Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hoe soep vullender maken


Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 16:59

Caroline80 schreef op 12-10-2022 om 16:10:

[..]

4,5 kg tomaten? Voor hoeveel liter soep is dat wel niet?

Zo veel is dat niet hoor 🥸

Als ik soep maak pak ik altijd de grootste pan. Die is 4 liter volgens mij.

Caroline80 schreef op 12-10-2022 om 16:10:

[..]

4,5 kg tomaten? Voor hoeveel liter soep is dat wel niet?

Dat lijkt als tomaten heel veel, maar even laten (in)koken en blijft er niet zoveel van over hoor, gooi er daarna nog bouillon bij zelfs. Gaat in mijn grootste pan, 4-5 liter ofzo?

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 15:51:

[..]

Nu er zit wel wat vermicelli in en we eten er brood bij. Overdag eten we sowieso veel rauwkost dus aan onze dagelijkse behoefte aan groente komen we wel.

Maar geen vlees of kip erbij? Dan begrijp ik wel dat het geen vullende soep is, want enkel wat water met groenten. En je wilt er dus liever geen pasta ingooien omdat het aanzet? Wat is het verschil met nu brood erbij eten, omdat het anders niet vullend genoeg is? Dan kun je misschien beter nog een blik/pak soep eten ipv wat bouillon met groenten, want in die pakjes zitten ook een aantal ongezonde toevoegingen als e-nummers e.d. Ik noem dat geen verse soep, maar dat is persoonlijk 😊

Bijtje82

Bijtje82

13-10-2022 om 00:51

Kersje schreef op 12-10-2022 om 19:56:

[..]

Maar geen vlees of kip erbij? Dan begrijp ik wel dat het geen vullende soep is, want enkel wat water met groenten. En je wilt er dus liever geen pasta ingooien omdat het aanzet? Wat is het verschil met nu brood erbij eten, omdat het anders niet vullend genoeg is? Dan kun je misschien beter nog een blik/pak soep eten ipv wat bouillon met groenten, want in die pakjes zitten ook een aantal ongezonde toevoegingen als e-nummers e.d. Ik noem dat geen verse soep, maar dat is persoonlijk 😊

En brood zet ook aan. 

Je lichaam zet zetmeel om in glucose. Heeft het nodig, maar met mate.

En dan deze tip. Niks nieuws, is al jaren bekend. Maar goed, er geeft weer iemand een berg onderzoeksgeld verspild met onderzoek waar de uitkomst al van bekend was.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/nieuwe-studie-bewijst-vroeg-avondeten-is-goed-voor-je-gewicht~a7f187a2/

3 liter bouillion, een zakje gedroogde linzen (van welke kleur ook) en dan 800 - 1000 gram soepgroenten erbij (kun je zelf snijden of kant en klare zakken kopen), een of twee teentjes knoflook en twee uien, en bv twee in blokjes gesneden aardappelen erbij. Koken tot de linzen gaar zijn en dan eventueel pureren.
Of:
een fikse pan vol broccoli koken met wat kippenbouillon, pureren en dan heb je een hele dikke pap die goed vult en heel weinig werk gekost heeft. Zelfde werkt ook met bloemkool maar dan moet je er wel wat aardappel en smaak (bv ui) bij doen (mosterd is ook lekker of kerrie).
Eigenlijk kun je bijna overal soep van maken trouwens.

Ik snap dat dikworden van gewone voeding niet zo tenzij je 3 keer opschet elke dag. Als je er normaal gezien brood bij eet, hoeveel is dat en waarom denk je dat 3 medium aardappels op bv 3 personen in een pan soep waar je misschien 2 keer van eet dan een dikmaker is, of een bosje van 70 gr volkoren spaghetti. 

Kersje schreef op 12-10-2022 om 13:57:

[..]

Hoe zou jij het dan wel noemen?

Vermicelli is een sliertige pasta die in Nederland iets dunner is dan spaghetti, maar traditioneel Italiaans juist iets dikker is dan spaghetti. Vermicelli kan net als alle andere pasta's prima gekookt worden en met saus worden gegeten, maar is vooral bekend alsvulling in soep.

Misschien al genoemd inmiddels, maar Italiaanse pasta is van een harde tarwesoort gemaakt en die houdt echt wel zijn vorm. Nederlandse vermicelli is van gewone tarwe gemaakt en dat kookt inderdaad kapot. 

JackieBrown schreef op 13-10-2022 om 13:04:

[..]

Misschien al genoemd inmiddels, maar Italiaanse pasta is van een harde tarwesoort gemaakt en die houdt echt wel zijn vorm. Nederlandse vermicelli is van gewone tarwe gemaakt en dat kookt inderdaad kapot.

Ik heb die snotkookervaring ook niet, niet de dag erna en niet na invriezen.

Bijtje82

Bijtje82

13-10-2022 om 13:36

Max88 schreef op 13-10-2022 om 13:09:

[..]

Ik heb die snotkookervaring ook niet, niet de dag erna en niet na invriezen.

Ik vond vermicelli niet lekker in soep, dus heel veel ervaring heb ik nu ook niet. Alleen slechte 😁 

Bijtje82 schreef op 13-10-2022 om 00:51:

[..]

En brood zet ook aan.

Je lichaam zet zetmeel om in glucose. Heeft het nodig, maar met mate.

En dan deze tip. Niks nieuws, is al jaren bekend. Maar goed, er geeft weer iemand een berg onderzoeksgeld verspild met onderzoek waar de uitkomst al van bekend was.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/nieuwe-studie-bewijst-vroeg-avondeten-is-goed-voor-je-gewicht~a7f187a2/

Dat is interessant! Ik wist het nog niet hoor!

Bijtje82

Bijtje82

13-10-2022 om 17:21

troelahoep schreef op 13-10-2022 om 17:11:

[..]

Dat is interessant! Ik wist het nog niet hoor!

Heb ik toch weer iemand nuttige info gegeven :p 

zouden er dan ook meer dikke mensen zijn in Spanje en Griekenland enzo, waar ze heel laat avondeten? 

Bijtje82

Bijtje82

13-10-2022 om 18:19

troelahoep schreef op 13-10-2022 om 17:23:

zouden er dan ook meer dikke mensen zijn in Spanje en Griekenland enzo, waar ze heel laat avondeten?

Geen idee, denk dat je ook moet kijken naar levensstijl, wat je eet en omgeving. 

Maar laat eten wil niet gelijk zeggen dat je overgewicht krijgt. Er is ook mogelijk zoiets als aanleg en de hoeveelheid die je eet. 

Voor zover ik ooit begrepen heb kun je beter op het begin van de dag wat steviger eten en in de avond een lichte maaltijd. En dan wordt er afgeraden om na 2200 nog te eten.

Als jij iedere avond 2 borden eten opschept en daarna eigenlijk niet veel meer doet, dan zul je dat nooit verbranden.

@Decembermamma heb je iets aan de tips?

Decembermamma

Decembermamma

13-10-2022 om 19:58 Topicstarter

troelahoep schreef op 13-10-2022 om 17:23:

zouden er dan ook meer dikke mensen zijn in Spanje en Griekenland enzo, waar ze heel laat avondeten?

Dat is niet te vergelijken want daar gaan ze in de avond ook langer door omdat ze overdag rusten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.