Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naamloos

Naamloos

31-08-2014 om 23:22

OV chipkaart frustratie


Suze

Suze

09-09-2014 om 10:51

Eva

Je kan vragen om een echte medewerker en dan kan je li e chatten en vragen de melding of klacht door te geven.

Dat zou Eva zelf moeten kunnen.

Als het aantal keren dat het antwoord op de vraag "Is uw vraag beantwoord" ontkennend is, groter dan 2 is, dan verbind door met een live medewerker.

Egel OT

Bedankt voor het leuke compliment!

(Zag het nu pas.)

Alles wordt een project

Zoon heeft een weekendvrij abonnement.
Heel verhaal.
Niet op zijn ov chipkaart terecht gekomen. Zoon had het 'gecheckt' op zijn manier blijkbaar afgelopen week, bleek niet te kloppen. Dus nu maar op saldo.
Reist nu naar de andere kant van het land.
Gelukkig een heel behulpzame dame aan de telefoon. Het komt in 4 weken in orde. Komt dan vanzelf op de kaart en dan kan ik mailen om het inmiddels in het weekend uitgegeven geld terug te krijgen.
Zoon moet even opletten wanneer het erop staat.

Dan moet je weten dat we dit abonnement een aantal jaren na een paar maanden opgezegd hebben omdat de 'constructie' niet rond kwam. OV chipkaart kwam maar niet.

Bleehhhh.

Goed nieuws

Vergeten uit te checken heeft inmiddels al 16 miljoen euro opgeleverd. 1,7% van de reizigers vergeet wel eens uit te checken. Slechts 10% daarvan vraagt vervolgens geld terug. Er komen nu allerlei technische mogelijkheden om sneller je geld terug te vragen.
Die 16 miljoen wil men 'teruggeven' aan de reizigers door reizen voor kinderen tot 12 jaar gratis te maken. Kinderen moeten dan wel een ov-chipkaart hebben, wel in- en uitchecken (gezellig als je met een gezin met twee kinderen moet overstappen van de ene naar de andere vervoerder; vier keer uitchecken en vier keer inchecken en ondertussen kinderen die roepen 'ik wil het zelf doen'), maar kinderen tot 12 jaar hoeven GEEN geld op hun ov-chipkaart te zetten. Ze reizen gratis.
Dat scheelt een heleboel geld voor een gezin, mocht men eens bedenken dat men met de trein wil.
Ik weet nog niet wanneer dit ingaat, maar het komt eraan. Evenals diverse apps etc. om geld terug te vragen.

Tsjor

Barvaux

Barvaux

14-09-2014 om 13:13

tsjor

Dat scheel helemaal niet heel veel geld, voor de trein is het maar 2,50 per kind (railrunner).

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2014 om 14:18

Nou, fijn cadeautje

voor iedereen die geen jonge kinderen meer heeft. Wat heeft de rest hieraan? Ik durf te wedden dat er minder vergeten geld kinderen in de trein zitten dan volwassenen en pubers. Ik mopper niet gauw over dit soort berichten, maar ik vind dit eigenlijk een lachwekkend goedmakertje. Los van mijn irritatie is het natuurlijk wel fijn voor gezinnen met jonge kinderen.

Tsjor, als je ergen op een bepaalde tijd móet zijn, kun je ook eerder weggaan en oponthoud incalculeren. En als je écht haast hebt, dan is er gewoon geen ruimte voor 'selluf doen'.

Ha!

Inderdaad, het scheelt met die railrunner amper iets. Maar het is geloof ik wel redelijk gecompliceerd om zo'n railrunner steeds maar weer uit die automaat te kunnen trekken. Het is vermoedelijk wel zo voordelig voorde NS om dat kaartje te schrappen, kinderen gratis te laten reizen en dan net te doen alsof je reuze aardig bent.

Waarom kinderen die gratis kunnen reizen desondanks een OV-chipkaart nodig hebben ontgaat mij geheel, maar dat zal op de een of andere reden ook wel weer voordeliger zijn voor de NS.

Schoftentuig, dat is het.

Groeten,

Temet

Tante Tiny

Tante Tiny

14-09-2014 om 17:38

Waarom een chip voor kinderen

Ik denk dat kinderen daarmee kunnen aantonen dat ze nog geen 12 zijn. Dat is zonder chip lastig omdat kinderen van die leeftijd geen id hoeven te hebben.
En verder voor het verzamelen van gegevens, bijvoorbeeld om aan te tonen hoe goed ze bezig zijn.
Vergeten uit te checken is gelukkig geen probleem. Je betaalt toch niets.
Dat wordt collectief vergeten.........

amk

amk

14-09-2014 om 18:39

temet

omdat je een kaartje nodig hebt om het poortje te openen.

En een kaartje uit de automaat halen is niet veranderd ook niet voor een railrunner.

Mijn kind reist nu al 2 jaar gratis in de trein met een kidsvrij gekoppeld aan mijn voordeelurenkaart. Ook als ik niet mee reis maar iemand anders. Ze heeft dan ook maar een tegoed van ongeveer 6 euro er op staan. Is genoeg voor een ritje met de bus met kinderkorting.

Barvaux

Wat het scheelt is, dat je geen 20 euro op elke ov-chipkaart hoeft te zetten. De kosten van het reizen zijn inderdaad minimaal.
AMK: niet overal zijn poortjes, gelukkig. Het is een grote-steden-project. In Hongkong, Londen, Parijs, Amsterdam en Rotterdam, daar zijn pportjes. Maar de wereld is groter dan die plaatsen. Het blijft dus de vraag waarom die kinderen moeten in- en uitchecken, behalve dat dat het een controle kan zijn op de leeftijd. Toch een ID voor kinderen tot 12 jaar, als je met de trein reist.

Tsjor

amk

amk

15-09-2014 om 07:16

tjor

die poortjes komen in nl op 80 stations, grote kans dus dat je ze tegen komt. Enschede is al afgesloten bv.
Kunnen ze het gelijk als id in het ziekenhuis gebruiken want daar moet je je altijd identificeren, ook als je nog niet id plichtig bent. Inconsequente wetgeving.

Lucerna

Lucerna

15-09-2014 om 07:24

Kassa gezien?

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/toch-een-boete-bij-abonnement-met-vrij-reizen/speel/1/
Waarom zou dit nou zo'n hot issue zijn? Net als bij die kinderen onder de 12: ze willen koste wat het koste de reisbewegingen volgen. Óók bij hun abonnementshouders, ook bij de kinderen onder de 12.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2014 om 10:38

Reisbewegingen volgen

Naïef als ik ben, kan ik me niet voorstellen dat ze er iets anders mee doen dan statistieken maken over welke spoorlijn door wie vaak, minder vaak of amper gebruikt wordt. Daar kun je weer een mooi jaaroverzicht van maken. Ik heb er totaal geen moeite mee dat ze mijn reisgedrag willen volgen.

Lucerna

Lucerna

15-09-2014 om 13:31

Maar Kaaskopje

Is dat dan zóveel waard, dat je met zo'n volledig vrij-reizen-abonnement nog steeds moet in- en uitchecken en een boete krijgt als je dat niet hebt gedaan? Bij een abonnement van meer dan € 3800,- ? Neuh, daar zit echt meer belang achter. Jouw persóónlijk reisgedrag, niet in de zin van hoe intensief bepaalde lijnen bespoord worden.

Tango

Tango

15-09-2014 om 17:02

Amk

Maar hoe zit het dan met die kinderkorting in de bus? Want dat was nog een vraag die ik hiervoor ergens heb gesteld.
Verder kun je natuurlijk als een kind een anonieme OV-chipkaart heeft nog steeds niet zien hoe oud het kind is. Maar mag het dan met zo'n anonieme kaart wel gratis reizen of moet je dan ook nog een persoonlijke kaart aanschaffen? Is dan zeker weer duurder dan een anonieme.
Hier heb ik voor 2 kinderen 1 anonieme kaart. We reizen toch eigenlijk nooit met z'n alleen met de trein of bus. Ook man heeft de anonieme kaart een keer gebruikt.

amk

amk

15-09-2014 om 19:58

kinderkorting in de bus

idd met een persoonlijke kaart en die is net zo duur als een anonieme op dit moment.

Tuurlijk mag je altijd met een anonieme kaart reizen maar dan heb je geen leeftijdskortingen, geldt ook voor 65+ .

Je kunt er wel samenreiskorting van ns opzetten. Reis je met max 3 extra personen met 40% korting buiten de spits.

Tango

Tango

15-09-2014 om 20:41

Bedankt! Amk

Weet ik dat ook weer.
Ik vind het dus niet zinvol om voor beide kinderen een persoonlijke kaart aan te schaffen voor die enkele keer dat we met OV gaan. De anonieme kaart is vooral ook voor als ze met opa en oma met de trein o.i.d. reizen. Maar met de bus loop je dan dus de korting mis. Best een beetje zonde, vind ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-09-2014 om 22:36

Lucerna

Ja, ook persoonlijk reisgedrag. Maar ook daar kan ik niet mee zitten. Ik kan in zekere zin wel volgen waarom ze willen dat je in- en uitcheckt. Ik maak uit het verhaal van Kassa wel op dat het niet om NS ging maar om Conexxion. Dwars doen om het dwars doen lijkt het.

Stenna

Stenna

16-09-2014 om 00:58

snel stuk

gaan ze wel. Zoon heeft inmiddels z'n derde ovstudentenkaart in een jaar. Steeds doet hij het niet meer, ik vermoed omdat hij 'm in portemonnee in z'n kontzak heeft zitten, en daar dus bovenop zit. Maar waar laat een man/jongen zoiets anders, ze hebben nou eenmaal geen handtasje bij zich. Colberts met zakken oid draagt hij nog niet. Kost toch elke keer een week of langer op saldo reizen voor hij weer een nieuwe heeft (+ boete bij onwelwillende conducteur die eerder dan zoon zelf ontdekt dat de kaart niet meer werkt).

Stenna

"Maar waar laat een man/jongen zoiets anders, ze hebben nou eenmaal geen handtasje bij zich."

In de binnenzak van zijn jack. Of in de gewone zak van zijn jack.

Zo doe ik het ook. Ik heb geen handtas, en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt een portemonnee in mijn kontzak te stoppen, met al die zakkenrollers die op Amsterdam CS rondhangen (nog daargelaten dat mijn portemonnee met al die kaartjes daar veel te dik voor is). Je zoon loopt het risico aanzienlijk meer te verliezen dan alleen die OV-kaart.

Meestal zit mijn portemonnee in de werktas of rugzak die ik bij me heb, maar anders dus in de (binnen)zak van mijn jack.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

16-09-2014 om 10:14

Gewoon in de voorkantzak van je broek? Mijn zoon koos er vorig jaar zijn nieuwe spijkerbroek op uit: zijn ipod of phone moest er in passen. Een portemonnee is ook snel te dik, kies een dun exemplaar op die leeftijd. Of kies een phonehoesje met ruimte voor pasjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2014 om 10:38

Inderdaad

Jas of portemonnee. Als ik geen jas en geen broekzakken heb, moet ik de kaart wel in mijn portemonnee doen, maar als het even kan neem ik hem los mee in mijn jaszak of broek. Uiteraard alleen als hij daar niet uit kan vallen en niet kan breken. In driekwart van het jaar kan je zoon de ov-chip dus gewoon in zijn jas bewaren en eventueel op school in een portemonnee doen als zijn jas niet in een kluisje ligt.

pas op met de voorzak

Ik heb ooit eens een bankpasje doormidden gebroken doordat ik het in de zak aan de voorkant van mijn broek had gestopt; even later ging ik ergens zitten en trok mijn benen op. Krak.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

16-09-2014 om 13:39

Temet

Logisch!

Ik bedoelde ook niet dat de pas los in een broekzak moet

nog even geduld

Dan krijgen we vast allemaal ergens een chip geïmplanteerd en hoeven we zelf nergens meer op te letten

Monique D*

Monique D*

16-09-2014 om 15:45

Batchhouder

Zou een batch-houder niet helpen? Dan is de kans kleiner dat de ov-chipcard krak zegt als je het in de broekzak stopt.

Lucerna: OV-jaarkaart hoeft niet in te checken bij NS

Zo'n abonnement wil ik ook wel:

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/reizen-met-bepaalde-ns-abonnementen-uitzonderingen.html

Jippox

Ja, dat denk ik nou ook steeds. Ik vermoed dat ze die gaan implanteren tijdens de hielprik. Mensen die op latere leeftijd in Nederland komen krijgen de chip gelijk met de uitreiking van het inburgeringscertificaat.

Alles wordt dan gewoon aan elkaar gekoppeld. Kinddossier, patiëntendossier, OV-chipkaart, telefoonabonnement, belasting- en loongegevens en je bankrekening. Wordt alles ook automatisch van je rekening afgeschreven. En al je gangen worden nagegaan. Veel veiliger ook, natuurlijk, tegen terrorisme enzo.

Groeten,

Temet

Temet

Heb je 'de cirkel' van Dave Eggers gelezen? Een aanrader!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.