Huis, Tuin en Keuken

FruitMoeder
29-08-2025 om 08:42
Waarom blijft men A-merken kopen?
Ik was met mijn moeder boodschappen aan het doen en ze klaagt steeds over hoe duur alles is geworden. Dan kijk ik in haar karretje en zie allemaal blikjes groente van Hak en ik zeg dan dat als ze gewoon het huismerk koopt ze minstens 2 euro per blik kan besparen. Maar daar wilde ze niks van weten. Ik heb het maar gelaten zoals het is. Maar ik heb dan wel het gevoel dat als je zuinig wil leven en geld wil besparen, je die A-merken links kan laten liggen. Zijn er mensen hierop het form die kosten wat kost A-merken over het huismerk kopen. En wat is de gedachte hierachter? Want naar mijn mening is de smaak toch gewoon hetzelfde of in ieder geval de extra paar euro niet waard.

Ginevra
31-08-2025 om 18:12
Ik ben lid van een kledingdoorgeeftas en als ik die opendoe slaat de lucht me soms wel tegemoet ja. Ik gebruik ongeparfumeerd wasmiddel en ik vind wasmiddelluchtjes al gauw te veel, laat staan als er ook nog wasverzachter en wasparfum en geurparels etc worden gebruikt. Yuk wat vind ik dat vies, als ik iets wil hebben gaat het meteen de machine in om die stank weg te wassen. Ja sorry ik weet dat mensen bedoelen het lekker te laten ruiken maar dan ruik ik nog liever doorgezwete bouwvakker.
Maar ik ben het met Alison eens: dat ik het smerig vind wil nog niet zeggen dat er gelijk regels of verboden moeten komen.
Maar on topic: een reden om A-merken te gebruiken kan in sommige gevallen ook zijn dat er minder troep in zit. Soms zitten goedkopere merken ineens vol glucosefructosestroop, zetmeel of andere vulsels terwijl de duurdere merken betere ingredienten bevatten.

Decembermamma
31-08-2025 om 21:08
Pinokkio schreef op 31-08-2025 om 13:25:
[..]
Heb je een fysiek probleem dat je je eigen lichaamsgeur niet lekker ruikt? Of hou je gewoon niet van lichaamsgeur?
Ik hou uiteraard niet van oud zweet maar vind lichaamsgeuren doorgaans prettig of neutraal. Erger dan oud zweet vind ik oud zweet vermengd met parfummetjes.
Het is idd zo dat je zelf vaak niet ruikt dat je stinkt. Oh wat goor dat roken toch, maar je ruikt het zelf gewoon niet.
Ik vind mijn eigen lichaamsgeur prima maar voor anderen is dat niet fijn. Zal voor jou hetzelfde zijn alleen denk ik dat je dat niet zo graag toe wilt geven.

Dweedledee
31-08-2025 om 22:06
Decembermamma schreef op 31-08-2025 om 21:08:
[..]
Ik vind mijn eigen lichaamsgeur prima maar voor anderen is dat niet fijn. Zal voor jou hetzelfde zijn alleen denk ik dat je dat niet zo graag toe wilt geven.
Wat een vreemde opmerking. Ik denk echt dat niemand last heeft van mijn lichaamsgeur hoor. En ik heb ook zelden last van een ander. Tenzij iemand overmatig transpireert of geen schone kleding draagt.
Dat geldt vast ook voor Pinokkio.

Kimdekim
31-08-2025 om 23:38
Hmmm ik ben juist gek van wasparfums. Ik vind niks zo lekker als 's avonds in mijn bed kruipen en dan bloemetjes ruiken. Ik draag overigens dan weer geen eau de toilette. Wel deo maar dan wel een neutrale zeeplucht en geen bloemige geurtjes. Maar voor de was vind ik dat juist fijn. Wat ik dan weer ontzettend vies vind is alles van Zwitsal. Ik associeer die geur met poep. Een keer zat ik tijdens een vergadering naast een collega die Zwitsal wasverzachter had. Ik dacht eerst dat ik in een hondendrol was gaan staan totdat ik erachter kwam dat het zijn kleding was.

Pinokkio
01-09-2025 om 00:27
Decembermamma schreef op 31-08-2025 om 21:08:
[..]
Haha Decembermamma, kan best dat anderen mijn lichaamsgeur niet fijn vinden, daar kom je meestal niet achter hè. Niemand heeft me ooit verteld dat ik stonk toen ik rookte.
In ieder geval ben ik zelf dol op lichaamsgeur al kom ik bij de meeste mensen niet zo dichtbij om dat te ruiken. Maar mijn partner, mmmhh. Mijn kinderen, vooral toen ze klein waren. (Nu stinkt dochter haha want altijd parfummetjes)
Bloemetjes ruik ik ook heel graag maar wel de echte.
(overigens zijn er best parfums die ik soms juist wel lekker vind)

FruitMoeder
01-09-2025 om 07:37
Nu ik erover nadenk koop ik wel een soort A-merk en dat is Spa water. Dit komt omdat het veel meer smaken heeft dan het huismerk. En ik soms wel moe wordt van de paar smaken die het huismerk aanbiedt. Maar ik moet wel zeggen dat Spa echt 2 keer zo duur is. En je krijgt ook nog eens 1 liter in plaats van 1,5. Dus ik zie het echt als een luxe uitgave. Anders zou ik mijzelf echt opgelicht voelen.

Elpisto
01-09-2025 om 09:06
Ik probeer het altijd wel uit en blijf dan inderdaad best vaak hangen bij huismerken. Als ik het lekker vind en het is goedkoper, waarom dan niet.
Er zijn maar een aantal zaken, zoals bijvoorbeeld koffie ( Nespresso) waarbij ik DE echt de lekkerste vindt, die ik van het A-merk koop.

Dymo
01-09-2025 om 09:33
Haaknaald schreef op 30-08-2025 om 18:13:
[..]
[..]
[..]
Ooit in het onderwijs gewerkt? En klas vol met pubers die een beetje nat geregend zijn en dan allemaal hun eigen geurtjes los gaan laten als de boel begint op te drogen.
Overvloedig gespoten deodorant maar ook geurtjes van wasmiddel en wasverzachter komen dan weer vrij. Dat alles vermengd met puberzweet is dan echt adembenemend. Althans dat is mijn persoonlijke mening.
Doet me denken aan de tijd dat ik les gaf aan een hbo-opleiding. Een studente kwam op een regenachtige herfstdag terug van het toilet de klas in, waar ze met een vet Amsterdams accent uitriep: "Het ruikt hier niet bepaald naar lente!"

Decembermamma
01-09-2025 om 11:32
Pinokkio schreef op 01-09-2025 om 00:27:
[..]
Haha Decembermamma, kan best dat anderen mijn lichaamsgeur niet fijn vinden, daar kom je meestal niet achter hè. Niemand heeft me ooit verteld dat ik stonk toen ik rookte.
In ieder geval ben ik zelf dol op lichaamsgeur al kom ik bij de meeste mensen niet zo dichtbij om dat te ruiken. Maar mijn partner, mmmhh. Mijn kinderen, vooral toen ze klein waren. (Nu stinkt dochter haha want altijd parfummetjes)Bloemetjes ruik ik ook heel graag maar wel de echte.
(overigens zijn er best parfums die ik soms juist wel lekker vind)
Klopt mensen zijn echt heel terughoudend in het elkaar vertellen over nare geurtjes dus je zult er niet zo snel achter komen. Wat wel gebeurd is dat er achter je rug om over die geurtjes wordt gesproken. Ik ben sociaal nogal onhandig (dat weet ik van mezelf) en dat helpt in dat soort situaties dus wel vaak. Als ik anderen hoor klagen over de lichaamsgeur van een collega of bekende en ik ruik het zelf ook dan wacht ik op een 1 op 1 moment en spreek die mensen er wel op aan. Maar dit gebeurd naar mijn weten niet zo vaak bij anderen.
Zieligste was met een zeer jonge nieuwe collega en die gaf echt een vreselijke geur af, en die geur trok door de hele gang heen rondom de kamer waar wij inzaten. Toen ik hem erop aanspraak vroeg hij of anderen er ook last van hadden en dat moest ik wel toegeven, toen kwam hij de volgende dag op kantoor en zette een bus deo op zijn bureau en sindsdien rook hij prima. Die deo was puur als sneer naar de anderen toe

DonnaElton7
01-09-2025 om 13:44
Mensen kopen A-merken vooral uit gewoonte en merkvertrouwen. Ze voelen zich zekerder over de kwaliteit, ook al tonen testen dat huismerken vaak nauwelijks verschillen.

troelahoep
01-09-2025 om 16:27
Kimdekim schreef op 31-08-2025 om 23:38:
Hmmm ik ben juist gek van wasparfums. Ik vind niks zo lekker als 's avonds in mijn bed kruipen en dan bloemetjes ruiken. Ik draag overigens dan weer geen eau de toilette. Wel deo maar dan wel een neutrale zeeplucht en geen bloemige geurtjes. Maar voor de was vind ik dat juist fijn. Wat ik dan weer ontzettend vies vind is alles van Zwitsal. Ik associeer die geur met poep. Een keer zat ik tijdens een vergadering naast een collega die Zwitsal wasverzachter had. Ik dacht eerst dat ik in een hondendrol was gaan staan totdat ik erachter kwam dat het zijn kleding was.
Oh wat erg! Ik vind het wel lekker ruiken maar ik kan me het helemaal voorstellen.... wat associatie wel niet met je reukvermogen kan doen!

Kersje
01-09-2025 om 17:22
Ik ben alleen bij sommige producten merkvast, maar dat varieert nogal van hoe ik het verwerk.
Voorbeeld: spaghetti, als ik Surinaamse bami maak, gebruik meestal een (goedkoop) huismerk, omdat het vooral op smaak wordt gemaakt met veel kruiden. Maar heb ik een heerlijke verse Italiaanse ragout (bolognesesaus) gemaakt, dan wil ik er ook een heerlijke spaghetti bij van het merk Molisana ipv het goedkopere huismerk, want dat verschil proef ik dan écht wel.
Zo vind ik tomatensaus/gepelde tomaten/tomatenblokjes van bijv Mutti of Molisana ook stukken lekkerder dan van een huismerk/B-merk.
Pinda’s vind ik ook lekkerder van Duyvis dan van welk ander merk dan ook, buiten de vers gebrande uiteraard

AnnaPollewop
01-09-2025 om 18:09
Elpisto schreef op 01-09-2025 om 09:06:
Ik probeer het altijd wel uit en blijf dan inderdaad best vaak hangen bij huismerken. Als ik het lekker vind en het is goedkoper, waarom dan niet.
Kortom, onderzoek alles en behoud het goede . Dat proberen wij ook al jaren, al hebben wij ook nog altijd bij bepaalde producten een slecht onderbouwde voorkeur voor het A-merk. Nou, dat is dan ook weer niet erg. Wel handig om te weten dat daar ook altijd nog wat ruimte zit in het budget mochten we verder moeten snijden.