Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mamz1

mamz1

04-02-2016 om 21:07

Schoenenbeleid in huis

De een vindt het 'vies' en de ander vindt het normaal om met schoenen overal door het huis heen te lopen. Het gaat met name om mijn idee als visite langskomt in combinatie met een bepaalde vloer.
Bij iedereen is het verschillend, maar hoe kijken jullie aan tegen schoenen in huis? Wat doe je zelf en kan visite meeprofiteren?


Tonny, schoenen op de bank

"De schoenen-aan-mensen: en alsje op de bank gaat liggen? Of je benen op de bank trekt?". Dan gaan de schoenen hier wel uit natuurlijk. aar tegen de tijd dat ik mij met de benen op de bank kan vleien is het ook al richting bedtijd, dan mogen ze wel uit want dan ga ik toch niks productiefs meer doen.

Schoenen-uit mensen, worden jullie sokken niet snel vies? Tenslotte is buitenvuil niet het enige vuil in huis; kruimels, stof, huisdier- of mensenharen zorgen er voor dat je sowieso wel eens moet stofzuigen, ook als je nooit binnen op schoenen loopt.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 00:49

Skik

Mijn man loopt altijd op; zijn sokken en daar maak ik uit op dat we a. vast niet genoeg vegen, maar b. er ook niet tegenop kunnen vegen. Die sokken zien er niet uit. Huisdieren verliezen nu eenmaal haren en nemen zand mee naar binnen.

Jamie

Jamie

09-02-2016 om 07:55

skik

Wij dragen hier ook allemaal sloffen (van die Spaanse) behalve oudste zoon maar die heeft vooral zwarte sokken in de winter.

Ik moet er even niet aan denken om naar vieze sokken te moeten kijken inderdaad maar die zijn hier dus niet. Verder: kun jij pas echt even lekker tot rust komen vlak voor je naar bed gaat?

vieze sokken

Zeker worden de sokken hier snel vies. Maar daar hebben we dan de wasmachine voor. En schijnbaar niet al te hoge hygienische standaard want we storen ons helemaal niet aan vieze sokken.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:32

Ik herken dat wel

Ik weet dat ik 's avonds laat de honden nog een keer uit moet laten. Door mijn schoenen aan te houden sta ik nog niet compleet in standje 'ik hoef niks meer'. Ik vind schoenen ook veiliger bij het traplopen en zo (zo ervaar ik dat), dus als ik nog wat te regelen heb in huis, zoals de was ophalen, dan voel ik mij ook beter op schoenen.

Waar ik volgend najaar wel eens naar wil kijken is naar een compromis tussen sloffen en schoenen. Slofachtige laarsjes met een zool waarop je naar buiten kunt. Helpt niks tegen een vieze vloer, maar wel lekker aan mijn voeten. En 12 uur 's nachts maakt het mij even niet zo heel veel uit hoe ik eruitzie ).

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2016 om 08:38

Alkes

Ik was de sokken van mijn man dus liever niet bij was waarop je goed haren kunt zien. Om die reden zit de zwarte was ook niet in de bonte was wasmand. ik heb drie wasmanden: wit,van roze naar rood-tinten/zwart en gemengd.

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 09:03

reactie op skik

Ik probeer iedere week een/twee keer te stofzuigen en daarmee is de vloer wel redelijk schoon hier. Mijn sokken/panty's blijven meestal wel schoon, maar ik heb net (zoals mijn zoon dat bij meer schoenen heeft) wel een paar laarzen die flink afgeven aan de binnenzijde. Maar dat is dus niet door een 'vieze' vloer, het ziet alleen niet uit als bijvoorbeeld grijze sokken helemaal vlekkerig uitzien. Op zich valt het mee, even wassen en klaar.

Wat ik hinderlijker vond was het feit dat bijna alle schoenen van mijn zoons' vrienden (13-15) nogal onfris roken, waardoor ik een aantal van hun schoenen heb laten wegzetten in de garage. Toen ik daar weer moest zijn om iets te halen ging ik daar vervolgens bijna over mijn nek. (En het is nog niet eens zomer bedenk ik mij net) Nouja, het is voorlopig even niet anders hier en eventuele sloffen gaan alleen maar meer broeien als je die zou aanbieden.

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 17:41

sokken

Wie let er nu apart op of sokken vies zijn of niet? Ik denk dat bezoek daar geeneens op zal letten.
En als je zoon weer vrienden meeneemt een advies: laat ze hun schoenen fijn aanhouden voor een middagje.

Imogen

Imogen

09-02-2016 om 17:50

sloffen

Wij dragen hier ook allemaal Spaanse sloffen. Bij Van Haren, kost niks en gaan lang mee. We vervangen ze soms omdat ze stinken, niet omdat ze versleten zijn.

Kaaskopje

Tijd voor hondenlaarsjes?

skik

Jamie

Ik ben 's avonds nog veel bezig met huishoudelijke taken, kinderen en hun huiswerk e.d., meestal plof ik zo rond half elf op de bank. Tegen die tijd gaan mijn schoenen uit.

skik

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 20:01

sloffen

wij dragen gewoon sloffen, bezoek ook. laarzen en andere stinkschoenen in garage laten.

mamz1

mamz1

09-02-2016 om 20:07

mevr

dat laatste zou bij ons ook een goed plan zijn alleen wie gaat dat controleren of beslissen..

Clowntje

Clowntje

09-02-2016 om 20:37

Graag op sokken / sloffen

Kinderen trekken hier allemaal, zonder het te vragen, hun schoenen uit. Ook de kinderen die komen spelen, doen ze allemaal automatisch. Inderdaad zooitje schoenen in de hal of bij de achterdeur maar gelukkig allemaal nog geen stinkvoeten.
Man vaak ook meteen schoenen uit ( en werk pak ruilen voor spijkerbroek), ik afhankelijk van mijn plannen en hoe nat mijn schoenen zijn. Maar loop graag op sokken/sloffen. Ik trek wel regelmatig andere schoenen aan, op de dag. Afhankelijk van wat ik ga doen (lunchen met vriendinnen heb ik andere schoenen aan dan bij ophalen van school in de regen of even frisse neus halen in het bos)

We lopen hier dus veel op sokken / sloffen maar echt vies worden die niet. Ik stofzuig beneden zeker 4x per week (vaak elke dag) en huisdieren hebben we niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2016 om 00:09

Skik

Haha, ze bestaan!

Dees

Dees

10-02-2016 om 07:36

hoogpolig tapijt

Wij hebben hoogpolig tapijt, de schoenen gaan uit ook van de gasten.

Astrid

Astrid

10-02-2016 om 10:37

Dees

want anders?

mamz1

mamz1

10-02-2016 om 14:10

mamz1

Ik neem aan dat je zelf wel weet of je schoenen ruiken of niet. Als dat het geval is kan je ze gewoon in de garage laten? Anders gewoon zeggen waar je op visite bent dat je last hebt/stinkt.
Zo te horen heeft je zoon /vrienden zodanig last van zweetvoeten dat de lucht niet te harden is. Misschien vaker schone sokken aan laten doen. Of het is erfelijk .

Dees

Dees

10-02-2016 om 15:52

astrid

Anders blijven ze gezellig in de gang staan. Ik waarschuw ze altijd wel voordat ze komen hoor zodat ze zich niet hoeven te schamen voor gaten in sokken enzo.

Tango

Tango

10-02-2016 om 16:02

Geen eenduidig beleid

Hier trekken we zelf eigenlijk altijd onze schoenen uit. Zoon en ik meteen als we thuis komen. Dochter en man vaak iets later pas. In ieder geval wel als ze naar boven gaan, hoewel dochter er de laatste tijd wel een handje van heeft om met schoenen naar boven te gaan. Ze was blijkbaar erg blij met haar nieuwe schoenen, ik iets minder en toen ik bagger op de trap en in de hal vond, heb ik haar wel weer aangesproken hierop en mocht ze de stofzuiger even pakken.
Vriendjes van zoon trekken ook meestal meteen hun schoenen uit. Maar goed ook want op school hebben ze zo'n modderig voetbalveldje dat die schoenen er vaak echt niet uit zien. Vriendinnen van dochter houden de schoenen altijd aan volgens mij. Blijven vaak ook wel beneden hangen en als ze naar boven gaan ga ik dan niet eisen dat ze de schoenen uitdoen. Deze zijn ook meestal niet zo erg vies. Als dat wel zo is mag dochter zelf de stofzuiger pakken.
Visite hoeft de schoenen niet uit. Stofzuigen moet je toch wel als je visite hebt gehad en visite gaat over het algemeen ook niet naar boven.
Zelf doe ik ook nergens mijn schoenen uit, behalve als het vanuit cultuur/geloof van me verwacht wordt. I.v.m. werk bezoek ik weleens gezinnen die vragen de schoenen uit te doen, dat doe ik dan wel. Ik pas mijn schoenen daarop aan, geen veterschoenen, want is zo'n gedoe. Als ik er lang verblijf, bijvoorbeeld een keer toen ik ergens bleef eten, neem ik dikke sokken of sloffen mee.

mamz1

mamz1

11-02-2016 om 08:57

tieners eigenwijs

Ga dat maar eens aan mijn zoon en maten uitleggen of alleen maar ter sprake brengen... In principe heeft hij iedere dag schone kousen aan. Sinds de zomer draagt hij dikkere sportsokken omdat dat betere kwaliteit is in zijn geval. Ik denk niet dat zweetvoeten een erfelijk fenomeen is, maar het heeft wel degelijk te maken dat het hier om tieners gaat. En ook deels hygiëne en niet opvolgen van tips: koop duurzame schoenen. Ik ga als moeder natuurlijk nog als sponsor met hem mee schoenen kopen. Het moeten naar zijn smaak altijd modieuze sneakers zijn, net als bij de meeste vrienden. Ook afwisselen doet hij niet regelmatig (genoeg!) denk ik, want al heeft hij zes paar loopt hij steeds op de twee nieuwste ervan.
Sowieso zijn die steunzolen die van de ene naar de andere schoen gaan ook niet altijd handig. Van zijn voetbalschoenen naar zijn dagelijkse schoenen, en hij vergeet ze dikwijls eruit te halen ondanks mijn aandringen dit 's avonds wel te doen.
Door de ligging hier kom je niet eronder uit om een stuk over een zandpaadje te lopen. In de zomer leuk en aardig, maar in de winter een ramp. Een schoonloopmat/borstel helpt daar niet echt tegen omdat het zand is vermengd met kleine kiezeltjes. Gisteren weer hele discussie met Max gehad over het niet naleven van onze nieuwe afspraak. Misschien beter voor de sfeer (woon alleen met hem) om het hem zelf te laten bepalen anders.

Noet

Noet

11-02-2016 om 09:39

steunzolen

geen idee wat steunzolen tegenwoordig aan prijs doen, (die van mij waren een kleine 100 euro) maar misschien een 2e paar zodat die in de voetbalschoenen kunnen blijven zitten en dan een paar in de dagelijkse schoenen.

mamz1

mamz1

11-02-2016 om 14:25

steunzooltjes

Hij heeft al twee paar gehad een tijd, maar dat was niet echt een succes. De lijm liet snel los en overal gaven die groene zolen af. Hij heeft een paar keer getraind zonder de zooltjes, maar hij krijgt dan erg veel pijn aan zijn voeten en rug. Het is gewoon een of twee keer dat hij ze eruit haalt als je boos wordt, en dan verwatert het weer. Het is dus ook deels zijn eigen schuld, vind ik dan.

Hanne.

Hanne.

11-02-2016 om 15:25

wanneer schoenen aan?

Nav dit draadje dacht ik vanmorgen ineens wanneer doen de mensen die in huis schoenen dragen die eigenlijk aan?

Ik doe ze pas aan als ik de deur uit ga. Kan dus gerust pas 's middags om 4 uur zijn.

Maar hoe doen mensen die thuis op schoenen lopen dat? Stap je dan vanuit bed met je pyjama aan je schoenen in of.... Heb daar dus echt geen beeld bij.

Haha Hanne

Ja, ik trek mijn schoenen op de rand van mijn bed aan, onder mijn pyjama ;0) Nee hoor, ik heb niet eens een pyjama. Ook geen sloffen. Als ik een slome dag heb loop ik op mijn sokken maar blijf ik ook in de luierstand in flobberige huisbroek en fleecevest. Maar als ik me aankleed trek ik wel meteen beneden mijn schoenen aan. Heerlijk, schoenen aan je voeten. Ik loop ook altijd op hakken, op kousevoeten of sloffen vind ik echt vervelend lopen. Sloffen met hakken bestaan geloof ik nog niet?

skik

Imogen

Imogen

11-02-2016 om 19:54

skik

'Ja, ik trek mijn schoenen op de rand van mijn bed aan, onder mijn pyjama ;0) Nee hoor, ik heb niet eens een pyjama.'

Fijn, nu zie ik het beeld voor me van een naakte vrouw met soldatenkistjes aan, die door het huis banjert.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2016 om 22:32

Hanne

Het is een beetje omdat ik deze winter geen sloffen heb, maar ik heb een paar vréselijk foute instappers, die stuk zijn en waarmee ik niet meer naar buiten kan, die ik gebruik als 'huisschoenen'. Ik ben steeds te gemakzuchtig geweest om nog achter sloffen aan te gaan en de schoenen zijn wel handig. Dus ja, als ik mijn bed uitstap, trek ik gelijk schoenen aan. Die schoenen worden als ik mijn broek heb aangetrokken vervangen door mijn 'echte' schoenen. 's Avonds gaan mijn 'echte' schoenen pas uit als ik de honden heb uitgelaten. Dan doe ik de vreselijke schoenen meteen aan en ga naar bed. Als ik mijn kousen heb aangetrokken, leun ik even met mijn kousen op de 'vreselijke' schoenen, zodat ik de grond maar niet hoef te raken voor ik de normale schoenen aantrek. Tja, ik schiet daar misschien een beetje door.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2016 om 22:37

Hoogpolig tapijt

Ik begrijp nooit zo dat mensen hoogpolig tapijt in de huiskamer leggen. Dat is toch vragen om doorlopende stress om het dure/mooie tapijt? In de slaapkamer kan ik het me nog voorstellen, maar op de benedenverdieping moet het vooral praktisch zijn... vind ik.

mamz1

mamz1

12-02-2016 om 08:53

hoogpolig tapijt

Je moet gewoon qua vloer pakken wat je leuk vindt!
Als je gaat voor hoogpolig tapijt is het lekker simpel: schoenen standaard uit, geen gezeur. En dat is nog gezellig ook!

mamz1

mamz1

12-02-2016 om 12:16

hoe reageren

Oké, verschillende reacties dus. Hoe zouden jullie reageren als bezoek last heeft van zweetvoeten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.