Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pizza beleg, wat zijn jullie toppers?

Vanavond eten we pizza. Nu heb ik wel eens zin in iets anders dan mijn standaard dubbel ansjovis kaas combinatie. Zoon belegt zijn helft meestal met ham, ananas en salami.

Waarmee beleggen jullie je pizza?


Mijn kinderen: salami en mozzarella. Ikzelf: mozzarella, artisjokharten en ansjovisjes.

Laatst trouwens bij Lidl een keer pizzamozzerella gekocht. Die bevat minder vocht en gaat daarom beter op de pizza, helaas zit dat noch bij Lidl, noch bij AH in het standaardassortiment.

Groeten,

Temet

Ysenda

Ysenda

17-06-2021 om 07:53 Topicstarter

Temet schreef op 17-06-2021 om 07:44:

Laatst trouwens bij Lidl een keer pizzamozzerella gekocht. Die bevat minder vocht en gaat daarom beter op de pizza, helaas zit dat noch bij Lidl, noch bij AH in het standaardassortiment.

De truc met mozzarella is goed uit laten lekken. Eerst snijden, dan uit laten lekken, kwartiertje of langer en dan pas op de pizza.

Buffel mozzarella snij je in wat dikkere (5-6mm) plakken want die smelt sneller dan de wat compactere koemelk variant, de koemelk variant snijd je het best in dunne (2-3mm) reepjes.

Hier staat ook mozzarella met stip op 1. Verder hebben wij altijd potjes met groene en zwarte olijven schijfjes en julienne gesneden zongedroogde tomaat in huis. Ik doe er ook altijd kappertjes of kapperappeltjes op. Zoon wil nog wel eens shoarma en champignons op de pizza doen. Die shoarma ligt hier in 1-persoonsporties in de diepvries. Net als jullie zijn ook hier ansjovis en salami veelgebruikte ingrediënten. Ik vind artisjok ook lekker maar die potjes/blikjes zijn eigenlijk te groot en in vaak verhouding nogal duur, vind ik. 

1. Mozzarella, creme fraiche, gemengde paddestoelen en blauwe kaas

2. Mozzarella, tomatensaus, frutti di mare, rode peper, ansjovis

Die frutti di mare, in welke vorm gaan die op de pizza? Diepgevroren?

Mija, ik hou ook altijd artisjokharten over, maar ik doe het restant - inclusief opgiet - in een bakje in de koelkast en dan gaat het later in de week door de sla ofzo. Voor mij dan, want ik ben de enige in huis die artisjokharten lust.

Mozzarella uit laten lekken is een goede tip, dat zal ik een volgende keer eens doen. Ik ben al gestopt de allergoedkoopste te kopen, want die lag dan in een plasje vocht als de pizza klaar was, maar ook bij de wat duurdere komt dat wel eens voor. Uitlekken dus in het vervolg.

Groeten,

Temet

Mijn favoriet: 

Tonmatensaus, mozzarella, klein beetje gesnipperde ui en dan spinazie met pesto en stukjes tonijn uit blik. 

Ps was er wat blauwe kaas van de pizza van dochter op terecht gekomen en dat smaakte er ook prima bij.

De tomatensaus maak ik altijd zelf in grote hoeveelheden een die gaat dan per portie voor 4 personen in de vriezer.  Die saus is al heel smaakvol van zichzelf.  Daar gaat in: tomaat 3kg,  2 uien, 200 g wortel,  stukje prei, 4 stengels bleekselderij en zo'n 6 tenen knoflook. Eventueel aangevuld met een (halve) paprika die nog in de koelkast ligt. Basilicum,  oregano of andere Italiaanse kruiden kunnen ook al toegevoegd worden indien gewenst. 

Het geheel gaar koken en dan in een vergiet een uur laten uitlekken/afkoelen. Vocht wel opvangen.  Staafmixer erdoor en indien gewenst zeven. In porties verdelen en invriezen. 

Als die frutti di mare uut de vriezer komen, dan ontdooi ik ze eerst. Er komt namelijk heel veel vocht vanaf! Dan krijg je een kledderpizza en dat wil je niet.

Vergeet te melden wat ik dan met het opgevangen vocht doe.

Dat is een heerlijke basis om zelf bouillon te van een schenkel/mergpijpje met soepvlees.

Voor als je eens iets heel anders wilt proberen. Zonder tomaat!

Roer door elkaar in een kom: een blik zalm in kleine stukjes, een halve courgette in kleine stukjes, een kleine ui in kleine stukjes, een bekertje crème fraîche, een paar uitgeperste tenen knoflook, zout, peper en citroensap. Goed roeren. Verspreiden over je pizzabodem. Parmezaanse kaas erover. 

Echt lekker. 

Varianten naar smaak of koelkastinhoud, ook heel lekker: zonder courgette, of met pecorino in plaats van parmezaan, of de kaas erdoorheen in plaats van erbovenop.

Een andere vraag: laatst was hier iemand toen er pizza op het menu stond en die lustte geen kaas. Ik heb 'm toen zonder kaas gemaakt maar dat vond ik op de een of andere manier toch wat karig, het wordt dan gewoon niet helemaal een pizza. Weten jullie toevallig een vervanging voor de geraspte kaas?

Hier is violife (veganistische kaas) een vervanging voor kaas, die is er ook in geraspte vorm. Maar dit smaakt wel enigszins naar kaas en dat was misschien precies niet de bedoeling

Het schijnt dat bij de 'echte' pizza bij bepaalde ingrediënten er geen kaas op de pizza gaat. Maar pizza is van oorsprong natuurlijk gewoon een manier om restjes op te maken. Dus die gaan er hier dan ook altijd op. Wat soms tot verrassend lekkere combinaties leidt, tomatensaus, kaas, Spaans pepertje, bruine bonen en zuurkool. En nou niet gaan gillen dat dat raar is, want waarom wel pizza met shoarma, broodje zuurko met worst, kapsalon.... Yek. 🙂

Mijn favoriete beleg is blauwe kaas, walnoten,  en veel stukjes rode paprika. Gelukkig hebben wij zoń soort pizza-tostijzer, belegt iedereen zijn eigen pizza, anders zou ik dit goddelijk genot nooitmeer mogen smaken

Als iemand geen kaas lust zou ik visachtige dingen doen. Tonijn, of zeevruchten, al dan niet in combinatie met olijven. 

Italianen doen ook geen parmezaan over de pasta als er vis door die pasta dit, vandaar dit idee. 

Trouwens, ook ham met olijven en misschien wat blaadjes basilicum (niet meebakken) is misschien wel wat. 

Pesto op de pizza kan ook, daar zit natuurlijk wel kaas in. Ik weet niet hoe erg de kaashaat van die persoon is. 

Groeten, 

Temet

Ysenda

Ysenda

17-06-2021 om 15:16 Topicstarter

Niet houden van kaas, heeft eenzelfde genetische oorzaak als het smaken naar zeep van koriander. En dat kan van persoon tot persoon verschillen hoe gevoelig ze daar voor zijn. 

Dit is iets anders dan allergisch zijn voor melkeiwitten die ook in kaas zitten het is echt de smaak die als onaangenaam wordt ervaren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.