Huis, Tuin en Keuken

Brithany Sprengel
17-01-2009 om 13:08
Uitvaartverzekering
Na twee begravenissen in een maand te hebben,van heel dichtbij,gingen mij man en ik zelf eens kijken of we nu eigelijk wel goed verzekert waren,nu niet dus ,we dachten dat dit goed geregeld was,maar we waren dus echt flink onderverzekert,misschien wel eens een idee om dat na te kijken,en voor hoeveel zijn jullie eigelijk verzekert,en weten jullie wat een gemiddelde begravenis kost??

Inge M
17-01-2009 om 13:41
Niet nodig
Onze financiële reserve is voldoende om dit soort onkostenposten op te vangen. Dus wij verzekeren zo min mogelijk. Dat scheelt een hoop geld.

Kiki
17-01-2009 om 14:01
Wij hebben ook geen uitvaartverzekering
Bij overlijden van een van ons valt het huis vrij, daartegen kunnen we die paar duizend euro wel lenen.
Mijn man had een keer uitgerekend dat je veel meer geld kwijt bent aan een uitvaartverzekering, dan je ooit aan je begrafenis kwijt zou zijn.

Linda99
17-01-2009 om 14:16
Wij wel
Ik heb zelf een uitvaartverzekering waar de kinderen gratis bij zijn meeverzekerd. Vonden we wel een prettig idee, dat als het ooit nodig is je geen zorgen om de financiën hebt. Het is namelijk een verzekering die in natura uitbetaald.
Vriendlief heeft ook een verzekering maar die betalen zijn ouders (altijd zo geweest en ze vinden het zelf prima zo).

amk
17-01-2009 om 15:48
Ook niet
ook hier genoeg vermogen.
En als ik kom te overlijden zal mijn appartement wel genoeg opleveren voor mijn ex en dochter om mij te begraven. En mocht dochter komen te overlijden dan hoef ik natuurlijk maar de helft te betalen. De andere helft is voor rekening van haar vader. En dat regelt ie zelf maar, des noods met een lening van mij. Betaalt ie maar wat langer alimentatie.
Groet,
Angela

Bastet
17-01-2009 om 17:03
Ohja,wij zijn goed verzekerd,niet in natura overigens.Wij hebben ooit zeer onverwacht voor die kosten gestaan,toen onze eerste baby overleed.We waren niet verzekerd en hadden nauwelijks vermogen.Dat zal ons niet meer gebeuren,we weten hoe naar dat is.
Groetjes,Bastet

(Janneke)
17-01-2009 om 17:32
Wel verzekerd, maar
die verzekering dekt lang niet alles.
Vorig jaar is mijn schoonmoeder komen te overlijden en toen hadden we een idee hoe duur het zou uitpakken. Dus toen de verzekeraar gebeld om na te gaan waarvoor we nu eigenlijk verzekerd waren. Toen bleek dat we zijn verzekerd voor 1500 euro en ja..en crematie is vele eurootjes duurder (rond de 6000 euro, je kan het zo duur/goedkoop maken als je wilt natuurlijk)
Ik heb deze verzekering van huis uit meegekregen, en om er nu mee te stoppen vind ik dan ook weer zonde eigenlijk. Je hebt er toch al veel geld ingestopt. Maar ja...doorgaan is ook zonde, want het is toch elke keer 25 euro per kwartaal.
Zit nog een beetje te dubben. Ik denk dat ik er nu weer mee doorga. Ik kan het alleen niemand adviseren. Het is beter zelf een apart potje te maken voor dit soort onvoorziene uitgaven. Ik denk dat je daar dan beter mee bent.
Groetjes Janneke

Dropke
17-01-2009 om 18:50
Ehm
je kunt het zo duur maken als je wilt ?
Dat lijkt me niet ! Natuurlijk kun je het heel duur maken, maar een standaard begrafenis of crematie kost al behoorlijk wat. Veel mensen zijn inderdaad onderverzekerd. Het huis komt vrij, is een fijn idee, maar werkt dat zo snel ? De overledene wordt meestal binnen 5 dagen begraven of gecremeerd. Zijn dan die financieele zaken al rond ? Ik heb er ook al te lang niet naar gekeken..tijd om dat weer eens te gaan doen,
gr Dropke

Temet
17-01-2009 om 20:20
Nee
Hier geen verzekering, er staat genoeg op mijn rekening om mij fatsoenlijk van onder de grond te stoppen, en in de familie is het ook wel mogelijk om die kosten voor te schieten.
Maar een paar maanden geleden overleed een vriend van mij volkomen onverwacht aan een hartstilstand. Hij had geen stuiver, en ook geen verzekering, en toen moest men in familie- en vriendenkring met de pet rond. Toen was een verzekering toch wel handig geweest.
Bij mijn oma, die enkele maanden terug is overleden, bleek de polis overigens zo weinig te dekken dat er toch nog de nodige kosten bijkwamen (weten jullie wat een kopje koffie in het rouwcentrum kost!?), gelukkig had ze nog wat spaargeld waar die kosten uit gedekt konden worden. Dus een verzekering lijkt leuk, maar kan onvoldoende zijn.
In het algemeen zijn die verzekeringen hun geld niet waard, als je wat op de bank hebt staan kun je het beter laten. Heb je, zoals die vriend van mij, nauwelijks een cent te makken dan is het toch wel het overwegen waard...
Groeten,
Temet

Manda Rijn
17-01-2009 om 20:33
Niet
ik zie het nut er niet van in. Als je de premies ziet kan je beter dat bedrag elke maand sparen als je al wat wil. Verder is het wel van belang dat als er eentje dood gaat die ander met een (gedeeltelijk) afgelost huis zit. Wij hebben daarvoor wel dingen geregeld.
Verder wil ik een zo minimaal mogelijke kist, een kartonnen Rode Kruis kist bijvoorbeeld, ik vind een dure kist echt belachelijk, zonde van het materiaal om zo na een weekje de oven in te gaan.

Massi Nissa
17-01-2009 om 21:02
Ach
Ik betaal vier euro per maand, dekking tot 5000 euro. Spaargeld moet de rest maar opvullen als het duurder wordt. Ik wil net als Manda niet dat mijn nabestaanden veel geld uitgeven aan mijn kist of bloemen of andere zaken. Als ze de muziek maar niet vergeten, die staat zowel in mijn agenda als in mijn uitvaartverzekeringspapieren. Ik moet goeie muziek als ik dood ben .
Kind is bij mij op de polis verzekerd. Man heeft een polis in eigen land lopen, ze vliegen zijn lichaam dan over en begraven hem op islamitische wijze op de berg waar hij geboren is.
Groetjes
Massi

Brithany Sprengel
17-01-2009 om 21:09
Ben ik weer.
Kee een hoop mensen zegen idd heb genoeg geld of eigen huis,maar wat als de kinderen of echtgenood het huis wil houden,ik heb het nu twee jaar geleden bij me schoonvader mee gemaakt en die had een ''goede'' verzekering een natura,is leuk denk je maar hij betaalde de top prijs aan premie maar er moest nog een hoop bij betaald worden, koffie zat er niet bij ,en nog zo wel veel meer ,en het werdt heel slecht geregeld,omdat ze het zou goedkoop mogelijk willen houden,afgelopen maand mij schoonmoeder begraven,ook zij had een natura verzekering ,nu dachten we ,we laten maar uitkeren en regeln zelf een begravenisondernemer,nu dan krijg je dus maar heel weinig uitgekeert 2300 euro,terwijl je begravenis dus 8000 kost en dan doe je niks geks hoor,goedkoopste kist ,weinig kaarten ,enz,gelukkie was mij schoonmoeder niet onmiddelt ,dus geen probleem zou je zeggen,maar ook daar weer een adertje onder het gras want als een van je ouders als laaste gaat en een van de kinderen?familie heeft geen en/of rekening maar een machtig dan vervalt de machting bij overlijden en wordt de rekening geblokeerd,dus kunnen we nu weer naar een notaris voor erfrecht om de rekening te laten openen,kost ook weer een hoop geld,eigelijk door problemen die je voor kan zijn als je er van af weet,maar toch een hoop mensen weten dat niet,zoals ons.
Daarin tegen was mij vader die ik ook heb moeten begraven vorige maand gelukkie goed verzekerd ,en kregen we het geld al voor dat we de rekening kregen van de begravenisondernemer.
Inmiddels heb ik me premie verhoogt en betaal nu 8 euro per maand voor 20 jaar en ben ik in iedergeval goed verzekert zodat me kinderen of man niet voor een verdrietige financiele probleem komen.

Kiki
17-01-2009 om 21:24
Brithany,
Als mijn man en ik overlijden valt het huis dus vrij. Dan kan je met het huis als onderpand wel een paar duizend euro lenen. Of de hypotheek iets hoger laten zetten, kan dat? Dat weet ik eigenlijk niet, negeer maar.
In ieder geval hoef je daar niet voor te verhuizen.
Sowieso dat is een laatste redmiddel hoor. We hebben er ook zelf wel de middelen voor.
Het wordt inderdaad vervelender als je helemaal geen spaartegoeden hebt en geen eigen huis. Dan zou ik toch wel een verzekering aanraden.
mmm, er springen nu een heleboel vrienden in mijn hoofd, die wel wat aan zo'n verzekering zouden hebben. Toch maar eens navragen bij ze

Brithany Sprengel
17-01-2009 om 21:34
Idd kiki
Ja ik heb het idd ook al tegen vrienden gezegt,weet je het zijn allemaal van die dingen waar je het gewoon eigelijk bijna nooit over heb,moest hier ook nog wel even lachen hoor,me man zeg ja moet maar ff nakijken maar ben denk wel goed verzekert hoor,maar iets te laag denk,whaha na ff te bellen was dat 2300 euro ,tja in de gulden tijd was dat idd 5000 gulden ,hihi.

Bastet
18-01-2009 om 09:22
Manda
Ja,dat dachten wij ook.Alleen ons kind overleed,en wat we al hadden gespaard was echt niet genoeg om haar begrafenis te betalen....
Bastet

Pinkelot
18-01-2009 om 12:37
Wij wel
Wij hebben wel een uitvaartverzekering voor ons hele gezin. Man en ik hebben beide vanuit huis een kleine verzekering meegekregen, maar die is niet voldoende. Nu hebben we voor ons gezin een verzekering in geld, niet in natura. We hebben gewoon niet genoeg reserve om één van ons vijven te kunnen begraven/cremeren. Maar als je natuurlijk zat reserves hebt is het misschien een ander verhaal.
Groetjes, Pinkelot

EsmeePF
18-01-2009 om 20:37
Wij ook
Sinds een paar maanden hebben we een uitvaartverzekering, in natura.
Om ons heen een paar gevallen meegemaakt waarin mensen ook dachten dat ze genoeg hadden om het zelf te betalen maar dat bleek toch tegen te vallen. Toen hebben we er voor de zekerheid toch maar een afgesloten. Die paar euro per maand, kwaad zal het zeker niet kunnen...

Manda Rijn
18-01-2009 om 21:42
Berekend
als ik E 4000 laat uitkeren in natura voor een sobere crematie zoals ik dat wil dan kost mij dat E 6 per maand premie. Dan komt er dus slechts E 4000 vrij.
Als ik een overlijdensrisicoverzekering afsluit voor 30 jaar dan betaal ik een euro of E 3,50 voor mezelf en dan wordt er E 10.000 euro uitgekeerd. Enige verschil is dat je dan als nabestaande het zelf moet regelen en dus zelf contacten moet leggen.

Vic
19-01-2009 om 11:41
Ouders
Ik heb zelf geen verzekering, wel wat spaargeld en als ik overlijdt betaalt mijn werkgever nog drie maanden salaris uit aan mijn nabestaanden. Ik heb wel onlangs aan mijn ouders gevraagd of zij verzekerd waren. Ze hebben geen eigen huis en geen geld, dus dan zouden mijn zus en ik de uitvaart moeten betalen en dat kan zomaar op een moment dat het even niet uitkomt.

groene specht
20-01-2009 om 16:28
Ook niet verzekerd
Een vriendin van me is uitvaartondernemer, en die heeft me verboden een verzekering te nemen. Zeker die Naturaverzekeringen zijn flauwekul. Gewoon een aparte spaarrekening openen.
Volgens haar heb je gemiddeld zo'n 6000,- nodig voor een keurige begrafenis of crematie inclusief afleggen, opbaren, bezoek, kerkdienst of crematieplechtigheid, wat bloemen, koffie en broodjes na.
Grafkosten kunnen wel heel verschillend zijn, daar zijn de grondprijzen nogal van gestegen de laatste tijd.

koolwitje
21-01-2009 om 19:21
Gek; niet kunnen overstappen naar goedkopere verzekering (?)
Wij hebben een uitvaartverzekering, ook voor de 2 kids (niet gratis!) voor rond de 50,- per maand. Te veel, vinden we en gingen rond shoppen, nu een verzekering gevonden voor meer dan helft minder, kinderen gratis meeverzekerd, dus wij bellen met de nieuwe uitvaartverzekeraar. Die adviseerde juist om niet te over te stappen; dat zou zonde zijn van het inmiddels opgebouwde kapitaal,maar we willen eigen de oude verzekering premievrij maken, zodat dit (of een deel daarvan) gewoon uitgekeerd wordt en de nieuwe verzekering afsluiten omdat deze goedkoper is. Maar de nieuwe verzekeraar bleef maar hameren op het feit dat het zonde is om "dubbel" verzekerd te zijn, wij snappen dit niet, we hebben minder maandelijkse lasten en zijn voor hetzelfde bedrag verzekerd (+ de opgebouwde premie van de vorige verzekeraar). Wat zien wij over het hoofd?? De adviseur kon het ons niet zodanig uitleggen dat wij de logica inzagen..wie wel?

dirksmama
22-01-2009 om 11:02
Deposito
Zelf zie je niets van je begrafenis of crematie, en wat mij betreft: zo sober mogelijk. Kartonnen kissie, geen bloemen, anonieme plek (naar een graf gaan past niet in onze familietraditie, dat verwacht ik dan ook absoluut niet van mijn nabestaanden).
Voor de koffie kun je beter naar Van der Valk of MacDonalds, veel goedkoper en gezelliger.
Ik hoorde 30 jaar geleden al dat sparen zinniger was als verzekeren. Dus ik verzeker ons absoluut niet.

Rafelkap
22-01-2009 om 14:02
Kartonnen doos
Haha geweldig dirksmama, een kartonnen doos. Maar volgens mij niet praktisch omdat lichamen kunnen gaan lekken (vies verhaal, sorry).
Dank voor dit draadje om er weer eens over te na te denken hoe we het willen. In ieder geval geen gezellige dela crematoria, jakkes!

Bastet
22-01-2009 om 18:46
Precies pelle
Dat bedoel ik dus ook met mijn reactie.Na de geboorte en dood van ons eerste kindje,hebben wij direct een goede verzekering afgesloten,een hele zorg minder.Ik ben niet in de positie om én te sparen voor uitvaarten,én ook nog voor andere onvoorziene zaken.
Groetjes,Bastet

Mien*
22-01-2009 om 22:48
Kartonnen kist bestaat
wel! Tenminste, toen ik jaren geleden stage liep in het verpleeghuis heb ik ze mogen zien. Stevig karton, maar wel degelijk een goedkopere oplossing dan hout.

-Wendy-
22-01-2009 om 22:48
Ook gedaan
Ik heb onlangs ook een verzekering voor mij en onze drie kinderen afgesloten (man had er al één). Want inderdaad, als één van ons nu om zou vallen is dat niet zo probleem (qua financieren van de uitvaart dan), maar als het er twee of meer tegelijk zijn (laat het alsjeblieft nooit gebeuren!), hakt dat toch wel in onze spaarcenten. Bovendien vind ik het een prettig idee dat je je over zoiets niet druk hoeft te maken.

Mien*
22-01-2009 om 22:52
Ps geen verzekering
wij hebben geen uitvaartverzekering, in principe hebben we een spaarpotje, daarbij komt ook de helft van het huis vrij als een van ons overlijdt, dus dan kan er wel wat geld naar een crematie of begrafenis.
De begrafenis van onze dochter was niet duur (al met al iets van 600 euro, meen ik) , daarbij hoor ik nare verhalen over begrafenisverzekeringen, bijv. dat je ineens, na zoveel jaar, een medische verklaring in moet vullen en dat je, als je bijv. chronisch ziek bent geworden (jaren na het afsluiten van de verzekering) je ineens bij moet betalen omdat men je een hoger risico toedicht..
Tsja, dan is elke maand wat op een rekening zetten voordeliger (als je oud genoeg mag worden)

Nivea
22-01-2009 om 23:18
Wendy
"maar als het er twee of meer tegelijk zijn (laat het alsjeblieft nooit gebeuren!), hakt dat toch wel in onze spaarcenten."
Maar... een dubbele begrafenis is niet twee keer zo duur dan een enkele begrafenis. Je hebt een dubbel graf (of crematie?) en een extra kist nodig. Overige kosten blijven nagenoeg gelijk. Ik weet dat met name advertentie, kosten uitvaartondernemer en vooral koffie/cake (600 mensen!) het duurste waren bij de begrafenis van mijn moeder.

dirksmama
23-01-2009 om 10:37
Successierechten
Als je uitvaart uit je vermogen betaald wordt valt er minder te erven en hoeven er minder successierechten afgedragen te worden.