Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mamz1

mamz1

04-02-2016 om 21:07

Schoenenbeleid in huis

De een vindt het 'vies' en de ander vindt het normaal om met schoenen overal door het huis heen te lopen. Het gaat met name om mijn idee als visite langskomt in combinatie met een bepaalde vloer.
Bij iedereen is het verschillend, maar hoe kijken jullie aan tegen schoenen in huis? Wat doe je zelf en kan visite meeprofiteren?


Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2016 om 14:51

Aan

Ik ben het van huis uit niet gewend en vind het zelf ook een gekke gewoonte om schoenen uit verplicht te stellen. Als ik mijn schoenen eenmaal aan heb, wil ik ze niet meer uit. Nou ja, in de avond trek ik ze even uit om mijn slobberbroek aan te kunnen trekken, maar dan gaan de schoenen weer gewoon aan. Nu speelt wel mee dat het er deze winter maar niet van gekomen is om sloffen te kopen. Dus dan zijn mijn schoenen gewoon ook de warmste oplossing. Als ik in de zomer op luchtige stappers rondloop, gaan ze ook niet uit.

In ons huis ligt áltijd zand op de vloer. Lopen wij het niet mee naar binnen, dan wel de honden, of het is er gewoon doordat we naast een grote zandbak (letterlijke zandbak dus) wonen. Op sokken lopen levert dus hoe dan ook zanderige sokken op. Wie dat wil moet dat vooral doen bij ons thuis, maar ik hou mijn schoenen aan.

De enige ruimte waarin ik schoenen misplaatst vind, is de badkamer. Ik doe het wel eens, maar dat voelt niet 'juist'.

mamz1

mamz1

06-02-2016 om 17:29

schoenen mogen uit, lekker op sokken

Schoenen MOETEN niet per se uit hier, maar het is afwegen: een dure vloer met troep en geen eer van je huishoudelijk werk of even de schoenen uitdoen voor je doorloopt. Het geld ligt niet voor het oprapen en het is veel gezelliger plus hygiënischer lijkt mij.

neteret mut

neteret mut

06-02-2016 om 18:03

schoenen meestal uit

gewoon omdat ik altijd al liever op blote voeten heb gelopen (vooruit op sokken mag ook nog). Man doet graag zijn sandalen uit omdat dat toch nog minder zweetvoeten oplevert dan aan (hij draagt echt bijna nooit schoenen, wel bij een begrafenis en soms bij sneeuw). De kinderen hebben het overgenomen om de schoenen uit te doen. Bij elke deur naar buiten staan tuinklompen voor het snelle even aanschieten om bv de post/ krant te halen/ afval in de biobak te gooien. Schoenen zwerven min of meer op vaste plekken. De vloeren hier zijn simpel, geen mooi parket of speciale tegels, vooral een Novilon iets dat er al minstens 10 jaar ligt.

mamz1

mamz1

06-02-2016 om 20:18

gewoon uit

Ik zie niet in wat zweetvoeten nu een verschil maakt. Regels zijn regels en als je geen schoenen wil in huis zal visite dat beter moeten accepteren. Het is aan hen om zich aan te passen. Zo kan je wel met iedereen rekening houden, jouw huis gelden jouw regels!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2016 om 20:29

Straks

Dus stel dat jij verjaarsvisite krijgt, kamer vol, moeten die allemaal de schoenen uittrekken?

Hier schoenen gewoon aan

Geinig topic. Ik vind het een gedoe, schoenen uittrekken. Het is omdat mijn vrouw het van mij verlangt, haha. Idem dito voor mijn jas. Vaak kwak ik die ergens achteloos neer en dan word ik (terecht) gecorrigeerd. Yep, i know, komt wat puberaal over, als 50 plusser, maar ben er gewoon slordig in. En bovendien vind ik iemand met zweetvoeten nou ook niet echt zo'n pretje. Ben natuurlijk zat bij mensen geweest, waar wel een schoenen-uit-beleid was. En als er dan zweetvoeten waren, nou, dan kon je dat goed ruiken! Zelfs mooie dames met panties, of juist met panties. Als puber had ik vroeger: Mooie dames kunnen geen zweetvoeten hebben of stinken niet na toiletbezoek. Inmiddels wel wijzer geworden ...

mamz1

mamz1

06-02-2016 om 23:42

verjaardag

Tot nu toe horen we niemand die daar problemen mee heeft. Anders blijven ze maar weg. Kleine moeite om ze even bij de mat te laten iedereen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2016 om 01:23

Goed idee mamz1

Ik denk dat ik inderdaad zou twijfelen of ik een tweede keer op visite zou willen komen. Ik voel mij hoogst ongemakkelijk als ik bij anderen mijn schoenen uit moet trekken, zéker in de zomer. Niet iedereen hoeft te weten dat ik maar een halve grote teen heb. Ik vertel het nu hier, maar in het echte leven weet echt niet iedereen dat.

Jaina

Jaina

07-02-2016 om 02:30

Kast

Wij hebben een schoenenkast in de hal dus dat is vrij makkelijk. Gaan er ook geen schoenen door het huis zwerven. Al lijkt het voor sommigen te veel moeite zijn soms om de schoenen in de kast te doen en liggen ze er naast. Maar in elk geval blijven zwervende schoenen beperkt tot één ruimte. Wie thuis slippers of sloffen draagt heeft ze daar ook liggen. Laarzen, bergwandelschoenen en dergelijke bewaren we in de schuur. Bij de keukendeur naar de tuin heb ik een paar oude schoenen staan zodat ik die even aan kan doen als ik de tuin in ga en het nat is of zo buiten.

Als ik voor een half thuis ben doe ik mijn schoenen ook uit. Zelfs als ik voor 5 minuten thuis ben. Het is zo'n automatisme om ze in de hal uit te doen. In huis draag ik in de zomer meestal sokken en in de winter sloffen.

Maar bezoek vraag ik het dus niet. Ik vind het niet netjes om dat te vragen. Prima als mensen het uit zichzelf doen (graag) maar ik ga het niet vragen. Hoogstens als mensen naar boven zouden gaan (maar dat doen de meeste mensen natuurlijk niet). We hebben voor gasten overigens wel extra slippers maar niet iedereen vindt dat natuurlijk prettig. Ik hou daar zelf ook niet van.

Als ik bij andere mensen kom let ik altijd op wat ze doen. Ik doe gewoon mijn schoenen uit als anderen dat ook doen. Als ik bij mensen thuiskom die hun schoenen aanhouden doe ik dat ook. Dat voelt altijd wat vreemd overigens om met schoenen aan in een woonkamer te zitten.

jamie

jamie

07-02-2016 om 07:07

kaaskopje

Wat is er mis met zelf een paar sloffen meenemen?

mamz1

mamz1

07-02-2016 om 10:08

Kaaskopje

Natuurlijk kan je bij ons ook gewoon op je sloffen, geen enkel punt! Wat betreft de zomer zal je dan vast niet de enige zijn. En goede vrienden accepteren elkaar toch? Er zal vast niemand op voeten gaan letten . Het is gewoon beter om een duidelijke lijn te trekken zoals Jaina: gewoon uit of aan. Ik zou zelfs zeggen wat in de zomer geldt, geldt ook voor winter, dus het hele jaar door schoenen of sokken/slippers/blote voeten (is hetzelfde).

Imogen

Imogen

07-02-2016 om 10:12

net als bij paddington

beneden blijven de schoenen meestal aan, boven moet iedereen de schoenen uit. Beneden ligt laminaat, dat is zo schoon. Boven ligt tapijt, dat wil ik graag netjes houden.

Marie

Marie

07-02-2016 om 12:45

wisselend

Zelf ben ik van huis uit gewend om altijd schoenen te dragen in huis en doe dat nog steeds. Heb ook nog eens steunzolen en krijg zere voeten van op sokken/blote voeten lopen. Sinds ik trouwens sinds een paar jaar Birkenstocks slippers heb draag ik die 's avonds in huis als pantoffels en in de zomer ook wel buiten. Mijn man draagt ook altijd schoenen in huis en één puber altijd op sokken in huis (schoenen vind ik overal) en de andere puber afwisselend wel en niet op schoenen. Sloffen dragen ze verder allemaal niet.

Viel me toen ze klein waren wel op dat eigenlijk alle kinderen standaard hun schoenen uittrokken als ze kwamen spelen. Heb ik op een gegeven moment ook maar ingevoerd, scheelde wel een hoop zand in huis.

Ik zal nooit vragen aan volwassenen om hun schoenen uit te trekken. Houd er zelf namelijk niet van om bij iemand anders op sokken te moeten lopen. Heb namelijk ook nog eens gauw koude voeten en ik vind het ook niet zo netjes. En ik vind het dan ook weer zo'n gehannes om ze weer aan te trekken bij iemand in de gang, zonder dat je er even bij kunt gaan zitten. Ik zal ze alleen uittrekken als ze erg modderig zijn of als mensen mij er expliciet om vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2016 om 16:04

Nou dat dus gehannes

Staat bij iedereen ook een krukje in de gang? Nee. Ik zit ook graag als ik iets anders aan moet trekken.

Jamie, er is niks mis met zelf sloffen meenemen, maar ik vind het persoonlijk te ver gaan.Het verandert niets aan dat je moet hannesen met schoenen en sloffen in de hal. Nou, je kent onze hal, je kunt je kont er niet keren, laat staan er ook nog eens een krukje zetten voor het aantrekken van sloffen/schoenen. Ik zou het een ander dus zéker niet aan doen en omgekeerd vind ik het vervelend als anderen het van mij vragen.

Maar bij ons is het ook echt totaal onzinnig om zonder schoenen rond te gaan lopen vanwege meegenomen vuil. Katten, honden, zandbak naast de deur... dweilen met de kraan open is het. Nu wil het geval dat mijn man wel graag op sokken loopt. En daar gaat hij dan ook weer mee in zijn schoenen. Brrr....

mamz1

mamz1

07-02-2016 om 16:43

schoenen uit succes

Ik vind dit een beetje een dilemma na wat ik hier lees. Gisteren kwamen er een paar vrienden mee van mijn zoon en die heb ik toch maar weer even erop gewezen dat ze hier beter schoenen uitlaten. Het is wel grappig te zien dat de een direct actie onderneemt en anderen pas later. Volgens mij hebben de jongens (pubers) daar ook niet een probleem mee en ligt het er net aan hoe zij het van huis uit meekrijgen. Voorlopig blijft het denk ik zo en eventuele nare geurtjes moet je dan maar voor lief nemen. Meestal blijven vrienden van mijn zoon wel een aantal uren/dagdeel, dus het is niet zo dat ze na 10 minuten weer weg zijn. Mee-eten is dan ook een stuk properder op deze manier.

Uit hoor

Aan de matten in de gang en de berg schoenen kun je zien dat bij ons de schoenen uitgaan. Zelden dat iemand daar geen gehoor aan geeft. Zelfs mijn vriendin met reuma begint zich in bochten te wringen waarbij ik dan roep dat zij dat uiteraard niet moet doen.
Schoenen worden ook wel weer eens in de kamer weer aangetrokken zittend op een stoel maar dan is het ergste vuil toch al in de mat in de gang verdwenen.

Schoenen uit

Gebruikelijk bij mij is sloffen aan, maar van gasten zou ik het niet vragen. Met schoenen aan in de huiskamer en keuken is ook toegestaan voor iedereen in het gezin, maar naar boven, naar de slaapkamers liever niet. Alleen in uiterste noodzaak (schoenen al aan, maar het mobieltje ligt nog boven).

Ik heb sinds mijn nieuwe keuken sloffen met een hoge zool aan. Hoewel de keukenboer het beloofde, bleek het niet mogelijk mijn keuken lager te installeren dan de standaardhoogte en aangezien ik wel wat korter ben dan het gemiddelde heb ik hoge zolen onder mijn sloffen om dat te compenseren. Dus loop ik ondanks dat ik mijn schoenen uit heb, nog wel door huis te klossen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-02-2016 om 19:42

Grappig

Ik kom echt helemaal nergens waar het gewoonte is de schoenen uit te doen, echt nergens. Niet in familiekring, niet bij familie, zelfs niet bij het ophalen van kinderen bij vriendinnen of vrienden!

Wij doen thuis ook niet uit principe schoenen uit, niet beneden, niet op de trap, niet boven. En er is dus ook niemand die bij ons binnenkomt en de schoenen uitdoet. Nu ja, sinds we een mooie (vinden wij) eikenhouten vloer hebben alleen als het buiten heel erg nat of vies is. En verder nog de kinderen als ze uitgebreid op de bank willen hangen. Ikzelf draag normaal gesproken altijd schoenen. Enige uitzondering is wanneer ik pijn aan mijn voeten heb, of als ik nog niet ben aangekleed.
Ik kom zelf uit een familie waar het totaal not done was om zonder schoenen rond te lopen. Een tante van mij heeft zelfs ooit geweigerd open te doen toen er aan de deur gebeld werd, omdat ze stiekem op kousenvoeten liep en ze haar schoenen niet kon vinden. Zo onbeheurlijk werd dat in mijn familie gevonden . Zelf ga ik niet zover hoor, maar normaal gesproken: schoenen aan!

Aagje

straks

straks

07-02-2016 om 20:20

Kaaskopje

Met die omstandigheden begrijp ik het wel, maar ik snap je man ook wel dat hij fijner vindt zonder schoenen. En wat betreft een krappe gang, als jullie geen katten, honden of zandbak in de buurt hebben is er altijd nog een (buiten)mat waar je ze uit kan doen. Dan weet je ook nog zeker dat je geen rommel mee naar binnen neemt! Anders kan je even op de trap zitten om schoeisel uit te doen.

mamz1

mamz1

07-02-2016 om 20:43

alle vrienden schoenen uitlaten

Mijn zoon was gisteravond eerst niet blij ermee dat ik iedereen schoenen liet uitdoen. Er was maar een vriend die ze echt met tegenzin uitdeed, maar dat kwam omdat die kennelijk geen sokken aan had. Mijn zoon heeft hem toen een paar gegeven, dus dat was direct opgelost. De schoenen heb ik deels in de garage laten zetten, een prima plek, zodat niemand erover struikelt. Het is wel een beetje wat Lou zei, want toen ik iets uit de frigo ging halen merkte ik precies hun schoenen op. Verder scheelde het wel een hoop lawaai van het lopen boven mijn hoofd en geloof ik dat ze zich toch geamuseerd hebben. Het voordeel is dat ik vandaag niet hoefde te stofzuigen.

Tonny

Tonny

07-02-2016 om 22:21

Sloffen mee

Dat doe ik wel als ik ergens een tijd blijf, oppassen bij m'n kleinkinderen bijvoorbeeld.

De schoenen-aan-mensen: en alsje op de bank gaat liggen? Of je benen op de bank trekt, beetje naast/onder je - dat werkt toch niet met schoenen? Niet dat ik dat op visite doe hoor. Hoewel - heb twee vriendinnen waar dat gerust kan. Heerlijk.

Astrid

Astrid

08-02-2016 om 10:33

net als Aagje

ken ik zelden mensen die vragen mij de schoenen uit te trekken. Je neemt op zoveel manieren vuil mee.
Met schoenen niet op de bank is voor mij omdat de bank anders kapot gaat, niet zozeer omdat ie vies wordt.
Ik vind het ook vrij rommelig staan al die schoenen in de gang en lekker ruiken doet het meestal ook niet.

Ik had ooit een kennis waarbij de schoenen dus wel uitmoesten, met elke keer een heel verhaal over hygiene en schoonmaken enz.
Laat deze mw nou gewoon echt geen sopper zijn en ook geen opruimer. Het was een bende in huis en dat met ik weet niet hoeveel katten, andere dieren. Ik vind het prima hoor, maar hang dan geen verhaal op over hygiene.

Dat vond ik dan wel weer leuk te lezen in het kastje-per-dag-draadje. Dat mensen vaak bepaalde dingen zeggen of doen, maar het aan de andere kant niet doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2016 om 11:11

Ha Astrid

Ik ben ook geen poets, en daarom gaan hier dus de schoenen uit. Want het scheelt echt qua viesheid.

Aan mijn visite vraag ik dat niet. Mag wel hoor, maar hoeft niet. Gastvrijheid gaat echt wel boven een schoner (minder vies) huis.

angel3

angel3

08-02-2016 om 11:39

boven zeker uit

De kinderen zijn het vanaf dag 1 gewend de schoenen uit de doen en vriendjes eigenlijk ook.
Van volwassenen zal ik het nooit vragen. Ik loop zelf wel altijd op sokken. Ik vind boven met schoenen wel echt veel schelen in viezigheid. Schoenen op de slaapkamers? nou nee liever niet.
Ook de verf van de trap houdt het voor geen meter als je er steeds met schoenen overheen loopt. Of in elk geval houdt het met sokken langer

In de hal is ook de trap dus daar zitten de kinderen op om hun schoenen aan en uit te doen. Ik gewoon op de bank. Ik schop ze weleens uit in de woonkamer. Maar ik loop niet het hele huis door met schoenen

Astrid

Astrid

08-02-2016 om 12:10

Ginny

Ik had dan verwacht dat men dat zou vragen om een huis schoon te houden, niet om het niet "nog" (niet persoonlijk)viezer te laten worden

Bij mij mag iedereen het zelf weten. Zelf loop ik toevallig liever zonder schoenen omdat ik niet tegen warme voeten kan en om geluidsoverlast te beperken omdat ik in een appartement woon.

schoenen uit

Ik doe zelf altijd mijn schoenen uit als ik binnenkom, ook als ik half uur later weer weg ga. Ik vind het prettig om op blote voeten of sokken te lopen. Nu woon ik sinds paar jaar op een bovenwoning en is het wel zo vriendelijk voor de benedenburen dat wij schoenen uitdoen. Kinderen doen ook hun schoenen uit. Ik vraag nooit aan het bezoek om schoenen uit te doen.

Wat ik me afvraag naar aanleiding van dit draadje is of jullie je standaard omkleden als je thuis komt uit werk. Ik dus wel en dan schop ik ook mijn schoenen uit.

mamz1

mamz1

08-02-2016 om 14:11

ouder - zoon

Vinden jullie dat ouders het voorbeeld moeten geven, of omdat er een verschil is zij wel gewoon kunnen doen wat het beste lijkt?
Ik noem maar: mijn zoon vindt dat als zij het moeten, ik het eigenlijk ook moet doen. Dat hij ze uit moet heeft echter een reden, namelijk constant modder/extreme rommel. Bij mijn kantoorwerk zal het niet snel voorkomen dat je met troep in huis stapt, omdat dat meestal bij de matten zo goed als allemaal wordt afgeveegd. Vinden jullie dat ouders het wel of niet moeten op dezelfde manier als de kids?

Noet

Noet

08-02-2016 om 15:13

hangt van de reden af

maar in de meeste gevallen ja, zeker als de kinderen ouder zijn dan peuters.

lana

lana

08-02-2016 om 17:13

hier zooltjes

dus nee, veel te veel gedoe die constant aan en uit te doen, moet er niet aan denken. Schoenen gaan ook gewoon aan mee naar boven. Tenzij ze vies zijn natuurlijk.
Heb wel één kind dat altijd gelijk de schoenen uitdoet bij binnenkomst. Grappig.

niet

Thuis houden we onze schoenen aan, of we doen ze uit als we daar zin in hebben. Bij mijn schoonzus moet je je schoenen wel uit doen en dan krijg je een paar sloffen die ze aan elke visite geven, niet echt lekker of je moet je eigen sloffen dan maar meenemen. Ik vond het altijd heel erg vreemd, zit je daar op een verjaardag met je mooie kleren aan op je kousevoeten, maar ik lees dus dat meer mensen dat van hun visite vragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.