Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

21-02-2020 om 14:18

Koffie zetten


Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2020 om 11:07

Bas

Een belangrijke factor is hier hoe je incidenteel behoorlijke koffie zet. Daar zijn beperkte moghelijkheden voor. Oploskoffie is er een van, maar de meeste koffiedrinkers walgen daarvan, je maakt sowieso een heel goedkope indruk.

Cup-systemen als nespresso en dolce gusto hebben als voordelen dat de koffie lang houdbaar is (heel belangrijk bij incidenteel gebruik) en behoorlijk goed te drinken voor zelfs veeleisende koffieliefhebbers (die thuis een espressoapparaat van 1000+ hebben staan).

Ze zijn relatief duur omdat de cups per stuk vrij duur zijn, maar als je weinig koffie zet is dat een minder groot bezwaar. De apparaten zijn vrij klein en goedkoop (50-100 EUR nieuw). Dus de keus is eigenlijk vrij makkelijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-02-2020 om 11:17

Fris en bier

Ik haal voor gasten eigenlijk altijd in huis wat ze lekker vinden, als ik dat weet. Dan kan het voorkomen dat ik alleen maar een 0,5 liter van het bijzondere drankje heb, maar heb ik toch mijn goede bedoelingen laten zien. Bier haal ik met verjaardagen. De houdbaarheidsdatum houdt het net tussen de verschillende verjaardagen in (4 mnd), waardoor ik zelfs voor onverwachte gasten meestal wel een flesje heb liggen. Tegenwoordig heb ik zelfs thee in huis, sinds ik 3 jaar geleden een theedoos heb gekregen (toch eens kijken of ik iets van een houdbaarheidsdatum kan vinden).

Angela67

Angela67

23-02-2020 om 11:58

Als je echt een feest zou geven

waarbij je een koffie/thee/gebak ronde doet van bijv. 15-17 uur en daarna overgaat op hapjes/eten dan leen je natuurlijk gewoon een goed koffiezetapparaat ergens met een fikse thermoskan. Dan ga ik ook niet met m'n heerlijke espresso-apparaat aan de gang - en als iemand dat lekker vindt en leuk vindt om te doen kan hij/zij zich daar natuurlijk fijn zelf op uitleven in de keuken

Dus het gaat om een klein gezelschapje. Wij hebben lang opschenk-methode gebruikt maar omdat we dat ook voor onszelf dagelijks deden waren we daar handig in en konden we 'constante kwaliteit' leveren. Dat is het punt voor TS: ze zou het zelden doen en dan - zoals ze schrijft - tegelijk met andere activiteiten. Dan hangt dus het eindresultaat af van een aantal onzekere elementen. En dan kom je weer op de vraag: geef je geld en een beetje ruimte uit om kwaliteit en gemak te garanderen? Als je dat niet wilt dan zou ik zelf toch nog liever voor opschenken gaan (en een sticker erop plakken hoeveel ik de vorige keer gebruikte), want oploskoffie aanbieden heeft voor een regelmatige koffiedrinken in het algemeen te weinig aantrekkingskracht. Veel mensen zullen de smaak ook niet kennen.

Terwijl als de opschenk-koffie even een beetje mislukt zet je zo een nieuw kopje wat dan wel lekker smaakt. Bij oploskoffie kun je nooit wat doen aan de basissmaak (hoogste varieren met water en melk, maar die herkenbare basissmaak krijg je nooit weg).

gr Angela

Goedkope indruk

AdH schreef: |"Oploskoffie is er een van, maar de meeste koffiedrinkers walgen daarvan, je maakt sowieso een heel goedkope indruk."

Als ik lees dat iemand op een verjaardag de pot nescafe openschroeft, dan zie ik daar inderdaad meteen een schaaltje pennywafels bij.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2020 om 12:09

Angela

Nou, dan huur je gewoon een 15 liter ketel:

https://www.jumpa.nl/Producten/feestverhuur-eten-en-drinken-buffet-etdr1013-koffieketel-15-liter.php

Niet te zuipen natuurlijk, maar goed...

Angela67

Angela67

23-02-2020 om 12:09

is wel weer

nostalgisch.
gr Angela

Angela67

Angela67

23-02-2020 om 12:09

nostalgisch gaat over pennywafels!! niet over 15 liter!!

Lou

Lou

23-02-2020 om 12:37

Toch gedoe

Angela: "Terwijl als de opschenk-koffie even een beetje mislukt zet je zo een nieuw kopje wat dan wel lekker smaakt."
Ik kan me voorstellen dat TS dat toch teveel gedoe vindt, een nieuw kopje zetten met opschenken.

Ik zou de cupjes kiezen. Lang houdbaar, tamelijk populair, zeer makkelijk. Alleen niet het goedkoopste, maar dat hoefde ook niet.

Angela67

Angela67

23-02-2020 om 12:40

lou

het opschenken is wat mij betreft ook niet eerste keus, maar als je geen apparaat wilt kopen en/of geen ruimte wilt opofferen dan zijn er een paar keuzes. Opschenken vs oploskoffie.
Dat was wat mij betreft even de afweging.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2020 om 12:51

Pennywafels (wie het kleine niet eert...)

Sinds een flinke tijd mijn favoriete koekje in de categorie "eenvoudig-doordeweeks". Wat mij betreft ondergewaardeerd als het in een adem naast oploskoffie als derderangs koekje wordt neergezet. 😃

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-02-2020 om 15:47

Tja echt zeg

Maar eerlijk is eerlijk, mijn moeder dronk graag Nescafé met een Pennywafel erbij. Of zo’n Mariakaakje.

Dus ik snap de gedachtengang van Kenfan wel.

Eenvoudig door de weekse koekjes

..doe ik niet aan hoor, dan zou ik dichtgroeien. Gewoon, zwarte koffie, altijd. En dan liever af en toe iets echt lekkers, dat de moeite waard is. Toen de kinderen nog klein waren, kocht ik pennywafels en van die prince Fourre koeken voor hen als vieruurtje. Daarom valt het voor mij in de categorie voordelig kindervoer. Ik kwam ook nooit in de verleiding een graai in die trommel te doen.

Wel verhelderend dat mensen van iets gruwen dat voor mij in de categorie eerste levensbehoeften valt. Gruwen van koffie...dat klinkt mij in de oren als "eten, daar doe ik niet aan". Mijn eerste gang ' s ochtends is naar het espressoapparaat. Niet een van 1000 euro, wel met zelfgemalen koffie van de betere bonen van Fascino uit Weert. Man of ik gaan eigenlijk ook altijd wel met het espressoapparaat in de weer bij verjaardagen. Zo'n opgave vind ik dat niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

23-02-2020 om 18:03

Kenfan

M.i. getuigt het van een wat kinderlijke smaak.

Kinderen houden alleen van zoete dingen. Pas na het proberen van dingen die op het eerste gezicht niet lekker zijn zoals koffie ontstaat een meer volwassen smaak. Eerst koffie met melk en suiker en dan groei je langzaam naar het echte spul: zwart en sterk.

Net als met chocolade. Het feit dat witte chocolade (een abominatie die duidelijk het resultaat is van homeopathische verdunning) zo populair is, is een duidelijk symptoom van de teloorgang van de beschaving. Echte mannen (en vrouwen) staan op puur!

Flavia

Flavia

23-02-2020 om 18:16

Kenfen

Ik gruwel echt van de stank van koffie, ben blij dat mijn collega meestal net wat eerder is dan mij zodat zij onze theekannen vult want ik moet regelmatig kokhalzen van de lucht van koffie. Zeker als ik zelf nog weinig gegeten heb.
Overigens heb ik hetzelfde bij de geur van brood dat gebakken wordt.

Dees

Dees

23-02-2020 om 18:55

Geur

De geur van koffie vind in lekker maar de smaak vind ik vreselijk. Ook de gedachte dat ervoor de productie van 1 kopje koffie zo'n 140 liter water is gebruikt maakt me ook wel terughoudend in het nogmaals proberen te drinken.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

23-02-2020 om 20:38

Dees

.. en wat is het milieueffect van thee?

Straks serveren we gewoon een glas heet water.
Of nee, gewoon water uit de kraan

Dees

Dees

23-02-2020 om 21:28

Thee

Voor een kop thee is 35 liter water gebruikt.
Ik drink thee maar meestal water.

vage gruisthee

Nav de vage gruisthee van Marinade: mag ik alle niet-theedrinkers verzoeken om, als ze thee aanbieden, als het enigszins mogelijk is daartussen ook thee te hebben die is gemaakt van thee, en die niet vooral smaakt naar iets anders dan thee? Dus geen rooibos, geen sterremunt, geen andere planten die geen thee zijn, en ook geen thee die smaakt naar kersen, banaan, mango of wat er verder nog zoal bij de groenteman in het schap ligt.

Echt, ik moet regelmatig heel goed zoeken (soms tevergeefs) naar vage gruisthee "Engelse melange".
Nou ok, Earl Grey, dat kan ook nog.

Wat koffiecupjes betreft: die van Lidl schijnen ook heel acceptabel te zijn, en een stuk voordeliger dan Nespresso (en makkelijker verkrijgbaar bovendien). Ik had een koffiegekke collega die voor ons kantoor zo'n cupjesapparaat had aangeschaft (hij was net een week binnen maar had kennelijk besloten dat hij geen goed werk kon afleveren op filter- of Senseokoffie), en die haalde de cupjes altijd bij Lidl.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2020 om 22:54

Dochters

Ik was al vroeg dol op de geur van koffie. Als kleine kleuter rook ik aan een leeg koffiekopje en ik wéét nog hoe heerlijk ik de geur vond. Toen ik 10 werd kreeg ik plechtig een kopje van mijn ouders voor mijn verjaardag en mocht ik koffiedrinken. 5 jaar later dronk ik het zwart, ook geen suiker. Thee heb ik later leren waarderen. Ik dronk het wel, maar koffie was favoriet. Mijn man dronk wel koffie, maar meer thee dan ik. Ik ben door hem vaker thee gaan drinken. In de avond nu standaard. En de dochters? Daarmee is het hopeloos misgegaan. Ze moeten het niet! Geen koffie én geen thee! Ik heb ze nog net niet gedwongen met trechters en zweepslagen, maar het scheelde niet veel. Het had toch niet geholpen. Het zijn beide geen kinderachtige types. Ik heb me er bij neergelegd.

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2020 om 08:29

Dees

"Ook de gedachte dat ervoor de productie van 1 kopje koffie zo'n 140 liter water is gebruikt maakt me ook wel terughoudend in het nogmaals proberen te drinken."

Wat betekent dat eigenlijk, 140 liter water verbruikt?

Dat ze bij de productie 140 liter verbruikt hebben? Lijkt me nogal extreem, maar dan nog. Blijkbaar is die koffie gewassen of zo? Maar koffie is gewoon een natuurproduct (halleluja!) dus hoezo is het een probleem als je water met een natuurproduct gebruikt. Het is niet alsof het ineens vervuild is met bacterieen of zware metalen lijkt me.

Hoe erg is dat nou helemaal?

Of is het gewoon weer zo'n sprookje waar milieumensen elkaar bang mee maken?

Hoeveel water zou er gebruikt worden voor een glaasje bronwater?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-02-2020 om 09:30

Heel veel Ad

Op zich heb je een terecht punt.

Waterverbruik op zich zegt Indrdaad niet alles. Het is wat er met dat water gebeurd is.
Wel is het natuurlijk wel zo dat al dat water hier in Nederland weer door dat complete dure riool- en waterzuiveringsysteem moet en dat belast het milieu natuurlijk ook.
En in landen waar water schaars is of waar de aanvoer en afvoer van schoon drinkwater wat minder goed geregeld is, is het dus wel 140 liter die niet voor iets anders (beters) gebruikt kan worden.

Daarom drink ik espresso’s

waterverbruik

Om het waterverbruik voor een kop koffie te berekenen tellen ze elke stap in het productieproces mee. Van de plant waaraan de koffieboon groeit, de koffieoogst, de eerste bewerking van de boon, het transport, de volgende bewerking, de verpakking, opslag, verkoop tot het zetten van het kopje koffie. 1 kop koffie = 140 liter water.

Een kippenei is 200 liter, een boterham 40 liter en een hamburger 800 liter.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2020 om 09:52

skik

Als je het water dat een plant verbruikt gaat meetellen ben je toch wel heel merkwaardig bezig. Dat was toch de bedoeling, plantjes (die co2 omzetten in o2), water, natuur...?

Spijkers op laag water.

Hoeveel water gebruikt een vis eigenlijk?

Ad Hombre

Ad Hombre

24-02-2020 om 09:53

Ginny

"Daarom drink ik espresso’s "

Ha, ik durf te wedden dat die per milliliter koffie het allermeest water gebruiken...!

Flavia

Flavia

24-02-2020 om 10:29

Waterverbruik

Als je voor dat waterverbruik water gaat gebruiken dat als drinkwater voor de bevolking kan worden gebruikt waardoor de bevolking een tekort aan drinkwater heeft is dat niet een milieu-ding maar een ethisch vraagstuk.

Het gaat bij de berekening niet over regenwater maar om drinkwater/potentieel drinkwater dat gebruikt wordt.

Irene

Irene

24-02-2020 om 10:34

kunt beter wijn (120 liter water voor een glas) drinken dan koffie, beter bier (75 liter water voor een glas) dan wijn en beter thee (30 liter water voor een kopje) dan bier. En beter koffie dan melk (1.000 liter water per liter). Al hangt het ook af van de klimatologische omstandigheden en keert veel water terug in de waterketen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-02-2020 om 11:08

Ben er ook bang voor Ad

Maar ik zal dan ook wel geen milieumens zijn, blijkbaar.
Want Latte Macchiato is blijkbaar helemaal uit den boze.

En over chocomel durf ik al helemaal niet na te denken.

Wist je dat schoon drinkwater eigenlijk heel schaars is?
Niet dat ik dat een reden vind om geen koffie meer te drinken. Maar het is soms toch wel goed om wat verder te kijken dan je eigen bubbel. Ben je dan een milieumens?

Tessa

Tessa

24-02-2020 om 15:54

Oude Dolce Gusto

gekregen dus die staat nu klaar voor als zoon daadwerkelijk verhuist. Ik moet alleen nog van die cups kopen.

Prik

Prik

24-02-2020 om 23:59

Op naar

Op naar de scharrelkoffie dan maar?

Tessa

Tessa

25-02-2020 om 04:19

Scharrelkoffie?

Ik mis, geloof ik, iets

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.