Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Paasei

Paasei

18-05-2020 om 20:13

Wat doen jullie met mondkapjes?


Famke

Famke

02-10-2020 om 16:08

@v@@s

Op 30 graden voor het frisse, 60 graden is niet meer nodig.

95 graden

Dat is vast een grapje Famke. Ik zie in de instructies dat het op 60 graden moet en zelf doe ik het bij voorkeur met de 95 graden was.

Hangkous

Hangkous

02-10-2020 om 16:15

ElenaH

====Gemaakt van een overhemd dus dunne stof dat is toch wat comfortabeler dan die disposables om echt een paar uur te dragen.'

Maar dat houdt dan toch geen virussen tegen?====
Kan wel zien dat jij nooit wat zelf maakt. Dunne stof is soepeler, 2 lagen met daartussen ruimte voor een filter in de vorm van een dubbel gevouwen vel keukenrol.
Het is in ieder geval ook wat zachter op de huid. om te dragen dan die wegwerp dingen.

Famke

Famke

02-10-2020 om 16:20

Nee hoor

Na een week is 60 graden om de virussen te doden niet meer nodig, maar ik zou geen ongewassen mondkapje (van een ander?) op willen, dus alsnog een wasje op 30 graden lijkt me fijn. Al geef ik onmiddellijk toe dat ik mondkapjes niet meteen was en dat ik ze, als ik ze dan was, alsnog op 60 graden was. Zou best op 30 graden kunnen dus, conform het wasvoorschrift.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-10-2020 om 16:20

mijn mondkapjes

moeten in een handwas, iig niet heter dan 60 graden. Omdat het virus kapot gaat met zeep, gebruik ik dus ook gewone (hand) zeep om het mondkapje te wassen. Daarna drogen. Van de zomer hing ik het kapje zo, na gebruik, in de zon - UVstraling is ook dodelijk voor virussen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-10-2020 om 16:22

Action

Heeft wegwerp en stoffen. Ook voor kinderen vrolijkerds met ik meen smileys.

Ik heb me gister over mijn mondkapjesschroom heengezet. Het moet toch een keer. Oh ja eerder deze week ook al in een auto. Eerst gingen we naar een voordeelmarkt waar verf en zo verkocht wordt en Mediamarkt. Daar was zoveel ruimte dat de noodzaak voor een kapje ontbrak. Bij Action had ik daar bij voorbaat geen vertrouwen in. Dus hopla kapje op. Ook daar nog geen groot animo. Ik denk dat meer mensen de kat uit de boom kijken. Hoe algemener het wordt, hoe meer overstag zullen gaan. Denk ik.

Eigen kapje

Mij maakt het niet uit als ze inderdaad gewassen zijn, maar ik zie er ook wel wat in, om die kapjes persoonlijk te houden. Dat wil mijn dochter in elk geval.
Ik zoek er nu een paar stoffen bij maar dat worden dan wel verschillende stoffen zodat we ze uit elkaar kunnen houden. Voor het idee.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-10-2020 om 16:44

hier

heb ik de mondkapjes een kleurcodering gegeven, gewoon een kruisje aan de binnenzijde. Iedereen hier in huis heeft een eigen kleur, handig als we op vakantie zijn (gelijk duidelijk welke beker van wie is/was), Catan of Carcasonne spelen - en nu dus ook voor de mondkapjes.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 17:04

Hangkous

'Kan wel zien dat jij nooit wat zelf maakt. '

Kan wel zien dat je oordeelt zonder kennis.

Maar medicinale mondkapjes laat ik inderdaad liever door ern deskundig bedrijf in elkaar flansen.

Eva

Eva

02-10-2020 om 17:48

Eigen mondkapje

Hier ook iedereen een eigen, stoffen, mondkapje. Iedereen heeft er 2 zodat er 1 gewassen kan worden.
Ik heb ze gekocht bij een soort wereldwinkel. Daar hadden ze ze in verschillende motiefjes, heel handig, manlief heeft streepjes, zoon effen, de ene dochter sterretjes, de andere dochter bloemetjes en ik ben gegaan voor rood met witte stippen Overigens had ik deze al in de zomer gekocht voor onze vakantie.
Hier in de supermarkt droeg vandaag ongeveer 3 kwart van de mensen een mondkapje en ik kreeg net van beide scholen waarop mijn kinderen zitten bericht dat mondkapjes vanaf maandag verplicht zijn in de gangen en pauzeruimtes.

Zonnehoed

Zonnehoed

02-10-2020 om 17:52

Hier

Bij de AH ongeveer 40% met mondkapje, ik verwacht dat dat nog wel meer wordt. In het OV iedereen en je ziet ook op perrons en in het station behoorlijk veel mensen hun mondkapje op houden. Ik doe dat ook totdat ik uit de drukte ben. Kleine moeite. Is vind het echt zo asociaal dat mensen in de supermarkt dat advies niet willen opvolgen, die paar minuten met een mondkapje, hoe erg is dat? Overigens word je hier bij de AH niet op een mondkapje gewezen, wel op afstand houden. Vind ik een gemiste kans. Overigens wel personeel met mondkapje.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-10-2020 om 18:32

Drie

Net in de supermarkt waren er drie mensen met een mondkapje. Een van die mensen draagt al jaren een mondkapje en is een beetje bijzonder (bang voor ziektes, waarin ze nu dus bevestigd wordt).
Ik ga het niet doen als het geen verplichting wordt. De school heeft net benadrukt dat het dragen van een mondkapje een dringend advies is. Ik laat het dus aan mijn dochter of ze eraan mee doet. We hebben stoffen en wegwerpkapjes in huis.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-10-2020 om 18:33

Zonnehoed

Asociaal? Het is bewezen dat het niet werkt. Kijk naar hoe het in Frankrijk en België gaat, en daar dragen ze al maanden mondkapjes.

ElenaH

ElenaH

02-10-2020 om 18:38

Zonnehoed

'Is vind het echt zo asociaal dat mensen in de supermarkt dat advies niet willen opvolgen, die paar minuten met een mondkapje, hoe erg is dat?'

Tja, het is maar een advies. Als ik jou het advies geef om je haar paars te verven, en jij doet dat niet, ben jij niet asociaal. Dan volg je gewoon mijn advies niet op.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-10-2020 om 18:58

Phryne

Idd. Dat hele mondkapjes verhaal is nu gewoon een politieke kwestie. En er zijn nu ook echt mensen die met kapje op helemaal geen afstand meer bewaren. Vanmiddag weer meegemaakt in de AH. Echt, écht ongelofelijk!!

Op plaatsen waar het niet verplicht is ga ik het ook niet doen. En ik poets ook geen karretjes.
Gewoon 1,5 meter en handen wassen moet voldoende zijn.

Er gaat een plaatje op whatsapp rond. Twee honden, waarvan de één vraagt waarom de mensen ineens een muilkorf dragen. En de ander zegt dan: omdat ze de commando’s zit en blijf niet snappen.
En dat is in mijn ogen zo juist.

Pirata

Pirata

02-10-2020 om 19:04

Echt niet waar

Er zijn voldoende filmpjes in omloop die het nut van mondkapjes laten zien. Tests met verschllende soorten mondkapjes. Ga nu eerst eten, geen tijd om te googlen

Marinade

Marinade

02-10-2020 om 19:08

Past minuten in de supermarkt

Knap, paar minuten. Dan moet je wel haast elke dag boodschappen doen
Net terug uit de appie. Ik denk nog geen 20% met kapje. Personeel niet, vaag deurbeleid. Ik “mocht” naar binnen, maar niet nadat de jongeman zijn praatje met een ex-collega had afgerond. Het is dat deze winkel enorm veel verkeersruimte heeft, dus afstand houden kan prima.
Ik vind trouwens een kapje helemaal niet meevallen, ik krijg het benauwd. Door de neus ademen is lastig en dat is weer omdat het neusclipje goed moet aansluiten ivm de bril.
Enfin, zo weinig mogelijk naar de super, zoveel mogelijk online.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-10-2020 om 19:15

Geloof er niks van

Ik geloof er niks van dat mensen snel besmet raken van een boodschap doen.

Het probleem zit m in de mensen die toch perse de 16e/18e/21e verjaardag van kind groots willen vieren. Of zoals bij mij in de familie iemand die 50 wordt en zich in allerlei bochten gaat wringen om die ozo belangrijke dag toch te kunnen vieren. Met statafels in de tuin, tijdsloten etc. Mensen die gezellig uitgebreid naar de markt gaan en denken dat ze met veel pepertjes eten het wel buiten de deur kunnen houden.

Even pas op de plaats maken, het lukt de meesten gewoon niet meer.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-10-2020 om 19:23

waar raak je besmet

ik denk idd ook niet dat mensen in een supermarkt besmet raken. Wel denk ik dat scholen, zeker leerlingen - als er eenmaal iemand besmet is - kunnen zorgen voor snelle verspreiding. En dat gaat daarna door achter de voordeur bij elke leerling thuis.

Ik draag wel een mondkapje in de supermarkt, omdat ik denk dat dat de kans kleiner maakt voor anderen dat ik hen eventueel zou besmetten. Ik poets geen karretjes. Probeer wel op afstand te blijven van mensen.
Na afloop van de boodschappen masker af. Ik zorg ervoor dat ik mijn gezicht (daarna) niet aanraak en als ik thuis kom, gaat het maskertje in de was, gelijk met het handen wassen. Daarna ruim ik de boodschappen in.
Dit is voor mij werkbaar en ik hoop op deze manier een steentje bij te dragen aan het voorkomen van besmetting van anderen. Niet 100% waterdicht, dat weet ik, maar wel risicoreductie.

Tango

Tango

02-10-2020 om 19:41

Diverse winkels

Vandaag moest ik toevallig in een aantal winkels zijn. Het mondkapjesgebeuren was heel divers. In de ene kledingwinkel geen of nauwelijks mondkapjes, in de andere veel. Was ook afhankelijk van of het personeel een mondkapje droeg.
Daarna in de supermarkt geweest. Het is de enige in het dorp waar de karretjes nog worden schoongemaakt (verder poets ik overigens ook geen karretjes meer) maar het personeel droeg er dus geen mondkapjes en ook erg weinig klanten droegen er eentje. Terwijl het bij de deur wel geadviseerd werd d.m.v. een sticker. Ik viel gewoon op met mijn mondkapje.
Van de week net voordat het mondkapjesbeleid was ingegaan liep ik in een andere supermarkt, een hele krappe, waar ik zelf graag een mondkapje had opgezet, want daar wordt ook echt geen afstand gehouden. Ik had er toen geen bij me, maar er liepen daar toen al meer mensen met kapjes op als nu in de andere supermarkt.

Ik moet zeggen dat ik het erg warm kreeg van het mondkapje en ik draai mijn wegwerpmondkapje altijd om, zodat het ijzerdraadje onder zit. Dan beslaat mijn bril niet. Zal vast helemaal niet verantwoord zijn. Kan hem denk ik beter aflaten. Doe ik de volgende keer ook maar.

Pirata

Pirata

02-10-2020 om 19:42

Dit bijvoorbeeld

https://www.scientias.nl/op-zoek-naar-het-best-beschermende-mondkapje-vermijd-bandanas-en-windkragen/
En er zijn meer hits als je zoekt op "test nut mondkapje".

Verder geloof ik wel in besmetting in supermarkten. Geen idee waarom je daar niet besmet zou kunnen worden eigenlijk, al zijn er plekken waar de kans groter is.
Er is nog geen maatregel die 100% helpt, tenzij iedereen in volledige isolatie gaat. Dus tot die tijd moeten we ook de kleinere maatregelen ondersteunen, vind ik.

Tine Winkel

Tine Winkel

02-10-2020 om 20:09

besmetting in supermarkt

RIVM en GGD gaan steeds uit van minimaal 15 minuten binnen 1,5 m afstand als criterium voor kans op besmetting. Ik ben nauwelijks 15 minuten in een supermarkt - en dan zeker niet die hele tijd binnen 1,5 m afstand van één iemand. Vandaar dat ik denk dat de kans op besmetting in een supermarkt gering acht. Maar zeker weten - nee, dat niet.

40er

40er

02-10-2020 om 20:12

Lidl en Coop

Lidl had een deel van het personeel wel een mondkapje op, deel niet. Bij de Coop had al het personeel een mondkapje op. Klanten ik denk bij beide zo'n 50%

40er

40er

02-10-2020 om 20:13

Pirata

Pirata

02-10-2020 om 20:18

Ik geloof daar niet in Tine

Als 1 persoon even lekker over jou heen hoest of schreeuwt, heb je helemaal geen 15 minuten nodig.
Gewoon die persoon die fijn over je schouder komt hangen als jij iets uit het onderste schap pakt. Het RIVM en de GGD kunnen me nog meer vertellen. Hadden wij maar iemand als Fauci.

bril

Ik heb ook een bril en vond het vandaag, voor het eerst voor een paar boodschappen in de supermarkt met kapje, wel wennen. Warm inderdaad en mijn bril beslaat. Ik heb het ding toch iets losser gemaakt want ik kreeg het benauwd, wel goed over mijn neus.

Ik had een bril bij me met 1 pootje. Dus ik liep zonder bril, want ja beslaan dan ben je klaar, en als ik iets moest zien met letters of cijfers zette ik de bril even op en hield mijn adem in.

Ik had ook nog boodschappen voor iemand anders en een deel met contant geld en een deel met pasje.

Van de zenuwen door het gedoe met het kapje en afgeleid ging dat precies verkeerd om zodat ik een flater sloeg bij de kassa. Gelukkig waren ze wel geduldig met me en er was begrip. Kennelijk was ik niet de eerste die wat ongecoördineerd deed vanwege het nieuwe gehannes.

V@@s,

Of een paar dagen in diepvries, net als bij luizen.?.🤭

Saar

Saar

02-10-2020 om 23:50

Ik ook niet

Ik gebruik een mondkapje alleen maar als ik langdurig in contact ben met iemand binnen 1,5 m.
Maar verder niet. Ja, en als het verplicht is.
Ik vind dit dringende advies echt niet fijn. Het draagvlak is te klein, er is teveel onduidelijkheid over de werkzaamheid.

Verder kom ik bijna nergens.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-10-2020 om 03:39

Gedrag (Pirata)

Mensen die over me heen hangen, hoesten of schreeuwen.... sorry, ik maak dat toch echt niet mee in de supermarkt. Misschien is mijn aura te afstotend? Of is t mijn humeurige blik die mensen op afstand houdt?
Nee, meestal vrij gemoedelijk gelukkig. Vandaag trouwens in n dorp in de Randstad, nog geen 25% maskers, tov de 75% in de stadsupermarkt n dag eerder. Heel bijzonder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.