Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 09:49

Verkoop aan huis, het geldkistje

Meestal heb ik wel de fantasie om zelf iets te bedenken,maar nu lukt het niet. Ik denk dat veel van jullie het fenomeen van de kastjes of gewoon kratjes langs de weg met 'te koop' wel kennen. Er staan een paar zakken fruit of groente in, of snijbloemen en dan kun je de gevraagde prijs in een potje of kistje doen. Ik zou dat zelf ook willen doen, als ik eens iets heb wat we zelf niet allemaal kunnen gebruiken. Maar ik vrees dat zo'n geldpotje niet veilig staat. Hoe zou ik dat nu eens wél zo neer kunnen zetten dat je het met geen mogelijkheid kunt stelen?


Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2019 om 10:06

Brievenbus

Dan laat je het geld gewoon door de brievenbus gooien.
Je loopt natuurlijk altijd het risico dat mensen het gewoon meenemen zonder te betalen.

diverse manieren

Ik heb midden in de Drentse bossen, ver van de bewoonde wereld, een tafel met potjes jam en daarbij een geldkistje-met-gleuf gezien dat stevig aan de ondergrond was vastgemaakt.

Wat ik verschillende keren heb gezien bij boerderijen, is een bordje met de mededeling dat er camera's zijn en dat mensen die bijv. zonder te betalen, of met de kas, er vandoor gaan, op Facebook worden gezet.

Biebel

Biebel

31-08-2019 om 10:21

Inherent

Volgens mij is het inherent aan verkoopstalletjes: dat je erop vertrouwt dat mensen betalen en het geld erin blijft. Je weet zelf vaak wel of het in jouw buurt kan. Met name in Schotland heb ik ze veel gezien, ook met blikjes fris en scones, en dat ging altijd uit van vertrouwen. Als je het te veel wil controleren kun je het volgens mij beter niet doen.

Dat gezegd hebbende heb ik ooit in zeeland/zuid Holland een woltandmammoetkies gekocht bij zo’n stalletje. Dat was €25, maar die man had er een webcam op gericht. En die stuurde ik, nadat ik betaald had, meteen een sms’je dat ik iets gekocht had en het geld in het kistje had gedaan. Voor een groter bedrag vond ik dat dan wel weer handig en hij was er erg blij mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 11:41

Biebel

Ja en dat vertrouwen heb ik in mijn woonomgeving helaas niet. Daarom zat ik ook in de richting van het door Rosie genoemde geldkistje te denken en zo dat ze dat niet met ondergrond en al mee kunnen nemen (ja, mijn wantrouwen voorziet dat soort toestanden). Ik had een poosje geleden een flyer aan de schuur gehangen. Iemand heeft het kennelijk nodig gevonden om die eraf te halen. Ik heb daar geen zicht op. Dat zou met geld ook zo zijn. Ik ben niet constant bij het raam waar ik dat in de gaten kan houden. En helaas scharrelen hier in de buurt vage figuren rond, die geld willen verdienen aan vage dingen en geld nodig hebben voor vage dingen. Daarnaast jeugd die soms wil bewijzen dat ze vage dingen durven te doen. Een iets ander straatbeeld dus dan een gezapig straatje in een landelijk dorp .

Kaaskopje

In de Grote Stad is de kans stukken groter dat het mis gaat, helaas...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2019 om 12:52

Kaaskopje

Dan zou je kunnen overwegen om hetgeen wat je over hebt gewoon weg te geven.
Ik ga er maar even van uit dat je geen grote groente- en fruitkraam wil gaan opzetten. Dus dan is zo’n gezekerd geldkistje waarschijnlijk de moeite niet waard.

Triva

Triva

31-08-2019 om 13:10

niet doen

dat is onmogelijk in dorp/stad

Ik vraag me ook af wat je dan zou willen verkopen, je kunt toch gewoon een bord buiten zetten met wat er te koop is en dat ze aan kunnen bellen? Als je niet thuis bent zet je dat bord binnen.

Marinade

Marinade

31-08-2019 om 14:35

Voedselbank?

Als het om groente of fruit gaat doneren aan de voedselbank?

Tensy

Tensy

31-08-2019 om 18:18

Hier veel

In de omgeving waarin ik woon gebeurt dit heel veel. Een metalen geldkistje wordt open vastgeschroefd, de deksel gaat dit en op slot. In de deksel een gleufje frezen. Ook op het platteland heb je vage figuren maar t gaat meestal maar om een paar euro wat erin zit dus die moeite nemen ze vaak niet. Te groot risico.
Groente en fruit uit de tuin, jam en honing zijn de meest aangeboden zaken. Ik vind t heel leuk en jammer als dat in jullie buurt niet kan.

Manege

Een manege is er blij mee.
En bloemen naar een paar adressen in de buurt.

Tirr

Tirr

31-08-2019 om 19:38

Gezien bij mij in het dorp

Een hoog hek wat afgesloten is. Tussen 2 spijlen een buis vastgemaakt waar geld ingegooid kan worden. Die schuinstaande buis waar het geld doorheenrolt komt uit in een bak.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 23:20

Jeetje jongens

Ik wil dus duidelijk niet naar de voedselbank of een manege. Hoor ik dat te doen?

Ik heb zelf geld uitgegeven aan alles in de tuin en vind het best oké om een kleine bijdrage te vragen voor wat mijn werk heeft opgeleverd. Dat is de gewoonste zaak in de wereld. Wij kopen zelf op die manier zaailingen van hobbytuinders en af en toe volgroeide groente en fruit om zelf te eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2019 om 23:22

Tirr

Dat klinkt heel vernuftig 😀

zebra

zebra

01-09-2019 om 09:42

wat ik zou doen.

Wij geven een overschot aan groenten uit onze moestuin weg maar ik kan me best voorstellen dat jullie het fijn vinden er toch iets voor te krijgen. Dan lijkt me het idee van Trivia het meest geschikt. Een bord zetten met wat er te koop is en dat mensen met interesse kunnen aanbellen.
Veel spullen uit de tuin zijn toch seizoensgebonden dus om nu een heel jaar een geldkistje vastgeschroefd te hebben is dan ook niet echt nodig.

Pooh bear

Pooh bear

01-09-2019 om 10:07

Overmaken

Ik heb in onze vakantie bij zo’n standje honing gekocht en daar lagen briefjes bij met een bankrekening zodat je het kon overmaken.

Kaaskopje

'Ik wil dus duidelijk niet naar de voedselbank of een manege. Hoor ik dat te doen?'

Als jullie leven van een uitkering, wel. Dan is het geld dat je geinvesteerd hebt, van de samenleving. Het overschot geef (!) je weer terug.

Pirata

Pirata

01-09-2019 om 10:16

Te gek Knurf

Ik heb ook deels WAO en IP, ik zal alles dat ik maandelijks overhoud dan maar overboeken naar de gemeente.

Pirata

Indirect doe je dat toch ook? Want bij hogere verdiencapaciteit gaat je ziektepercentage omlaag.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-09-2019 om 11:57

Kaaskopje

Niet zo kribbig. 😁
Je geeft zelf aan dat jouw lokatie niet de beste is voor zo’n project. Aangezien ik denk dat het niet om hele grote hoeveelheden gaat leek het mij dan logischer om er gewoon niet aan te beginnen en dat wat je echt over hebt weg te geven.
Geld en energie steken in iets wat weinig op gaat brengen en wat waarschijnlijk zelfs kliertjes gaan aantrekken leek mij niet handig.

Je kunt het trouwens ook gewoon op fb aanbieden. Er is vast wel een koopjeshoek-groep actief in jouw buurt.

Lente

Lente

01-09-2019 om 12:09

Ik vond de tip van de brievenbus slim.

Zet iets te koop neer aan de straat. Bordje erbij met prijs en het verzoek om het geld in de brievenbus gooien.
Risico dat je loopt, is dat ze je groente gratis meenemen. Dat risico lijkt me te dragen
Werkt het betalen niet of verkoopt het niet? Stop je er weer mee.

Andrea

Andrea

01-09-2019 om 12:26

Tja

ik krijg de indruk dat zelfs het risico bestaat dat de jeugd gaat voetballen met jouw pompoenen. Dat zou je tuiniershart kwellen naar ik aanneem en je buren zullen er ook niet blij mee zijn. Je tuiniert voor je plezier en uit milieu-overwegingen volgens mij. Dus als het probleem is dat je te veel hebt, dan lijkt de voedselbank me goed passen bij jouw levensinstelling zoals die uit jouw posts blijkt. Beter dan weggooien. Als je graag wat wilt verdienen, dan niet. Maar ik had niet de indruk dat het om heel veel ging of dat je primair voor de verkoop bezig bent. Ik kan me voorstellen dat mensen jou deze suggestie doen.

Emmawee

Emmawee

01-09-2019 om 15:01

Brievenbus en IBAN

Geld kan in de brievenbus, of worden overgemaakt op IBAN zussemezo.

Of ze betalen weet je niet, dat is een kwestie van vertrouwen tonen. Maar je weet dan in elk geval wel dat het eerder betaalde geld niet door anderen wordt meegenomen.
Het is hoe dan ook goedkoper dan een verkoopmedewerker.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

01-09-2019 om 15:07

Door de brievenbus

Als voorbijgangers wat willen meenemen, En verder via FB verkoophoek. Dat komt vast goed.

Pirata

Pirata

01-09-2019 om 15:57

Knurf

Jij bedoelt dus dat die oaar kwartjes een extra inkomstenbron zijn, en je dit moet opgeven? Je wekte de indruk dat je alles dat je over hebt "het overschot" terug moet geven aan de maatschappij.

Pirata

'Jij bedoelt dus dat die paar kwartjes een extra inkomstenbron zijn, en je dit moet opgeven? Je wekte de indruk dat je alles dat je over hebt "het overschot" terug moet geven aan de maatschappij.'

In de bijstand geldt dat alle extra inkomsten worden gekort op de uitkering. Dus ook de opbrengsten van Kaaskopje's moestuin.

Pirata

Pirata

01-09-2019 om 16:03

Bijstand

Ze heeft geen bijstand.

Pirata

Daarom schreef ik ook: ALS jullie leven van een uitkering.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2019 om 00:20

Knurf

Ik weet niet welke kant ik moet kiezen. Die van de humor of van boosheid.

Geld wat ik geïnvesteerd heb, heb ik niet uitgegeven aan wat als normaal gezien wordt. Bijvoorbeeld sociale activiteiten, vakantie, kleding. Ook mensen met een uitkering mogen daar geld aan uitgeven. Aangezien je meestal een zakje groentezaad koopt en niet slechts 4 zaadjes, heb ik teveel plantjes voor eigen gebruik. Stel nou toch dat ik 50 cent voor 1 potje basilicum krijg, dan is de opbrengst 10 euro of zo. Of stel dat ik volgend jaar jam kan maken en ik hou daar een beetje extra aan over, dan kan ik daar weer aarde, meststof en zaden of plantjes van kopen. Leuk toch? En wat betreft de maatschappij... De overheid vindt dat ik 150 euro mag bijverdienen, ik zit namelijk niet in de bijstand, bijvoorbeeld in de vorm van een vrijwilligersvergoeding en dan ga jij een potje zuur zitten doen over een paar tientjes, hooguit, in een hele zomer? Daar schoot ik serieus van in de lach. Voor jouw geruststelling... ik krijg niks voor vrijwilligerswerk. Daar doe ik het niet voor, dus helemaal goed. Ik betaal ook mijn eigen buskaartje als ik naar een andere op de maatschappij gerichte activiteit ga. Oh nee, stom jij betaalt dat... Ik zou liever fietsen, dat kan gratis, maar ja als ik ongelukken veroorzaak kost ik nog meer voor de belastingbetaler. Keuzes...

Jammer dat je zo denkt Knurf. Voor wat hoort wat. Ik gun jou een toekomst zonder uitkering en met AOW. . Loopt het anders , arbeidsongeschikt kunnen we allemaal raken tenslotte, denk dan nog eens aan wat je opvattingen waren in 2019.

Ik vroeg trouwens alleen tips voor een diefstal-proof geldpotje. Ik zou het haast vergeten.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2019 om 00:42

Dendy

Ik word wel kribbig van de houding alsof ik een persoonlijke kostenpost ben voor elke belastingbetaler en dat ik me dat wel bewust moet blijven. Ik zeg niet dat dit jouw houding is.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2019 om 00:54

Weer on topic

De tuin zelf is geen risico. De jeugd is ook vrij om een praatje aan te knopen. Zo maakte een jongen een complimentje voor al het werk wat ik had gedaan. Erg lief! Omgekeerd leren ze mij ook kennen, ook dat ik niet van sommige woord of gedrag ben gediend. Maar ik durf niet te garanderen dat de jeugd de verleiding van een geldpotje kan weerstaan. Ik weet namelijk ook dat een deel geld nodig heeft voor drugs en lachgas. Of gewoon iets wil slopen. Over vijftien jaar zijn de meesten ongetwijfeld brave ouders, balend van de jeugd van tegenwoordig 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.