Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:13

Wat doen jullie met mondkapjes?


Pirata

Pirata

03-10-2020 om 08:58

Ach

Ach, als ik lees dat een adviseur van Trump besmet kan raken door op dezelfde bijeenkomst in de buitenlucht geweest te zijn, dan kun je in de super ook besmet raken. En hier lopen mensen regelmatig binnen de 75 cm langs, helaas.

V@@s

V@@s

03-10-2020 om 09:06

een andere tip die ik kreeg

Mondkapjes na gebruik heet strijken, dan gaan de virussen waarschijnlijk ook wel dood.

Ik sprak deze week zelfs iemand die mondkapjes bestemd om eenmalig te gebruiken gewoon meewaste in de 30 graden was, ging prima volgens haar. (in een wasnetje, dat wel).

Zelf heb ik inmiddels mondkapjes besteld voor het geval ze verplicht worden.
https://www.ehbo-centrum.nl/

Bij bovenstaande website, ik was een beetje bang dat het te goedkoop was om waar te zijn, maar ik kreeg ze keurig geleverd in een paar dagen.
tien katoenen mondkapjes inclusief verzendkosten voor ongeveer 18 euro.

Pirata, besmetting in de buitenlucht

Als je in de buitenlucht dicht bij elkaar gaat staan en elkaar aanraakt, een knuffel geeft zoals de aanwezigen op de bijeenkomst bij het Witte Huis deden besmet je elkaar makkelijk natuurlijk.

skik

Pirata

Pirata

03-10-2020 om 09:22

Niet gezien

Ik heb de bijeenkomst inderdaad niet bekeken. En voor het zelfde geld is ze elders besmet geraakt natuurlijk (in de super).

Buiten

Mensen worden vervoerd naar al die bijeenkomsten. En dat gebeurt in auto's, bussen of Airforce One. Dan heb je nog de bijeenkomsten die binnen gehouden werden zonder dat men maatregelen genomen had.

Pirate

Kijk en huiver: https://tinyurl.com/y67hwd7m

Je kunt echt niet stellen 'in de buitenlucht kan je ook zomaar besmet worden" als mensen in elkaars oor gaan staan praten, hun gezicht aanraken, handen schudden, knuffels geven, geen mondkapjes dragen en totaal geen afstand houden.

skik

Pirata

Pirata

03-10-2020 om 10:18

Republikeins

Republikeinse onkwetsbaarheid, dachten ze tenminste. 😲

ElenaH

ElenaH

03-10-2020 om 10:59

Hmmm

'Republikeinse onkwetsbaarheid, dachten ze tenminste. 😲'

Zou Corona dan nu een stemadvies hebben gegeven 😂😂😂

V@@s,

En nu maar hopen dat die niet uit de partij 6 miljoen afgekeurde mondkapjes begin coronatijd afkomstig zijn.😉😉

Maar je bent goed bezig, en dat is wat telt.

Tijgeroog

Tijgeroog

03-10-2020 om 11:35

Mijn 3 centen

Ik weet niet of een mondkapje van dikke stof (waar amper lucht doorheen gaat) beter werkt dan een dunne: het idee is dat je je eigen virusdeeltjes bij je houdt. En als je ademt moet de lucht toch ergens heen. Bij hele dikke stof zal dat langs de zijkanten van het mondkapje zijn, in plaats van door de stof, en dus veel minder tegenhouden.

Over hygiënisch gebruik (meteen wassen na 1 keer gebruik, voorzichtig met aanraken etc): het is mondkapje is nog steeds bedoeld om je eigen virus bij je te houden. Dus dat heb je al. Kun je niet opnieuw mee besmet raken, dus zo erg is het niet om er opnieuw mee in contact te komen.

En mensen die op 75 cm langs je lopen in de supermarkt: maar mijn idee is de kans om op dat moment besmet te raken minimaal, en is de kans veel groter wanneer je even achter 1,5 meter achter iemand aan loopt. Want dan ga je continue door de lucht die persoon net heeft uitgeademd.

Voor alles geldt: Geen wetenschappelijk bewijs, alleen mijn eigen idee.

Zuurstof

Iedereen die nog denkt dat je niet goed adem kan halen door een masker, en als er lucht doorheen kan dat het virus er dan ook wel doorheen kan:

Coronavirus particles are 120 nanometers, oxygen is 0.120 nanometers and carbon dioxide is 0.232 nanometers.


https://www.youtube.com/watch?v=axSHWgO8-0k

Met zo'n chirurgisch masker op, of eentje van stof, kan je zelfs sporten. Misschien warm, zo'n ding op je snoet, maar je saturatie lijdt er niet onder.

ski

Jesse_1

Jesse_1

03-10-2020 om 20:41

Tijgeroog

"Over hygiënisch gebruik (meteen wassen na 1 keer gebruik, voorzichtig met aanraken etc): het is mondkapje is nog steeds bedoeld om je eigen virus bij je te houden. Dus dat heb je al. Kun je niet opnieuw mee besmet raken, dus zo erg is het niet om er opnieuw mee in contact te komen."
Punt is dat je het dan aan je handen hebt en dan gelijk daarmee anders kunt besmetten. Dus na het boodschappen doen trek je gelijk je mondkampje af en zet je winkelkarretje weg. Iemand pakt gelijk daarna het winkelkarretje. Of een leuning. Oid.

Angela67

Angela67

03-10-2020 om 21:06

maar

je weet in een supermarkt nooit wat aangeraakt is door wie. Of dat nou door besmette handen is gebeurd of door niet-besmette handen. Of iemand nou wel of niet z'n mondkapje aanraakt en daarna z'n winkelkarretje weer aanraakt.

Als je niet besmet wilt worden tijdens supermarktbezoek moet je altijd zelf je karretje schoonmaken als je het pakt (en niet als je het terugzet). Moet je zelf ervoor zorgen dat je niet met je handen aan je gezicht komt gedurende die paar minuten in de winkel, moet je zelf je handen ontsmetten als je thuiskomt etc.

het is makkelijk om foutief gebruik van mondkapjes nu te gaan veroordelen terwijl het marginaal bijdraagt aan minder besmettingen. Afstand houden en in je elleboog niezen is veruit het belangrijkste.

gr Angela

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2020 om 11:04

Jesse

Die kans is inderdaad marginaal. De kans dat ik besmet ben is behoorlijk klein (want geen klachten en dergelijke, en nog altijd zijn de meeste mensen niet besmettelijk),maar er is een kleine kans dat ik dat wel ben en dan is er een kleine kans dat ik via m’n mondkapje m’n handen besmet, en vervolgens een kleine kans dat ik daarmee ook iets anders besmet (die winkelwagentjes worden overigens weer gedesinfecteerd, verder raak ik amper wat aan) en vervolgens zou heel misschien iemand anders datzelfde plekje weer aan raken én het virus meenemen én dat op het juiste plek op z’n gezicht smeren.
Ik denk dat de extra kans dat dat gebeurt omdat ik een mondkapje meerdere keren draag voor het in de was gaat ipv elke keer een nieuwe pak verwaarloosbaar is. Dan moet ik sowieso alle boodschappen die ik koop gaan ontsmetten, net als de pakjes van de pakketbezorger en zijn dingen als als sporten of naar school gaan (wat zo belangrijk is voor de kinderen) al helemaal niet meer mogelijk.

Jesse_1

Jesse_1

04-10-2020 om 11:49

Tijgeroog

Ik hou voor mezelf ook aan dat de kans via besmetting van oppervlakken klein is en met sowieso handen wassen nadat ik 'buiten' ben geweest en extra er aan denken mijn mond niet aanraken zolang ik 'openbaar' ben, maak ik dat helemaal minimaal.

Maar in geval van het vastpakken van een mondkapje is dat risico wel groter, enerzijds omdat als iemand besmet is, dat het virus dat aan het mondkapje zit zeer groot is en anderzijds omdat je het mondkapje in de openbare ruimte gebruikt, dus als je daar met je mondkapje rommelt, dan breng je het via je handen gelijk over op een plek waar andere mensen het vrij snel daarna ook aanraken. Dus een leuning, deurkkruk of een winkelkarretje (tegenwoordig worden die wel weer schoongemaakt) oid.

Maar het ging mij eigenlijk juist om jouw deel van je opmerking dat je jezelf niet weer kon besmetten."Dus dat heb je al. Kun je niet opnieuw mee besmet raken, dus zo erg is het niet om er opnieuw mee in contact te komen." En gaat het niet over, het gaat over dat je het virus dat je veilig in je eigen mondkapje houdt, door het mondkapje vast te pakken júist via je handen aan iemand anders kan overbrengen.

Ik weet ook niet wat de kansen zijn en hoe besmettelijk het een of het ander is. Ik ben geen viroloog of onderzoeker. Maar ik kan mij voorstellen dat de kans groter is dat iemand het via zijn handen overbrengt als hij op niet zorgvuldige wijze een mondkapje draagt, dan als hij geen mondkapje zou dragen. En hoe groot dan de kans op besmetting is via de handen en hoe groot via het al dan niet dragen van een mondkapje, daar ga ik gelukkig allemaal niet over .

Jesse_1

Jesse_1

04-10-2020 om 11:51

Niet roomser dan de paus

Als ik achter elkaar een paar winkels bezoek, draag ik hetzelfde mondkapje en tussendoor gaat hij af.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2020 om 13:09

Jesse

Je opmerking klinkt een beetje alsof het mij niet zou interesseren of ik anderen zou besmetten. Waarschijnlijk bedoel je het niet zo, maar ik wil dat toch even toelichten: ik vind het echt wel nuttig om anderen niet te besmetten, en zal daarom op de relevante plaatsen een mondkapje dragen. Maar de kans op besmetten via handen die een mondkapje hebben aangeraakt is volgens mij verwaarloosbaar klein, en daarom niet de moeite om heel veel aandacht aan te besteden. Want niet meer in proportie, en andere dingen kunnen veel meer effect hebben. Maar dan gaat de discussie een heel andere kant op, dat is hier niet de bedoeling.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-10-2020 om 19:44

mondkapje in de horeca - en verder

de praktijk is ontzettend lastig, ook als je ernaar streeft de regels na te volgen.

Ik denk terug aan augustus in Duitsland, hotelovernachting. Met mondkapje op betreed je de ontbijtruimte, als je zit doe je het mondkapje af (in een plastic zakje in je tas) en na het eten doe je het weer op (uiteraard vastpakken aan de elastiekjes). Ik heb werkelijk niemand na de maaltijd een nieuw mondkapje zien pakken. Zien jullie dat wel gebeuren? Handen wassen na het afzetten van het kapje is onmogelijk als je aan tafel zit, trouwens.

Op mijn werk moeten we op de gang een mondkapje op, op de werkplek mag het af. Dan ligt dat accessoire dus op een vel schoon papier te wachten tot de drager de gang weer op moet. Geen mens verzint het om tig keer per dag een ander maskertje te pakken. En dan nog het voorschrift van steeds handen wassen - steeds even gel dan maar.

Alleen in het OV werkt het om op de heenweg een schoon masker te dragen, en op de terugweg een ander. (Tenzij je onderweg wilt eten of koffiedrinken).

V@@s

V@@s

04-10-2020 om 21:32

Scholieren

Bij elke leswisseling een nieuwe? Gaat denk ik ook niet gebeuren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-10-2020 om 21:42

Zakje en elastiekjes?

Mijn mondkapje zit gewoon in mijn handtas. Mocht ik dus Corona hebben, dan zit dat door mijn hele tas heen. Ik trek het ook regelmatig naar voren om even normaal te kunnen ademen, en op het perron doe ik de elastiekjes om mijn pols. Het is toch allemaal poppenkast, die kapjes. Gewoon om het buitenland te laten zien dat wij ook wel serieus iets doen.

ervaring

Mijn ervaring is dat mensen vaak hetzelfde mondkapje meerdere keren gebruiken zonder het te wassen. Zelfs de weggooi kapjes worden vaak meerdere keren gebruikt. In het OV zie je dat mensen het mondkapje uit hun zak halen, opdoen en na afloop weer terug in de zak. Scholieren gebruiken ook de hele dag door hetzelfde mondkapje.
Ik doe het ook niet zo goed. Ik draag ook de hele dag door hetzelfde mondkapje en wissel niet steeds.

Wat ik zelf het vervelendst vindt aan de mondkapjes is dat ik veel moeite heb om mensen te verstaan. Mijn gehoor is niet heel goed en de mondkapjes vormen een extra barrière.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-10-2020 om 21:57

Fietstas

Ik heb een mondkapje in mijn fietstas. Voor het geval dat ik m nodig heb. Is denk ik ook niet goed😁

Albert Heijn

Heeft iemand bij de Albert Heijn al personeel gezien met een mondkapje?

Bij die van mij echt helemaal niemand. Klanten wel, maar personeel niet.

Ze zeggen dat personeel zelf mag kiezen, maar ik kreeg echt het gevoel dat er een ongeschreven regel was dat het niet 'hoorde' ofzo.

ElenaH

ElenaH

05-10-2020 om 09:37

Jumbo ook niet

Bij de Jumbo hier ook niemand van het personeel met een mondkapje. Wel bij de Blokker trouwens.

Freda

Freda

05-10-2020 om 09:37

Syboor

Bij de AH waar ik winkel wel(Brabant, zal misschien uitmaken)

Tine Winkel

Tine Winkel

05-10-2020 om 09:58

AH, maar ook Plus

hier een deel van de mw wel, een deel niet. Willekeurig verdeeld over functies, dus sommige vakkenvullers/kassa/service etc wel, andere niet. Blijkbaar eigen invulling van medewerkers. Terwijl sommige functies volgens mij risicovoller zijn dan andere.

specht

specht

05-10-2020 om 10:03

iedereen

Regio Amsterdam zowel bij de Jumbo als AH had iedereen verleden week vrijdag al een mondkapje op.
Ook veel klanten dragen een mondkapje. Was van het weekend in een dorp op de Veluwe, daar waren wij een uitzondering, wel had ook daar in de AHsupermarkt het personeel een mondkapje op.

hier bij de jumbo in oost brabantwel

Kruidvat en action zag ik ook.

Jesse_1

Jesse_1

05-10-2020 om 10:43

Midden van het land

Bij de AH heeft het personeel een mondkapje op, afhankelijk van functie (degenen die afstand hebben tot klanten niet). Pas vanaf zaterdag trouwens.
Op dit moment is dit een eigen mondkapje of een wegwerp exemplaar. Er zijn AH-mondkapjes in bestelling.

Bij de Jumbo had het personeel doorzichtige plastic kapjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.