Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huis gezocht, maar wie heeft tips voor fijne woonomgeving? (En zoektips)


fusion

fusion

01-10-2022 om 08:48 Topicstarter

Zussie schreef op 29-09-2022 om 16:24:

Ik volg deze draad sinds de start met veel belangstelling. Wij hebben ons ook sinds kort in de huizenmarkt gestort en inmiddels zijn we erachter dat er helemaal niet meer overboden wordt. Volgens de makelaar wordt er inmiddels fors onder de vraagprijs geboden weer. We merken dat zelf ook van de verkoop van het huis van een familielid van ons. Een huis in de randstad voor onder de vraagprijs verkocht. Je moet dus niet bij voorbaat een huis niet bezichtigen omdat je denkt dat er toch op overboden zal worden!

Volgens onze makelaar, en de makelaars van de huizen die wij bezichtigden, is dat in dit segment (zeg maar 750/900) echt nog niet het geval. Vooral voor de huizen die net wat bijzonders hebben en waar wij op vallen. Dat gezegd hebbende, en het staat al even te koop, wie niet waagt…. We gaan er volgende week eens achteraan bellen naar de makelaar. Dat we potentieel wel interesse hebben, maar dat het ons max budget te boven gaat dus of bezichtigen dan zinvol is. 
Goed zetje dit, mede-forummers, wie weet!

fusion

fusion

01-10-2022 om 08:59 Topicstarter

Leene schreef op 29-09-2022 om 16:47:

[..]

Dat betekent dus ook dat je minder voor je eigen huis gaat krijgen!
En TO heeft net een huis laten bouwen, dus dat is vast niet helemaal afbetaald. ( helemaal niet denk ik)
Ik denk dat het feit dat de huizenprijs weer naar beneden gaat gunstig is voor starters of voor diegene met geen of een kleine hypotheek.

Zeker! Zo’n dalende markt is enerzijds gunstig (al schijnt het in dit segment dus nog niet zo merkbaar te zijn), maar anderzijds daalt je eigen huis daarin mee.

Daarom dus besloten ons huidige huis te koop te zetten, ook al hebben we nog niets anders. Natuurlijk hopen we op een geweldig bod, met mensen die akkoord gaan met een lange oplevertermijn. En dat wij in die tijd iets vinden óf tijdelijk huren. En dat wat wij kopen dan mogelijk ook wat lager in de prijs is gezakt.

Beter eerst verkopen, en dan kopen dus. Hoe onrustig dat ook voelt.
In 2008/9 (Lehman brothers en crash huizenmarkt) werd ons toenmalige huis getaxeerd maar is na maanden in de verkoop verkocht voor 50.000 minder. Let wel: huis onder de 4 ton, dus groot verschil. En overburen hebben hun huis bijna 1,5 jaar te koop gehad toen. En het nieuwbouwhuis waar we heen gingen (dat dus voor de crash al was gekocht) is jarenlang veel minder waard geweest dan wij hadden betaald/geïnvesteerd. Dus dat schrikbeeld nemen we wel mee, ja.

We gaan heel lastminute mee doen met de Open Huizendag. Héél lastminute: hij stond er pas gisternamiddag op, nog zonder tekst. Niet de verwachting dat er überhaupt iemand komt maar ach, genoeg te rommelen in huis en stél…. we hebben maar 1 iemand nodig tenslotte… 

fusion schreef op 01-10-2022 om 08:59:

[..]

Zeker! Zo’n dalende markt is enerzijds gunstig (al schijnt het in dit segment dus nog niet zo merkbaar te zijn), maar anderzijds daalt je eigen huis daarin mee.

Daarom dus besloten ons huidige huis te koop te zetten, ook al hebben we nog niets anders. Natuurlijk hopen we op een geweldig bod, met mensen die akkoord gaan met een lange oplevertermijn. En dat wij in die tijd iets vinden óf tijdelijk huren. En dat wat wij kopen dan mogelijk ook wat lager in de prijs is gezakt.

Beter eerst verkopen, en dan kopen dus. Hoe onrustig dat ook voelt.
In 2008/9 (Lehman brothers en crash huizenmarkt) werd ons toenmalige huis getaxeerd maar is na maanden in de verkoop verkocht voor 50.000 minder. Let wel: huis onder de 4 ton, dus groot verschil. En overburen hebben hun huis bijna 1,5 jaar te koop gehad toen. En het nieuwbouwhuis waar we heen gingen (dat dus voor de crash al was gekocht) is jarenlang veel minder waard geweest dan wij hadden betaald/geïnvesteerd. Dus dat schrikbeeld nemen we wel mee, ja.

We gaan heel lastminute mee doen met de Open Huizendag. Héél lastminute: hij stond er pas gisternamiddag op, nog zonder tekst. Niet de verwachting dat er überhaupt iemand komt maar ach, genoeg te rommelen in huis en stél…. we hebben maar 1 iemand nodig tenslotte…

En als je eerst nog gaat huren, zou ik dat denk ik richting jullie maximale reistijd doen. Dan kun je ook ervaren hoe dat is. Misschien denken jullie en de kinderen dan wel:” Dit is toch te ver, het is geen doen zo”. Of misschien valt het heel erg mee en kan je zoekgebied nog wat ruimer.

fusion schreef op 01-10-2022 om 08:48:

[..]

Volgens onze makelaar, en de makelaars van de huizen die wij bezichtigden, is dat in dit segment (zeg maar 750/900) echt nog niet het geval. Vooral voor de huizen die net wat bijzonders hebben en waar wij op vallen. Dat gezegd hebbende, en het staat al even te koop, wie niet waagt…. We gaan er volgende week eens achteraan bellen naar de makelaar. Dat we potentieel wel interesse hebben, maar dat het ons max budget te boven gaat dus of bezichtigen dan zinvol is.
Goed zetje dit, mede-forummers, wie weet!

Interessant om dit te horen. Onze makelaar zegt juist dat de markt in dit segment (we zoeken in hetzelfde segment) op dit moment echt heel slap is. Ik volg ook funda sinds enkele maanden en huizen die bijvoorbeeld voor 1 miljoen stonden nu voor 50000 lager staan. Dat staat erbij dat er een prijsaanpassing is ‘conform huizenmarkt’, zoiets. Is pas sinds paar weken aan de gang maar` onmiskenbaar.

Zussie schreef op 01-10-2022 om 12:53:

[..]

Interessant om dit te horen. Onze makelaar zegt juist dat de markt in dit segment (we zoeken in hetzelfde segment) op dit moment echt heel slap is. Ik volg ook funda sinds enkele maanden en huizen die bijvoorbeeld voor 1 miljoen stonden nu voor 50000 lager staan. Dat staat erbij dat er een prijsaanpassing is ‘conform huizenmarkt’, zoiets. Is pas sinds paar weken aan de gang maar` onmiskenbaar.

Hier dus hetzelfde beeld. Heb juist vanwege alle onzekerheid mijn zoektocht nu maar even op pauze gezet

Mij is opgevallen dat de prijzen nog niet sterk dalen maar dat de woonoppervlakten wel krimp en; huisjes tot 115 vierkante meter voor de prijs van een huis van 150 vierkante meter.

fusion

fusion

01-10-2022 om 16:12 Topicstarter

Zussie schreef op 01-10-2022 om 12:53:

[..]

Interessant om dit te horen. Onze makelaar zegt juist dat de markt in dit segment (we zoeken in hetzelfde segment) op dit moment echt heel slap is. Ik volg ook funda sinds enkele maanden en huizen die bijvoorbeeld voor 1 miljoen stonden nu voor 50000 lager staan. Dat staat erbij dat er een prijsaanpassing is ‘conform huizenmarkt’, zoiets. Is pas sinds paar weken aan de gang maar` onmiskenbaar.

Wij hebben afgelopen weken een drietal huizen bezichtigd. Een vierde werd afgemeld op de dag dat we zouden bezichtigen: de dag ervoor had de 1e bezichter/bezichteraar(?) zo’n  wereldbod gedaan dat ze alle andere bezichtigingen hebben afgezegd. Huis in Eerbeek: met pijn en moeite überhaupt een bezichtiging gekregen, en voor de 2e bezichtiging liepen we met zoveel stellen door het huis dat we elkaar nauwelijks konden passeren. Huis ‘t Veld idem. En bij alle huizen: bezichtigen, en 3 dagen erna je finale bod uitbrengen. Dus onze ervaring is dat er nog veel druk zit op die markt. Misschien ligt het aan dat het heel mooie en/of bijzondere huizen waren in gewilde gebieden? Maar goed: als je het hebt over huizen van een miljoen, dat zullen toch ook wel pareltjes zijn denk ik.

Plan zou in dat geval zijn: nog nét een goede prijs voor ons huidige huis krijgen. Dan maandje of 2/3 later dat sterk in prijs gedaalde droomhuis aankopen. Zoiets? *crossed fingers*


fusion

fusion

01-10-2022 om 16:22 Topicstarter

Weinig verwachting van ons dus nogal late Open Huis, op Funda staat er zelfs nog geen tekst bij. Maar evengoed nog 4 stellen langsgeweest.
En: allemaal dertigers! Nog geen kinderen, 1 stel 1 kind, en 1 stel 2 dochtertjes. Verrassend, met een levensloopbestendige bungalow verwacht je oudere stellen maar onze makelaar had al gezegd dat er juist onder jonge gezinnen veel vraag is naar gelijkvloers wonen. Bijzonder. 
Alle vier echt heel enthousiast, dat was wel heel fijn. Over de ruimte, de hoge plafonds  (3 meter), de mooie tuin, de keuken, het gasloze. Vond het wel een opsteker omdat ik tikje piekerde over hoe ons huis in de markt zou liggen.

Of het wat oplevert weten we natuurlijk niet, maar het is wel een fijne start!

Succes!

Wrs omdat de bungalows in algemeen lager in aanschaf zijn. Meer betaalbaar voor de jonge gezinnen.

https://www.funda.nl/koop/hem/huis-42977278-hemmerbuurt-99/
Zat bij dit huis de lap grond er maar omheen in plaats van helemaal in de lengte. Dan was het een geweldig huis voor jullie geweest, denk ik. Geen doorsnee huis en volop ruimte voor al jullie activiteiten. Maar nu helaas erg dicht op de buren.

fusion schreef op 01-10-2022 om 16:22:

Weinig verwachting van ons dus nogal late Open Huis, op Funda staat er zelfs nog geen tekst bij. Maar evengoed nog 4 stellen langsgeweest.
En: allemaal dertigers! Nog geen kinderen, 1 stel 1 kind, en 1 stel 2 dochtertjes. Verrassend, met een levensloopbestendige bungalow verwacht je oudere stellen maar onze makelaar had al gezegd dat er juist onder jonge gezinnen veel vraag is naar gelijkvloers wonen. Bijzonder.
Alle vier echt heel enthousiast, dat was wel heel fijn. Over de ruimte, de hoge plafonds (3 meter), de mooie tuin, de keuken, het gasloze. Vond het wel een opsteker omdat ik tikje piekerde over hoe ons huis in de markt zou liggen.

Of het wat oplevert weten we natuurlijk niet, maar het is wel een fijne start!

Een goed begin…

https://www.funda.nl/koop/ermelo/huis-42978249-valkenhof-7/

Voor fusion wat te dicht nog op de buren misschien? Al heb je hier wel tuin rondom het huis. Maar misschien iets voor Flanagan?
Badkamer beneden en keuken zijn wat gedateerd, maar zien er (voor mij) wel prima uit. Badkamer boven kan wel een make-over gebruiken, maar daar is ook ruim budget voor.

https://www.funda.nl/koop/putten/huis-42978793-huinerschoolweg-7/
Er moet wel het één en ander aan opgeknapt worden, maar wel echt landelijk wonen. Er ligt wel een basisschool naast, maar die heeft maar 112 leerlingen, dus geen grote school.

Fusion,
Ik heb je een pb gestuurd.

https://www.funda.nl/koop/heerde/
Ik vond dit huis interessant, maar man vond het in verhouding te duur en vond het huis erachter teveel achter de tuin lopen. Dus onze zoektocht is ook niet zo eenvoudig. Door deze draad weet ik dat er ook interessante opties aan ons voorbij zullen gaan als wij  het geen kans geven. Die groententuin en fruitbomen, zo zijn wens.
 Ik denk dat de mantelzorg voor zijn vader hem tegen houdt. Dat hij liever pas verhuisd als zijn vader in een zorgcentrum gaat wonen. Dat kan nog wel even duren. Maar de aandacht die ik de laatste weken aan mijn moeder besteedde, heeft zijn verhuis wens vermoedelijk wat heeft getemperd.

Huinerschoolweg had ik ook gezien, maar deze school woning vraagt best nog wel wat herstelkosten en zit wel erg dicht tegen de school aan. Inrit school is direct naar het huis.
Valkenhof heeft een raar inhammetje  aan straat zijde, met twee zitbankjes. Lijkt openbare ruimte waar mensen vlak voor je deur kunnen gaan kwebbelen of ideaal voor hangjongeren🙈.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.