Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zeetakje

Zeetakje

04-05-2018 om 11:43

Stoofperen wecken

We hebben een vrij grote stoofperenboom in de tuin, waar tot nu toe ieder jaar hooguit 10 peertjes in groeiden. Die lieten we hangen voor vogels, insecten of andere liefhebbers. Dit jaar zat de boom, tot onze grote vreugde en verbazing, in één keer helemaal vol met bloesem en het lijkt erop dat we later dit jaar héél veel stoofperen kunnen gaan oogsten.

In de diepvries vinden we peertjes nooit zo lekker blijven, dus ik ben gaan googelen en ik denk dat het een goede optie is om, nadat familie, buren en vrienden zijn voorzien, de rest van de stoofperen te gaan wecken. Ik heb zoiets nog nooit gedaan en het is me niet helemaal duidelijk wat voor potten ik daarvoor nodig heb.

Allemaal weckpotten kopen wordt nogal prijzig, maar ik begrijp dat het met lege potten van augurken ed. ook kan. Is er iemand die weet of alle potten daar geschikt voor zijn? Ik heb zelf nooit zo heel veel potten, dus dan kan ik in mijn omgeving eens vragen of ze de komende maanden lege potten willen bewaren.

En als die potten dan gesteriliseerd moeten worden, leg ik ze dan in kokend water, of zet ik ze met koud water op totdat het kookt? Het eerste lijkt me logisch, maar springen ze dan niet kapot? En ook niet onbelangrijk; kan ik ze wecken in een gewone pan, of moet ik een complete weck-uitzet kopen?

Beetje vroege vraag, het is nog lang geen oogsttijd, maar je kan maar beter voorbereid zijn. Als het me allemaal te ingewikkeld wordt, heb ik in ieder geval nog tijd genoeg om me te verdiepen in andere bewaarmogelijkheden.


Tine Winkel

Tine Winkel

04-05-2018 om 12:04

wecken

doe ik nooit. Ik zorg voor grote glazen potten, idd van augurken, appelmoes, groente en dergelijke. Als je bij mij in de buurt woont - ik heb een hele voorraad staan, gister zelfs een lading weggegooid vanwege overcompleet, sorry.

Ik was ze in de vaatwasser, deksels en potten. Daarna in een pan uitkoken, ca. 5 minuten koken. Ik zorg ervoor dat, als de stoofperen klaar zijn, de uitgekookte potten ook (net) klaar zijn, ze zijn vaak nog warm. Stoofperen in de potten, met vocht afvullen, deksel erop, even 5 minuten omgekeerd neerzetten, weer rechtop en laten afkoelen. Je zult zien dat de pot dan vacuum trekt. (dit alles is net als bij jam maken).
Na het in de pot scheppen kook ik de gevulde potten dus niet ook nog een tijdje - dat is volgens mij het wecken.

De oogst van september 2016 staat hier zo in de kelder, niks mis mee voor zover ik weet.

Voor de dingen die ik omschrijf heb je geen speciaal materiaal nodig, alleen grote pannen, voldoende potten en een schone theedoek - om de hete potten op te zetten tijdens het vullen en afkoelen. Op een stenen aanrecht zouden ze kunnen knappen, heb ik wel eens gehoord.

Ik neem aan dat er ook nog wel een advies van Yvan komt, die weet veel van dit soort zaken.

Kaori

Kaori

04-05-2018 om 12:05

ook voor appelmoes

de truc: zet de oven aan op 130 graden en zet daar je potten in. laat ze tenminste een half uur bij die temperatuur staan. Zelf laat ik de oven gewoon aanstaan tot ik de potten nodig heb.
De deksels doe je in een pan kokend water en laat je ook staan tot je ze nodig hebt.

Dan maak je je stoofperen en die moeten heet zijn, niet lauw maar echt kokend heet anders gaat het niet werken.

Zet de potten op een schone theedoek, schep met een schone lepel de peertjes/appelmoes in de potten en draai er een deksel op. Zet de nog hete potten op hun kop en laat afkoelen.

Het fijnst zijn jampotten met zo'n vacuum verklikker er op. Als die niet meer klikken als de potten weer koud zijn is het goed en is de pot heel lang houdbaar. Ik maak 1x per 2 jaar appelmoes en als je schoon werkt dan gaat dat heel goed.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-05-2018 om 12:07

@Kaori

bijna dezelfde werkwijze dus. Maar idd niet nog nakoken van de gevulde potten.

Zeetakje

Zeetakje

04-05-2018 om 12:48

Bedankt.

Oh, fijn. Bedankt voor jullie reacties. Het is dus minder ingewikkeld dan ik dacht. Ik kreeg de indruk dat ze in een weckketel o.i.d. moesten en dan zou het een dure hobby worden. Tine, wat een lief aanbod. Ik vraag even rond in de buurt en mocht ik niet aan genoeg potten kunnen komen dan laat ik het weten.

Begrijp ik goed dat de potten voor gebruik rechtstreeks voor ong. 5 minuten in het kokende water kunnen zonder dat ze stuk gaan? Of dat ze in een koude oven gaan en dan nog minimaal een half uur laten staan vanaf het moment dat die 130 graden is.

Ik vind het zo leuk! Jarenlang baal ik van de paar peren die er maar in de boom hangen en nu ik de hoop dat het ooit nog iets zou worden eigenlijk wel had opgegeven, hangt hij helemaal vol. En ik realiseer me nu pas dat er in een volle boom, echt heel veel peren hangen.

Niki73

Niki73

04-05-2018 om 12:59

Modern wecken in de vaatwasser

Je kunt de volle potten naderhand ook op de heetste stand in de vaatwasser doen. Werkt prima en je peren blijven jarenlang goed.

Kaori

Kaori

04-05-2018 om 13:07

zeetakje

als je ze opzet in koud water en dan aan de kook brengt kunnen ze het zeker hebben. Waar glas vaak niet goed tegen kan is plotselingen temperatuurverschillen.

en ja, in de koude oven zetten en dan mee op laten warmen is precies hetzelfde effect.. Het verschil is dat je dan niet met kokend heet water hoeft te medderen want de potten zijn droog en leeg.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-05-2018 om 13:17

onze perenboom

geeft nogal wisselende oogsten, maar ik begreep dat dat gebruikelijk is bij peren. Het ene jaar ca. 3 kg, een ander jaar zijn we gestopt met wegen bij 44 kg. Boompje van ca. 3 meter hoog. Bij 44 kg hangen alle takken ongeveer tot op de grond. Dus ik hoop voor je dat jullie oogst dit jaar ook flink is.

En idd, opzetten in koud water en aan de kook brengen - dat kunnen de potten prima hebben.

Overigens, mijn woonplaats is Delft, weet niet of dat voor jou handig is?

Zeetakje

Zeetakje

04-05-2018 om 13:47

Oh, help.

44 kg. Onze boom is een meter of 5. Dat wordt nog wat. Hij staat niemand in de weg en omdat er toch amper peren in groeiden, hebben we de laatste jaren niet meer ons best gedaan om hem in toom te houden. Nou ja, we zien wel. Eens kijken of we een paar grote neven op kunnen trommelen om samen met onze oudste de boom t.z.t. leeg te halen.

Ik vind je aanbod heel aardig, maar Delft is wel heel ver bij ons vandaan, dus dat is niet handig. We hebben hier met Hemelvaart een verjaardag, dus ik zal iedereen eens lief aankijken.

Dat uitkoken in pan en/of oven valt dus allemaal wel mee. Grappig dat je de volle potten ook nog in de vaatwasser kan doen. Ik ga gewoon van alles uitproberen. Ik vind het allemaal nogal leuk, hoewel stoofperen schillen dan weer niet mijn hobby is. Maar dat hoort er bij.

En nu maar hopen dat er door insecten, vogels of door het weer geen roet in het eten gegooid wordt en dat de miniscule peertjes de kans krijgen om grote peren te worden.

Potten van bonen etc. uit de supermarkt kunnen bruikbaar zijn

Alleen weet je dat nooit zeker.
Het probleem is niet de potten, maar de deksels: die hebben aan de binnenkant een dunne rubberring, die fungeert als de afdichtingsring bij weckpotten.

Fabrikanten van dat soort conserven kopen gewoon hun potten en deksels in. Ze kiezen daarvoor uit een sterk gestandaardiseerd assortiment.
Als u veel dezelfde potten hebt, is het wellicht handig om uw potten te gebruiken in combinatie met nieuw aangekochte deksels.
Daarvoor kan u eens zoeken op sites als https://www.ebottles.eu, glaeserundflaschen.de enz... Er zijn er genoeg.

Stoofperen wecken is eenvoudig: de ideale inleiding in het inmaken. Zo goed als alle fruit is eenvoudig in te maken.

- "... En als die potten dan gesteriliseerd moeten worden...":

Grote kookpot met water aan de kook brengen. Potten even onderdompelen in het kokende water. Uitgieten, omgekeerd laten uitlekken op een propere handdoek tot ze gebruikt worden.
Ze springen niet kapot: ze dienen daarvoor. Wel plotse T° schommelingen (tocht!) vermijden

- "... kan ik ze wecken in een gewone pan...": ja. Fruit is, vergeleken met andere inmaak, een fluitje van een cent. De eisen liggen niet erg hoog.

Het basisrecept (een van de vele, eigenlijk) is:
1l water
0.5kg suiker
Kruiden etc. naar keuze (kruidnagel, ...)
aan de kook brengen, peren even laten opkoken.
Peren in potten, overgieten met de suikerstroop, inmaken bij 90°C, gedurende 20 à 30 min.
Ik verving altijd een deel van het water door witte wijn.

Zeetakje

Zeetakje

04-05-2018 om 15:10

Moet lukken

Als de oogst lukt, moet het met jullie tips helemaal goedkomen. Ik hoop het echt. Ik vind stoofperen zo lekker. Nu eerst de komende maanden maar potten gaan sparen.

Yvan, bedankt voor je toelichting. Goed om te weten dat de deksels in de gaten gehouden moeten worden. Ik ben blij te lezen dat ik (toevallig) met iets makkelijks begin.

Ook vaatwasser

Wecken heb ik nog nooit gedaan, jam maken wel. Als de Bonne Maman in de bonus is, sla ik meestal wel een paar potten in en die steriliseer ik dan in de vaatwasser op intensieve programma. Mijn vaatwasser wordt dan zo loeiheet dat je er verder niets meer aan hoeft te doen.

Als je met die 40 kg stoofperen wilt varieren is dit recept een aanrader:

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2011/12/stoofpeertjes-met-saffraan-en-steranijs.html

No problem

Misschien kan u eens proberen om over wat bevruchte perenbloesems een fles te schuiven. Met een beetje (of heel veel) geluk kan u dan misschien een paar flessen "Poire Williams" of iets in die zin maken.
Mij is het nooit gelukt. Ik woonde toen in een gebied waar monillia-infectie ("mummierot") endemisch was en de peertjes begonnen al snel schimmelig te worden.

mijn twee centen

Glazen potten met metalen schroefdeksels met kunststof binnenring, dus het soort potten waarin jam, zuurwaren en andere conserven worden bewaard, zijn iha volgens mij geschikt. Ik maak al jaren regelmatig jam door de potten en deksels eerst een rondje op zijn heetst in de vaatwasser te laten doen, en ze daarna (ze zijn dan wel afgekoeld, maar staan niet een paar dagen) af te vullen met de kokend hete jam. Inderdaad trekt de boel vacuum als de inhoud afkoelt, en die jam blijft rustig een jaar goed, hoewel die maar halfzoet is (geleisuiker speciaal, ik kan dat spul niet genoeg aanbevelen).

Een tijdje geleden hetzelfde geprobeerd met pastasaus en appelmoes, ook hier afvullen als de boel kokend heet is. Ook deze dingen bleven probleemloos maanden goed.

Dus ik zou niet moeilijk doen met het extra uitkoken van potten die al in de vaatwasser zijn geweest.

Groeten,

Temet

Krisje

Krisje

04-05-2018 om 21:46

Tip

Gebruik liever geen potten van zure dingen zoals augurken. Die kan je prima gebruiken voor augurken in t zuur, maar zou ik niet doen voor zoete dingen.

Ik maak veel jam, appelmoes en ook stoofpeertjes en gebruik jaren dezelfde potten maar koop regelmatig een hele lading nieuwe deksels. In Almere zit daar een prima winkel voor. Daar staat ook de maat bij zoals "kleine hak-potjes". Dat kost je de kop niet.

Krisje

Krisje

04-05-2018 om 21:48

Temet

Ik gebruik ook het halfzoete spul maar wil zo graag eens in België de geleisuiker 1:3 halen. Ken je die?

geleisuiker 1:3

Ja, bekend. Waarom wilt u die gebruiken?
We hebben:
- gewone suiker
- "geleisuiker" = gewone suiker waaraan pectine is toegevoegd, waardoor de confituur makkelijker indikt (tip: gebruik gewone suiker en voeg aan het kooksel een handvol appelschillen toe. Die barsten van de pectine)
- "geleisuiker 1:2,5, 1:3" enz., waarin een deel van de gewone suiker/sucrose vervangen wordt door een hogere suiker (chemisch gesproken dan) die niet door ons organisme wordt opgenomen. Doorgaans mannitol.
Dat is een oplossing -min of meer- voor diabetici die graag confituur eten, maar voor het overige heeft die variante weinig nut.
Ze is ook peperduur voor wat het maar is.

Zeetakje

Zeetakje

05-05-2018 om 12:20

Veel tips!

Wat een hoop tips geven jullie. Fijn! Goed idee om te variëren met de smaak en een lekker recept, Kenfan.

De vaatwasser i.p.v. uitkoken vind ik een beetje eng, maar het scheelt een hoop gedoe natuurlijk. En jullie hebben er nog nooit iets van opgelopen, dus het moet kunnen.

Yvan, zo'n perenlikeur maken, kan dat wel met stoofperen denk je? Ik vind ze zo smakeloos als ze niet gekookt zijn. Een "gewone" perenboom hebben we helaas niet.

Ik heb even gegoogeld op hak-deksels in Almere en als ik de winkel heb gevonden die Krisje bedoelt, hebben ze ook een webshop, dus dat is handig. Die dekseltjes zijn inderdaad niet heel duur.

Eerst maar eens beginnen met het verzamelen van lege potten. Ik heb al wat appjes verstuurd en er wordt hard verzameld.

40er

40er

05-05-2018 om 13:10

Krisje

In Duitsland verkopen ze ook de 1:3.

Krisje

Krisje

05-05-2018 om 14:12

Zeetakje

Idd, die winkel bedoel ik.

Duitsland ook, dat wist ik niet 40er, daar kom ik van de zomer!

Ja maar Zeetakje

Niet om het een of ander, maar je hebt die peren toch nog helemaal niet? ik bedoel, de bloesem begint net over te raken. Er kan nog een hoop gebeuren voordat de oogsttijd aanbreekt...

Overigens kan je van peren ook perencider maken. 't Is maar een idee

Groeten,

Temet

Zeetakje

Zeetakje

05-05-2018 om 17:12

Haha,Temet

Grappig dit. Ik weet het. Mijn vraag is heel voorbarig, maar ik wilde weten of ik ketels en potten aan moest schaffen, of dat het simpeler kan. Dat kan dus. .

Ben toch blij dat ik de vraag gesteld heb, want nu weet ik dat ik potten moet sparen, voor het geval dat. En ik weet dat ik ook potten kan bewaren waar de deksels kapot van zijn, omdat je die voor weinig los kan kopen.

Aan het eind van #9 had ik ook al een voorbehoud aangegeven, omdat ik me realiseer dat het ook nog mis kan gaan. Maar ja, hoop doet leven.

Die perencider kan dat met stoofpeer?

Je kan van alles wijn of sprankelende wijn maken

maar in het geval van hardfruit moet u dan wel liefst starten van sap.
Als u daarmee wil experimenteren: ga in kringloopwinkels op zoek naar een oude sapcentrifige van het Duitse merk Vorwerk.
Die moeten destijds massaal verkocht geweest zijn, want ik kom ze regelmatig tegen voor een € of 5.
Ze zijn onverwoestbaar en geen enkele andere centrifuge haalt meer sap uit om het even wat, dan die.
De mijne is minstens 40 jaar oud en geeft nog steeds geen krimp als ik er eens een paar kilo appelen door duw.

mijk

mijk

05-05-2018 om 19:49

En als je dan toch door de kringloop loopt

Check dan ook even of ze weckpotten hebben. Ik vind daar zeer regelmatig prima bruikbare potten!

En zo goed als alle maten

afdichtingsringen zijn nog te krijgen.

@ #19

Eens je wat peren in flessen hebt kan je ermee aan de slag. Succes is bij dat soort dingen nooit gegarandeerd.
Ik probeer al dik een jaar een aanvaardbare, natuurlijke zuurdesem te krijgen, maar ook dat is (nog) niet gelukt hier. Soms wil de natuur gewoon niet mee .
Een vriendin van me woont in het Pajottenland, de Geuze-, Lambiek-, Kriekstreek- dus. Zij moet maar een homp deeg een nacht buiten op de vensterbank laten liggen en twee dagen later bakt ze het lekkerste zuurdesembrood dat je je kan voorstellen. Stekejaloers ben ik!
Dat terzijde.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-05-2018 om 22:42

#Yvan 11

Maar jij weckt dus wel echt, dus als de peren in de afgesloten potten zijn, kook jij de gevulde/gesloten potten nog een poos. Ik vraag me dus af of dat echt nodig is, want dat doe je met jam ook niet, toch? Zelf zou ik dus kiezen voor (kokendheet) afvullen van de stoofperen in schone potten, afsluiten en klaar. Die stoofperen hebben natuurlijk uren opgestaan dus als dat in schone potten gaat, dan hoef je het geheel daarna niet meer te wecken.

40er

40er

06-05-2018 om 07:56

Yvan

Je zou van het starterdeeg van die vriendin ook je eigen starter kunnen maken. Als zij het ververst gaat er een deel weg, dat zou jij kunnen gebruiken voor je eigen starter.

Beetje antwoorden hier en daar

@ #7, Kaori

"en ja, in de koude oven zetten en dan mee op laten warmen is precies hetzelfde effect.. ".
Dat is dus niet waar.
Het heeft te maken met "penetratievermogen" en dus "afdodend vermogen" van warmte, in samenhang met relatieve luchtvochtigheid.
Het hele verhaal is nogal ingewikkeld, het is uitgebreid onderzocht in de microbiologie (geen ander onderwerp in dat vakgebied is beter bestudeerd...) en het komt hierop neer: vegetatieve micro-organismen èn hun sporen, worden met zekerheid vernietigd binnen de 10 minuten bij121°C in een atmosfeer met een relatieve luchtvochtigheid van 100%.
Om diezelfde vegetatieve micro-organismen èn hun sporen te vernietigen is in een "droge atmosfeer" , zoals een gewone oven, een temperatuur vereist van 200°C, gedurende tenminste een uur. Da's de reden waarom microbiologische labs een peperdure autoclaaf hebben en geen relatief goedkope oven...

@40er, #29.
Ja, makkelijk genoeg, maar in deze is voor mij de reis belangrijker dan de bestemming.

@Zeetakje, #1
Als u goedkoop weckpotten wil hebben: ik heb er nog wel een stuk of 40-50 denk ik, van die ouderwetse, inhoud ca. 1l, met beugelsluiting. Als u die wil, mag u ze hebben, anders gaan ze toch naar de glasbak of het containerpark. Ik wil ze zelfs afwassen en afleveren, ergens in Zeeland. Alles beter dan ze te "herbestemmen" als hak-bokaal vind ik. Eens zoeken of ik daar een foto van heb...
Ik heb ook nog honderden "originele" Weck-bokalen in allerlei maten, een deel niet gebruikt, maar van die wil ik toch een stukje van mijn aankoopprijs recupereren. Geen probleem, want die zijn al zo goed als weg, naar de buren.

Zeetakje

Zeetakje

07-05-2018 om 09:50

Yvan

Wat een genereus aanbod. Dank je wel daarvoor. Helaas moet ik om in Zeeland te komen een paar honderd kilometer het land doorkruizen en weer terug. Ook geen vakantieplannen die kant op.

Praat ik voor mijn beurt als ik vraag of je iemand anders op dit forum er blij mee kunt maken? De glasbak of het containerpark is wel erg zonde.

Mochten ze daar toch naartoe dreigen te gaan, laat het dan nog even weten. Dan ga ik in mijn vriendenkring rondvragen of er Zeelandgangers zijn deze zomer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.