar het is best haalbaar, toch?
Oh en koop/timmer/knutsel iets van een gave kattenpaal voor het beest, volgens mij verveelt ie zich een beetje?

Kat water blazen

Katten zijn uitgekookt, die doen vaak alles wat niet mag gewoon als jij het niet ziet. Iedereen met een beetje ongehoorzame katten kent het: je komt aanlopen en hoort 'plof'. De kat hoorde je aankomen en is snel van de verboden tafel / aanrecht afgesprongen. En zit zichzelf te wassen in onschuld. Als je een kat gedrag wil afleren is het beste de kat een consequentie te geven die niet met jou verband houdt. Sproeien met de plantenspuit, maar zorgen dat de kat niet ziet dat jij het doet. Als ze niet weet waar dat water vandaan komt, maar wel weet dat het haar raakt als ze op de tafel/het aanrecht springt is ze eerder geneigd dat risico niet meer te nemen! Als je de kat onder de kraan houdt zal ze dat eerder met jou associeren dan met haar eigen gedrag.
O ja en ik blaas ook wel eens tegen een kat. Sissen als ze gemeen tegen mij doen, of even blazen in het snoetje als je met ze speelt en ze worden iets te enthousiast. Is me nog nooit kwalijk genomen . Overigens heb ik nu een clubje van drie dat echt zo lief is. Niet braaf, wel lief

Eens

een kat onder een kraan duwen is ook niet echt handig, tenzij het direct gebeurd. Maar dan moet je wel een type hebben die dus bang is voor water.

En sommige katten zijn indd niet op te voeden Hier heeft de poes een nacht in de schuur geslapen, gelukkig heeft ze een dikke vacht en kwam ze vanmorgen tevreden er weer uit. Zodra er ook maar ergens een kiertje open is kruipt ze ergens in, voordeur, keukenkastjes, wasmachine en dus ook de schuur. Ze drinkt ook uit de wc. De buurvrouw ziet poes ook regelmatig terwijl ze moordernaarmeneertje niet ziet. Moordernaarmeneertje is een brave hendrik, blijft dicht bij huis, is veel voorzichtiger, alleen dus niet met hamsters...

Vic

Vic

25-01-2013 om 10:42

Kraan

Even voor de duidelijkheid. Dat voorbeeld van die kraan noemde ik niet omdat ik er trots op was, het was echt een maatregel uit frustratie en niet iets wat ik anderen aanraad om te doen. Daarbij werkt het ook totaal niet bij onze poes. Die staat naast de douche te wachten tot je klaar bent, zodat zij eronder kan duiken om de laatste druppels op te vangen.
Vanmorgen zat ik te ontbijten en besloot mevrouw weer aan een kastje te krabben. Ik had geen zin om op te staan maar 'gelukkig' had een van de kinderen een prittstift op tafel laten liggen. In een keer raak, en dat werkte ook. Zou ik overigens ook niet aanraden als opvoedmiddel

Maartje

Maartje

25-01-2013 om 11:57

Vertigo

valt wel mee hoor! Ik doe niet zo'n heel dikke laag en heb bewust een kleinere kattenbak gekocht.
In mijn geval is het een kwestie van kiezen, vaker de kattenbak verschonen of kattenpies op een plek waar het niet hoort...

Heks

Heks

25-01-2013 om 13:16

Nog even over die kraan

Natuurlijk verdient die kraan niet de schoonheidsprijs en het is zeker niet iets wat dagelijks of wekelijks zou moeten doen.
Ik heb haar één keer op het aanrecht onder de kraan nog geen meter verderop gehouden. Zonder handschoenen of geweld, maar ik had natuurlijk het voordeel van de verassing Ik verwacht niet dat dit hier een tweede keer nodig zal zijn. En misschien is het een oplossing voor de zolder, waar de ook een aanrecht met kraan hebben en waar zij altijd als een prinses bovenop de schone was ligt. Ik ga haar natuurlijk niet eerst het halve huis doorslepen naar een kraan.
Verder ben ik tegelijk aan onze relatie gaan werken Het lijkt of de scherpe kantjes er een beetje af zijn. Straks als het niet meer zo idioot koud is zal ze veel meer buiten zijn en daar graven in plaats van in haar kattenbak. De kinderen moeten inderdaad maar op hun kamerdeur letten, maar of dit helpt? Ze heeft wel eens een nacht doorgebracht in de la van de commode, die iemand dicht gedaan had, zonder haar te zien.

Wintertijd

Dat is ook een punt: hier wil de kat liefst continu binnen zitten met de kou, maar ze is een echte boerderij-jacht-kat en de energie moet toch ergens heen..dus gaat er allerlei speelgoed, krakend patroonpapier, klosjes enz door jet hele huis. En kan ze snachts ook echt klieren.

Ze ligt wel heerlijk bij zoon te slapen, heel schattig en nu hebben ze haar meegesleept hun hol in. Ideaal speelgoed he

Maar in t voorjaar zal ze veel vaker buiten rondhangen en wrs schattige vogeltjes mee terugbrengen :/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.