Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Julia

Julia

19-03-2016 om 16:27

Ik zoek me suf naar een simpel breipatroon voor een lang vest


Ervaren haakster

Ervaren haakster

21-03-2016 om 20:22

Let op

er is een verschil tussen Engelse en Amerikaanse haaktermen. Zo is sc in het Engels een halve vaste, maar in het Amerikaans is het een vaste. En dc is in het Engels een vaste, maar de Amerikanen haken dan een stokje!

Silone

Schitterend dat vest, alleen je moet naderhand al die vierkantjes weer aan elkaar zetten. Dat lijkt me dan weer minder.

Die agurimi/rami trend is aan mij ook niet besteed. Klein spul beperkt zich tot kraamkadootjes. Oudste hier heeft de leeftijd al bereikt dat haar vriendinnen baby's produceren.

Ervaren haakster, jouw produktie haal ik bij lange na niet. Ik brei/d vooral mijn garderobe uit. Lang yarns wordt me wat te gek, maar ik stoot wel door tot het hogere Dropssegment. Vooral bij de jaarlijkste kortingsactie in mei sla ik toe. Because I'm worth it en ik het toch afdraag tot het op de draad versleten is.

Julia,

Als ik naar de foto kijk, zie ik dat tussen de onderste twee knopen een 'vlag' met twee kleuren wordt gehaakt, nl groen met zwart of de volgende vlag: geel met zwart.
Mijn ervaring is dat banen met één kleur 'losser ' gehaakt worden dat banen met meerdere kleuren.
Wie niet oppast, krijgt dan een vest met wijdere gedeeltes en minder rekbare gedeeltes.
Als je bezig bent met een proeflap, probeer dan een éénzelfde lap maar dan om en om kleuren. Dan voel je het verschil in rekbaarheid..
Misschien is dit trekkende effect minder als je acrylwol gebruikt, maar de kleur komt denk ik beter tot zijn recht met een wolhoudende bol.
De meeste mooie kleuren zijn vaak.duurder. Het zou zonde zijn als je zoveel geld uit geeft aan een vest dat tegen valt.

Misschien hebben anderen tips voor je, hoe met twee kleuren te werken als er ook banen in zitten die uit één kleur bestaat?

Julia

Julia

22-03-2016 om 08:19

Flanagan

Ik voel me nogal suf, maar ik zie niet goed wat je bedoelt. Dat hele vest bestaat toch uit een soort van banen? En ik verkeerde in de veronderstelling dat die kleurwisseling al _in_ de wol zat (ook gezien de wolsuggestie die ze onderdaan doen).
Is dat niet zo? Dan lijkt het me een stuk lastiger te doen.

O help, ik heb dat patroon doorgelezen, ik moet er serieus op studeren eer ik durf te beginnen.
Bedankt voor de tips, haakster. Gelukkig is er een uitgebreide handleiding op de site te vinden, met filmpjes en al. Een single crochet is hier idd een vaste.

Begint al met: row 1: dc in fourth chain from hook.

Betekent dat: stokje vanaf de vierde losse (van de basisketting) gerekend vanaf de hoek?

Meeslepen

Als je met twee kleuren breit en je hebt een baan die maar een kleur gebruikt, dan moet je die andere kleur meebreien. Je steekt in niet zichtbare draad omslaan, goede draad omslaan. Niet zichtbare draad terug slaan en dan pas doorhalen. Zo elke twee a drie steken herhalen. T loont de moeite om lid te worden van breigroepen op Facebook. Fair isle breien bijvoorbeeld. Zo heet de techniek van breien met twee kleuren. Heel leuk. Heb ik mezelf geleerd met tips van die groep.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

22-03-2016 om 08:33

Julia

Het is dus een Amerikaans patroon. Het is inderdaad dan een stokje in de vierde losse vanaf je haaknaald gerekend (hook is niet hoek maar haaknaald). Ik zou de basisketting wel met een grotere haaknaald haken, dan wordt het niet zo strak.

Gaatjes

Julia, bij daglicht zie ik het wat scherper. Het zijn geen twee kleuren in een baan, gelukkig. Het zijn ingehaakte openingen. Gelukkig geen rek en strek. Sorry voor de verwarring.

Veel plezier, haken is leuk en je laat nooit een steek vallen met grote gevolgen, zoals bij breien.
Als je bij breien een steek laat vallen, moet je hem ophalen. Bij haken meerder je gewoon, zodat je weer uit komt.

Eens een vest met kleurenpatroon gehaakt. Toen de mouw krap uit viel, heb ik aan de zijkant een gedeelte eraan gehaakt en meteen de mouw gesloten. Zo flexibel ben je met haken, tov breien.

Julia

Julia

22-03-2016 om 09:24

Haakster

(als je het zat bent, zeg je het maar hoor)
Wat doe ik dan _tot_ dat stokje? Dus stokjes vanaf de 4e losse vanaf de haaknaald, maar wat doe ik met die 3 steken ertussen?

Letterlijk staat er: Dc in 4th ch from hook and in each additional chain across. 62 dc's .

Julia

Julia

22-03-2016 om 09:24

Flanagan

Thnx

Half a twin

Half a twin

22-03-2016 om 09:33

Julia

Die drie steken zijn de zogenoemde keerlossen, als je bij het begin van een toer meteen een stokje haakt, zonder die 3 lossen wordt je werk heel bobbelig en rond, geen platte rechte lap.
Rond de voorjaarsvakantie was ik met mijn zus op de watsapp bezig met foto's en filmpjes wat zij fout deed met haar patroon, het werd niet zoals op de afbeelding. We kwamen er niet uit, toen ze een dagje op bezoek kwam was het haakwerk mee. Toen pas kwam ik erachter dat ze keerlossen vergat. Keerlossen tellen in een toer als eerste stokje. In een toer van 10 stokjes heb je feitelijk 3 keerlossen en 9 stokjes.
Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.
Een hier al eerder genoemd brei/haakcafe kan veel doen voor je techniek, anderen die helpen je patroon te lezen en je van handige tips voorzien.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

22-03-2016 om 10:16

Julia

Niemand is het zat hoor, vraag maar gewoon door.

Dorry, fair isle

Ik heb mezelf die techniekjaren geleden aangeleerd uit een vergeelde Baedeker voor de Huisvrouw uit de jaren 60. Daar heet het trouwens jacquard.

Kenfan

Maar ook op een rondbreinaald met een knipbies? Zonder visjes?

Julia

Julia

22-03-2016 om 19:53

proeflapje

Oké, ben ik weer. Heb een prachtige bol wol gekocht, om uit te proberen. Wolwinkeltje verzekerde me ervan voldoende bij te kunnen bestellen indien nodig.
Maar nu. Er staat: Gauge: 13 dc's x 8 rows = 4 inch.

Ik heb dit als volgt geïnterpreteerd: 8 rijtjes (toeren heet dat?) van 13 stokjes moet 10 cm zijn. Maar in de lengte of in de breedte? Of allebei, moet het een vierkantje worden?

Ik heb nu twee rijen stokjes, en die zijn véél breder dan 10 cm. Of moet je die stokjes strak naast elkaar haken? Ik sla steeds een steek over, had ik geleerd op youtube. Anders krijg je ook geen gaten.

Ik heb garen 3 - 3,5. Voorgeschreven was "worsted weight yarn", Google vertelde dat dat 4 moet zijn. Maar het model valt erg ruim, en volgens het wolwinkeltje kon ik ofwel de gok wagen, ofwel een maat groter haken. Even afhankelijk van het proeflapje.

Hulpje

In de link goede uitleg in het nederlands met veel plaatjes zodat je kan zien wat ze bedoelen.
Ook al is het een andere vest, met andere haaknaald, het kan je helpen met met vragen zoals bij lossen en stokje in vierde lus=eerste stokje nieuwe rij.
Ik denk dat je veel aan de foto hebt.

Je kunt je eigen vest maken, met eigen afmeting en deze Nederlandse link gebruiken als naslag werk.

---
Een proeflapje is in principe patroonvrij. Dus 13 stokjes ( alls het vest in stokjes gehaakt dient te worden) en 8 banen is 10 bij 10 cm.
Is je lapje groter, maak je een proeflap met een halve maat kleiner. Net als met breien.
Waarom maak je een proeflap met gaatjes?

----
Nu is het een patroon van amerikaans ontwerp. Let op of bv de Amerikaanse maat Large overeenkomt met de Europese maat Large. Misschien moet je wel een maat kleiner haken.

Succes

http://lossenenvasten.nl/wp-content/uploads/2015/05/clown-vest.pdf

Ervaren haakster

Ervaren haakster

22-03-2016 om 21:02

Julia

Je proeflapje moet een vierkantje worden, dus 13 lossen als opzetketting, 13 stokjes, 8 toeren moet 10 x 10 cm zijn. Geen steken overslaan, gaatjes maak je door een stokje, een losse, steek overslaan, een stokje te doen. Maar dat doe je niet bij je proeflapje

Scheelt dat nou een beetje in cm's dan neem je een naald (of een halve) kleiner. Welke naald heb jij genomen?

Worsted weight yarn betekent dubbele draad, als een enkele draad met 3 gehaakt wordt dan is dubbele draad meestal 4 of 4,5 (geen 6 dus).

Ervaren haakster

Ervaren haakster

22-03-2016 om 21:04

Tegelijk met flanagan

Maar ik zit ondertussen opsporing verzocht te kijken dus ik typ wat traag

Julia

Julia

22-03-2016 om 21:06

Gaatjes

Oh, dank je, daar heb ik zeker wat aan!
Ik maakte gaatjes omdat ik geleerd had dat je bij stokjes steeds een steek overslaat. Maar blijkbaar is dat niet standaard met stokjes?

Ervaren haakster

Ervaren haakster

22-03-2016 om 21:20

Nee

Stokjes gaan gewoon naast elkaar. Je kan eens kijken op http://www.handwerkles.nl/nl/haken, daar wordt alles goed uitgelegd.

Niet te strak

Is de bol wol die je gekocht hebt, net zo harig als die op de foto in je link?
Een te kleine naald vermindert de wollige uitstraling. Kies dan eerder voor een maat kleiner.

Amerikaanse maten

In de link staat in een tabel dat de maat L staat voor maat 40. Maar in het tabel eronder staat een omrekentabel waarin maat L gelijk staat aan maat 44.

Aan hand van de opgegeven breedte in een tekening, kun je nagaan welke maat je wilt.

http://www.kleding-webwinkel.com/index.php?route=information/information&information_id=11

Julia

Julia

23-03-2016 om 07:25

Nou dit wordt niks hoor

In elk geval niet met deze wol (ik heb een doorloopgaren van Lang Yarn - wel duur zeg). Het is idd best wollig (dat vond ik ook erg mooi), maar bij het maken van mijn proeflapje zat ik zo te prutsen dat er opeens maar een heel dun miezerig draadje overbleef. Alsof je een poedel natspuit, snappen jullie?!

Dat proeflapje heb ik niet meer afgemaakt, ik zag zo al dat die maat nooit ging kloppen. Het is echt veel te dun. Ik heb het geprobeerd met naald 3,5 en met 4. Ik heb de draad eens dubbel genomen, (en dan naald 4) en dat haakte direct 10x fijner. Niet dat ik nu met dubbele draad ga haken, dat lijkt me een crime, maar ik weet nu dat ik gewoon niet zo dun moet haken. Niks voor mij.

Ik denk nu dat ik van die mooie bol maar een muts ga breien en andere wol ga zoeken voor mijn vest! Gewoon lekkere grote-stappen-snel-thuiswol en dan neem ik dat vest een maat kleiner. Zou dat niet kunnen? Dat vest valt toch veel te ruim, zeggen de reviews.

jammer zeg

Ik weet niet of jouw idee van dikke wol en kleinere maat zo'n goed idee is. Als je beginnend haakster/breister bent zou ik me houden aan het patroon, liefst zelfs dezelfde wol nemen en dan adh je proeflapje dikkere of dunnere naald nemen. Al je nu al begint te rommelen met dikker garen, kleinere maat enz. geef ik het weinig kans van slagen.

Tonny

Tonny

23-03-2016 om 14:09

... en dat vind ik zo lastig van zulke projecten

je steekt er veel tijd en geld in, en pas 'aan het eind' ontdek je of het iets succesvols wordt, qua kledingstuk. Nou ja, dat zullen ervaren haaksters/breisters niet hebben, maar ik wel. Dan naai ik liever wat, dan zie je sneller of het resultaat naar wens wordt.

Julia

Julia

23-03-2016 om 14:13

Oei

Slecht plan? Ik kan het nog aanpassen, heb per slot van rekening alleen nog maar het patroon hier liggen. Dat van die kleinere of grotere maat haken kwam van de wolwinkelierster zelf. Maar die kan misschien niet goed inschatten hoe onervaren ik ben

Enfin ik broed er nog even op. Ondertussen vordert mijn muts wel goed.

Silone heeft gelijk, aan de andere kant..

ziet de grondvorm van dat vast er wel doodsimpel uit, geen kopmouwen, geen raglan. Baf, gewoon wat rechthoekige lappen aan elkaar. Dat moet toch aan de hand van een proeflapje vrij makkelijk om te rekenen zijn naar een breipatroon, bv met verschillende kleuren van Drops Belle, dan wordt het niet zo kostbaar - lang Yarns is een prijzig merk - en gaat het ook niet zo zwaar hangen.

Haha Tonny,

Bij naaien weet ik al bij voorbaat dat het niet naar wens wordt ;(. En een ander nadeel is dat ik altijd zo veel tijd kwijt was met klaarleggen en weer opbergen.En dat je het niet kunt doen voor de televisie.

hangen

Da's ook wel een puntje inderdaad. Zwaar garen nemen, garandeert wel een Neo-jas (Matrix). Misschien meer mohairderig kiezen?(maar dan weer natte-poedel-effect als je heel strak haakt). Lastig, lastig.
Ik zou zeker gezien de lengte van het vest een licht garen kiezen met veel looplengte.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

23-03-2016 om 15:20

Oei Julia

dikker garen en dan maat kleiner zou ik niet doen. Ik vind het van de wolwinkel ook een slecht advies. Ik haak al heel lang en heel veel (anders ik mezelf niet ervaren durven noemen), maar dit zou ik niemand aanraden. Je steekverhouding wordt dan anders en dat gaat niet werken. In elk geval niet simpel.

Waarom geef je op?

Als je een goed model hebt gevonden en mooie kleuren, waarom zou je dan opgeven?
Je hebt een proeflap. Je weet dus hoeveel steken je nodig hebt voor een bepaalde breedte.
Bij het patroon zit vast een tekening met afmetingen.
Begin gewoon een aantal lossen op te zetten ahv je proeflap-waarden.
Vb. Proeflap is 15st X 9r. Als je vest 120cm breed is, moet je 12x15 lossen (+3keerlossen) opzetten en daarop verder haken.
Na de eerste toer, meet je of de breedte overeenkomt met de tekening. Dan haak je tot de gewenste hoogte.
Moet je volgens de tekening om de 20 cm een gaatjespatroon inhaken. Dan begin je na toer 18 (= 20 cm) met het gaatjespatroon enz.
De variatie in het patroon (met gaatjes) kan je toepassen. Die variatie is niet zo heel moeilijk ( het zijn geen ingehaakte schelpjes). Maar met een mooie wol kan je ze ook achterwege laten. Eerlijk gezegd vind ik de gaatjes baan op schouderhoogte ongelukkig. Door de vorm van de schouder wordt het werk 'open' gezet. Dat kijk je meer door het werk heen. Het lijkt mij ook dat die plaats de draad sneller beschadigd. ( slijtage).

Volgens de tekening ga je bij een bepaalde hoogte meerderen of minderen voor een schuine zijde. Je meet hoeveel er totaal in cm verminderd moet worden en over welke hoogte. De cm staat voor x aantal stokjes dat geminderd moet worden, gelijkmatig verdeeld over de hoogte.. Vb 20 cm smaller over 40 cm hoogte betekent 2x15=30 stokjes over 4x9=36 toeren. Begin na 3 toeren met het samenhaken van 1 stokje, en zo elke toer aan die zelfde zijde twee steken samen haken. Blijf de tekening volgen ipv de patroonsbeschrijving.
Zo bereik je een mooi vest met een eigen touch.

He enige belangrijke is dat de wol prettig haakt. Het maak niet uit met welke kop, hoeveel stokjes en rijen. Als het maar mooi wordt. Als het betekent dat je met nld 3 moet haken, is dat geen punt zolang je je aan je proeflapverhouding houdt en dit doorberekent in het geheel.

Ps het wijdse onderaan is mischien wel te wijte aan die gaatjesbanen. Het is het overwegen waard om die gaatjesbanen weg te laten. En als je juist aan de afmetingen op de tekening houdt, is de kans kleiner dat hij te groot uitvalt. (De klacht in de reviews). Succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.