Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Waarom blijft men A-merken kopen?

Annelies58 schreef op 30-08-2025 om 09:30:

[..]

Hoogvliet heeft het ook. Daar is het regelmatig in de aanbieding. Bij Dirk nooit. Mijn favoriet is die met de gouden dop (light +caffeïnevrij).

Bij de Boni is de cola altijd 7:96 voor 4x1,5 liter, maar wij hebben hier geen boni. 

Annaniem2023 schreef op 30-08-2025 om 10:19:

[..]

Bij de Boni is de cola altijd 7:96 voor 4x1,5 liter, maar wij hebben hier geen boni.

De First Choice waar ik het hier over heb (gouden dop) kost €1,59 per fles. De andere soorten zijn iets goedkoper. Dus 4 voor €6,36. Maar deze hebben ze niet in een 4-pack. Aanbiedingen zijn wisselend, bijv. de ene keer 1+1, dan weer €0,99 per fles.

De mannen in huis hebben voorkeur voor Pepsi.

Ivm chemo werd aangeraden om de echte Coca Cola in huis te halen tegen misselijkheid. Gatverderie... niet te drinken 🙈. Smaken verschillen... 😉.

Wij nemen nagenoeg alles van b merk of huismerk. Dat "lekkerder" is vaak maar een gewenning. Je bent iets gewend, en als het anders smaakt vind je het niet meer zo lekker ofzo. Ik merkte het toen ik vanaf Chrystal clear een aantal jaar geleden overstapte op een huismerk clear. Ik dacht eerst "daar moet ik echt aan wennen" maar dat ging snel. Toen ik een paar weken later ergens Chrystal clear kreeg vond ik dat weer niet zo lekker als mijn huismerk. 

Decembermamma schreef op 30-08-2025 om 12:23:

Wij nemen nagenoeg alles van b merk of huismerk. Dat "lekkerder" is vaak maar een gewenning. Je bent iets gewend, en als het anders smaakt vind je het niet meer zo lekker ofzo. Ik merkte het toen ik vanaf Chrystal clear een aantal jaar geleden overstapte op een huismerk clear. Ik dacht eerst "daar moet ik echt aan wennen" maar dat ging snel. Toen ik een paar weken later ergens Chrystal clear kreeg vond ik dat weer niet zo lekker als mijn huismerk.

Dat dat zo voor jou werkt, betekent natuurlijk niet dat het een feit is. Ik vind sommige A-merken echt veel lekkerder dan de huismerk versie. Dat heeft niets met gewenning te maken. 

Dweedledee schreef op 30-08-2025 om 12:29:

[..]

Dat dat zo voor jou werkt, betekent natuurlijk niet dat het een feit is. Ik vind sommige A-merken echt veel lekkerder dan de huismerk versie. Dat heeft niets met gewenning te maken.

Maar dat weet je natuurlijk pas zodra je een huismerk eerst een aantal weken uitprobeert, maar misschien heb je dat gedaan hoor. (en dan uiteraard niet tussendoor weer A-merk nemen, want dan wen je niet) 

Ik drink tegenwoordig amper nog cola maar voorheen had ik meestal Pepsi Light. Andere merken vind ik vaak te zoet. First Choice of AH/Jumbo eigen merk zijn ook prima.
Tegenwoordig drink ik meestal Bitter Lemon of Ginger beer (light).

troelahoep schreef op 30-08-2025 om 01:19:

[..]

De doperwtjes en wortels in elk geval, het smaakverschil is echt groot! 

Het prijsverschil ook! 
Ik heb eens potjes doperwt+wortel bekeken op de Jumbosite.
680g = € 0,60 huismerk tegen € 3,19 Hak. Dat is 0,88 vs 7,09 per kilo.
Dat valt misschien niet zo op omdat 3,19 niet zo heel veel is, maar als je het iedere week een keer eet, loopt dat best wel op.

1968 schreef op 30-08-2025 om 12:34:

[..]

Maar dat weet je natuurlijk pas zodra je een huismerk eerst een aantal weken uitprobeert, maar misschien heb je dat gedaan hoor. (en dan uiteraard niet tussendoor weer A-merk nemen, want dan wen je niet)

Nee hoor. Het blijft een feit, dat ik merk X lekkerder vind dan merk Y.

Tijdens mijn studententijd (of in tijden van financiële krapte), vaak genoeg afgestapt van mijn vaste merken, vanwege geldtekort. Maar zodra ik een beetje begon te verdienen na de studie, meteen weer gewisseld. 

Ik eet graag wat ik écht lekker vind. Gelukkig hoef ik ook geen concessies te doen op dat vlak, omdat ik dat nu prima kan betalen. 

Valeria schreef op 30-08-2025 om 12:59:

[..]

Het prijsverschil ook!
Ik heb eens potjes doperwt+wortel bekeken op de Jumbosite.
680g = € 0,60 huismerk tegen € 3,19 Hak. Dat is 0,88 vs 7,09 per kilo.
Dat valt misschien niet zo op omdat 3,19 niet zo heel veel is, maar als je het iedere week een keer eet, loopt dat best wel op.

60 cent voor zo’n grote pot is zo weinig dat ik dat niet eens ga proberen. Voor nonfood producten vind ik huismerk prima. Ik merk ook wel dat de demake-up wattenschijfjes beter aanvoelen, maar heb er niet veel last van om ze van een huismerk à 3 cent per stuk te gebruiken. Hoewel dat dan weer niet voor wasmiddel (Robijn, maar wel altijd in de reclame). Mijn was moet lekker ruiken.

Voordeel is dat als nood aan de man is, ik zeker wel 50% zou kunnen besparen op mijn boodschappen.

MMcGonagall schreef op 30-08-2025 om 13:14:

[..]

60 cent voor zo’n grote pot is zo weinig dat ik dat niet eens ga proberen. Voor nonfood producten vind ik huismerk prima. Ik merk ook wel dat de demake-up wattenschijfjes beter aanvoelen, maar heb er niet veel last van om ze van een huismerk à 3 cent per stuk te gebruiken. Hoewel dat dan weer niet voor wasmiddel (Robijn, maar wel altijd in de reclame). Mijn was moet lekker ruiken.

Voordeel is dat als nood aan de man is, ik zeker wel 50% zou kunnen besparen op mijn boodschappen.

Over de geuren van A-merk wasmiddelen kunnen we kort zijn: die zijn net zo sterk als het gemiddelde parfum: letterlijk adembenemend.

Daar zou echt een norm op moeten komen. Zodat de stankoverlast minder wordt.

Ysenda schreef op 30-08-2025 om 14:42:

[..]

Over de geuren van A-merk wasmiddelen kunnen we kort zijn: die zijn net zo sterk als het gemiddelde parfum: letterlijk adembenemend.

Stankoverlast? Voor wie? Ik heb werkelijk nog nooit last gehad van de geur van het wasmiddel van iemand anders. Jij misschien wel maar om daar nou een “norm” op te zetten? Ik vind sommige parfums niet lekker ruiken. Dat is toch echt mijn probleem. 

Ik denk dat wij relatief veel A-merken gebruiken. Voor potten groente ligt het eraan waar de groente in/bij gaat (soms kan huismerk ook), de doperwt/wortel is inderdaad echt niet zo lekker. Chips absoluut A-merk (Lay's Max!), uitzondering is de ringlings, dan vind ik het jumbo eigen merk lekkerder [maar die ik eet ik vrijwel nooit]. Calvé pindakaas voor mij, als ik die eet, mijn man geeft voorkeur juist aan AH (of andere) huismerk. En zo nog meer dingen. Dus niet persé A-merk, meer het merk dat we doorgaans nemen. Ik probeer wel graag ook eens een alternatief. Voor kroepoek is bijvoorbeeld ook het huismerk veel goedkoper en (naar mijn mening) net zo lekker als die van Conimex.

Dus het ligt er maar net aan.

O, en bij sommige producten kan een goedkoop merk ook slechter zijn voor je materiaal bv wasmachine. Of goedkope bonen in koffiemachine.

[..]

Vervelend dat jij daar zo'n last van hebt maar dat geldt niet voor iedereen. Ik ervaar het helemaal niet als adembenemend en stankoverlast. Net als met A- merk versus huismerken; kwestie van hoe je het persoonlijk ervaart.

[..]

Gingergirl schreef op 30-08-2025 om 17:44:

[..]

Vervelend dat jij daar zo'n last van hebt maar dat geldt niet voor iedereen. Ik ervaar het helemaal niet als adembenemend en stankoverlast. Net als met A- merk versus huismerken; kwestie van hoe je het persoonlijk ervaart.

AlisonH schreef op 30-08-2025 om 15:05:

[..]

Stankoverlast? Voor wie? Ik heb werkelijk nog nooit last gehad van de geur van het wasmiddel van iemand anders. Jij misschien wel maar om daar nou een “norm” op te zetten? Ik vind sommige parfums niet lekker ruiken. Dat is toch echt mijn probleem.

Ooit in het onderwijs gewerkt?  En klas vol met pubers die een beetje nat geregend zijn en dan allemaal hun eigen geurtjes los gaan laten als de boel begint op te drogen. 

Overvloedig gespoten deodorant maar ook geurtjes van wasmiddel en wasverzachter komen dan weer vrij. Dat alles vermengd met puberzweet is dan echt adembenemend. Althans dat is mijn persoonlijke mening. 

AlisonH schreef op 30-08-2025 om 15:05:

[..]

Ja, een norm graag zodat ik en anderen naar de astma medicatie hoeven te grijpen van de geurterreur.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.