Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Inspiratieloos in de keuken..wie heeft er tips?

Ik ben zo inspiratieloos in de keuken.. Ik vind het echt een gedoe om elke dag weer iets te bedenken voor het avond eten en met 4 kids is er altijd wel iemand die iets niet lust, of moet sporten, of noem maar op. Ik wissel graag af, pasta, rijst, agv, maar eindig vaak met de geijkte nasi, spaghetti, wrap enz. Ben ook geen keukenprinses en ook geen fan van de bekende dozen met maaltijden die je thuis moet bereiden (en dan bedoel ik niet de vers pakketten uit de supermarkt die vind ik wel leuk af en toe) Gewoon een simpele makkelijke gezonde lekkere maaltijd. Alle tips zijn van harte welkom!! 

in de app van picnic staan prima receptjes. Die gooi ik in 1x in de digitale mand. Ik eet zelden twee keer hetzelfde 

ik maakte regelmatig een recept met bulgur, kip, ui, paprika en tomaat. De worst die ook in het recept zit (ik deed chorizo of salami) meestal weg sinds we op ons eten letten. Verder eten we ook regelmatig een keer soep (courgettesoep, goulashsoep, kippensoep, tomatensoep of linzensoep zijn de favorieten hier).
Pasta met kip, courgette en crème fraiche of tagliatelle met tonijn komt ook voorbij. Lasagne. Soms AVG. Stampot (zuurkool, andijvie, boerenkool of hutspot) mn inde winter ook. Gebakken aardappeltjes of uit de oven voor variatie op AVG. In t weekend soms een curry.

Maar ik herken t wel, ik vind t ook lastig om wat te bedenken. Ik ben ook niet zo'n makkelijke eter èn nu weer een nieuwe uitdaging met een kind met coeliakie dus dat wordt -iig in de weekenden- wel puzzelen. 

Wij hebben een soort vast ritme zondag tm donderdag aardappelen, vega, groente en dan dus vaak de standaard groentes zoals sperziebonen, snijbonen, bloemkool, broccoli, spitskool, witlof en spinazie. Op vrijdag doen wij wel een pak wereldgerecht oid en of je nou een pak met kruidenmix neemt of een zogenaamd verspakket met een zakje kruidenpasta of mix erin neemt maakt mijn inziens weinig verschil. Op za meestal kipfilet /rollade/shoarma of kebab met iets van krieltjes en diepvries roerbakgroenten. Genoeg afwisseling zo. 

Wordt er nog veel AGV gegeten als in gekookte groente met gekookte aardappels? Ik ken dus bijna niemand < 50 die dat nog overwegend eet. Ik denk dat wij een keer per maand een stamppot en hooguit twee keer per week een keer aardappel gebakken of uit oven/airfryer.
Van de week hadden we toevallig aardappelpuree van zoete en gewone aardappel. Daarbij geroerbakte spruiten in een pittig sausje en gehaktballetjes erbij (Hello Fresh). Heel geslaagd.
Recepten waar we vaak op terug grijpen:
- Pastasalade met kipfiletreepjes en verschillende rauwe groenten of met tonijn, rode ui en spinazie.
- gnocchi met pesto, rucola, gegrilde tomaat en kaas of met tomatensaus.
- quesadillas
- spring rolls met zalm, komkommer, Edamame, avocado en wortel.
- Poke bowl

Afgelopen week door omstandigheden heel weinig variatie gehad, maar normaal eten we heel divers. Ik sla regelmatig recepten op via bv instagram of ik app ze naar mezelf. Maak geregeld recepten van project gezond. Dat is eigenlijk een afslank methode, maar hebben fijne, eenvoudige recepten. Wat mij heeft geholpen is noteren wat wij elke week hebben gegeten. Dan kan ik terug zien wat we hebben gehad, inspiratie op doen of juist denken, mee, niet weer pasta met rode saus.

MMcGonagall schreef op 12-03-2026 om 23:39:

Wordt er nog veel AGV gegeten als in gekookte groente met gekookte aardappels? Ik ken dus bijna niemand < 50 die dat nog overwegend eet. Ik denk dat wij een keer per maand een stamppot en hooguit twee keer per week een keer aardappel gebakken of uit oven/airfryer.
Van de week hadden we toevallig aardappelpuree van zoete en gewone aardappel. Daarbij geroerbakte spruiten in een pittig sausje en gehaktballetjes erbij (Hello Fresh). Heel geslaagd.
Recepten waar we vaak op terug grijpen:
- Pastasalade met kipfiletreepjes en verschillende rauwe groenten of met tonijn, rode ui en spinazie.
- gnocchi met pesto, rucola, gegrilde tomaat en kaas of met tomatensaus.
- quesadillas
- spring rolls met zalm, komkommer, Edamame, avocado en wortel.
- Poke bowl

1 a 2x per week denk ik. Wisselt een beetje, maar hier dus ook wel graag de variatie (rijst, pasta,gebakken aardappels of bulgur oid)

Heel herkenbaar. Altijd wel iets wat iemand niet lust. De een wil het liefst alles los naast elkaar op het bord, de anders alles het liefst in een romige saus met veel witte rijst. 
Ik hou van volkoren, weinig vlees en groente.
Wraps, risotto, stamppot, chili con carne, curry, avg, pasta, lasagne eten we een beetje afwisselend denk ik.
Wat helpt tegen slechte eters is een restje van de dag ervoor in de koelkast te hebben. Ik kook vaak een extra groente mee, wordt ik zelf blij van en de kinderen hebben meer keuze.

Verder blijft het toch een beetje ploeteren.

Sinds een paar jaar eten wij vrijwel helemaal veganistisch. En dan moet je eigenlijk een beetje opnieuw leren koken. Zodoende hebben we heel veel nieuwe dingen uitgeprobeerd. 
Ik ben vooral een fan van de recepten van Gaz Oakley. Niet allemaal even eenvoudig maar iedereen vindt het altijd lekker. 
Ik was ook een beetje vastgelopen in ‘wat moeten we nu weer eten’, maar door het roer om te gooien heb ik helemaal weer plezier gekregen in koken! 

Dat herken ik zo! Soms weet ik ook echt even niet meer wat ik moet koken. Wat bij ons vaak helpt is een paar simpele “vaste” gerechten achter de hand hebben voor drukke dagen.

Denk aan wraps (met kip of vegetarisch), een grote pan pasta die je de volgende dag ook nog kan eten of een ovenschotel waar je gewoon wat groente en aardappels in gooit. Scheelt ook weer nadenken.

Toen de kinderen klein waren, maakte ik regelmatig ovenschotels met aardappelpuree (en kaas!) op een afwisselend prutje van gebakken groente en vlees.
Tegenwoordig is de go-to ‘geen zin om te koken, ik mik in tien minuten iets in elkaar’ meestal noedels met roerbak groente/vlees en oestersaus of een woksaus uit een flesje. Gebakken uitjes of sesamzaad erover en dan is het snel lekker.
Of flatbread met iets lekkers erop en excuussla (toevallig gaat Keuringsdienst van Waarde daarover deze week, dus ik weet nog  niet waar ze voor gaan waarschuwen).

Mugs schreef op 13-03-2026 om 11:46:

Sinds een paar jaar eten wij vrijwel helemaal veganistisch. En dan moet je eigenlijk een beetje opnieuw leren koken. Zodoende hebben we heel veel nieuwe dingen uitgeprobeerd.

Inderdaad, dit herken ik, niet naar veganistisch, maar naar vegetarisch. Je moet ook weer een nieuw repertoire opdoen. Ondertussen is het 'gewoon' geworden.

Zelf vind ik het 's winters wel heel fijn als warm eten ook echt warm is. Dus dingen als pastasalade, springrolls, poke bowl - dat gaat m dan voor mij niet worden. 

Allerlei soorten traybakes komen hier voorbij, rijst met verschillende soorten curry. Soms een vleesvervanger (beyond meat jalapeno). En in het weekend wordt er wat uitgebreider gekookt (althans: gerechten die meer tijd vergen) en dan in grotere porties, zodat we reserveporties in de vriezer hebben voor de dagen dat het plots niet lukt om te koken.

Het is maar eten he, en het komt elke dag terug. Dus het hoeft niet elke dag spetterend en meeslepend, gewoon smakelijk buikje rond is goed genoeg.
Wij maakten (toen de kinderen nog allemaal thuis waren) meestal minstens twee of drie groentes of zelfs meerdere maaltijden per avond (bv twee pannen gevulde saus bij de rijst) om uit te kiezen, want de volgende dag kun je dat allemaal opwarmen en dan is er weer keus maar die dag wel weinig werk.
En vaak ook stamppotten, vullende maaltijdsoepen, bami, pilav of andere eenpansgerechten die makkelijk op andere momenten opgewarmd kunnen worden, hopelijk genoeg voor twee dagen zijn of anders met wat aanvulling daarop, en de restjes gaan dan op als avondsnack of ontbijt.
Je kunt prima fantasieloos lekker eten elke avond, is mijn ervaring . Ik heb wel een keer een flinke lijst gemaakt van al onze "huisgerechten" zodat ik die door kon kijken als ik behoefte aan inspiratie had. Een weekmenu is overigens ook heel handig, en er is niet zoveel mis mee om elke maandag hetzelfde te eten, elke dinsdag, etc tot je dat na een paar weken weer eens omgooit.

Bij ons werkt een weekmenu heel goed. Je hoeft maar één keer per week na te denken, en dat is al lastig zat, haha.

Verder ben ik fan van gerechten waarbij iedereen zijn eigen bord samenstelt: taco's, rijsttafel-stijl met een paar kleine schaaltjes, of gewoon rijst met meerdere kleine bijgerechtjes. Dan kiest elk kind wat hij/zij wil, en je hoeft niet iedereen tevreden te stellen met één pot. Scheelt ook discussies aan tafel.

Mugs schreef op 13-03-2026 om 11:46:

Ik ben vooral een fan van de recepten van Gaz Oakley. Niet allemaal even eenvoudig maar iedereen vindt het altijd lekker.
Ik was ook een beetje vastgelopen in ‘wat moeten we nu weer eten’, maar door het roer om te gooien heb ik helemaal weer plezier gekregen in koken!

Onze zoon is sinds een paar jaar vegetariër, dus wij eten ook overwegend vegetarisch nu. Maar ik vind dat wel ingewikkeld hoor. Lastig om dan lekker te variëren. Vooral ook omdat dochter een heel lastige eter is en niet houdt van tahoe en tempe, wat de rest van het gezin wel lekker vindt. Hier vaak iets oosters, roerbak met rijst of noedels, of gado gado met wisselende groenten. Andere dagen pasta, gnocchi, regelmatig een salade,wraps, soms een soep (vindt manlief 'geen eten') en heel af en toe gebakken aardappelen of ovenfriet of een stamppot. Maar meestal komen de aardappels hier niet op voor ze flinke uitlopers hebben. 

Ik herken het erg. Wat hier geholpen heeft: ik heb een paar jaar geleden een schriftje gemaakt met alle “huisrecepten” en ben daar toen echt voor gaan zitten. Dus ook dingen die ik vroeger kookte maar weer beetje vergeten was. Ook lang in kookboeken gebladerd toen: oh ja dat heb ik wel eens gemaakt en dat werkte goed.
Dat schriftje is heel fijn.
Hier ook veel afwisseling.
Pasta (verschillende soorten sauzen), lasagne, rijst met verschillende recepten, couscous met verschillende recepten, bami, wraps, pokebowl, diverse maaltijdsoepen, pitabroodjes of flatbread met diverse vulling/topping, maaltijdsalades in de zomer, aardappelen (gekookt of puree of gebakken of uit de oven) met vlees/vis/vega en salades, en in de winter ook stamppot, spinazietaart en andere hartige taarten.

hier 2 vegetariërs en 3 vleeseters. We eten de helft van de tijd voor iedereen vegetarisch, de andere helft twee varianten.

als je concrete recepten wil, laat maar weten.
Op dit moment werkt mijn man minder en kookt hij 1x/week iets nieuws (en zoekt recept en doet boodschappen). We vinden het allemaal leuk maar het valt wel op dat er weinig blijvers zijn. Je hebt kennelijk toch niet voor niets je favoriete recepten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.