Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom blijft men A-merken kopen?

Ik was met mijn moeder boodschappen aan het doen en ze klaagt steeds over hoe duur alles is geworden. Dan kijk ik in haar karretje en zie allemaal blikjes groente van Hak en ik zeg dan dat als ze gewoon het huismerk koopt ze minstens 2 euro per blik kan besparen. Maar daar wilde ze niks van weten. Ik heb het maar gelaten zoals het is. Maar ik heb dan wel het gevoel dat als je zuinig wil leven en geld wil besparen, je die A-merken links kan laten liggen. Zijn er mensen hierop het form die kosten wat kost A-merken over het huismerk kopen. En wat is de gedachte hierachter? Want naar mijn mening is de smaak toch gewoon hetzelfde of in ieder geval de extra paar euro niet waard. 

Een vriend van mij doet het alleen als het 1+1 gratis is. (maar dan is het soms nog steeds net ietsjes duurder dan een soortgelijk artikel van een huismerk) Hij kan het missen, dus  verder is die discussie nooit geweest, alleen dat ik hem wel eens zeg dat hij zeker graag teveel betaalt voor dingen
Maar als het mijn moeder betrof zou ik er echt wel meer op doorhameren want het is écht veel duurder, je kan daar zoveel mee besparen. Of ik zou een keer van meerdere artikelen beide merken kopen, het dure en het huismerk en dan een smaaktest doen. Dan kan ze proeven of er verschil is, en zo ja, of dat haar € 2,- extra waard is per potje.

Nog een grappig verhaal van een vriend die altijd zweerde bij Coca-cola en ons huismerk van de supermarkt vies vond. Op een verjaardag hadden we toch een keer de echte Coca-Cola in huis en ook ons vertrouwde huismerk. Dat werd dus een leuke blinde test, vriend beide glazen ingeschonken en toen moest hij zeggen wat de echte Coca-Cola was, en hij koos de verkeerde 🤣 hij is trouwens daarna wel gewoon het echte merk blijven kopen, snap ik nog steeds niet, maar goed het is zijn geld.

Mijn vriend kocht ook altijd A-merken, ik bijna nooit. Hij dacht dat ze beter waren. We zijn (o.a. smaak)testen gaan doen. Bleek hij eigen merken meestal lekkerder te vinden! Bovendien zitten er vaak minder toevoegingen in. En de eigen merk vaatwasblokjes werken zelfs beter dan de A-merken (Dreft laat een vieze zeepsmaak na, Sun krijgt thee-aanslag niet weg). Eigen merk waspoeder kreeg vlekken weg die het dure merk liet zitten. Alleen een bepaald duur merk tomatensaus vinden we allebei lekkerder dan eigen merk. Maar dan nog maak ik dat liever zelf, op basis van passata van het eigen merk.

Ik zou je moeder ook uitnodigen voor een paar blinde testen. Is nog leuk/gezellig om te doen ook.

Ik denk dat, als je altijd een bepaald merk gebruikt, je waarschijnlijk wel het verschil proeft tussen je 'eigen' merk en een ander merk. Hoewel het voorbeeld van 1968 anders vermeldt.

Ik kan me namelijk herinneren dat ik ooit een smaakproef deed met gewone chips en vetarme chips. Mijn collega's proefden het verschil niet. Ik haalde de gewone chips er moeiteloos uit, die had de vertrouwde bite. De onderzoeker gaf aan dat mensen die regelmatig chips eten inderdaad vaak prima het onderscheid kunnen maken. (ik at toentertijd ca. 2 zakken per week... - AI!!)

Maar, m.b.t. je moeder: kan ze het betalen of komt ze lastig rond? Klagen dat het/alles duurder wordt, dat doe ik ook. Maar uiteindelijk kom ik financieel gewoon nog steeds uitstekend rond en maakt het dus eigenlijk niet uit. Niet dat ik A-merken koop - ik ben erg zuinig bij het doen van boodschappen

FruitMoeder

FruitMoeder

29-08-2025 om 11:11 Topicstarter

Mijn moeder kan rond komen maar het is ook niet zo dat ze het erg breed heeft. Ze is van nature erg zuinig, dus ik snap gewoon niet waarom ze dan zoveel uitgeeft aan A-merken. Ik denk dat ze vastgeroest zit in een patroon. Merkloyaliteit. Maar ik vind het zo zonde ze zou minstens 10 euro goedkoper uit zijn als ze gewoon het huismerk had gekocht. Misschien is zo'n smaaktest wel een goed idee.

Ik vond het in het begin van coronatijd wel grappig om in de supermarkt te moeten kopen wat er toevallig stond in al die lege rekken, dan koop je nog eens iets wat je anders nooit zou kopen. Beetje zoals in de campingwinkel op vakantie, je moet toch eten dus dan dat maar.
Inmiddels koop ik lang niet altijd A-merken meer (vroeger wel wat meer) maar als van een bepaald product alleen een A-merk bestaat of ik vind het huismerk niet lekker, dan wel. Huismerk is vaak significant goedkoper, zelfs als het A-merk voor 2 voor 1 in de aanbieding is zag ik. Wel kopen wij graag biologische groente, maar bv vleesvervangers zijn van huismerken net zo lekker dus die koop ik wel, ook voor de afwisseling.
Onze ervaring is trouwens ook dat alle merken, ook A-merken, van tijd tot tijd hun product wijzigen of zelfs uit het assortiment halen dus zelfs als je iets vertrouwd vindt, dan blijft dat niet zo. Dan kun je net zo goed geld besparen door zelf te wisselen.
Dat je moeder zo honkvast is met haar merken kan ook zijn omdat ze het arremoeiig vindt voelen om huismerken te kopen. Wat ik me ook weer voor kan stellen, juist als je het niet zo breed hebt wil je jezelf ook wat gunnen. 
Dat is alleen wel jammer omdat A-merken eigenlijk geen meerwaarde bieden behalve dat ze veel reclame maken en veel winst. Ze zou er meer aan hebben om wel goedkopere merken te kopen en van het prijsverschil zichzelf op iets echt leuks of lekkers te trakteren.
Maar veel mensen (ik ook hoor) klagen ook wel graag over dingen zonder een oplossing te willen. Het kan best zijn dat je moeder daarom niet open staat voor jouw goede raad en alleen wat bijvallend gehum en tonggeklak wil horen, geen adviezen.

ik hoop regelmatig a merken.  Ben het gewoon gewend en ook redelijk merkvast.  Koop bijvoorbeeld altijd calve pindakaas die vind ik echt lekkerder dan huismerk.

Pindakaas is inderdaad een goed voorbeeld. Huismerk vind ik niet te knagen. 
Van sommige andere producten die ik het bewust, omdat ik de samenstelling van het product beter vind of als huismerk alleen grote verpakkingen heeft en A wel een kleine. Als je limonadesiroop wil hebben met echte suiker en geen toegevoegde kunstmatige zoetstoffen dan is er in mijn dorp nog 1 merk te krijgen,  Karavan Cevitam de huismerken hebben allemaal zoetstoffen. 
Als ik wens in de zoveel werken en keer ansjovis op mijn pizza wil dan heeft Amerk de kleinste verpakking. Dan gooi ik niks weg. 

ik ging ook altijd naar de slager bakker ect met 2 tienerzonen is er dat wel beetje af, je week geld vliegt er al uit! Maar ik ga naar ah en koop best vaak a merken ook met shampoo en douchegel ect! B merken zijn niet slechter en ik pak ook wel vaker onderin de schappen de goedkopere producten maar ik vind sommige merken echt beter.

Haaknaald schreef op 29-08-2025 om 14:47:

Pindakaas is inderdaad een goed voorbeeld. Huismerk vind ik niet te knagen.

Het verschilt toch welk huismerk??
Pindakaas van het huismerk van Aldi en Jumbo vind ik lekker, die van AH niet. Laatst moest ik Calvé nemen omdat huismerk op was, en die vond ik toen niet lekker meer.

AnnaPollewop schreef op 29-08-2025 om 12:28:

Dat is alleen wel jammer omdat A-merken eigenlijk geen meerwaarde bieden behalve dat ze veel reclame maken en veel winst.

De A merk fabrikanten zijn meestal ook degenen die aan product ontwikkeling doen waarbij de huismerken meeliften door te kopiëren zonder de research kosten te hebben die ook terugverdiend moeten worden.
Best kans dat de winstmarge op beiden vergelijkbaar is.

Valeria schreef op 29-08-2025 om 15:01:

[..]

Het verschilt toch welk huismerk??
Pindakaas van het huismerk van Aldi en Jumbo vind ik lekker, die van AH niet. Laatst moest ik Calvé nemen omdat huismerk op was, en die vond ik toen niet lekker meer.

En ik vind de AH-pindakaas juist lekkerder dan Calvé. Zo heeft iedereen zijn voorkeur. 

iemand vond een huismerk cola lekker. Wil je delen welke? Die van Dirk vd Broek vind ik niet lekker, die van Lidl alweer een beetje lekkerder, maar van coca-cola vind ik hem tot nu toe de lekkerste, maar die ik zo duur geworden! 

Koffie en chips van A-merk, dat proef ik echt. 

1968 schreef op 29-08-2025 om 09:42:

Nog een grappig verhaal van een vriend die altijd zweerde bij Coca-cola en ons huismerk van de supermarkt vies vond. Op een verjaardag hadden we toch een keer de echte Coca-Cola in huis en ook ons vertrouwde huismerk. Dat werd dus een leuke blinde test, vriend beide glazen ingeschonken en toen moest hij zeggen wat de echte Coca-Cola was, en hij koos de verkeerde 🤣 hij is trouwens daarna wel gewoon het echte merk blijven kopen, snap ik nog steeds niet, maar goed het is zijn geld.

Fascinerend verhaal! Want ik vind A-merken niet belangrijk, wij kopen vaak huismerken of iets uit een Turkse supermarkt (dus: vaak ons onbekende merken) e.d.. 

Behalve dan cola. Ik denk dus ook altijd dat ik alleen coca-cola echt lekker vind. Als puber was er bij mijn vader vaak cola van een huismerk en dat vond ik écht écht vies: te zoetig, rare nasmaak, weinig 'pit'. En ook toen al snapte ik dat je heus niet altijd een merk hoefde te hebben dat veel reclame maakt. Ook Pepsi cola vind ik maar heel matig smaken, ik proef het direct. 

Maar na dit verhaal gelezen te hebben zou ik wel eens een blinde smaaktest willen doen om te kijken of mijn overtuiging eigenlijk wel (nog steeds) klopt. Zou echt leuk zijn, maar om nou 4 flessen cola te kopen (1 coca, 1 pepsi, 2 soorten huismerken) is misschien ook weer overdreven...

Ik was dat van dat huismerk Cola, we hadden toen "First choice' van de Super de Boer. Tegenwoordig hebben we cola-zero-zero van de Lidl. Hiervoor de gewone cola van de lidl (die met suiker) die vind ik zelf nog steeds het lekkerste, maar ik drink bijna geen cola meer, zoon wel.
Ik heb even gekeken en First Choice bestaat nog steeds: https://firstchoice.nl (als je naar onderen scrollt zie je alle supermarkten waar het nog verkocht wordt)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.