Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen naar Nederland


Net als anderen denk ik dat het woningprobleem het grootst is. Je geeft al aan dat je op dat gebied niet veeleisend bent, dat scheelt.

Hebben jullie overwogen om je man vooruit te laten gaan? Desnoods eerst woonruimte huren op een vakantiepark. Daar mag je je meestal niet inschrijven, maar je hebt wel een uitgangsbasis om hier werk te gaan zoeken om de rest van het proces weer makkelijker te maken. Bovendien zouden jullie af en toe al eens over kunnen komen. Kennissen van mij hebben lang op een vakantiepark in Beekbergen gewoond en daar was de enige voorwaarde om er langer te blijven dat ze er per half jaar minimaal een week niet waren.

Verder zou je kunnen kijken of je je in kunt schrijven bij verschillende woningbouworganisaties. Ik heb niet naar de voorwaarden gekeken, dus weet niet hoe het zit voor mensen die nog niet in Nederland wonen, dat zou je moeten uitzoeken. Maar veel organisaties hebben loterijwoningen en er zijn ook regio’s waar de wachttijd minder lang is. Misschien zou dat een optie zijn als een van jullie beiden (bijv via de vakantiepark optie) hier al werk heeft gevonden.

Succes want merk om me heen dat het voor iedereen bijna onmogelijk is om iets te vinden, dus probeer daarom zo breed mogelijk te zoeken.

Anoniemst schreef op 12-04-2022 om 09:20:



Verder zou je kunnen kijken of je je in kunt schrijven bij verschillende woningbouworganisaties. Ik heb niet naar de voorwaarden gekeken, dus weet niet hoe het zit voor mensen die nog niet in Nederland wonen, dat zou je moeten uitzoeken. Maar veel organisaties hebben loterijwoningen en er zijn ook regio’s waar de wachttijd minder lang is. Misschien zou dat een optie zijn als een van jullie beiden (bijv via de vakantiepark optie) hier al werk heeft gevonden.

Succes want merk om me heen dat het voor iedereen bijna onmogelijk is om iets te vinden, dus probeer daarom zo breed mogelijk te zoeken.

Je gaat serieus iemand uit het buitenland adviseren zich hier in te schrijven voor een sociale huurwoning omdat ze misschien wel geluk heeft met loten? Onbegrijpelijk. Als iemand van het buitenland hier naar toe komt is die wat mij betreft welkom in zo'n huis als de situatie daar onhoudbaar is. Anderen niet. 

Kinderen hebben niet per se recht op een eigen slaapkamer, dat is ook lang niet voor iedereen haalbaar. Maar vier kinderen op 8m2 is wel heel veel. Als je de keuze hebt, zou ik het niet doen. Ik zou - als ik een huis/appartement had voor de verhuur - niet iets van 60m2 verhuren aan een gezin met vier kinderen. 
Het lijkt me inderdaad een goed idee om eerst je man dingen als werk en huisvesting te laten regelen. Vanuit daar huisvesting regelen wordt echt lastig. Voor een bezichtiging ben je al snel te laat en te lang onderweg. 

Er is best wel iets te krijgen voor minder dan 3000 Euro. Deze is gemeubileerd, 3 slaapkamers en 130 m2. Voor €1500,00.
https://www.funda.nl/huur/almere/huis-88126374-plakke-venstraat-15/

Dus omdat iemand op dit forum vind dat iemand uit het buitenland geen recht zou moeten hebben op een loterijwoning, zou ik er niet over mogen beginnen??? Sorry hoor, maar dat zie ik toch anders. Ik ben het ook niet met alles wat kan  eens, maar dat is aan de politiek om te veranderen en niet aan mij.

De vader van mijn kinderen was 7 jaar dakloos, dus ik weet echt wel dat lang niet overal de kans op een loterijwoning even groot is. Wij wonen in Utrecht en hier loten per loterijwoning vaak meer dan 2000 mensen mee. Mensen die zonder die mogelijkheid vaak meer dan 12 jaar op een woning zouden moeten wachten. De vader van de kinderen lootte destijds met bijna alles mee, maar heeft nooit iets kunnen krijgen. Een keer was hij nummer 2 en de nummer 1 was iemand uit Limburg. Toen voelde dat voor hem ook niet fijn. Hij geboren en getogen hier in de stad kreeg niets en iemand van de andere kant van het land wel, maar zo werkt dat nu eenmaal.

Ik zeg ook nergens dat de kans groot is, ik geef topicstarter alleen een mogelijkheid. En de kans verschilt ook per regio en daarom ook mijn advies om het zoekgebied uit te breiden. Vader van de kinderen is bijvoorbeeld op een gegeven moment ook in de regio Ede en op de Veluwe gaan zoeken. De kansen waren daar al een stuk groter. En iemand zonder binding met Nederland zou ook kunnen zoeken in de regio’s met de grootste kans. Ook de benodigde inschrijftijd is in sommige regio’s echt minder lang. Wie weet ziet topicstarter het wel zitten om in Zeeland te gaan wonen, daar zijn toch echt wel gebieden waar je meer kans hebt op een woning.

Verder schrijf je dat jij vindt dat alleen mensen die echt ergens weg moeten een kans zouden moeten maken, maar iedere gemeente heeft voor dergelijke doelgroepen woningen achter de hand. Iedere woningbouw moet een bepaald percentage achter de hand houden voor bijzondere doelgroepen als vluchtelingen of mensen uit blijf van mijn lijf huizen. Dat is al geregeld, maar daar heeft topicstarter niets aan.

Eigenlijk is hetgeen wat je in Nederland wilt bereiken op prima in Slowakije te vinden. Als jullie naar een grotere stad verhuizen waar je man meer uitzicht heeft op carrière als landmeetkundige bij een groot bedrijf of als senior met meer verantwoordelijkheid, en jij ook een baan weet te vinden op jouw gebied, kunnen jullie de kinderen een toekomst bieden in hun eigen vaderland. Slowakije is geen achtergesteld land. In Bratislava zijn ook bedrijven waar je een goede boterham kan verdienen en waar educatie goed is. Kijk maar naar jullie eigen opleiding.

Het punt is dat als jullie hierheen verhuizen, jullie een flinke stap achteruit zetten. Ja, arbeidsmigranten uit Polen, die via een Pools uitzendbureau uitgezonden worden, krijgen ca 2x meer salaris dan in Polen, maar worden hier onderbetaald omdat het uitzendbureau aan hen wilt verdienen en ze morgen zo op straat staan. Ze worden zo gedwongen minder betaald werk te verrichten. Dat kan een uitzendbureau van hen vragen omdat ze best kwetsbaar zijn. Poolse gezinnen kunnen alleen maar hier aarden wanneer Poolse familie in Nederland hen aan werk helpt. Vaak in de bouw klussen voor laag loontje, terwijl levensonderhoud hier duurder is dan in hun vaderland.
Dus wil je meer welvaart bereiken, denk ik dat je met dank aan de genoten opleidingen die eerder kan behalen in een grote Slowaakse stad met veel bedrijvigheid dan hier. Mogelijk dat je man via een internationaal bedrijf alsnog wordt uitgezonden naar een WestEuropees land, maar dan staat er ten minste een werkgever achter jullie garant en wordt een emigratie een succes.

Ondertussen even naar aanbod functies landmeetkunde gekeken. Niet groot in aantal en verspreid van haven Rotterdam tot in het hoge Groningen. Ik denk dat het vinden van een baan nog jullie grootste zorg gaat worden. Of jullie kennen hier mensen die als kruiwagen kunnen fungeren voor baan in de bouw of als lasser. Hij zou niet blij zijn met functie als aspergeplukker lijkt mij. Dus ik vind jullie wilde plannen ook wel iets onverantwoordelijks hebben naar de kinderen toe.

Staar je niet blind op salarissen als men hier beter betaald krijgt. De kosten liggen ook stuk hoger. Zo is een vriend van ons in Zwitserland gaan werken als timmerman. Hij verdiende net zoveel als ons, chemisch analisten met hoger beroepsopleiding / vergelijkbaar met de opleiding van je man. Hij legde uit dat de huur van de flat en de boodschappen daar ook naar zijn.

Willen jullie als gezin hierheen komen, zult je man beter eerst op zoek gaan naar een baan. Als hij die gevonden heeft, is het vroeg genoeg om de Nederlandse taal te leren.

Anoniemst schreef op 12-04-2022 om 11:31:

Dus omdat iemand op dit forum vind dat iemand uit het buitenland geen recht zou moeten hebben op een loterijwoning, zou ik er niet over mogen beginnen??? Sorry hoor, maar dat zie ik toch anders. Ik ben het ook niet met alles wat kan eens, maar dat is aan de politiek om te veranderen en niet aan mij.

De vader van mijn kinderen was 7 jaar dakloos, dus ik weet echt wel dat lang niet overal de kans op een loterijwoning even groot is. Wij wonen in Utrecht en hier loten per loterijwoning vaak meer dan 2000 mensen mee. Mensen die zonder die mogelijkheid vaak meer dan 12 jaar op een woning zouden moeten wachten. De vader van de kinderen lootte destijds met bijna alles mee, maar heeft nooit iets kunnen krijgen. Een keer was hij nummer 2 en de nummer 1 was iemand uit Limburg. Toen voelde dat voor hem ook niet fijn. Hij geboren en getogen hier in de stad kreeg niets en iemand van de andere kant van het land wel, maar zo werkt dat nu eenmaal.

Ik zeg ook nergens dat de kans groot is, ik geef topicstarter alleen een mogelijkheid. En de kans verschilt ook per regio en daarom ook mijn advies om het zoekgebied uit te breiden. Vader van de kinderen is bijvoorbeeld op een gegeven moment ook in de regio Ede en op de Veluwe gaan zoeken. De kansen waren daar al een stuk groter. En iemand zonder binding met Nederland zou ook kunnen zoeken in de regio’s met de grootste kans. Ook de benodigde inschrijftijd is in sommige regio’s echt minder lang. Wie weet ziet topicstarter het wel zitten om in Zeeland te gaan wonen, daar zijn toch echt wel gebieden waar je meer kans hebt op een woning.

Verder schrijf je dat jij vindt dat alleen mensen die echt ergens weg moeten een kans zouden moeten maken, maar iedere gemeente heeft voor dergelijke doelgroepen woningen achter de hand. Iedere woningbouw moet een bepaald percentage achter de hand houden voor bijzondere doelgroepen als vluchtelingen of mensen uit blijf van mijn lijf huizen. Dat is al geregeld, maar daar heeft topicstarter niets aan.

Om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen moet je gewoon een laag salaris krijgen. Dus hiermee stimuleer je ook om je in te schrijven als buitenlander en met een simpel baantje genoegen te nemen. Nee ik vind het niet ok. Iemand die hier wil starten moet zorgen dat het inkomen hoger is dan het salaris voor een sociale huur en als iemand in staat is om huren van 1500 euro per maand te betalen slaat jouw advies nergens op. 

Oskvarka

Oskvarka

12-04-2022 om 22:49 Topicstarter

MevrouwKrul schreef op 11-04-2022 om 21:38:

[..]

Niets zo gezellig als allemaal samen op een kamer. Mijn dochters van bijna 4 en van 14 maanden slapen ook bij mij. En als ik de openingspost van TS lees, vermoed ik dat ook zij in de categorie 'samen slapers' valt. En dan zijn twee slaapkamers om mee te beginnen echt prima.

Ja we slapen echt met z'n allen, ze zijn nog klein en ik ben blij dat ik er voor ze ben. In plaats daarvan weet ik dat ze waarschijnlijk meer onafhankelijke ruimte nodig hebben. Het hoeft niet nu.

Oskvarka schreef op 12-04-2022 om 22:49:

[..]

Ja we slapen echt met z'n allen, ze zijn nog klein en ik ben blij dat ik er voor ze ben. In plaats daarvan weet ik dat ze waarschijnlijk meer onafhankelijke ruimte nodig hebben. Het hoeft niet nu.

Je oudste is bijna 9, volgend jaar dus bijna 10 - die gaat echt niet heel lang meer bij jullie slapen. Het hoeft dus niet nu, maar wel tegen de tijd dat je een jaar in Nederland bent = dan 11. Verhuizen is duur - volgens mij is het slimmer om gelijk iets te regelen wat zeker voor de komende 4 tot 5 jaar voldoet.

Oskvarka

Oskvarka

19-04-2022 om 14:35 Topicstarter

Flanagan schreef op 12-04-2022 om 11:55:

Eigenlijk is hetgeen wat je in Nederland wilt bereiken op prima in Slowakije te vinden. Als jullie naar een grotere stad verhuizen waar je man meer uitzicht heeft op carrière als landmeetkundige bij een groot bedrijf of als senior met meer verantwoordelijkheid, en jij ook een baan weet te vinden op jouw gebied, kunnen jullie de kinderen een toekomst bieden in hun eigen vaderland. Slowakije is geen achtergesteld land. In Bratislava zijn ook bedrijven waar je een goede boterham kan verdienen en waar educatie goed is. Kijk maar naar jullie eigen opleiding.

Het punt is dat als jullie hierheen verhuizen, jullie een flinke stap achteruit zetten. Ja, arbeidsmigranten uit Polen, die via een Pools uitzendbureau uitgezonden worden, krijgen ca 2x meer salaris dan in Polen, maar worden hier onderbetaald omdat het uitzendbureau aan hen wilt verdienen en ze morgen zo op straat staan. Ze worden zo gedwongen minder betaald werk te verrichten. Dat kan een uitzendbureau van hen vragen omdat ze best kwetsbaar zijn. Poolse gezinnen kunnen alleen maar hier aarden wanneer Poolse familie in Nederland hen aan werk helpt. Vaak in de bouw klussen voor laag loontje, terwijl levensonderhoud hier duurder is dan in hun vaderland.
Dus wil je meer welvaart bereiken, denk ik dat je met dank aan de genoten opleidingen die eerder kan behalen in een grote Slowaakse stad met veel bedrijvigheid dan hier. Mogelijk dat je man via een internationaal bedrijf alsnog wordt uitgezonden naar een WestEuropees land, maar dan staat er ten minste een werkgever achter jullie garant en wordt een emigratie een succes.

Ondertussen even naar aanbod functies landmeetkunde gekeken. Niet groot in aantal en verspreid van haven Rotterdam tot in het hoge Groningen. Ik denk dat het vinden van een baan nog jullie grootste zorg gaat worden. Of jullie kennen hier mensen die als kruiwagen kunnen fungeren voor baan in de bouw of als lasser. Hij zou niet blij zijn met functie als aspergeplukker lijkt mij. Dus ik vind jullie wilde plannen ook wel iets onverantwoordelijks hebben naar de kinderen toe.

Staar je niet blind op salarissen als men hier beter betaald krijgt. De kosten liggen ook stuk hoger. Zo is een vriend van ons in Zwitserland gaan werken als timmerman. Hij verdiende net zoveel als ons, chemisch analisten met hoger beroepsopleiding / vergelijkbaar met de opleiding van je man. Hij legde uit dat de huur van de flat en de boodschappen daar ook naar zijn.

Willen jullie als gezin hierheen komen, zult je man beter eerst op zoek gaan naar een baan. Als hij die gevonden heeft, is het vroeg genoeg om de Nederlandse taal te leren.

Ik begrijp wat je wilt zeggen. Maar het punt was anders. We zijn niet op zoek naar dragerschap en leven in de grote stad. Eindelijk, in plaats daarvan is Bratislava niet slecht, zelfs Slowakije, jij weet, denk ik, niet al te veel over dit land. We hebben 5 jaar in Bratislava gewoond en het is echt niet wat we zoeken. Onderwijs (nu voor ons elementair vanwege kleine kinderen) is hier heel anders (van begin moeilijker maar ... niet echt nuttiger ... meer ouderwets - veel nutteloos werk en memoriseren). En ja, je kunt iets anders hebben dan anderen op privéscholen, waarschijnlijk veel gemakkelijker in een grotere Slowaakse stad, maar je moet veel betalen (ongeveer 1/3-1/2 van een inkomen). Ik ken enkele expats uit Slowakije in Nederland, ik kan de verschillen weinig vergelijken. We hebben een andere levensstijl en andere verwachtingen. We houden ervan om iets nieuws om ons heen te hebben. Om cultuur te onderzoeken en nieuwe dingen te leren. Een soort wereldschool voor ons en onze kinderen. Eindelijk ben ik echt niet bang, dat we naar Nederland kunnen verhuizen als we dat willen. Ik wilde meer discussiëren over leuke plekken om te wonen.

Oskvarka

Oskvarka

19-04-2022 om 16:13 Topicstarter

TineWinkel schreef op 13-04-2022 om 09:29:

[..]

Je oudste is bijna 9, volgend jaar dus bijna 10 - die gaat echt niet heel lang meer bij jullie slapen. Het hoeft dus niet nu, maar wel tegen de tijd dat je een jaar in Nederland bent = dan 11. Verhuizen is duur - volgens mij is het slimmer om gelijk iets te regelen wat zeker voor de komende 4 tot 5 jaar voldoet.

Hopelijk heb je gelijk want de oudste is het meest verslaafd aan ons 😆. Toch wil ik hem wat logischerwijs noodzakelijke privacy bieden als hij dat nodig heeft. Toch denk ik dat een extra kamer genoeg zal zijn. Ik hou niet van een aparte kamer voor elk kind. S 3 kamer appartement (inclusief woonkamer) is voldoende. Ik heb ook geen apart huis nodig. Flat is genoeg met een leuke buurt, mooie openbare buitenruimte, natuur in de buurt en goede infrastructuur (fietsweg, trein en hopelijk een Montessori-basisschool). A was vandaag aan het rondkijken in Arnhem- ontdekte dat daar ook een klein heuveltje is😊, maar lijkt me te groot. Andere kant is er veel groen. Meer dan in Zwolle.

In Nunspeet is een montessori-school en een prachtige omgeving.

Oskvarka

Oskvarka

19-04-2022 om 18:03 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 19-04-2022 om 17:12:

In Nunspeet is een montessori-school en een prachtige omgeving.

Dank u. Dat ziet er echt leuk uit.😘

Oskvarka

Oskvarka

19-04-2022 om 21:49 Topicstarter

Ik zou willen vragen, als hier iemand is die zijn flat of huis huurt, waarom mensen meestal een 3 of 4 keer zo hoog inkomen willen, is het maandelijkse inkomen zoals hier bijvoorbeeld. https://www.funda.nl/huur/nunspeet/huis-42775384-gerbrandystraat-108/ Als ik bijvoorbeeld een huurovereenkomst voor één of meerdere jaren heb en aanbied om de jaarhuur samen te betalen, is dat dan nog nodig? Wat kan een probleem zijn voor mensen die huren als ons dealjaar op het einde is. Ik moet dan gaan, of? Is er een probleem? In Slowakije hebben we het probleem dat als de persoon geen nieuwe plek kan vinden om te wonen, je haar moeilijk weg kunt sturen in plaats daarvan betaalt hij niet, heb je iets soortgelijks? Bedankt voor het antwoorden.

Dat zou je de verhuurder moeten vragen of hij de huur voor een heel jaar in een keer accepteert zonder inkomenseis. 
Dat kan ook per verhuurder verschillen als je particulier gaat huren. Mensen met kinderen krijg je wel moeilijker uit huis gezet dan een alleenstaande. Maar bij niet betalen kan dat uiteindelijk wel natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.