Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tante Til

Tante Til

29-11-2018 om 11:01

Teleurstellend sinterklaascadeau


Ja

Ja

30-11-2018 om 10:42

Hiet

Hier is mijn kind soms ook blij met de kleinste meuk! Een zakje chocolademunten wordt druk als speelgeld gebruikt.

Verschil

Bij grote cadeaus zoals een telefoon of een fiets zou ik niet iets kopen zonder overleg met het kind. Dat zijn flinke uitgaven dus dan wil ik zeker weten dat ik de juiste koop. Als ik 300 euro voor een blauwe fiets uitgeef en kind had eigenlijk liever een groene fiets gehad dan vind ik dat voor ons allebei zonde. Dan maar geen verrassing. Ik laat ze dat liever zelf uitzoeken.

Bij kleinere cadeautjes vind ik het anders. Het hangt ook samen met de verwachtingen die je wekt. Verlanglijstjes zijn inderdaad geen krijglijstjes. En iedereen krijgt ooit wel eens iets in zijn/haar leven waar je niks aan vindt. Dat kan gebeuren en is helemaal niet erg. Dan kan je alsnog de gever dankbaar zijn dat ze aan je gedacht hebben.

Mijn jongste kinderen zijn nog in de fase dat ze alles even geweldig en leuk vinden dus dat is wel relaxed. De oudste kinderen zijn oud genoeg om beleefd te zijn als ze iets niet of minder leuk vinden.

Dat opa en oma afwijken van het lijstje en voor veel en groot en goedkoop gaan komt vast uit een goed maar eigenwijs hart voor. Zo'n grote doos met een trein set is toch veel gaver dan wat saaie wissels. Zoiets zullen ze wel denken. Het is ongetwijfeld goed bedoeld. En dan zou ik inderdaad opa en oma uitgebreid bedanken en zelf die wissels een keer geven. En kijken of ik zelf een verbindingsstukje kan maken tussen de twee trein sets (als je twee van de rails een beetje bijsnijdt dan past het vaak wel redelijk, je hebt maar een verbindingsstukje nodig dus je hoeft dat niet voor de hele set te doen). En het positief uitleggen naar kind: wow nu heb je nog veel meer rails om mee te spelen.

Bregje

Bregje

30-11-2018 om 12:36

teleurgesteld

Wij deden een paar jaar terug suprise met schoonfamilie, ik had alles van het lijstje gekocht voor mijn schoonmoeder, en mijn schoonmoeder had mij. Ik vroeg een legpuzzel maar ik kreeg een stuk of 10 tweedehanse die ik echt lelijk vond, 20 jaar oud, en die niet compleet waren. Deze konden meteen door naar het oud papier. Mijn schoonmoeder kreeg 3 dingen, want ik koop geen tweedehandse zooi en we deden voor 20 euro. Mijn schoonmoeder maakte duidelijk dat het jammer is dat ze niet meer kreeg, Ja dan moet ze andere dingen vragen. Daarna hebben we nooit meer meegedaan met sinterklaas daar.

Bregje

Bregje

30-11-2018 om 12:43

schoonmoeder voor kinderen

Ja hier trouwens nog een geval van schoonmoeder, ze vroeg wat de kinderen wilden hebben. Mijn jongste wilde heel veel sleutelhangers, ze spaart ze. Maar oma vond dat een stom cadeau dus had ze een knikkerbaan gekocht. Deze had ze al en daar speelde ze ook al nooit meer. Uiteindelijk kregen we een maand voor sinterklaas ruzie met schoonmoeder en ligt die knikkerbaan daar nog op zolder.

Ja

Ja

30-11-2018 om 12:47

Lijstje

Wij doen met Sinterklaas een spelletje en nemen allemaal een paar cadeautjes mee waar we dan om spelen.

Voor de kinderen is een zak cadeautjes. Mensen volgen doorgaans het wensenlijstje van ons kind, meestal staan daar genoeg spullen op voor ieder budget. 1 familielid weigert naar het lijstje te kijken en koopt wat ze zelf leuk vind. Prima maar nu we dit 2 jaar zo gedaan hebben heb ik gisteren toevallig beide Sinterklaas cadeaus en beide verjaardagscadeaus maar in de prullenbak gestopt, er was niet mee gespeeld. Ik heb het de tijd gegeven (soms vinden kinderen na een poosje iets wel leuk of juist niet).

aarbei

aarbei

30-11-2018 om 12:50

prullebak?

"heb ik gisteren toevallig beide Sinterklaas cadeaus en beide verjaardagscadeaus maar in de prullenbak gestopt, er was niet mee gespeeld."

Gooi je echt ongebruikt speelgoed weg? Waarom niet naar de kringloop of speelgoedbank en er iemand anders blij mee maken?

Inderdaad

Hier ook wel eens cadeautje gehad waar niet mee gespeeld wordt (en ik heb zelf ook wel eens iets aan mijn kinderen gegeven wat uiteindelijk geen echt success was) en dat geven we dan gewoon weg aan een ander kind of aan de kringloop. Maak je er iemand anders blij mee.

Knor

Knor

30-11-2018 om 13:00

Irritatiegrens

Als ik het zo lees ligt de irritatie grens gewoon heel laag bij degenen die hun (schoon) ouders toch al niet goed verdragen. Die er dan ook vanuit gaan dat de intentie al niet goed is. Het gaat niet om de miskleun met cadeautjes of het niet kopen wat op het lijstje staat, het gaat om de intentie waarmee, die positief of negatief gevoeld kan worden.

Als je nou iedere verjaardag weer gefrustreerd bent omdat oma het weeeer verkeerd doet dan pas je je verwachting toch aan? Geef geen lijstje, zeg dat je spaart voor iets en vraag geld, of als oma erop staat een lijstje te krijgen doe het voor de vorm maar verwacht er niks bij.

Ja

Ja

30-11-2018 om 13:00

Bank

Als dat hier in de omgeving was had ik dat gedaan ja. Daarnaast was dit ook echt prul. Leuk speelgoed geef ik weleens weg aan ouders van kinderen in de buurt.

Van mijn eigen man.

Lelijke, enorm grote bossen bloemen voor veel geld, te veel.
Hij weet prima wat ik wél mooi vindt maar hij laat zich altijd ompraten door de leuke verkoopster.

Ik heb het gezegd en nu krijg ik geen bloemen meer.....ondankbaar nest ben ik, is dat iets voor "relatieproblemen?"

Schoonouders.

Die gaven hier juist altijd de nr.1 op het lijstje. Waren van de bescheiden cadeau's maar dat vind ik juist prima. Als ze twijfelden of ze wel het goede gingen kopen dan werd het nog 5x nagevraagd of keken we samen in de folder van de speelgoedwinkel. Kruisje bij de foto en ze gingen op pad.
Zo ga ik het ook doen als ik oma wordt.

Even een tegengeluid dus over "foute schoonouders". Ze vonden het juist zonde om iets te kopen waar hun kleinkind toch niet mee speelde.

Piet

Piet

30-11-2018 om 13:16

Verlanglijst

Hier geen schoonmoedercomplex; schoonmoeder koopt graag wat de kinderen precies willen hebben. Omdat ze het tegenwoordig vaak niet goed weten, regelen wij soms de aankoop. Idem voor mijn ouders.

Een verlanglijst geeft aan waar je naar verlangt. Als er dingen specifiek op staan met merk of soortnaam, dan moet je niet iets anders geven vind ik.
Dus vraagt iemand een iPhone X, geef dat dan of een ander cadeau, maar niet een andere telefoon waarvan jij vindt dat het dezelfde eigenschappen heeft.

Vraagt een kind om kleurpotloden, dan schat je zelf in wat handig is. Vraagt het om Bruynzeel Kleurpotloden van de serie XYZ, dan geeft je die, of iets anders, maar géén andere kleurpotloden.

Het geval van deel 10 van de Grijze Jager en dan Harry Potter geven, zou een inschatting kunnen zijn 'kind houdt van lezen en ik verbreed de horizon' als je zeker weet dat het kind deze boeken niet heeft of al heeft gelezen. Zelf zou ik het gevraagde geven, want dat is duidelijk de wens. Deel 9 of deel 11 van DGJ zou dan weer heel raar zijn.

Als ik niet precies weet wat ik wil hebben, dan schrijf ik er wel eens een voorbeeld bij, maar dan duidelijk dat het een voorbeeld is, maar welke richting ik uit denk.

Ik heb wel eens een kookboek gevraagd van Gordon Ramsey, titel, ISBN erbij. Kan niet mis gaan zou je denken. Krijg ik een boek over het leven van Gordon Ramsey (hoe hij zijn restaurantketens is gestart of zo) . De gever was bij de boekwinkel geweest, met de lijst en had gewoon het verkeerde boek gekregen van de verkoper. Tja. Ik heb het boek gelezen

*Gewoon mijn mening over verlanglijstjes*

Piet

Piet

30-11-2018 om 13:19

wil

Die bloemen! LOL.

Ik heb ooit eens een bos bloemen van precies de bloemen die ik NIET mooi vind van mijn kinderen gekregen. Uiteraard tegen hen niets gezegd.
Waarschijnlijk zijn ze het inmiddels vergeten, dus ik zal eens laten vallen dat ik niet van die bloemen hou, voor het geval ze me nog (ooit) eens een bos willen geven.

Piet.

Bij twijfel bewaar ik de bon. Zonde, boeken zijn niet goedkoop, ik zou hem ruilen.

Floria

Floria

30-11-2018 om 13:34

Knor

" Geef geen lijstje, zeg dat je spaart voor iets en vraag geld, of als oma erop staat een lijstje te krijgen doe het voor de vorm maar verwacht er niks bij."

Ja, zover zijn we inmiddels wel, de kinderen ook. Die wéten dat ze van opa en oma niks bruikbaars krijgen. Maar daarom kan ik het hier nog wel vermelden als curiositeit

Overigens heeft de aanstaande jarige nu geld gevraagd. Duidelijk aangegeven en ook waarvoor gespaard wordt.

Ik verwacht dus de tiende doos vol met 20-30 tweedehands lego auto's (na vorige verjaardagen sinds ze met lego spelen altijd present), een paar gratis pennen die ze ergens hebben meegenomen, tien tot twintig gratis knutselsets van de AH (schoentje, kleurplaat, weet ik veel wat daar ligt), en verder nog wat onnavolgbare dingen als een nagelschaar of zo.

Maar ik verwacht dus niet dat ze geld gaan geven.

oh ja, boeken

Het eerste jaar dat we sinterklaas in een aangepaste vorm (want geen gelovigen meer) vierden, kreeg ik van mijn kinderen een hele stapel boeken (want ze weten dat ik erg van lezen houd). Wat waren ze trots dat ze binnen budget zóveel hadden kunnen kopen!
Ja, dat kan, bij zo'n witte boekenwinkel...
Uit pure dankbaarheid heb ik mij door alle boeken heen geworsteld en ze toen een mooi plekje in de kast gegeven. Daar staan ze nog steeds, als denk ik niet dat ik ze ooit ga herlezen

Lou

Lou

30-11-2018 om 13:48

Schoonmoeder en geld

Eigenlijk heb ik best irritaties over mijn schoonmoeder maar ik moet zeggen, met cadeautjes is ze heel lief. Ik kreeg zelf een keer geld voor mijn verjaardag met wat knorrig gemompel erbij ('niks aan natuurlijk', 'wist echt niets te verzinnen' en zelfs 'water naar de zee dragen') maar ik legde uit dat ik het moeilijk vind om kleding voor mezelf te kopen en dat ik nu eindelijk die zomerjurk ga aanschaffen. Ze klaarde enorm op en sindsdien krijg ik elk jaar 'een zomerjurk' (geld) van schoonmama. Allebei blij.

Triva

Triva

30-11-2018 om 14:53

Geef het niet gewenste kado door:

https://www.postnl.nl/campagnes/mooi-gebaar/

Triva

Triva

30-11-2018 om 15:00

Zomaar een schoonmoeder op oo:

Nou moe, ik vroeg jaren geleden aan mijn schoondochter wat ze wilde hebben. Het was duidelijk dat ze iets heel graag wilde maar niet durfde zeggen. Ik vroeg later aan mijn zoon wat er aan de hand was. Hij zei dat ze zo graag een braadpan wilde. Nou die heb ik gekocht..... Maar denk je dat ze er blij mee was? Nee hoor. Ze had een hele dure gewild maar dat had mijn zoon niet gezegd.

Later vraag ik haar wat mijn kleinzoon wil voor zijn verjaardag. Wissels voor een houten spoorbaan? Dat is toch geen leuk kado van oma? Haar moeder geeft natuurlijk een trein, kom ik daar aan met wissels!!! Weet je wat, ik maak hem blij met een complete set die hij ook mee kan nemen! Dan heb ik een mooi kado!

Ik zou met zo'n schoonmoeder zeggen: ma ik koop het kadootje wat hij het liefste wil hebben, dan betaal je mij en hoef je niet de stad in, voor welk bedrag? Zo deden mijn broer, zus en ik het altijd met mijn vader. Kadootje lag op de kapstok klaar. Opa en kleinkind blij.

Jippox

Wat ontzettend schattig van je kinderen! En heel leuk (en bewonderenswaardig) dat je ze ook gelezen hebt

Anneque

Ach, ik zie het maar als algemene ontwikkeling Bovendien zou ik mij echt rot gevoeld hebben als ik ze niet eens zou hebben gelezen, ze waren immers met liefde uitgezocht.

Geurtje

Geurtje

30-11-2018 om 17:06

4711

Op mijn laatste verjaardag kreeg ik van mijn meiden een flesje 4711. Wel in een geheel gerestyled flesje, maar toch onmiskenbaar 4711. Ik rook precies zoals mijn oma vroeger. Wat voelde ik me oud. Mijn kinderen zijn trouwens heel gewone pubers, die zelf met de heerlijkste geuren rondlopen. Dus waar dit vandaan komt?
Nu spuit ik af en toe wat in de badkamer, zodat het flesje wel leeg raakt. Uiteraard zeg ik dit nooooooooit tegen de kinderen.

OND

OND

30-11-2018 om 22:21

Al die onverwerkte jeugdtrauma's hier

en al die jankers die er maar niet in slagen volwassen te worden...

Angela67

Angela67

30-11-2018 om 22:32

hormonen OND (OT)?

slaat het toe na 22 uur?
gr Angela

Pluk

Pluk

30-11-2018 om 23:26

Trui

Ik kreeg elke Sinterklaas een zelfgebreide trui van mijn oma. Erg lelijk en het kriebelde. Maar zelfs als kind en als puber begreep ik dat het uit een goed hart kwam. Ik denk er nog met warmte aan terug. En ik deed de truien af en toe aan als ze kwam.

Bij kadootjes gaat het voor mij om de intentie. Dat leer ik mijn kinderen ook. En mijn schoonmoeder slaat de plank flink mis, hoor. Maar ik zie dat mijn kinderen er niet teleurgesteld om zijn. Het is een kado hé? Niet iets dat je zelf hebt besteld en betaald.

Piet

Piet

01-12-2018 om 13:05

Teleurstelling

Misschien is de teleurstelling niet over het niet ontvangen van het goede kado, maar over het niet goed inschatten/kennen door de gever.

Als ik mijn man altijd vertel dat ik niet van chrysanten hou en hij komt dan thuis met een (voor mij uitgezochte) bos chrysanten, dan ben ik niet teleurgesteld omdat ik een bos rozen had willen hebben, maar omdat hij mij blijkbaar niet kent/niet naar mij luistert.

Fictief voorbeeld hoor

Piet

Piet

01-12-2018 om 13:09

wil 40, bon

Ik had ook eigenlijk wel verwacht dat toen ik verbaasd het pakje met het verkeerde boek had uitgepakt, dat ze niet de bon nog hadden of aanboden te ruilen of zo. (Ik was niet _teleurgesteld_ of verongelijkt, maar was wel verrast dat het een compleet ander boek was).
De verkoper had zo duidelijk gezegd dat dit echt het boek was, misschien hadden ze de bon vervolgens weg gegooid.
Omdat ze erg graag willen geven wat er gevraagd wordt, was ik daar ook wel weer verbaasd over LOL.

Afwisseling

Het is natuurlijk wel zo dat als iemand het dan wel heel goed treft dat het je des te meer pleziert.

Dat zou je niet hebben als dat altijd vanzelf spreekt dat men trefzeker geeft.

Floria

Floria

01-12-2018 om 13:26

wat zei ik....

3 dozen met tweedehands legovoertuigen
een gratis gekregen leesboekje bij een winkel
woordenboeken Duits (kind zit in groep 8)
boekje met recepten voor cocktails met 0% alcohol

En hij had geld gevraagd.

Floria

Floria

01-12-2018 om 13:26

dozen

Met dozen bedoel ik kartonnen dozen, niet de originele verpakkingen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.