Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe gaat het met de moestuinen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

31-05-2010 om 18:23

Goed idee!

Weer zo'n goed idee bastet, superforum dit! Ik heb er net een heleboel staan!

mirreke

mirreke

31-05-2010 om 18:37

Ik krijg weer net zo'n gevoel als vroeger (schooltuintje)

Vroeger had ik een schooltuintje, enkele jaren achter elkaar. Ik vond dat echt heel erg leuk, we hadden boontjes, bloemkool (dus wel gelukt toen), worteltjes, sla (alleen kropsla toen nog), bijzonder mooie droogbloemen - kent iemand die nog, ze hadden erg mooie kleuren, en ze voelden heel hard en stekelig aan, je kon ze heel erg lang bewaren, ik zou ze wel weer willen maar weet echt niet welke het waren - boerenkool, aardappels, en nog zo wat. Ik kan me goed die fascinatie herinneren, dat je iets kleins en droogs in de grond stopt en dat er warempel iets uit groeit, iets dat je zelf eten kan!
Dankzij dit draadje ben ik toch al dit jaar begonnen, vooral vanwege de tip over de edible garden.
Want mijn tuin is zo groot, en de jaren voordat wij het huis kochten redelijk verwaarloosd, dat ik niet alles in één keer opgeruimd krijg. Ik had echt het gevoel dat alles in orde moest zijn, maar nu staan de tomaatjes en paprika naast en half onder de vlinderbloem, de aardbeien in het gras en doe ik gewoon telkens een stukje met iniminiplantjes tussen de bloemen in.
Ik vind het echt heel leuk! Ik heb een maand geleden een piepklein kersenboompje geplant, en er zit nu één aankomend kersje in...! Maar hopen dat die het redt

margje van dijk

margje van dijk

31-05-2010 om 19:51

Leuk he, mirreke

Leuk te lezen hoe je er mee bezig bent. Ik zit net zo te genieten als jij.

Vandaag ging ik wat sla plukken, en zag ik dat mijn boontjes, vorige week geplant, aan het ontkiemen zijn. Wat een ongelofelijk machtig gezicht is dat, zo'n nog omgekeerde bonenstengel die half onder de grond de aarde van zich af probeert te drukken om zich op te richten naar de zon. Hij is al behoorlijk groot bij de geboorte, zeg maar, je ziet al heel wat, en het ziet er bijna als een ongewenste intimiteit uit dat je onder de aarde kan kijken naar wat dat plantje daar allemaal al aan het ontvouwen is. Ik was echt totaal gefascineerd

Maar goed, die mogen nog even, voordat het een plantje is.

De pompoen en courgette zijn echt schaamteloos gegroeid de afgelopen week, ik wist niet wat ik zag (ik ben bijna een week op conferentie geweest). En ook de dahlia's, man, wat een oerwoud is dat geworden. En er zitten al knoppen in eentje! Ik heb er drie, de andere twee lopen achter, maar die voorloper is al bloemen aan het vormen.

Vandaag heb ik tussen de dahlia's en de pompoen door de radijsjes dus maar geoogst (die ik daar als tussenrijtje tussen gezet had omdat er nog wel wat ruimte vrij was, en ze groeien immers zo hard). Want die kregen al haast geen licht meer. Maar dat mocht ook best, want er zaten knoeperts van radijzen aan. Die smaakten heerlijk.

De shitake geeft trouwens nog geen sjoege.

Ik heb geen verleden van schooltuintjes, ik heb echt helemaal nog nooit iets met tuinen gehad, maar ik kan er ook haast niet over uit: dat al dat groen, al dat heerlijks en moois en eetbaars, allemaal uit die zelfgetimmerde bakken met een aardemix van mij is gekomen, alleen maar omdat ik daar een paar piepkleine zaadjes in heb gestoken.

Doet me denken aan de eerste tijd met mijn pasgeboren oudste, die toen natuurlijk nog alleen borstvoeding kreeg, en dat ik dan soms dacht: Zelfs het snot wat uit je neus komt is nog van mijn borstvoeding gekomen, hoe bestaat het.

Margje

Margriet*

Margriet*

31-05-2010 om 20:06

Haha

Marje maar het klopt helemaal.
Overigens ben ik wel jaloers op jullie verhalen. Een stadse tuin is daar echt te klein voor. Ok aardbeien en tomaatjes en courgette hebben we wel eens geoogst.
Verder 'leunen' we op mijn schoonvader die ook een tuin heeft.

Henriette123

Henriette123

31-05-2010 om 20:09

Bossen droogbloemen

Ja, inderdaad wij haddem ook in de schooltuintjes bossen droogbloemen. volgens mij groeide dat daar zo ongeveer als onkruid.
en sterrekers; gezaaid in de vorm van de eerste letter
van je voornaam.
Ook winterwortels, uien, en ik geloof een aardappelplant.
Omdat wij in ieder geval maar een keer per week gingen, was het elke keer een verrassing wat er nu weer gegroeid was.
Helaas hebben wij nu een kleine tuin, grotendeels op het noorden. Maar wel met een uit de kluiten gewassen bessenstruik, ooit bij de blokker gekocht, en wat aardbeien planten.

Groentje

Groentje

31-05-2010 om 22:16

Voorzaaien

Ik heb van alles voorgezaaid in halve wc rolletjes (dwars doorgeknipt) en die heb ik weer gevuld met potgrond in de plastic bakken van het ijs gezet. Ik ga ze straks met rolletje en al in mijn tuin zetten.
Eigenlijk moeten mijn courgettes en pompoen de tuin in, maar ik heb een gruwelijke slakkenplaag hier. Ik ben bang dat ze de eerste nacht meteen worden opgegeten. Misschien moet ik dan ook maar meteen met bier aan de gang.

Bastet

Bastet

01-06-2010 om 07:09

Margriet

Ik heb ook een kleine stadse tuin,met drie moestuinbakken die gemetseld zijn,gaat prima!!!
bastet

Margriet*

Margriet*

01-06-2010 om 17:29

Ja kan wel

maar dan moet ik andere leuke planten opofferen en dat wil ik niet. Misschien volgend voorjaar als alles kaal is..... Maar dan eerst maar eens een bak.

Carmen

Carmen

01-06-2010 om 23:48

Paddo's enzo

Mijn stammetje staat in het water! Margje, weet je al wat je met die kilo's paddestoelen gaat doen?
Mijn minipeertjes zijn bijna allemaal uit de boom gewaaid. Volgend jaar maar iets beschutter neerzetten.
Vooralsnog heb ik vooral heel veel lol van mijn kruiden. Voor de rest is het nog te vroeg en/of te koud. Wat heel leuk is: Ik heb drie verschillende soorten basilicum gezaaid. Een groene met puntige blaadjes, een rode en een tweekleurige (Thaise). Maar de kiemplantjes zijn van alle soorten exact hetzelfde! Dat soort ontdekkingen vind ik geweldig. Kinderachtig he

Carmen.

margje van dijk

margje van dijk

01-06-2010 om 23:56

Oef carmen

Nog geen shitake gezien, en dat zou nu zo'n beetje wel moeten zijn, volgens het voorschrift!

Ik heb trouwens echt geen plek in mijn tuin waar altijd schaduw is. Hij staat nu op een plek waar bijna de hele dag schaduw is, maar 's ochtends staat-ie toch echt heel eventjes in de zon. Misschien is dat de reden....?

Ja, of ik ben te ongeduldig he. Dat is wel eens vaker gebleken.

En wat ik met die kilo's shitake ga doen... de kinderen lústen ze niet eens, dus die gaan man en ik dan geheel getweeën culinair verorberen denk ik.

Margje

Uittip voor jullie?

Is dit leuk voor jullie? 12 en 13 juni open dagen bij biologische boeren. Kijk op www.lekkernaardeboer.nl

mirreke

mirreke

04-06-2010 om 07:52

Help slakken!

Wat doen jullie tegen slakken? Schoteltje met bier, of een potje met bier ingraven, heb ik al gedaan. Daar komen de babyslakjes op af. De grote naaktslakken gaan regelrecht op de sla en paprikaplant af. Ik heb haast geen sla meer over, en het groeide juist zo goed!
Ik denk er nu over om de sla maar in een pot te gaan zetten, en dan zout of zo (arme slakken) op een rand eromheen strooien. Maar ik kan echt niet alles in potten zetten. Iemand een tip?

Mirreke

Escar-Go werkt tegen slakken. Mijn vorige tuin was een slakkenparadijs, maar met dat spul wist ik de plaag in de hand te houden. Onschadelijk voor alles behalve slakken, heb ik begrepen. Helaas wel aan de prijs.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

04-06-2010 om 11:14

Leuk woordgrapje temet

die naam! Ik ga eens googelen.

mirreke

mirreke

04-06-2010 om 11:28

Weer zo'n gouden tip

en redelijk vlakbij te krijgen. (In Duitsland onbekend, helaas, maar vlak over de grens is een winkel die het heeft.) Best prijzig ja, maar ik moet zeggen dat ik het dat wel waard vind. Het is namelijk onschadelijk voor iedereen behalve slakken! En dat is wat ik zo fijn vind, hier wonen nl. ook veel egels, padden, en veel vogels natuurlijk. Plus nog wat kinderen en katten...
Super weer! Dank temet!

Mirreke

Dat spul is bij ieder tuincentrum verkrijgbaar.

Groeten,

Temet

Aha

Had even niet door dat je in het buitenland zat. Onze laatste postings kruisten elkaar.

Je moet dat strooien wel met enige regelmaat herhalen trouwens, het is niet zo dat je met éen keer per seizoen klaar bent.

Groeten,

Temet

Niny

Niny

04-06-2010 om 12:22

Slakken

Ik dacht dat het redelijk rustig was op het slakkenfront, maar gisteren trof ik twee grote huisjesslakken aan in de peterselie. Die schijnen daar echter niet van te eten.
Laatst hadden we sla uit eigen tuin, ik had hem heel goed gewassen dacht ik...tot ik op wilde scheppen en een dapper slakje (nog geen centimeter groot en met een huisje) op een blad zag zitten. Ik kon hem nog net verdonkeremanen voordat middelste hem zag: ze zou in staat zijn alles wat uit de moestuin komt voortaan te boycotten.
Jongste heeft inmiddels spectaculair veel pluksla, en dit weekend gaan we samen wieden.
Leuk, onze moestuin, ik geniet er echt van!

Niny

margje van dijk

margje van dijk

06-06-2010 om 20:50

Paddestoelen!

Mijn shiitakestam geeft paddestoelen! OK, het is niet veel, maar zowel aan de voorkant als aan de achterkant zit een paddenstoelenbankje van toch wel een rijksdaalder groot (ach, waar is de rijksdaalder toch gebleven .

Verder heb ik een paar vakken leeggeoogst (doorgeschoten rucola en spinazie, radijsjes). Daar heb ik nu weer nieuwe radijsjes en nog wat meer sperzieboontjes in gezaaid.

Verder heb ik nog steeds geen last van slakken, maar wel hebben mijn dahlia's luizen, van die zwarte dingen. De mieren vinden die dingen erg leuk. Ik heb ze er met mijn vingers zoveel mogelijk afgestroopt, die luizen leken wel vloeibaar van binnen. Ik heb trouwens een soort gaas-hekje gemaakt wat ik om de dahlia's heen heb geplaatst. zodat ze niet compleet over de andere vakken heen gingen hangen, want daar kregen mijn mini-boerenkooltjes amper licht meer. Ze hebben trouwens wel knoppen (die dahlia's), dus dat kan wel eens heel mooi worden. (Als die luizen niet roet in het eten gooien).

Sommige andere bloemen staan ineens ook al zo mooi te bloeien: de afrikaantjes, de goudsbloemen en de akkerbloemen. Een schitterend gezicht.

Verder heb ik een hek gemaakt tegen de muur, van bamboestokken en gaas, waar de kiwi langs geleid kan worden. Die verdwaalde kiwiplant, die per ongeluk meegekomen was met de bessenstruiken van de kinderen, en die ik al bijna weg wilde gooien, doet het vreselijk goed. Lange ranken die ik nu dus ergens langs moet leiden, daarna afkoppen zodat ze zijtakken gaan vormen, waar dan de vruchten aan komen als het goed is. (Zou dat dit jaar zelfs al gaan gebeuren...?).

En o ja, ik heb één van mijn vier aardappelzakken gerooid. Ik was gewoon te nieuwsgierig. Het was nog wat te vroeg, want ik had een heleboel kleintjes (krieltjes) en een stuk of 8 grotere aardappelen. Toch een leuk experiment geweest Met de andere zakken wacht ik nog even, misschien is de oogst dan wat groter.

En ik heb peultjes en erwtjes! Die staan nog steeds prachtig wit te bloeien, en overal hangen ineens peultjes/erwtjes. Ik heb gelezen dat je ze moet oogsten voordat ze dik worden, want dan blijft de plant ze opnieuw vormen.

Dus hebben wij vanavond een heerlijk maal van gebakken nieuwe aardappeltjes en peultjes gehad, met een enorme salade erbij. Super! (De shiitake had er ook bij gekund maar die gun ik nog wat meer tijd).

Margje

Aardappels en peulen en luizen bleh

Aardappels moet je toch pas rooien nadat ze gebloeid hebben? Ik heb ze trouwens pas 2 weken in de grond zitten. Er komen al dikke sprieten en bladeren boven de aarde uit.
De sugarsnaps hebben ook bloemen; mooi wit. Ik zal snel eens checken op peulen. En luizen! Niet normaal zoveel zwarte luizen er op de artisjokken zitten. Afstropen? bleh, ik wilde spiritus en groene zeep doen, maar er staan diverse kruiden rondom. Kan dat kwaad?

Dorry

margje van dijk

margje van dijk

06-06-2010 om 21:25

Euh ja, dat zal wel, dat die aardappel eerst moet bloeien. Maar had die van mij nog niet gebloeid dan? Shit, ik weet het niet meer. Maar het zou best kunnen. Anyway, het was te vroeg, hoe dan ook. (In mijn tuinboek stond dat je vroege aardappelen kon oogsten als je dacht dat het goed was, dus dat heb ik dan maar gedaan (Late aardappelen oogst je pas als het loof afsterft).

Die luizen, goeie tip (groene zeep met azijn). Misschien ga ik dat ook wel doen als het aanhoudt. Kun je de kruiden niet een beetje afdekken, met een plastic zak of zo?

Margje

Vera*

Vera*

06-06-2010 om 22:10

Paddestoelen

Ik heb wel eens een baaltje paddestoelen bij casa foresta gekocht. Dat is erg leuk om te zien groeien en om op te eten! Ik had voor ons zelf shiitake en koningsoesterzwammen voor mijn ouders, we hebben er allemaal van gesmuld. Je laat het als kunstwerkje groeien in huis en het hoeft dus niet buiten.

Puck

Puck

07-06-2010 om 08:32

Luizen

In plaats van ze handmatig afstropen van de luizen zet ik er altijd de handsproeier op. Niet geschikt voor erg tere dingetjes, je moet namelijk met een behoorlijke harde straal spuiten maar het werkt wel. Verder heeft Ecostyle een middel in het assortiment dat toegelaten is bij ecologische teelt: Spruzit. Dat werkt goed. En Margje: ik heb niet het hele draadje gevolgd: hoe werkt dat met die zakken aardappelen?En voor de statistieken: ik heb 1 m2 groentetuin waarin staat (of eigenlijk moet komen te staan, 't komt nog niet allemaal op): rucola, worteltje, 1 krop ijsbergsla, pluksla en sperziebonen. Verder nog 1 pot met kerstomaatjes en 2 met aardbeien. O ja, dan vergeet ik mijn geerfde bessenstruik die altijd tjokvol hangt.

margje van dijk

margje van dijk

07-06-2010 om 09:54

Goeie tip, puck

Van dat spul. Als die luizen niet gauw vertrekken zal ik daar eens naar op zoek gaan.

Qua aardappelen: ik heb 4 'aardappelkweektassen' gekocht, gewoon hoge plastic zakken waar onderin een flap zit zodat je aardappelen kunt rooien terwijl de planten blijven zitten en nog door groeien (en meer aardappelen kunnen vormen).

Maar toen ik daar gisteren eens aan begon vond ik het niet bijster handig. Misschien had ik er te veel pootaardappelen in gedaan en was het 'te druk' in de tas, maar ik kon niet even fijn achter dat luikje gaan graven. Dus heb ik toch de hele plant ontmanteld (en dat was dus te vroeg).

Maar verder is het hartstikke leuk. Je poot een paar (poot-)aardappelen in een zak met aarde. Als de planten opkomen doe je er nog een paar keer wat extra aarde bij (krijg je nog meer knollen). De planten moeten er nog wel flink bovenuit komen, dus niet tot bovenaan toe aanaarden, maar ze worden heel lang dus je kunt echt aardig aanaarden. Dan hangt het een beetje van de soort af of je vroeg of laat kunt gaan rooien (dat staat op op het label: 'vroeg', 'laat', etc).

Je kunt ook gewoon een zak tuinaarde kopen, die open knippen, er wat aarde uithalen, daar aardappelen in poten, en de rest van de aarde gaandeweg toevoegen.

Het voordeel van deze manier is dat je echt zo weinig mogelijk oppervlak gebruikt en probeert in de hoogte aardappelen te laten vormen. En dat je de aardappelen met zak en al kunt verplaatsen, ook erg handig.

Ik had niet gedacht dat de planten zo groot zouden worden als ze nu zijn trouwens, ze nemen ook licht weg van andere planten als ze daar naast staan (vandaar ook dat het heel handig is dat je ze kunt verplaatsen). Ik heb ze nu gewoon even midden in het gras gezet.

Ze hebben wel zon nodig, want het loof moet goed kunnen groeien.

Als de aardappelen klaar zijn knip je de zak van onderen open (vergelijkbaar met het luikje) of je gooit hem in z'n geheel leeg (maar dan zijn die 'hogere' aardappelen dus minder ver).

Het klinkt allemaal veel werk maar dat valt ontzettend mee. En ik kan beamen: zelfgerooide aardappeltjes smaken héél goed!

De aarde kun je trouwens vervolgens heel goed gebruiken voor andere gewassen (is mooi los geworden). Maar die moet je niet opnieuw gebruiken voor wéér aardappelen (ivm risico op schimmel/ziekte). Ik heb de aardappelaarde teruggeschept in een lege aarde-zak en ik ben van plan die straks op een van mijn bakken te storten als die leeg is, want daar kan wel wat meer vulling in (de vulling is wat ingeklonken). Of je wisselt: je schept wat aarde uit je leeggekomen bak in een zak, en stopt de aardappel-aarde ervoor in de plaats, en je kweekt aardappelen in je voorheen-bak-aarde.

Als je het nog volgt

Margje

Margje; het leed dat aardappel heet

Margje, ik wilde niet zeggen dat je moest wachten op de bloesem voor je kon gaan rooien. Ik vroeg me het gewoon af. Ik heb ze toch maar in een speciekuip gezet. In de 6e stad van NL is er dus geen aardappelzak te krijgen. Net als tomatengroeizakken; ook al niet. Wel cloches, maar ja, die hebben we nu niet meer nodig!
De bladluis ben ik op milieuvriendelijke wijze te lijf gegaan; met de tuinslang! Ze schijnen niet tegen een koude waterstraal te kunnen.
Nu er hier gesproken is over peulen; ik heb al mini sugarsnaps! O, mijn DH is helemaal verguld, had ie niet gedacht. Oma heeft afgelopen weekend om sla gevraagd; heb ik even geplukt. Nieuwe lichting is al de goede kant uit aan het groeien. Ik dun nu ook veel uit, ben zo bang dat alles in elkaar gaat groeien en dan heb ik niks meer. Tussen elk plantje moet minimaal 2 cm zijn als ze opkomen. En dan heb ik het over bietjes, worteltjes, pastinaak, bosui en erwten. Of dunnen jullie niet uit?

Dorry

margje van dijk

margje van dijk

07-06-2010 om 13:59

2 cm?

Jeetje, ik zet mijn sla echt veel verder uit elkaar. Twee centimeter, kan dat ook? Maar dan groeit het toch allemaal tegen elkaar?

Ik hou (meestal) keurig aan wat er op het pakje (van het zaad) staat. Dus 9 bindsla-plantjes per vak (dat is 10 cm uit elkaar). Ook 9 rucola-plantjes (overigens heb ik gemerkt dat sommige rucola's een groeispurt krijgen waarna ze de overige rucola verdringen). Van kropsla doe ik er 3 per vak, hoewel er officieel maar één in mag (ik pluk ze toch eerder). Radijsjes doe ik 7 cm uit elkaar (16 per vak). En dan dus zowel in horizontale als in verticale richting hè. Met radijsjes merk je het trouwens meteen, want als je ze te dicht op elkaar zet krijg je twee half volgroeide radijsjes. Grotere groenten zoals broccoli, rode kool en spruitjes krijgen bij mij elk een heel vak. (Maar ik heb wel goudsbloemen langs de rand gezet, en die worden ook héél groot, maar dat gaat geloof ik toch wel goed want de kool groeit als kool en blijft ze wel teboven).

Ik heb geloof ik helemaal niks wat zo dicht bij elkaar staat dat ik per 2 cm één plantje heb, of het moet de basilicum zijn waar nu eindelijk schot in lijkt te gaan komen....

En lekker he, die peultjes/snaps! Ik heb nu doperwtjes en peultjes, aan beide hangen ze al. Goed blijven oogsten, heb ik gelezen, dan blijft-ie nieuwe vormen.

Margje

Meer opbrengst per m2

Ik zet het dus heel dicht op elkaar! Ik wil gewoon heel veel opbrengst per m2 hahaha. Ik heb 5 brocoli's in 1 vak staan. En in één vak staan 20 sla-plantjes. Ik doe aan pluksla, dus heel groot wordt het niet. En ik wil er eindelijk eens mijn gehele gezin van kunnen laten eten. Dat moet kunnen, zeggen ze. Maar dat ga ik nooooit redden.
Ik moet we zeggen dat de rijtjes 10 cm uit elkaar staan, maar in de lijn staan de plantjes weer 2 cm uit elkaar. Moet ik ze dus meer cm uit elkaar doen? Wat ik wel doe is voorzichtig uitdunnen zodat het mini-plantje nog heel blijft en dan op een plekje planten waar het zaadje niet is opgekomen. Efficiënt hergebruik. Of betere na-verdeling.
De rucola staat zich gezellig te verdringen. De broccoli heeft al miniknoppen tussen de grote bladeren. Ze worden echt loeigroot! Kun je het blad van de broccoli eten? Is dat lekker? De pompoen en courgette is een beetje miezerig, wordt geel. Wat is dat dan? Zie net dat er wel 4 bloemknoppen aan de pompoen zitten. Heb even een overhangend broccoliblad weggehaald. Nu heeft ie weer wat meer licht.

Dorry

margje van dijk

margje van dijk

07-06-2010 om 16:36

Gaat dat goed?

Mijn pluksla staat met z'n negenen in een vakje toch echt tegen elkaar aan te groeien, dus ik weet niet of het zo veel uitmaakt als je er meer plantjes tussen zet. Die komen dan alleen maar in de verdrukking. En ik zie wel goed dat plantjes die in de verdrukking zitten niet doorgroeien. Dus daarom had ik dat afgeleid. Bij jou gaat het blijkbaar goed genoeg...?

Wat ik wel denk, als jij nu rijtjes van 10 cm breed maakt en dan wel op het rijtje heel dicht tegen elkaar aan, waarom zou je dan niet een beetje meer 'diagonaal verspringen', dus juist wat meer het hele oppervlak vullen? Dan heeft elk plantje toch meer ruimte? Of denk ik nu heel dom.

En ja, ik zie de broccoli ook loeigroot worden, en ik verwacht dat het nog wel even doorgroeit, dus ik ben blij dat er maar één per vak staat Ik denk dat je in principe broccoliblad wel kunt eten, maar of het lekker is? Aardappelen en tomatenblad moet je in elk geval niét eten (nachtschade), maar voor de rest lijkt het me prima. Wij eten het blad van de bietjes ook lekker als sla.

Wat ik wél doe: bij die broccoli zet ik er eerst ook nog 4 sla-plantjes omheen (in elke hoek). Zolang de broccoli nog klein is, groeit daar ook sla. Tegen de tijd dat de broccoli de ruimte nodig heeft is de sla op en zaai ik geen nieuwe. Maar ik doe dus niet 3 broccoliplanten in één vak, want dat kan haast niet goed gaan straks (zie ik met mijn spoken-oog).

Bij mij doen de pompoen en de courgette het behoorlijk goed, maar knoppen heb ik nog niet gezien. De peper en de paprika en de aubergine blijven een beetje achter. Ik weet niet of dat wel goed gaat komen. De tomaten heb ik gisteren 'spiralen' voor opgehangen, waar ze tegenaan/omheen omhoog kunnen groeien. Ben benieuwd of dat wat wordt.

En of we er met het hele gezin van kunnen eten, mwoa, dat denk ik niet. Maar wij zijn dan ook mega-sla-eters. Toch scheelt het heel veel ten opzichte van wat we normaal dus moeten kopen. En ook heb je "altijd wel wat in de tuin staan", da's ook leuk bij onverwachte eet-verrassingen.

Margje

Broccoliblad voor margje

Ik heb net wat onderste bladeren van de broccoli afgeplukt en die gaan in de sajoer lodeh. Dus als ik straks nog kan schrijven hier, ben ik niet overleden. Ik gebruik het blad dus als een soort paksoi/spinazie.

Dorry

Niny

Niny

07-06-2010 om 20:01

Dorry1 (o.t.)

Met moestuinen heeft het niets te maken, maar wat is toch een DH? Ik kom niet verder dan de Duitse Herder van Balletmama of Darling/Dear Husband. Kortom, ik ben heel nieuwsgierig.
En dan on topic: pluksla vind ik niet zo handig in de vierkante meter, met name het plukken/knippen, waar het toch allemaal om begonnen is. Gelukkig heeft mijn zoon op zijn stukje moestuin (gewoon een meter bij een halve meter) flink veel pluksla en daar kunnen we met zijn vijven zeker 2 keer per week sla van eten. In mijn stuk moestuin staat nog lollo rosso, ijsbergsla (leuk om te zien hoe de bladeren steeds meer een bol worden) en gewone sla. Wij eten veel sla
Niny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.