Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Julia

Julia

19-03-2016 om 16:27

Ik zoek me suf naar een simpel breipatroon voor een lang vest


Julia

Julia

24-03-2016 om 10:58

Ik geef niet op hoor!

Alleen wel met deze wol. Hij is echt veel te dun. Heb nog eens goed gegoogeld op het garen dat in het patroon gebruikt werd, en dat wordt met haaknaald 5 gedaan. Ik zat te prutsen met 3,5 voor wol van dikte 3 - 3,5. De winkel had niet dikker, ik wilde te graag beginnen en volgens de verkoopster was het allemaal geen punt.
Maar het geeft niet, mijn mutsje vordert gestaag dus de wol is niet verloren.
Ben nu druk op zoek naar ander doorloopgaren dat wat dikker is. Dat vind ik 10x fijner haken. Heb denk ik al iets moois gevonden (Papatya batik), en dat is nog stukken goedkoper ook.
Dus ik ga, met al jullie aanwijzingen straks vol goede moed opnieuw beginnen

Ervaren haakster

Ervaren haakster

24-03-2016 om 13:28

Papatya batik

is volledig acryl, dat is natuurlijk wat anders dan waar je muts nu van wordt. Geschikt voor naald 4 of 5 dacht ik, als je strak haakt kan je naald 5 proberen.

Het gaat je lukken, dat weet ik zeker!

leuk garen!

Acryl is misschien niet het allerlekkerst om te dragen (itt bv alpacawol), maar is natuurlijk oersterk en gaat waarschijnlijk niet pillen. Leuke kleurverlopen zeg!

gut

Ik zat hier naar je wol te kijken:
http://www.wolgeitwebshop.com/c-2919299/papatya-batik-verloopgaren-vanaf-2-50-per-stuk/

Wat je nu weer van de onderste haaksels op de pagina moet denken....

40er

40er

24-03-2016 om 20:36

silone

Dat zijn fles cosy's.

Tja,

Dat de wol snel droogt. -

Dat vind ik wel altijd een dingetje met zelfgemaakte truien. Hoe houden ze zich na een wasbeurt...ook al droog je ze plat op een wasrek.

Neeeee! Dat het bestaat, joh!

Dat bedoel, dat haakgefröbel op de vierkante cm levert niks goeds op...
Meen je nou echt dat er mensen zijn die dit haken en leuk vinden om zelf om een fles te doen of het grappig vinden cadeau te geven?
Daarbij verbleekt bijna de peniswarmer die ik ooit (heel onschuldig een breiboek doorbladerend in de handwerkwinkel) tegen kwam. Bijna hoor...dat patroontje vond ik toch wel een unicum op handwerkgebied.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

30-03-2016 om 16:29

lukt het?

Julia

Julia

30-03-2016 om 19:11

Nog niet begonnen

Was een paar dagen weg en ben nog niet begonnen.
Maar ben dat vast van plan en kom hier zeker mijn vorderingen melden
Ik zit nog te twijfelen of ik die acryl zal kopen, of toch een mix van katoen/wol en acryl. Heb daar ook al mooie bollen van gezien, nog biologisch ook. En het draagt misschien prettiger.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

30-03-2016 om 19:24

Julia

Ik wil je niet haasten hoor, ik was gewoon nieuwsgierig

Welk mixgaren heb je op het oog?

Julia

Julia

30-03-2016 om 19:32

Deze

http://www.wol-zo-eerlijk.nl/producten/garens/verloopgaren-bio-katoen/

Maar die is alleen katoen en ws iets te dun (maar ik vind het wel erg mooi).
Of deze:

http://www.wolplein.nl/katia-city

Vind ik iets minder mooi, maar heeft wel de goede dikte en is een mix.

Wat vind jij ervan?

Ervaren haakster

Ervaren haakster

30-03-2016 om 20:54

Julia

Ik heb ooit een omslagdoek gehaakt met dat katoenen garen. Hartstikke mooi geworden, maar puur voor de sier. Warm is ie niet. Een vest wil je toch voor de warmte dus deze zou ik niet doen.

Die tweede zal vast lekker haken, ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar als ik naar de voorbeelden kijk vind ik het verloop niet zo heel mooi. Heb je deze gezien:http://www.wolplein.nl/katia-azteca-fine#anchor. Iets duurder, maar meer meters en qua verloop wat geleidelijker.

en deze dan, Julia?

http://www.wolcafe.nl/Garens-Wol/Limited-by-Wolcafe
Wel prijzig , maar 900 m per bol én katoen-wolmix. Ik heb het besteld en ga nav deze draad proberen een fair isle omslagdoek te maken inclusief knipbies. Ik heb alle hoop op YouTube gevestigd...

Volledig katoen gaan zwaar aanvoelen en hangen. Zou ik niet doen.

Julia

Julia

31-03-2016 om 19:00

Allebei mooi!

En beter dan wat ik had gevonden idd.

Bedankt weer

ravelry

Echt een leuke site, zeg! De charme zit er ook wel in dat er patronen van over de hele wereld en alle tijden in staan. Ik lach me ook een kriek om die mannen die overduidelijk gedwongen worden in de breisels van moeder de vrouw te poseren...doodongelukkig.

Julia

Julia

09-04-2016 om 15:29

Opnieuw begonnen - vraag over proeflapje

Oké, ik ben opnieuw begonnen, met het garen dat Ervaren haakster me aanraadde (katia azteca). Prachtig! En haakt fijn.

Nu mijn vraag. Ik heb een proeflapje gehaakt, volgens het patroon moeten 8 rijtjes van 13 stokjes 10 cm zijn.
Ik heb het gehaakt en als ik er flink aan trek, is het dat ook. Maar heel eerlijk gemeten, is het 10x11, waarbij de stokjes dus iets te lang zijn.
1. Is dat erg?
2. Kan ik dat verhelpen door steeds maar 2 keerlossen te doen ipv 3? ik vind verschillende instructies op youtube vwb de keerlossen. Sommigen doen er 2, anderen 3.

Julia

Julia

09-04-2016 om 15:30

Dat staat er een beetje raar

Als ik eraan trek, is het een vierkantje van 11x11. Als ik niks doe, is het 10x11.

Julia

Julia

09-04-2016 om 17:15

Naald

Ik haak op naald 4. Kan natuurlijk wel op 3½ gaan haken (al lijkt me dat niet prettig), maar dan is mijn lapje weer te smal! Het gaat om de verhouding: de lossenketting is precies goed, de rijen stokjes te hoog...
Of zou het niet erg zijn, en kan ik gewoon wat minder rijen haken omdat ik eerder aan de vereiste lengte kom?

40er

40er

09-04-2016 om 20:05

ik zou

Ik zou minder stokjes haken, minder rijen dus.

Julia

Julia

09-04-2016 om 20:39

40er

Maar dan wordt hij smaller, en even hoog. Nog meer een te hoge rechthoek ipv een vierkant...
Of snap ik het niet?

Die 13 lossen maken een ketting van 10 cm, die 8 rijen stokjes erop maken 11..

Halve stokjes?

Als je stokjes te lang uitvallen, kan je ook overwegen halve stokjes te haken.
Maak eens een proeflapje met halve stokjes. En kijk hoe dat eruit ziet.

40er

40er

10-04-2016 om 11:48

hoe bedoel ik het....

Je moet volgens patroon zeg maar 20 rijen van x stokjes haken om op het benodigde aantal cm te komen. Jij bent met 18 rijen al op je cm. Dan haak je er toch 18.

Snap je hoe ik het bedoel?

Ervaren haakster

Ervaren haakster

10-04-2016 om 13:00

Proeflapje

Veel mensen maken een proeflapje van het aantal steken dat opgegeven wordt. Dat is niet de bedoeling. Als er bijvoorbeeld staat 16 steken, 16 toeren is 10 x 10 cm, dan maak je een proeflapje van zo 22 steken en 22 toeren. Met spelden baken je de 16 steken en 16 toeren af (in het midden van het lapje) en dat meet je. Grote kans dat die afmeting dan anders is dan je nu hebt.

Julia

Julia

10-04-2016 om 13:21

Halve stokjes

Heb nu een proeflapje met halve stokjes gemaakt. Nu is de hoogte 8½ cm...
Dus hele stokjes wordt te lang, halve te kort.

Ik zal weer een nieuwe maken, met hele stokjes en dan groter.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

10-04-2016 om 13:35

Haaknaald

Ik zou dan toch een half maatje kleiner proberen.

Julia

Julia

12-04-2016 om 12:28

Voortgang

Ik zal jullie eens op de hoogte houden.
Ik ben al verschillende keren opnieuw begonnen

Eerste paar keer ging het fout omdat de lossenketting leek te trekken. Het werk stond zo krom als een hoepel. Helaas kwam ik pas na een paar keer proberen erachter wat het probleem was: ik moest de lossenketting maken met een dubbele draad. Had echter niet bedacht dat ik dan ook voor die ene streng even een dikkere naald moest nemen. Toen ik dat gedaan had, leek dat probleem inderdaad opgelost.
Daarna nog een paar keer opnieuw begonnen omdat ik tussendoor toch steeds per ongeluk geminderd had. Dus toen ging de bovenkant trekken, zeg maar.
Nu net weer vol goede moed gestart en de eerste twee rijen zien er netjes uit. Voor de zekerheid tel ik de stokjes voorlopig maar even

Julia

Julia

12-04-2016 om 14:11

Ooh erg

Ik zocht nog iets terug in dit draadje en zie dat Ervaren haakster me hiervoor al gewaarschuwd had (niet dezelfde naald voor lossenketting).

dapper van je

En nu gewoon doorzetten. Het is zo'n lang eind dat je er straks vanzelf handigheid in krijgt en niet meer kan indenken dat je zo onzeker was.

Ervaren haakster

Ervaren haakster

12-04-2016 om 19:13

Top Julia

dat je doorzet.

Hoeveel steken heb je opgezet? Als het er veel zijn zou je steekmarkeerders kunnen overwegen. Bijvoorbeeld iedere 10 steken een markeerder er tussen.

Julia

Julia

13-04-2016 om 14:25

Steken. En ik heb idd markeerders... maar dan nog lukt het me om steken per ongeluk te minderen of meerderen.
Maar nu ik iedere rij een paar keer natel, lukt het wel. Heb al een aardig lapje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.