Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kitkat

Kitkat

23-06-2011 om 09:47

Pup valt kinderen aan. hoe opvoeden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sera

Sera

25-06-2011 om 19:57

Petra

Ik heb al mijn hele leven honden maar de regels die jij noemt volg ik ook niet allemaal. We hebben altijd hele lieve leuke honden gehad en nooit problemen gehad met aanvallende honden.

Als ik naar jouw regels kijk:

Wees consequent: Ja = Ja en Nee = Nee.

- Meestal wel. Het zal soms een keer voorkomen dat ik niet consequent ben.

U als ranghogere gaat nooit naar uw ranglagere hond toe.

- Ik loop constant naar de honden toe. Vooral de oudste die bijna doof is. Hij hoort me niet meer dus als ik zijn aandacht wil moet ik er wel heen.

U als ranghogere loopt nooit achter uw ranglagere hond aan.

- Als we wandelen dan rennen de honden meestal vooruit

U als ranghogere blijft in elke situatie letterlijk boven uw ranglagere hond.

- Nooit opgelet. Ik ben natuurlijk groter dus kom wel boven ze uit

U als ranghogere bepaalt wie er als eerste eet, wanneer er gegeten wordt en hoe lang er gegeten wordt.

- Ik bepaal uiteraard wanneer er gegeten wordt want ik zet het eten neer. Ze mogen er zolang over doen als ze willen. Dat is overigens niet lang meestal. Ik heb me nog nauwelijks omgedraaid en het is al op.

Als de bel gaat is de baas als eerste bij de deur (de territoriumgrens).

- Dat lukt me niet. Ze zijn vlugger dan ik en dus ook eerder bij deur.

De baas begroet als eerste de visite (de nieuwe roedelgenoten) in zijn territorium.

- Dat hangt van het bezoek af. Liefhebbers van honden storten zich meestal eerst op de honden voordat ze ons aandacht geven. Bij niet liefhebbers doe ik de honden even in de bijkeuken.

U verlaat als eerste uw territorium (woning) en betreedt deze weer als eerste. Dit geldt voor elke situatie waarin sprake is van verandering van territorium, dus óók bij het traplopen.

- Dat wisselt. Nooit opgelet. Als ze weten waar ik heen ga rennen ze meestal voor me uit. Als ze het niet weten dan wachten ze en volgen ze me.

U staat niet toe dat de hond u uitdaagt (bedelt)

om aandacht

- regelmatig

om te spelen

- regelmatig

om te eten

- regelmatig

om drinken

- regelmatig

om uit te gaan

- regelmatig

(en ik geef bij bedelen ook vaak toe. Vaker dan bij de kinderen want de honden vragen het liever)

Alles in huis is van de baas (territorium) en niets is van de hond.

- Ja, dat klopt wel. De honden hebben wel eigen speeltjes maar die pak ik wel af en toe af om te wassen en zo.

De hond mag niet trekken aan de lijn.

- Ze lopen zelden aan de lijn maar dat gaat meestal goed

De hond mag niet tegen u opspringen.

- ze weten dat het niet mag maar in hun enthousiasme gaat dat wel eens mis

De hond mag géén rijgedrag vertonen.

- doen ze niet

De hond mag zijn behoefte alleen daar doen, waar u dat toestaat; u blijft staan wanneer u dat wilt en niet wanneer de hond dat wil.

- ze lopen 99% van de tijd los dus ze doen hun behoefte waar en wanneer ze willen.

U stelt geen eisen aan de hond waaraan hij niet kan voldoen (ruimte geven voor rangorde-ondermijnend gedrag).

- Volgens mij niet. Ik ben niet zo veeleisend.

U geeft geen opdrachten waarvan u weet dat daardoor uw gezag ondermijnd kan worden (conflictvermijdend gedrag).

- als ik opdrachten geef dan doen ze het maar ik verwacht niet zo veel dus dat komt meestal goed.

U corrigeert de hond nooit via de zijkant van zijn nek.

- dat doe ik inderdaad nooit

-----

Volgens mij ben ik niet geslaagd voor de dominantie test. Toch zijn het reuze leuke sociale honden. Ik heb ook nog nooit een cursus gevolgd. Ze weten wat wel en niet mag. Dat leer ik ze van pup af aan. Hele simpele dingen. Ze hoeven ook niet zo veel. Het enige wat ik echt belangrijk vind is komen als ik roep en in de mand als ik het zeg. Verder natuurlijk niet bijten of excessief blaffen.

100%mama

100%mama

26-06-2011 om 15:07

moet ook zeggen dat ik niet alle regels zoals hierboven staat hanteer en idd, we hebben hier 2 goed luisterende honden die absoluut hun plaats weten.

Waar ik het i ieder geval niet mee eens ben is de regel dat ik NIET naar de rang lagere zou gaan, maar de rang lagere naar mij. Hier ben ik het niet mee eens zelfs of ik moet het verkeert begrijpen. IK bepaal namelijk of ze wel of niet naar mij toe komen en niet andersom.

Ik corrigeer ds wel degelijk via de zijkant van de nek door een een "hap" in te geven. Doodnormale honden taal namelijk. Met 2 vingers "prik" ik in de nek bij (zeer) ongewenst gedrag.

Beide honden lopen ook hier voor mij uit als ze los lopen, aan de riem lopen de naast mij maar heel eerlijk, de jongste is een jager en wil in geval van sterke reuk nog wel eens aan de lijn trekken. Dat is het ras en sommige ras eigenschappen zijn sterk en wel te minderen, maar niet af te leren.

Weet je, je kan het zo moeilijk maken hoe je het wil, in dit geval ligt het in de meest belangrijkste beginselen van een roedel vorming al fout en dat is dat de hond geen duidelijke leider heeft en dus probeert deze zelf te vervullen, kindeen zijn druk en dat betekend in het hoofd van de hond onrust in de roedel en dus grijpt deze in om de rust te doen wederkeren. De hond doet echt niets fout, de kinderen doen niets fout...de eigenaren zijn degene die het moeten gaan aanpakken.

Kitkat

Kitkat

28-06-2011 om 09:27

Bedankt

Fijn om zoveel reacties te krijgen. We zijn met z'n allen tot de conclusie gekomen dat:
Kinderen mogen hond even aaien en daarna gaat hij in de bench.

De kinderen weten nog niet met de hond om te gaan.
De hond is ook maar een hond en reageert op de drukte van de kinderen (het zijn drukke kinderen).
Ik vind dan ook dat de volwassenen de hond en de kinderen tegen elkaar moeten beschermen. Dus hond in de bench als het nodig is.

Wat de hond betreft, die kent zijn plekje nog niet
Als ik binnenkom springt de hond omhoog en bijt in mijn jas, is druk en wild. Dit net zolang tot ik mijn jas uitdoe en snel ga zitten. Daarna springt hij als eerste op de bank, als ik ga zitten springt de hond meteen op mijn schoot. Dit gedrag doet hij volgens mij uit enthousiasme en toch niet omdat hond denkt dat hij de baas is over mij? Ik vind het niet altijd even leuk omdat ik wel zuinig ben op mijn jas en straks bijt hij mijn jas kapot Ook maakt hij mijn broek vies als hij net van buiten komt en meteen op mijn schoot springt.

Mijn schoon ouders roepen dan wel: rustig en stop tegen de hond, maar hond gaat gewoon door.
Nu ja, ik ga zeker kijken naar de hondenfluisteraar, dan begrijp ik misschien wat meer van honden....

Petr@

Petr@

28-06-2011 om 09:43

Enthousiasme?

Dominantie! Jammer dat je dat niet ziet, maar misschien na het kijken naar de hondenfluisteraar wel.
Als ik jou was zou ik de kinderen de hond laten negeren. En de hond vooraf in de bench te doen. En professionele hulp in te schakelen want op deze manier gaan jullie het niet redden met deze hond!

NaShA

NaShA

28-06-2011 om 09:54

Negeren is het toverwoord!

mijn ouders hadden ook zo'n spring in het veld, kinderen waren als de dood! En nu was het alleen maar een teckel, maar dan nog. Ik heb de kinderen geleerd NIET op de hond te reageren, dus juist niet aaien, want daarmee versterk je het (negatieve aandacht is ook aandacht). Net doen of hond er niet is, naar binnen lopen en vooral negeren, negeren, negeren. Is niet makkelijk, ook de eigenaar zal er niet op mogen reageren. En uiteindelijk werd het gespring enzo veel minder....

Kari1

Kari1

28-06-2011 om 10:28

Pff kitkat

Ga idd eens een paar afleveringen van de dogwhisperer bekijken. Het gedrag wat de hond vertoont is geen normaal hondengedrag, het is het gedrag van een niet-gecorrigeerde hond die denkt dat hij dominant moet zijn. Niet luisteren, als eerste op de bank springen, onuitgenodigd op schoot springen, bezoek op een dergelijke manier begroeten...dominantie. "Wat de hond betreft, die kent zijn plekje nog niet " En dat wordt echt niet vanzelf anders.
Als een kind dit gedrag zou vertonen (dingen kapot en vies maken, voortdurend aandacht opeisen, niet luisteren en dus gewoon doorgaan, en de ouders zeiden ach, hij is enthousisast, een kind is ook maar een kind...wat zou jij dan vinden? Kinderen kunnen worden opgevoed en honden ook, en opvoeden is dan niets anders dan de normale omgangsregels leren en in acht nemen.
Wel fijn dat er een bench komt, dat is veiliger voor de kidneren. En dan maar hopen dat de hond daar ook echt in moet als de kinderen er zijn, ook als hij blijk geeft van dat niet te willen.
Kari

Samenkijken

Kijk samen met je schoonouders naar de dog whisperer. Echt, zoals deze hond doet is niet 'enthousiast', dat is een menselijke interpretatie, hij gedraagt zich ongepast. En aangezien hij een hond is, moet hem dat ook op een hondse manier duidelijk gemaakt worden.
Kom je binnen en springt hij tegen je op? Dan moet hij meteen 'NEER' te horen krijgen. Zelfde als jij naar de bank gaat. Daar hoort hij als hond niet op, en al helemaal niet op je schoot. Hij probeert je daarmee duidelijk te maken dat hij je de baas is.
Echt iets aan laten doen hoor, want dit is niet leuk. Niet voor de hond en niet voor de omgeving.

Puck

Puck

28-06-2011 om 12:38

Eerst honden begrijpen voor je eraan begint

Sorry, maar ik vind de aanschaf van de hond van je schoonouders overkomen als een ondoordachte en onvoorbereide actie. Het lijkt erop dat je schoonouders zich niet verdiept hebben in honden en hoe je ze op moet voeden en hoe je ze moet begrijpen voordat ze aan een hond begonnen. Ook jij hebt geen kennis over het gedrag van honden en weet niet hoe je zijn gedrag moet interpreteren. Dat heeft nu wel tot gevolg dat het dit soort potentieel gevaarlijke situaties met zich mee brengt.
Ga heel snel de hondenfluisteraar kijken, lees zijn boeken en zoek een goede hondenschool in de buurt waar zowel de hond als je schoonouders een opvoedcursus kunnen volgen. Een bench waar de hond in moet als er kinderen zijn is voor nu een noodoplossing, maar geen blijvende oplossing vind ik.

Kitkat

zolang de hond zich zo gedraagt, zou ik mijn kinderen niet in de buurt laten van de hond.

Je vergeeft je zelf nooit als ze gebeten worden (en die kans zit erin)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.