Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom blijft men A-merken kopen?

Egel. schreef op 29-08-2025 om 17:56:

[..]

Maar na dit verhaal gelezen te hebben zou ik wel eens een blinde smaaktest willen doen om te kijken of mijn overtuiging eigenlijk wel (nog steeds) klopt. Zou echt leuk zijn, maar om nou 4 flessen cola te kopen (1 coca, 1 pepsi, 2 soorten huismerken) is misschien ook weer overdreven...

't is toch grappig om dit een keer te doen met een feestje? Dan laat je iedereen die wil een proeftest doen en kom je ook meteen wel van die cola weer af. 

1968 schreef op 29-08-2025 om 20:02:

[..]

't is toch grappig om dit een keer te doen met een feestje? Dan laat je iedereen die wil een proeftest doen en kom je ook meteen wel van die cola weer af.

Goed idee voor een feestje inderdaad! Of gewoon met enkele vrienden (als ze in principe wel cola lusten...). Doen we daarna een proeverij whisky

die potjes van hak zijn echt wel.lekkerder als huismerken, dus dat snap ik wel.

Kikki39 schreef op 29-08-2025 om 20:37:

Ik eet ze nooit puur.  Als ik zo'n pot koop is dat meestal doperwt/wortel om in een huzarensalade te doen.  Met alle andere ingrediënten proef je dan echt het verschil niet. 

dan misschien niet, maar wij eten dan bv rode kool met aardappelen

Ik koop hoofdzakelijk A-merken omdat die meestal veel lekkerder zijn. We proberen het altijd wel, maar het komt maar zelden voor dat we de voorkeur geven aan het huismerk. Recent voorbeeld hagelslag en vlokken van Jumbo, omdat ze daar amper nog merkproducten hebben. Niet lekker, dus dan gaan we naar AH waar ze wel de goede hebben. Overigens nemen we dan wel de AH huismerk hagelslag mee, want die is wel lekker
Ander voorbeeld, burrata. Die van Jumbo is erg taai en flauw. Die van AH is OK maar Galbani en nog een ander merk (even de naam kwijt) het lekkerst. Die zijn echter ruim twee keer zo duur als de huismerken, dus dan nemen we er eentje voor twee personen.
Nutella of een huismerk hazelnootpasta, geen vergelijking.
Nou ja, eigenlijk wint het A-merk dus bijna altijd. Ik ben echt hard aan het denken waar het niet uitmaakt, maar kom dan niet verder dan boter, melk, eieren, bloem en koffiecreamer. Die koop ik altijd huismerk.

MMcGonagall schreef op 29-08-2025 om 22:05:

Ik koop hoofdzakelijk A-merken omdat die meestal veel lekkerder zijn. We proberen het altijd wel, maar het komt maar zelden voor dat we de voorkeur geven aan het huismerk. Recent voorbeeld hagelslag en vlokken van Jumbo, omdat ze daar amper nog merkproducten hebben. Niet lekker, dus dan gaan we naar AH waar ze wel de goede hebben. Overigens nemen we dan wel de AH huismerk hagelslag mee, want die is wel lekker
Ander voorbeeld, burrata. Die van Jumbo is erg taai en flauw. Die van AH is OK maar Galbani en nog een ander merk (even de naam kwijt) het lekkerst. Die zijn echter ruim twee keer zo duur als de huismerken, dus dan nemen we er eentje voor twee personen.
Nutella of een huismerk hazelnootpasta, geen vergelijking.
Nou ja, eigenlijk wint het A-merk dus bijna altijd. Ik ben echt hard aan het denken waar het niet uitmaakt, maar kom dan niet verder dan boter, melk, eieren, bloem en koffiecreamer. Die koop ik altijd huismerk.

Klopt burrata is ook zo'n voorbeeld. Ik vind die van de AH dan weet niet zo lekker.  Te dun aan de binnenkant.  Dus hier idd ook merk.  Al had dochter laatst die van de Lidl en die was ook lekker ( maar die hebben ze alleen als er Italiaanse weken zijn). 

1968 schreef op 29-08-2025 om 20:00:

Ik was dat van dat huismerk Cola, we hadden toen "First choice' van de Super de Boer. Tegenwoordig hebben we cola-zero-zero van de Lidl. Hiervoor de gewone cola van de lidl (die met suiker) die vind ik zelf nog steeds het lekkerste, maar ik drink bijna geen cola meer, zoon wel.
Ik heb even gekeken en First Choice bestaat nog steeds: https://firstchoice.nl (als je naar onderen scrollt zie je alle supermarkten waar het nog verkocht wordt)

Dank je. Ik zie dat hij bij Dirk vd Broek wordt verkocht. Ga ik het toch nog n keer proberen . 

Ik koop ook voornamelijk A-merken. Vanuit huis meegekregen, mijn moeder kocht ook altijd bepaalde A-merken. Als student heb ik wel eens huismerken geprobeerd, maar ik vind deze zelden lekkerder dan de A-merken. 

Maar sommige dingen heb ik dan wel weer liever van een bepaald huismerk. Omdat ik die versie lekkerder vind.

Ik bezuinig niet op eten. Ik bezuinig dan liever op andere dingen. 

Waarom mensen het kopen? Omdat ze het lekker vinden en/of het zo gewend zijn.
Wij kopen eigenlijk alle boodschappen bij lidl en aldi. Veel huismerken, zijn prima. Pindakaas wel van calvé omdat dat het lekkerste is. 
Als je weinig geld hebt, zou ik dus wel kijken naar huismerken en waar het goedkoper kan. Bijvoorbeeld ook minder luxe dingen kopen of snoep/koek/chips en andere troep voor de lekkere trek. 

Mijn ouders bestuderen elke week de aanbiedingen van alle supermarkten in de omgeving en gaan dan naar meerdere winkels omdat daar iets in de aanbieding is.
En kopen als het even kan ook groot in. Daar heb ik geen tijd voor en geen zin in.
Misschien heb ik er ook wel te veel geld voor.

Kikki39 schreef op 29-08-2025 om 20:37:

De doperwtjes en wortels in elk geval, het smaakverschil is echt groot! We hadden altijd huismerk maar ik vond het eigenlijk niet echt lekker. Toen was Hak een keer goed in de aanbieding en heb ik beide tegelijk op tafel gezet. Sindsdien geef ik daar graag meer geld aan uit, als er geen aanbieding is. Zo vind ik naturel chips van Lays ook absuluut de lekkerste (maar bolognese juist een huismerk), en heb ik een voorkeur voor echte Magnums. 

En zo doen we af en toe wel vaker een vergelijkend warenonderzoek om het verschil (blind) te proeven, vooral wanneer het prijsverschil groot is. A-merken zijn vaak wel (iets) lekkerder, maar soms juist het eigen merk. Als ik het A-merk echt veel lekkerder vind dan is dat de toch een reden om dat te kopen. Ik denk dat iets minder dan de helft van onze boodschappen uit A-merken bestaat. 

Nou ik ben hier dus ook de Coca Cola fan en blijf dat dus kopen en drinken.  Wel in de aanbieding, want de standaard prijs in de supermarkt is idioot tegenwoordig.  Pepsi drink ik sowieso niet, omdat dat er bij de 'gewone' variant ook al deels zoetstoffen in zitten. 

Verder hebben wij bepaalde dingen juist vaak van een huismerk, mijn man heeft bijv liever huismerk chips dan Lays. 

troelahoep, de rode kool.is echt lekker van hak, denk dat er ook wel.meer suiker in zit dan bij een huismerk.

Annaniem2023 schreef op 29-08-2025 om 23:56:

[..]

Dank je. Ik zie dat hij bij Dirk vd Broek wordt verkocht. Ga ik het toch nog n keer proberen .

Hoogvliet heeft het ook. Daar is het regelmatig in de aanbieding. Bij Dirk nooit. Mijn favoriet is die met de gouden dop (light +caffeïnevrij).

Het is eigenlijk best leuk om af en toe wat smaaktesten te doen met verschillende merken. Je merkt dat je ook gewoon went aan een smaak. Ik begon in een krappe tijd met de cola van Lidl en toen er later een keer ‘echte’ cola in huis kwam, vonden we die van de Lidl eigenlijk lekkerder.
Met de ketchup precies hetzelfde: die van Lidl vind ik lekkerder dan die van Heinz (die ze daar tegenwoordig ook verkopen). Ik had Heinz een keer meegenomen omdat de Lidl-variant op was, maar dat was zo’n tegenvaller dat ik daarna weer gewoon voor de Lidl-ketchup ben gegaan.  Koop je bewust een duurder merk omdat je dat echt lekkerder vindt, logisch natuurlijk. Maar als je het vooral uit gewoonte koopt, is het wel grappig om eens te testen of het verschil echt zo groot is. Mijn zoon vindt de Sultana’s van het huismerk net zo prima smaken als de echte. Groente uit pot neem ik eigenlijk nooit, alleen witte bonen in tomatensaus – die haal ik altijd bij Lidl, geen idee of een A-merk beter smaakt. Verder koop ik altijd diepvriesgroente bij Lidl (sperziebonen, rodekool met appeltjes). Daar ben ik tevreden over, dus ik ga niet ineens de variant van Hak of Iglo proberen, wat ook nog eens een stuk duurder is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.