Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wat eten we vandaag?

Hoewel ik met onze nieuwe keuken een ware inspirationquelle ben de laatste tijd, kan ik toch wel eens nieuwe inzichten gebruiken in het dagelijkse dilemma: wat eten we vandaag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ow yek, silone...

Knödel, yuk! Ik kan de Duitse en Oostenrijkse keuken voor een groot deel waarderen, maar zelfs neef Chefkok heeft mij nog niet warm kunnen maken voor knödel. Brrrr...

Tipje

voor sommigen misschien. Ik las dat iemand naanbrood in de oven verwarmde.

Het is erg makkelijk om naanbrood en pitabroodjes gewoon in de broodrooster te stoppen. Makkelijk en een stukje sneller en je hoeft ook niet die hele oven te verwarmen als het bijv. voor maar 1 of 2 personen is.

Lucky

Lucky

26-02-2010 om 17:07

Snack

Alleen vanvond! VleesKroketten op brood met mosterd. ( heel stiekum lekker )

Indisch

Man heeft heerlijk Indisch gekookt. Rijst met eoa auberginegerecht, omelet met groenten en een rode gembersaus.

ilsepilse

ilsepilse

26-02-2010 om 19:43

Maggie braadzak kip

kip in braadzak met maggiekruiden (een geheel), wat groenten uien, champignons, wortels erbij gesneden en ook id zak gedaan en id oven, met basmatie rijst opgebakken met ei, paprika en uitje!
jummie , ik heb de paprikakruiden en de provenciaalse kruiden al geprobeerd!

Massi Nissa

Massi Nissa

26-02-2010 om 21:06

Enchilada's

Net als twee weken geleden . Ik had geen inspiratie en weinig tijd. Ik heb een pond gehakt gebruikt en daarin flink wat groente verwerkt: prei, paprika, ui, champignons, knoflook. De helft van het gehakt-groenteprutje heb ik bewaard voor morgen. Wat pasta erbij en parmezaanse kaas, klaar.
Groetjes
Massi

Lou

Lou

26-02-2010 om 21:41

Sla en krant

Ik at ineens alleen vandaag. Een zeldzaamheid. En een heerlijkheid. Ik maakte een kaas-uitenbroodje, een kopje soep en een grote bak rucola met hüttenkäse, peterselie en heel veel peper. Dat laatste lust waarschijnlijk bijna niemand maar ik vind het zo heerlijk dat ik dat altijd eet als ik alleen ben, gelukkig toch wel eens per jaar of zo. En oja, de krant ernaast, ook een belangrijk ingrediënt.

100%mama

100%mama

27-02-2010 om 11:02

Vandaag

eten we heerlijk buiten de deur.....bij mijn ouders namelijk en moeders gaat maken: escargots, knoflookbrood met diverse dips en salade......MJAM! Zoon vind dit gelukkig ook helemaal geweldig dus wij kijken uit naar een heerlijk dinner!

bibi63

bibi63

28-02-2010 om 15:20

Zuurkool op brood met rookworst

In hapjespan ui en knoflook fruiten. Een gesnipperde paprika even meebakken en vervolgens (rauwe) zuurkool toevoegen. Even meebakken en ca. 20 minuten laten stoven. Op smaak brengen met peper, zout, ketoembar en flink kerrie. Lekker op bruinbrood en daarop plakjes rookworst.
Groetjes,
Bibi

Hutspot vandaag

Met tofu en wat overgeschoten spruitjes.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-02-2010 om 20:27

Bibi

Jouw zuurkool-op-brood-recept doet me denken aan mijn moeder als ze zwanger was (en dat was ze omgerekend meer dan 81 maanden van haar leven). We aten vroeg, rond vijf uur 's middags. 's Avonds kreeg mijn moeder honger en ging dan allerlei restjes groente en vlees roerbakken. Dat at ze vervolgens op dikke sneden bruin brood. Als je erg geluk had en niet kon slapen, mocht je ook zo'n boterham.
Groetjes
Massi

Margriet*

Margriet*

28-02-2010 om 21:17

Weekmenu

Vandaag aardappelen, drumsticks (vond ik niet echt lekker ik heb het liefst biologische en deze had man gekocht) en broccoli. Gisteren hadden we eters, pasta met tonijn/kipsaus met groene salade en

Vrijdag chinees, donderdag andijviestamppot, woensdag op het vliegveld van Geneve best aardige pastapesto met salade, dinsdag biefstuk met friet (uiteten), maandag pasta met broccoli en zalm (wel zelf gemaakt), zondag echte Zwitserse kaasfondue, zaterdag risotto met paddo's en kip. (Ik was een paar dagen skieen met vriendinnen dus het was een lekker lui weekje, deze week wordt het weer gewoon koken). Linzen staan in de week voor linzensoep voor morgen. Chiliconcarne is ook al besteld door kinderen.

Margriet*

Margriet*

28-02-2010 om 21:18

Ha en....

gisteren hadden we apple crumble als toetje met ijs...

Vandaag

Eten we spagehtti met verse saus (nou ja, vers, zelf gemaakt, nu uit de vriezer), witlofslade en gebakken champignons. Morgen waarschijnlijk broccolitaart.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-03-2010 om 21:09

Anneque

Is die broccolitaart toevallig vegetarisch? Of is het vlees makkelijk te vervangen? Ik heb me voorgenomen om wat vaker een vegetarische hartige taart te maken.
Groetjes
Massi

Massi (broccolitaart)

Ik heb om dezelfde reden als jij (vaker vega) 2 dikke vegetarische kookboeken uit de bieb gehaald, en daar vond ik deze broccolitaart:
1 kilo broccoli/4 eieren/500g plattekaas (googlen levert op dat het hier kwark betreft /tijm/peper en zout/schil van ½ citroen/100g gemalen kaas

Oven op 180 graden. Kook de broccoliroosjes 3 minuten. Bekleed de taartvorm met deeg en doe de broccoli erin. Vermeng de eieren met plattekaas en kruiden en evt. de geraspte citroenschil. Giet dit mengsel over de broccoli, en strooi er de gemalen kaas overheen. Bak hem ongeveer een uur (lijkt me lang, dus ik ga af en toe ff kijken) in de oven.
Je kunt natuurlijk eindeloos variëren: andere groenten, blauwschimmelkaas, champignons erin etc. etc.
In dit boek staat een heel simpel recept voor deeg:
175 g bloem/ 1/3 dl olijfolie/ 1/3 dl water/ snufje zout: kneden en uitrollen!

Rafelkap

Rafelkap

02-03-2010 om 10:31

Bietjes

Gisteren bietjes, aardappels en karbonade en vandaag alweer kikkererwtensoep, op verzoek. Broccolitaart staat hier ook regelmatig op het menu.

margje van dijk

margje van dijk

02-03-2010 om 11:46

Weet nog niet

Maar er liggen hier ook nog bietjes, dus misschien dat ik daar iets leuks mee ga doen. Echtgenoot maakt bij ons altijd de bietjes, maar die is ver weg.

Om diezelfde reden hebben wij gisteren hutspot gegeten, want echtgenoot houdt niet van hutspot (die maakt altijd aardappelen en worteltjes apart). Dat hadden de kinderen bedacht ("nu kunnen we eindelijk eens hutspot eten") dus heb ik me daar fijn op uitgeleefd. Laat ik er dan iets Hollands bij doen, dacht ik, dus ik had gehaktballen gebraden. Gewoon normaal een ronde gehaktbal, klassiek gekruid, gebraden in roomboter/olijfolie, zoals mijn moeder het vroeger ook deed. Dat eten wij nóóit, gehaktballen (-balletjes) zitten tegenwoordig bijna altijd in tomatensaus of zo, of ik doe er iets anders creatiefs mee. De jongens proefden er nieuwsgierig aan, verzucht oudste: "O, lekker, deze gehaktbal doet mij aan China denken". "Ja!", zegt jongste, "ik dacht al, waar ken ik deze smaak van". Pffft. Wil je iets Hollands serveren, denken ze dat het Chinees is. (En ja, inderdaad. In China hadden ze deze ook gewoon. Alleen van iets grover vlees, en ook wel een beetje anders gekruid. Maar zo Hollands is de gehaktbal dus echt niet

Zondag hadden we ook een speciale dag. Middelste had allerlei recepten uit het Fantasia-boek met Geronimo Stilton gelezen, en kwam zondagochtend met het idee die te gaan klaarmaken. Goed idee, zei ik, maar dat kan pas dinsdag of woensdag, want we hebben die ingredienten niet allemaal in huis. Zegt die slimmerik: "Nou, de Albert Heijn is vanmiddag open. En als we daar dan heen gaan krijgen we ook nog voetbalplaatjes".

Nou, het was een voortreffelijk diner. Echt waar. Eerst kregen we spagetti met tomatensaus en drakekeutels (zwarte olijven). Daarbij champignons gevuld met een mozzarellamengsel uit de oven (verrukkelijk). En als toetje vanilleijs met warme frambozen-bramensaus (die staan bij AH in het vriesvak, het had eigenlijk met bosbessen gemoeten). Dat was óók overheerlijk.

Milieutechnisch niet zo verantwoord denk ik (frambozen en bramen in maart maar o, wat was het lekker.

Margje

Vera*

Vera*

02-03-2010 om 11:58

Vanavond

Wij eten vandaag spruitjes met een scharrelkarbonade. Ik moet me nog wel even bezinnen vwb een marinade.

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 12:53

Iets dat mijn zoon niet lust

We eten vanavond in elk geval iets dat oudste zoon niet lust. Want die heeft nog een halve zelfgebakken pizza van gisteren liggen. Daar kunnen wij van profiteren! Het zal wel iets met schaaldieren worden, risotto denk ik. Met salade ernaast.

Change of plans

pfff, heb net de koolsalade van Sylvia Witteman gemaakt (vandaag in de VK), die is overigens heerlijk, maar: combineert natuurlijk totáál niet met een blauwe kaas/broccolitaart. Ik moet iets anders bedenken....

@#$zooi

We eten vandaag @#$zooi, ik heb nog geen idee, want in de tijd dat ik normaal stond te koken hoorde ik nu dat de kogel door de kerk is en dat een gevalletje midlife in mijn onmiddelijke omgeving het weer helemaal voormekaar heeft.

Oftewel er komt een scheiding waar vrouw en kind niet op zitten te wachten.

Grrrrrr....

Massi Nissa

Massi Nissa

02-03-2010 om 20:40

Vlees met botjes

Als kind had ik een hekel aan vlees met botjes. Als student kookte ik vaak vegetarisch. Pas toen ik mijn man leerde kennen, zag ik in hoeveel lekkerder vlees wordt als er nog botjes aan zitten tijdens het koken/bakken/braden/sudderen. Ik vind kipfilet nu volledig smakeloos, het is verstopvlees. Je moet er van alles omheen verzinnen, anders is er niets aan. Nee, dan de kip die mijn man in de oven maakt. Ik heb 'm afgelopen herfst voor een stel kieskeurige tieners gemaakt. Na een kwartier was er van die kip niets meer over (behalve wat botjes), en een jongen vroeg of hij met een stukje brood de sausresten uit de ovenschaal mocht opeten. En die saus is de eenvoud zelve: knoflook, fijngesneden ui, zelfontvelde en fijngesneden tomaten, wat zout, een tikje suiker, een lepeltje kerrie (of Marokkaanse kruiden met kurkuma) en verse koriander.
Vandaag die kip gegeten - uit de diepvries. Beetje warm Turks brood erbij en voor mij een schep rijst.
Groetjes
Massi

Dat deeg (massi)

Massi, als je die broccolitaart ooit gaat maken, neem dan een ander deegrecept dan ik opgaf. Ik heb het vandaag toch gemaakt (ik viel voor de eenvoud en ambachtelijkheid ervan), en het was echt niet zo lekker (en we zijn geen zeikerds hier met eten). Het had iets van oud vochtig karton. Misschien had ik geen volkorenmeel moeten gebruiken, miss. wat meer olijfolie....ik weet het niet. We hebben het braaf opgegeten en de vulling was lekker!
Ik houd me aanbevolen voor een goed beproefd deegrecept, want ik vind bladerdeeg ook niet ideaal.

Puck

Puck

02-03-2010 om 21:50

Merquez worstjes

Mèèèn, lamsmerquez. Heerlijk. Daarbij aardappeltjes gekookt en sperzieboontjes uit glas. Eigenlijk moesten het kipschnitzels worden maar de kinderen wilden zo graag een stukje van ons diepvrieslammetje eten dat die kipschnitzel morgen op het menu staat.

Ha puck!

wat fijn dat je de worstjes zo lekker vond...de kinderen konden ook uit de voeten met de pittige versie?? (hier wel, maar ze zijn hier redelijk wat gewend qua pittig)

Puck

Puck

03-03-2010 om 10:44

Ingridt

Ze waren wel behoorlijk pittig en ik houd er eigenlijk normaal gesproken niet zo van en de kinderen ook niet zo, maar deze vonden ze wel erg lekker. Zelf vond ik dat pittige vooral in combinatie met de lamsvleessmaak erg lekker, voor een doodnormaal varkensworstje zou ik het niet lekker hebben gevonden. Degene die bij ons het meest van pittig houdt is Puckman en die heeft de volgende keer liever de milde variant. Waarvan akte... Je buurvrouw vond het trouwens leuk dat "wij" (emma, jij ik ofzo) zo enthousiast reageerden, ik had een mailtje gestuurd)
En on topic: vandaag wordt het dus bio-industrie-kipschnitzel met gekookte aardappel. Groente moet ik nog verzinnen. Wordt een beetje eten tussen de bedrijven door, haast, haast, haast...

Silone

Silone

04-03-2010 om 10:20 Topicstarter

Pastabuffet

wordt het vandaag. Restje gorgonzolaspagetti uit de diepvries, restje lasagne bolognese van eergisteren. Ik had toen extra saus gemaakt, daar kook ik vanavond nog wat raviola bij. Dus drie soorten pasta, wat broccoli en spinazie erbij, klaar!
Van een wat uitgedroogde cake van 't weekend maak ik wel een alcoholische en nonalcoholische tiramisu na. Ik heb nog mascarpone in de koelkast liggen.

Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 12:24

Paprikasoep

Vanwege een overschot aan paprika's, staat er hier vanavond paprikasoep op het menu! Met een zelfgebakken brood ernaast, als ik zin heb om nog deeg te maken vanmiddag.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-03-2010 om 14:50

Guinevere!

Hoe maak jij die paprikasoep? Ik heb het wel een paar keer gemaakt, maar ik heb de indruk dat het niet wordt zoals het zou kunnen. Het resultaat valt dan steeds tegen. Heb jij het gouden recept?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.